THolandsli 92 Skrevet 26 Februar, 2012 Rapporter Share Skrevet 26 Februar, 2012 (endret) Har lagt merke til at det har vært en del lakk/karroserispørsmål her inne i det siste, så tenkte jeg kunne lage en liten guide på hvordan man kan gå til verks for å utrette litt lakk og karroseriskader. Dette er en skade jeg selv rettet opp og lakkerte etter påkjørsel av et rådyr for en del år siden. Ikke bilpleie dette, men skal man ha noe å pleie må man ha et bra utgangspunkt. Her er skadene. Vises ikke så godt på bildene, men skjermen er betydelig deformert og døren har 4 mindre bulker. Skjermen skulle egentlig byttes i følge taksten. Lista på skjermen demontert, bak den skjuler det seg noen hull som jeg brukte til å feste verktøy for å trekke ut de værste bulkene med. Etter at jeg hadde grovrettet for å få rette formen på skjermen ble den demontert for vidre hamring. Opprettingen påbegynt, brukte et antall med hamre og mothold for å få rette formene. Jo bedre rettejobb jo mindre sparkel og bedre resultat. Etter litt hamring sluttet skjermen også å "sprette" tilbake til den forma den hadde da den var deformert. Etterhvert som jeg trodde rettinga begynte å bli bra brukte jeg en plan slipekloss som jeg dro over for å finne toppene. Når jeg var fornøyd pusset jeg over hele området som skulle sparkles og litt til med 100 papir. Før sparking er det viktig at overflaten er godt rengjort. Bruker da silikonfjerner til å vaske med. Her etter første runde med sparkling. Brukte en smal og en bred sparkelspade for å smøre utover. Sparkling er ikke så enkelt som det kan se ut som så dette er en treningssak. Bra sparkel er viktig for å et godt resultat. Et godt sparkel kjennetegnes ved lite porer, lettslipt og smørmykt å smøre utover. Ikke bruk f.eks Hagmans produkter. Jeg anbefaler f.eks Lesonal, Carsystems, Wurth og C4R. Dette er "proffe" sparkel. Til den vanlige hobbymann er Plastic Padding PP100 er alternativ som er bra og som selges på mange bensinstasjoner. Her er sparklet ferdig grovslipt med 80 papir. Viktig å bruke grovt for å få retta av ujevnhetene. Her har jeg gått over en liten runde med 240 papir over der jeg har pusset med 80 tidligere. Der hvor jeg har tenkt å hatt skille mellom filler og gammel lakk matter jeg med 400 papir. Påbegynt maskering, skal ikke sprøyte helt ut til tapen for å unngå kanter. Framfanger demontert. Bakfanger demontert. Har også demontert døren for retting og grunnarbeid. Her hadde Volvo noen geniale løsninger for lett å demontere døra. Bare å vri av pluggen til ledningsnettet, løsne dørstopperen og løsne to settskruer på hengslene så var det bare å løfte døra rett opp. Nå begynner det å se skikkelig ribba ut. Sideskjørtene er også demontert. Fangerne og sideskjørta løse. Fangerne skal mattes og ha på litt filler i noen sår. Sideskjørta er fulle av steinsprut så dem skal få en runde med plastgrunning før filler. Her er døra lagt på operasjonsbordet. Har mattet over et par plasser som er bare å sparkle. Men 2 av bulkene var litt dypere så dem vil jeg rette før jeg sparkler. Forsøker etter beste evne å bruke maks 1 mm sparkel. Siden det ikke er enkelt å komme til fra baksida må bulken rettes utenfra. Dette gjøres ved hjelp av en "slagtæsj". Sliper rent i senter på bulken og dekker til irundt for å unngå sveiseperler ellers på døra. Jordingspunkt var ikke enkelt å finne på døra, så jeg tok ut en bolt til henglsen og erstattet den med en rustfri bolt for å ha noe å henge jordingsklipa i. Slagtæsjen sveist fast i døra. Bare et lite kakk med loddet så var bulken ut. Da var sveisen slipt bort og bulken er klar for siste finish. Døra klar for sparkling. Sparklet. Ferdig pusset sparkel. Det som skal ha filler mattet. Fikk litt hjelp av brodern til å pusse sideskjørtene. Skjørtene å tørker etter en liten runde med Sikken Plastoflex plastgrunning. Skal ha på filler når det har tørket. Første strøk med filler på skjermen. Grunningen jeg bruker. Skjørtene ferdig grunnet. Døra ferdig grunnet. Skjermen ferdig grunnet. Filleren ferdig slipet. Imorgen skal resten av