Gå til innhold

Erfaring med VW Amarok/Mitsubishi Pajero?


Bjerknez

Recommended Posts

Godag godtfolk!

Det er snart på tide å tenke på ny bil da Audi'en skal leveres tilbake januar 2013. Med tanke på bestillingstid vedrørende ny bil etc. så skader det jo ikke å begynne å kikke litt :)

Dette er kanskje rart for noen, siden spranget fra en halvsportslig Audi til VW Amarok/Mitsubishi Pajero er rimelig stort, men jeg har lyst til å prøve noe helt nytt, og dessuten er jeg litt lei av lave biler.

Nå har jeg lyst på en "ekte" 4x4 og denne gangen er høyere jo bedre.

Bilene jeg da har kommet frem til så langt etter en del prøvekjøring etc. er da altså VW Amarok og Mitsubishi Pajero.

Pristaket mitt er 500.000,- og jeg kan mer enn gjerne gå for en varebil for å få ned prisen da jeg ikke har bruk for de tre baksetene alikevel.

Både Amarok og Pajero ender opp på omtrent samme pris når man legger til samme utstyr, men Pajero'en er langt gunstigere å lease grunnen vesentlig høyere gjennkjøpsverdi. Dette utgjør ca. 600,- pr mnd. i forhold til Amarok.

Pajero'en føles i skrivende stund mer "riktig", men det irriterer meg at en bil som i utgangspunktet koster tett opp til millionen ikke har lengdejusterbart ratt. Dette ødelegger mye av sittestillingen min, da jeg må skyve setet ganske langt frem, og dermed så kommer mitt venstre kne borti dashbordet.

Dette er det eneste store ankepunktet til Pajero og hadde jeg sittet 100% i denne så hadde valget blitt relativt enkelt.

I Amarok sitter man MYE bedre. Her kan man justere setene akkurat som i en personbil og man slipper den skilleveggen bak setene. Lengdejusterbart ratt er også på plass. Den kommer med en 2.0 Biturbo diesel med 180HK'er og automat til sommeren (Er tillfelle den jeg skal ha) og denne er nok hakket raskere enn Pajero, men sterkere er den nok ikke. Uansett så er ikke 0-100 tider veldig viktig i en slik bil.

Er det noen her inne som kjører en av disse bilene av nyeste modell som kan komme med noe synspunkter?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Bjerknez

    31

  • Knutis

    12

  • TobiasW

    5

  • trogha

    3

Mest aktive i dette emnet

Bilder i dette innlegget

Fine biler du har sett på! Etter min mening bråker Pajeroen forholdsvis mye til å være så ny og dyr, men kjøreegenskapene er det ingen ting å si noe på, samt utseende er veldig tøft! VW Amarok er jo en veldig stilig og fin pickup som kanskje har den beste komforten i "pickup-klassen". Kjenner ikke så mye til de, så kan ikke uttale meg noe om den.

I den klassen er det etter min mening ingen som slår Land Rover Discovery, anbefaler å prøve en! Utrolig god kvalitetsfølelse, stillegående og 6-sylindret motor som hører hjemme i den slags bil.

Lykke til med ny bil, etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg har ikke så mye å komme med her egentlig, men... ville ikke sammenligning av Amarok og Mitsubishi L200 være mer naturlig da de begge er pickups? Pajero omtales jo som reservetraktor, kommer seg frem over alt, men kan være litt flytende i kjøreopplevelsen.

