Gå til innhold

TEST: AutoGlym Aircon sanitizer


Erik S

Recommended Posts

"Autoglym Air-Con Sanitizer is a long-lasting antimicrobial sanitizer which eliminates harmful bacteria and bad odours from air conditioning systems. It's simple to use application will clean the entire system in under 20 minutes. Re-treat the vehicle with Autoglym Air-Con Sanitizer every 6 months."

AutoGlym_air-con_sanitizer.jpg

I dag hadde jeg bestemt meg for å gjøre en AC rens. Plukket denne med meg fra jobb, og bestemte meg for å lage en liten test av hvordan denne er i bruk. Beklager mobilkvalitet på bildene.

Bilen er en 2003 modell, som aldri har fått AC rens før. Når klimaanlegget går for fullt kan man kjenne antydning til stram lukt.

Bruksanvisningen sier følgende om hele prosessen. Man må med andre ord regne med ca. en halvtime til en rens.

vqje3p.jpg

Stiller klimanlegget så kaldt som mulig, setter viften til middels hastighet og starter den interne luftsirkulasjonen. Lar så bilen gå i ca. 10 min som beskrevet i bruksanvisningen.

34q7c54.jpg

Pakker ut, og plasserer boksen i fotbrønnen (som ikke har blitt støvsuget enda :P )

fd7jvp.jpg

wpgyg.jpg

Utløser avtrekkeren og lukker døren.

25qzotu.jpg

Det tar et sted mellom 4 og 5 minutter før boksen har fått tømt seg helt. Etter det lot jeg bilen bare gå i ca. 7 min mens jeg snakket i telefonen. Åpner døren, slukker motoren og fjerner boksen. Kjenner en skikkelig sterk lukt av dette greiene, og begynner å lure på om den i det hele tatt vil være mulig å fjerne. Etter 10 minutter med alle dører åpne er det betraktelig bedre, og det går an å sette seg inn. Det ble ikke lange kjøreturen, og jeg vet ikke om det ble noe friskere luft fra klimaanleget siden det fortsatt luktet ganske stramt etter denne renseren. Jeg innbiller meg at jeg kunne kjenne forskjell etterhvert, men det kan være fordi jeg ville kjenne forskjell. Parkerte i garasjen og lot et vindu stå åpent for å lufte ut litt.

Produktet var i alle fall veldig enkelt i bruk, og jeg kan tenke meg at det gjør jobben sin bra. Har ikke prøvd noen andre renser, så jeg kan ikke si noe om hvordan denne stiller seg i forhold til andre. Hvordan langtidseffekten er, må jeg komme tilbake til etter noen kjøreturer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte filter, så kjør rens :)

Bytte filter skulle vært gjort ja. I det minste renset det først. Tror mye av surlukta kan komme der fra :)

Ellers så var det en fin test! Har tenkt å trstet denne da jeg har innkjøpspris på det meste fra ag :)

Ja. Kommer nok til å bestille meg et nytt filter på jobb snart. Regner med at dette er en enkel operasjon å gjøre?

Var vel litt temperatur i Bergen idag? Er vel vanligt at ac skrur seg av ved temperatur på rundt 5 grader.

Det var vel ca. 10 grader her ute når jeg gjorde denne rensen. Kjente også på luften som kom ut, og dryppingen under bilen at AC var aktivert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel R

Bytte filter er en enkel sak ja, kan dog være et sant hellvete på skolebiler :wacko:

Når du får det nye filteret står det brukerveiledning til akuratt din bil på innsiden av esken... ikke riv esken i stykker før du ser om det er rette filteret, bare bøy den ut litt så du ser tegningen :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Finfin test dette. Ser ganske identisk ut som Nanolotus sin rens den der...

Hvor er det best å kjøpe nytt filter!

Jeg kjøpte på eBay, men ser at det ikke er noen selgere som vil sende til Norge akkurat nå... Jeg betalte ~160 kroner for et filter inkl frakt fra England. Ellers har BilXtra, Mekonomen, Mekk og Meca, samt Mitsubishi, såklart.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hvordan bytter man ett slikt filter?

På Galant? Demonterer litt interiør i/under hanskerommet for komme til, skrur ut det gamle og skrur fast det nye, som regel... :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg vet at på Volvo 850/V70 åpner man panseret og løfter litt på et plastdeksel for å komme til kupéfilteret, så metoden for Galant er nok rimelig spesifikk. Prøv å få tak i en verkstedshåndbok for bilen din for å finne ut hvor filteret sitter og hvordan du bytter det; Jeg har 0 snøring på VAG. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bytter man ett slikt filter?

På min Audi er det en lek.

Det er to stk, en på hver side av panseret og disse løsnes med en liten plastskrue, en kvart rotasjon så er ramma løs og filteret kan skiftes, så skrus det på igjen med en ny kvart rotasjon.

Gjort på 3 minutter om du sliter med å åpne pakka med nye filter, ellers fortere... :)

Et bilde, du ser de sløvfargede filtrene henge under panseret, vet dog ikke hvordan det ser ut på A3..

69_674057070_xl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at på Volvo 850/V70 åpner man panseret og løfter litt på et plastdeksel for å komme til kupéfilteret, så metoden for Galant er nok rimelig spesifikk. Prøv å få tak i en verkstedshåndbok for bilen din for å finne

ut hvor filteret sitter og hvordan du bytter det; Jeg har 0 snøring på VAG. :)

På V70`n min har jeg samme prosedyre som på galant`n, av med et deksel eller to under hanskerommet, skru ut det gamle og inn med det nye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

På V70`n min har jeg samme prosedyre som på galant`n, av med et deksel eller to under hanskerommet, skru ut det gamle og inn med det nye :)

Kan kanskje nevne at det jeg skrev gjelder for 850 97-modell og v70 99/2000-modell. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...