skjermen mattes ned. Slipte gjennom 3 flekker så jeg har sprayet på litt Sikkens Spot-primer for å dekke det. Bakfangeren mattet ned å klar for litt filler. Framfangeren under vasking med silikonfjerner. Etter vask drar jeg over med en "Tack rag" for å fjerne støv. Spøytet på filler der det trengtes på bakfangeren. Sprøytet filler der hvor det var værst med riper og steinsprut på framfangeren. Skjørtene klare for lakk. Mye fint å få i slipeutstyr. Deler som er ferdig pusset, klar for lakk. Dørpanel, speil og håndtak demontert. Døra mattet og klar. Skal ta det rundt ruta før maskering imorgen. Alle delene ferdig. Montert på bilen for transport 5 mil til lakkverksted. Delene på plass i lakkboksen. Basen tørker. Simsalabim ferdiglakket! Slik så bilen ut etter jeg kom hjem fra lakkereren. Regn og drittvær gjorde at delene ble fort like skitten som resten av bilen. Ferdig montert. Mangler bare noen klips til sideskjørt og innerskjermer. Men dem kommer etter påske. Tusenmetringene er lagt på hylla for sesongen. Bilen ble MYE finere uten, men savner det gode lyset. Og til slutt litt en litt "lærebokmateriale". Endret 27 Februar, 2012 av THolandsli 1 40 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 26 Februar, 2012 Rapporter Share Skrevet 26 Februar, 2012 Mye nyttig info her THolandsli Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 26 Februar, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 26 Februar, 2012 Helt topp informasjon. Tusen takk for delt kunnskap! Cred Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jkkarlsen 63 Skrevet 26 Februar, 2012 Rapporter Share Skrevet 26 Februar, 2012 Helt gull! Cred Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sandera 168 Skrevet 26 Februar, 2012 Rapporter Share Skrevet 26 Februar, 2012 Noe av det mest nyttige jeg har lest på lenge! Tusen takk! Siter Asbjørnsen Automobilvaskeri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 26 Februar, 2012 Rapporter Share Skrevet 26 Februar, 2012 Wow, du er dyktig THolandsi! Tviler på at jeg hadde klart det så bra, selv etter mye trening.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BChris 30 Skrevet 26 Februar, 2012 Rapporter Share Skrevet 26 Februar, 2012 (endret) Nydelig Guide 1 spørsmål; Biltema si lakk sprøyte; god nok eller ikkje? Greit å ha denne guiden til framtidige ulykker på min eller andres biler Takk for at du deler din kunnskap med oss andre her på forumet! Endret 26 Februar, 2012 av BChris Siter Kjøretøy: [ ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart. [ ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black... [X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475 [X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303 [X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
THolandsli 92 Skrevet 26 Februar, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 Februar, 2012 Bra guiden falt i smak. Biltema sin sprøyte hender det jeg bruker til grunning og emaljelakk, fungerer helt fint. Er helt grei som nybegynnersprøyte til å bruke på småting. Jeg har ei Devilbiss GTI som brukes til base og klarlakk. Fordel med proffsprøyter er gjerne at de gir et jevnere sprøytebilde og forstøver finere. I tillegg utnytter de lakken bedre slik at ikke så my lakk virvler opp som støv. Sistnevnte er litt kjekt når man fort snakker om 1200-1500kr/l for baselakk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 27 Februar, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 27 Februar, 2012 Jeg ble ikke mindre inspirert til å bygge lakkboks nå, nei... Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 27 Februar, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 Februar, 2012 Flott guide, tenker det er mange som skal ut i garagen og lakkere et eller annet nå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 27 Februar, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 Februar, 2012 Super inspirasjon! Skulle absolutt ønske jeg hadde egen megasvær garasje ja! