Gå til innhold

En liten innføring i oppretting og lakkering


THolandsli

Recommended Posts

THolandsli

Har lagt merke til at det har vært en del lakk/karroserispørsmål her inne i det siste, så tenkte jeg kunne lage en liten guide på hvordan man kan gå til verks for å utrette litt lakk og karroseriskader. Dette er en skade jeg selv rettet opp og lakkerte etter påkjørsel av et rådyr for en del år siden. Ikke bilpleie dette, men skal man ha noe å pleie må man ha et bra utgangspunkt. :P

Her er skadene. Vises ikke så godt på bildene, men skjermen er betydelig deformert og døren har 4 mindre bulker.

Skjermen skulle egentlig byttes i følge taksten.

Bilde001.jpg

Bilde002.jpg

Lista på skjermen demontert, bak den skjuler det seg noen hull som jeg brukte til å feste verktøy for å trekke ut de værste bulkene med.

Bilde005.jpg

Etter at jeg hadde grovrettet for å få rette formen på skjermen ble den demontert for vidre hamring.

Bilde006.jpg

Opprettingen påbegynt, brukte et antall med hamre og mothold for å få rette formene. Jo bedre rettejobb jo mindre sparkel og bedre resultat.

Etter litt hamring sluttet skjermen også å "sprette" tilbake til den forma den hadde da den var deformert.

Bilde008.jpg

Etterhvert som jeg trodde rettinga begynte å bli bra brukte jeg en plan slipekloss som jeg dro over for å finne toppene. Når jeg var fornøyd pusset jeg over hele området som skulle sparkles og litt til med 100 papir.

Bilde009.jpg

Før sparking er det viktig at overflaten er godt rengjort. Bruker da silikonfjerner til å vaske med. Her etter første runde med sparkling.

Brukte en smal og en bred sparkelspade for å smøre utover. Sparkling er ikke så enkelt som det kan se ut som så dette er en treningssak.

Bilde011-1.jpg

Bra sparkel er viktig for å et godt resultat.

Et godt sparkel kjennetegnes ved lite porer, lettslipt og smørmykt å smøre utover. Ikke bruk f.eks Hagmans produkter.

Jeg anbefaler f.eks Lesonal, Carsystems, Wurth og C4R. Dette er "proffe" sparkel. Til den vanlige hobbymann er Plastic Padding PP100 er alternativ som er bra og som selges på mange bensinstasjoner.

Her er sparklet ferdig grovslipt med 80 papir. Viktig å bruke grovt for å få retta av ujevnhetene.

Pske07043.jpg

Her har jeg gått over en liten runde med 240 papir over der jeg har pusset med 80 tidligere. Der hvor jeg har tenkt å hatt skille mellom filler og gammel lakk matter jeg med 400 papir.

Pske07057.jpg

Påbegynt maskering, skal ikke sprøyte helt ut til tapen for å unngå kanter.

Pske07058.jpg

Framfanger demontert.

Pske07047.jpg

Bakfanger demontert.

Pske07048.jpg

Har også demontert døren for retting og grunnarbeid. Her hadde Volvo noen geniale løsninger for lett å demontere døra.

Bare å vri av pluggen til ledningsnettet, løsne dørstopperen og løsne to settskruer på hengslene så var det bare å løfte døra rett opp.

Pske07053.jpg

Nå begynner det å se skikkelig ribba ut. Sideskjørtene er også demontert.

Pske07055.jpg

Fangerne og sideskjørta løse. Fangerne skal mattes og ha på litt filler i noen sår. Sideskjørta er fulle av steinsprut så dem skal få en runde med plastgrunning før filler.

Pske07059.jpg

Her er døra lagt på operasjonsbordet. Har mattet over et par plasser som er bare å sparkle. Men 2 av bulkene var litt dypere så dem vil jeg rette før jeg sparkler. Forsøker etter beste evne å bruke maks 1 mm sparkel.

Pske07060.jpg

Siden det ikke er enkelt å komme til fra baksida må bulken rettes utenfra. Dette gjøres ved hjelp av en "slagtæsj". Sliper rent i senter på bulken og dekker til irundt for å unngå sveiseperler ellers på døra.

Pske07061.jpg

Jordingspunkt var ikke enkelt å finne på døra, så jeg tok ut en bolt til henglsen og erstattet den med en rustfri bolt for å ha noe å henge jordingsklipa i.

Pske07062.jpg

Slagtæsjen sveist fast i døra. Bare et lite kakk med loddet så var bulken ut.

Pske07063.jpg

Da var sveisen slipt bort og bulken er klar for siste finish.

Pske07064.jpg

Døra klar for sparkling.

Pske07065.jpg

Sparklet.

Pske07066.jpg

Ferdig pusset sparkel.

Pske07067.jpg

Det som skal ha filler mattet.

Pske07068.jpg

Fikk litt hjelp av brodern til å pusse sideskjørtene.

Pske07070.jpg

Skjørtene å tørker etter en liten runde med Sikken Plastoflex plastgrunning. Skal ha på filler når det har tørket.

Pske07071.jpg

Første strøk med filler på skjermen.

Pske07072.jpg

Grunningen jeg bruker.

Pske07073.jpg

Skjørtene ferdig grunnet.

Pske07074.jpg

Døra ferdig grunnet.

Pske07075.jpg

Skjermen ferdig grunnet.

Pske07076.jpg

Filleren ferdig slipet. Imorgen skal resten av skjermen mattes ned. Slipte gjennom 3 flekker så jeg har sprayet på litt Sikkens Spot-primer for å dekke det.

Pske07077.jpg

Bakfangeren mattet ned å klar for litt filler.

Pske07078.jpg

Framfangeren under vasking med silikonfjerner. Etter vask drar jeg over med en "Tack rag" for å fjerne støv.

