Gå til innhold

"Klebete" møkk etter voksing


Jørgen

Recommended Posts

Hei!

Jeg vokset bilen min i høst med Collinite 476. Gjorde først korrigering med MG 105 og 205. Opplever at når jeg skal vaske bilen er møkken veldig "seig" på en måte. Er dette vanlig eller gjorde jeg noe feil når jeg vokset bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Noen vokser trekker til seg litt møkk etterpå, MG16 bla henger det mer på en mye annet, Collinite kjenner jeg ikke mht dette, men er det første vask etter at den er polert kan det være at det setter seg litt i svettinga som kan forekomme.. Ikke unormalt, og bør gi seg etter et par vask... Bruk en QD etter neste vask, det kan hjelpe litt på det også..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man vasker en bil som er vokset, vil mitten ''henge''/''subbe'' kontra lakk som ikke er vokset. Dette er selve vokslaget som lager litt motstand. Min erfaring hvertfall, er det noe slikt du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vel noe i den gaten jeg mener, men syns det var vel mye motstand..Eneste som virkelig tar dritten er prickbort av det jeg har prøvd hittil, etterfulgt med håndvask, da blir det bra, men tror jeg skal prøve tipset med QD neste gang og se hvordan det blir da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Høres ut som at bilen din har blitt bombardért av kvae eller noe! :P Jeg har også hatt Collinite 476s på bilen siden november, og har aldri opplevd noe slikt. Bilen har vært glatt og fin å vaske hele veien.

Når man vasker en bil som er vokset, vil mitten ''henge''/''subbe'' kontra lakk som ikke er vokset. Dette er selve vokslaget som lager litt motstand. Min erfaring hvertfall, er det noe slikt du mener?

Vokslaget lager motstand? Den var ny for meg hvertfall, jeg synes alltid det er tvert imot: Biler jeg vasker som jeg har vokset har blitt glattere og lettere å vaske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Har nok litt med voksen å gjøre, på 50/50 tester her merker en forskjell på vokser mht motstand når en vasker de første gangene, etter at en har fått løst møkka og det er rene flater beveger mitt seg normalt over flatene uten motstand..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at bilen din har blitt bombardért av kvae eller noe! :P Jeg har også hatt Collinite 476s på bilen siden november, og har aldri opplevd noe slikt. Bilen har vært glatt og fin å vaske hele veien.

Vokslaget lager motstand? Den var ny for meg hvertfall, jeg synes alltid det er tvert imot: Biler jeg vasker som jeg har vokset har blitt glattere og lettere å vaske...

En nokså ren overflate som ikke er vokset synes jeg mitten går lettere over enn en som er vokset, føler at den henger litt på en måte.. 476 forresten :) Man merker at vokslaget er der, og det er jo bra det :) Absolutt ikke noe imot det, men har lagt merke til det flere ganger :) Ikke skyt meg hvis det bare er med meg det skjer :) :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Må gjøre forvasken skikkelig Truls, slik at du ikke trenger å få "løst møkka" med sauen din! :thumbs: Fra spøk til Halvor: Nå har jeg samme voks som trådstarter på bilen, og dette høres totalt ukjent ut, selv i starten. Men såvidt jeg forstod så er det noen måneder siden voksen ble lagt? Virker som at TS har fått et slags belegg av forurensing på bilen, eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok litt med voksen å gjøre, på 50/50 tester her merker en forskjell på vokser mht motstand når en vasker de første draga, eter at en har fått løst møkka og det er rene flater beveger mitt seg normalt over flatene uten motstand..

Det er dette jeg opplever :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Sikkert noe, men har ikke merket noe spess endring når jeg bruker de såpene jeg vet har en god glid generelt...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man vasker en bil som er vokset, vil mitten ''henge''/''subbe'' kontra lakk som ikke er vokset. Dette er selve vokslaget som lager litt motstand. Min erfaring hvertfall, er det noe slikt du mener?

Her har jeg også stikk motsatt erfaring, på vokset bil glir mitten/svampen som bare det, kjennes veldig glatt og fint ut.

Skulle det mot formodning være litt motstand har det vært pga. dårlig forvask eller vanskelige "forurensninger" i lakken, evt. kan det være (som nevnt) svetting som holder ekstra godt på møkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke opplevd at mitten "henger"/"subber" på vokset/nyvokset bil (ink. megs #16). På bil uten beskyttelse derimot, syns jeg mitten blir tung å dra over lakken.

Siden trådstarter la på voks i høst tror jeg heller ikke vokssvetting er årsaken. Da tror jeg heller at det begynner å minke på beskyttelsen på bilen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mye forskjellig voks og collinite 845/476 er definitivt de som slipper møkka lettest. Hvis det er klebete møkk eller særlig synlig møkk i det hele tatt på lakken så er den ikke klar for vask med hanske/svamp enda.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øivind S

Jeg har opplevd det samme med Autoglym HD voks. På Golfen min, "henger" det litt når jeg vasker, mens på Volvo'en vi hadde merket jeg ikke det samme problemet. Gir seg etterhvert når man får "slitt" til voksen litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...