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cotte78 391 Skrevet 27 Februar, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 Februar, 2012 Mange gode tips her, takk for en flott innføring i oppretting og lakk av bil . Siter ELCO Auto spa & detailing: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20379-elco-auto-spa-detailing/ Siste utførte jobb: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20083-2007-bmw-x3-30da/ Link til noen av mine utførte jobber:http://www.detailers...ekker-vaatslip/ , http://www.detailers...mw-530d-05-mod/ , http://www.detailers...er-svart-08mod/ ,http://www.detailers...od-solid-svart/Min bilpleie logg:http://www.detailers...hristians-logg/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audidude 1 Skrevet 27 Februar, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 Februar, 2012 Mange gode tips til de som vil prøve seg i garagen.... Men bare så det er sagt.Det og lakkere er ingen enkel jobb...og det samme gjelder retting! Øvelse gjør mester,så det er vel bare og sette i gang for de som vil prøve seg frem;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
THolandsli 92 Skrevet 27 Februar, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 27 Februar, 2012 Er nok ikke så enkelt som det ser ut nei. Det som er vanskelig er igrunn grunnarbeidet. Utrolig hva som vises når man får lakk over. Her er noen flere bilder fra en annen jobb jeg gjorde for lenge siden. Har flyttet til by nå så har ikke noe plass å holde på med slikt lenger, så har vært lite lakkering de siste årene. Denne gangen var det en grill og frontleppe til en Volvo 940 som skulle få seg et strøl. Grillramma og emblemet var krommet, men siden krommen var begynt å flasse bestemte jeg meg for å fjerne all krommen. Det gjorde jeg ved først å skrape for så å ta de siste restene i glassblåsekabinettet. Ramma og emblemet klar for en runde med Sikkens plastoflex plastgrunning. Etter en runde filler. Å vips så var delene lakkert. Et par strøkk med Volvo 177 base og et par strøk klarlakk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audidude 1 Skrevet 28 Februar, 2012 Rapporter Share Skrevet 28 Februar, 2012 Selv om man har fagbrevet som billakkerer eller oppretter vil det ikke si at man er flink. Synes det er alt for lett og få fagbrev innenfor et yrke....trenger ikke være flink en gang! Bare se på danmark feks....der må man ha fagbrev innenfor buttikkfaget for og kunne sitte i kassen på Rimi! Men det er mange som kan bli flink og som bare har det i seg....så for de som er litt handy og har tålmodigheten,så er det bare og gå i gang med lakkering;) Det kreves også en del materialer for og i det hele tatt komme i gang... Men hvis det er noen som trenger tips og triks,så er det bare og spørre;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin.S 46 Skrevet 2 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 2 Mars, 2012 Flott liten innføring. Takk:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 29 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 29 Mars, 2012 Bra guide med mye god info! Et spørsmål. Skal etter hvert lakkere et kåpesett til en Aprilia RS. Det er noen småskrammer på den her og der, så regner med jeg er nødt til å sparkle litt i tillegg. Hva trengs i hvilken rekkefølge til dette? Ser for meg noe ca slik: 1. Matte ned med spipepapir eller matteklut 2. Vask med silikonfjerner 3. Plastgrunning? 4. Matte og vaske igjen 5. Plastsparkel på skadene 6. Pusse ned sparkel, og så vaske igjen med silikonfjerner 7. Fyller? 8. Samme igjen med pussing og vask 9. Baselakk 10. Klarlakk Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audidude 1 Skrevet 20 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 20 April, 2012 Du trenger ikke plastgrunning før du sparkler,men bruk en sparkel som er egnet for plast.Plastikksparkel er mer elastisk enn vanlig sparkel.Dette fordi de fleste plastdeler på en motorsykkel eller bil er i bevegelse når man kjører og da trenger man en sparkel som "lever" litt sånn at den ikke sprekker opp.... Ellers er det bare og kjøre på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.