Pske07079.jpg

Spøytet på filler der det trengtes på bakfangeren.

Pske07080.jpg

Sprøytet filler der hvor det var værst med riper og steinsprut på framfangeren.

Pske07081.jpg

Skjørtene klare for lakk.

Pske07082.jpg

Mye fint å få i slipeutstyr.

Pske07083.jpg

Deler som er ferdig pusset, klar for lakk.

Pske07084.jpg

Dørpanel, speil og håndtak demontert.

Pske07086.jpg

Døra mattet og klar. Skal ta det rundt ruta før maskering imorgen.

Pske07087.jpg

Alle delene ferdig. Montert på bilen for transport 5 mil til lakkverksted.

Pske07088.jpg

Delene på plass i lakkboksen.

Pske07091.jpg

Basen tørker.

Pske07092.jpg

Simsalabim ferdiglakket!

Pske07094.jpg

Slik så bilen ut etter jeg kom hjem fra lakkereren. Regn og drittvær gjorde at delene ble fort like skitten som resten av bilen.

Pske07095.jpg

Ferdig montert. Mangler bare noen klips til sideskjørt og innerskjermer. Men dem kommer etter påske.

Tusenmetringene er lagt på hylla for sesongen. Bilen ble MYE finere uten, men savner det gode lyset.

Pske07096.jpg

Og til slutt litt en litt "lærebokmateriale".

omlakkeringavbilen1.jpg

omlakkeringavbilen2.jpg

omlakkeringavbilen3.jpg

omlakkeringavbilen4.jpg

omlakkeringavbilen5.jpg

omlakkeringavbilen6.jpg

omlakkeringavbilen7.jpg

omlakkeringavbilen9.jpg

omlakkeringavbilen8.jpg

Endret av THolandsli
  • Liker 1
  • DCN Poeng 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Helt topp informasjon. Tusen takk for delt kunnskap! Cred :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig Guide :D 1 spørsmål; Biltema si lakk sprøyte; god nok eller ikkje?

Greit å ha denne guiden til framtidige ulykker på min eller andres biler ;) Takk for at du deler din kunnskap med oss andre her på forumet!

Endret av BChris

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

THolandsli

Bra guiden falt i smak. :)

Biltema sin sprøyte hender det jeg bruker til grunning og emaljelakk, fungerer helt fint. Er helt grei som nybegynnersprøyte til å bruke på småting. Jeg har ei Devilbiss GTI som brukes til base og klarlakk. Fordel med proffsprøyter er gjerne at de gir et jevnere sprøytebilde og forstøver finere. I tillegg utnytter de lakken bedre slik at ikke så my lakk virvler opp som støv. Sistnevnte er litt kjekt når man fort snakker om 1200-1500kr/l for baselakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips til de som vil prøve seg i garagen....

Men bare så det er sagt.Det og lakkere er ingen enkel jobb...og det samme gjelder retting!

Øvelse gjør mester,så det er vel bare og sette i gang for de som vil prøve seg frem;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

THolandsli

Er nok ikke så enkelt som det ser ut nei. Det som er vanskelig er igrunn grunnarbeidet. Utrolig hva som vises når man får lakk over. ;)

Her er noen flere bilder fra en annen jobb jeg gjorde for lenge siden. Har flyttet til by nå så har ikke noe plass å holde på med slikt lenger, så har vært lite lakkering de siste årene.

Denne gangen var det en grill og frontleppe til en Volvo 940 som skulle få seg et strøl.

Grillramma og emblemet var krommet, men siden krommen var begynt å flasse bestemte jeg meg for å fjerne all krommen. Det gjorde jeg ved først å skrape for så å ta de siste restene i glassblåsekabinettet.

DSC00909.jpg

Ramma og emblemet klar for en runde med Sikkens plastoflex plastgrunning.

DSC00911.jpg

Etter en runde filler.

DSC00912.jpg

Å vips så var delene lakkert. Et par strøkk med Volvo 177 base og et par strøk klarlakk.

DSC00913.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man har fagbrevet som billakkerer eller oppretter vil det ikke si at man er flink.

Synes det er alt for lett og få fagbrev innenfor et yrke....trenger ikke være flink en gang!

Bare se på danmark feks....der må man ha fagbrev innenfor buttikkfaget for og kunne sitte i kassen på Rimi!

Men det er mange som kan bli flink og som bare har det i seg....så for de som er litt handy og har tålmodigheten,så er det bare og gå i gang med lakkering;)

Det kreves også en del materialer for og i det hele tatt komme i gang...

Men hvis det er noen som trenger tips og triks,så er det bare og spørre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Hans Marius

Bra guide med mye god info!

Et spørsmål.

Skal etter hvert lakkere et kåpesett til en Aprilia RS. Det er noen småskrammer på den her og der, så regner med jeg er nødt til å sparkle litt i tillegg. Hva trengs i hvilken rekkefølge til dette?

Ser for meg noe ca slik:

1. Matte ned med spipepapir eller matteklut

2. Vask med silikonfjerner

3. Plastgrunning?

4. Matte og vaske igjen

5. Plastsparkel på skadene

6. Pusse ned sparkel, og så vaske igjen med silikonfjerner

7. Fyller?

8. Samme igjen med pussing og vask

9. Baselakk

10. Klarlakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Du trenger ikke plastgrunning før du sparkler,men bruk en sparkel som er egnet for plast.Plastikksparkel er mer elastisk enn vanlig sparkel.Dette fordi de fleste plastdeler på en motorsykkel eller bil er i bevegelse når man kjører og da trenger man en sparkel som "lever" litt sånn at den ikke sprekker opp....

Ellers er det bare og kjøre på;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...