L200 bruker såvidt jeg vet samme 4x4-system som Pajero, og komforten der omtales som best i klassen når det gjelder pickups, omtrent på høyde med personbiler.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste erfaring jeg har er 2005 modell pajero, og jeg har ingen ting å utsette på den, ihvertfall ingen ting jeg har tenkt på når jeg har kjørt den, går greit, trekker utrolig bra, morsom å leike seg litt i skogen med, og lekende lett å ha henger etter, og dugelig stereoanlegg, og da er det meste dekt for min del hvis jeg skulle hatt sånn type bil. Men nå har ikke jeg hatt problemer med sitte stilling, men skjønner jo at det utgjør en del, man burde jo sitte godt i en ny bil som man skal bruke så mye penger på :)

Lakkmessig så har pajeroen som jeg har kjørt hatt utrooolig mye vaskeriper og generelt riper, og da ringer det ei bjelle hos meg som sier at det er bløt lakk, og det er vel mitsubishi kjent for :) '

Kanskje ikke så rart det ble noen riper etter jeg har lånt bilen til bestefattern:

post-3256-0-15454700-1329811827_thumb.jp

hehe. Lykke til med nybil kjøp :)

'18 Mitsubishi Outlander Phev

'17 Toyota Hilux dCab (firmabil)
'10 Ford Focus "wrc" 2.9L Evo, rallycross

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten sidenotis som sikkert har langt større underholdningsverdi enn nytteverdi; Pajero betyr "runker" (altså en person som utfører slike aktiviteter) på spansk ;)

Den har da selvfølgelig et annet navn i spansktalende land: Montero og i UK: Shogun .

Amarok er vel sagt å være den på langt beste pickupen? Og komforten er vel relativt viktig vil jeg tro, bedre å betale litt mer /mnd enn å irritere seg blå og grønn over at man har vondt i kneet..

En annen ting som jeg tenker er at om kneet slår oppi dæsjen når du kjører, hva om du kommer utfor en ulykke? Har du ikke slingringsplass skal det vel ikke mye til før du faktisk sitter fast i bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine biler du har sett på! Etter min mening bråker Pajeroen forholdsvis mye til å være så ny og dyr, men kjøreegenskapene er det ingen ting å si noe på, samt utseende er veldig tøft! VW Amarok er jo en veldig stilig og fin pickup som kanskje har den beste komforten i "pickup-klassen". Kjenner ikke så mye til de, så kan ikke uttale meg noe om den.

I den klassen er det etter min mening ingen som slår Land Rover Discovery, anbefaler å prøve en! Utrolig god kvalitetsfølelse, stillegående og 6-sylindret motor som hører hjemme i den slags bil.

Lykke til med ny bil, etterhvert :)

Land Rover Discovery med V6'er koster langt mer enn 500.000,- så den er helt utelukket :)

Dessuten så har jeg hørt VELDIG mye ymse om kvaliteten derfra... (?)

Jeg har ikke så mye å komme med her egentlig, men... ville ikke sammenligning av Amarok og Mitsubishi L200 være mer naturlig da de begge er pickups? Pajero omtales jo som reservetraktor, kommer seg frem over alt, men kan være litt flytende i kjøreopplevelsen.

L200 bruker såvidt jeg vet samme 4x4-system som Pajero, og komforten der omtales som best i klassen når det gjelder pickups, omtrent på høyde med personbiler.

Jeg synes L200 blir litt "Space in vaders" i forhold til Amarok. Jeg synes en slik bil skal fremstå som litt "firkantet" og solid. L200 synes jeg er litt misslykket i så måte. Men tviler ikke på at dette er en flott bil ellers. Har sittet i en L200 og jeg synes AMarok'en er MYE bedre å sitte i, og dessuten så er sistnevnte en del høyere med tanke på bakkeklaring. :)

Eneste erfaring jeg har er 2005 modell pajero, og jeg har ingen ting å utsette på den, ihvertfall ingen ting jeg har tenkt på når jeg har kjørt den, går greit, trekker utrolig bra, morsom å leike seg litt i skogen med, og lekende lett å ha henger etter, og dugelig stereoanlegg, og da er det meste dekt for min del hvis jeg skulle hatt sånn type bil. Men nå har ikke jeg hatt problemer med sitte stilling, men skjønner jo at det utgjør en del, man burde jo sitte godt i en ny bil som man skal bruke så mye penger på :)

Lakkmessig så har pajeroen som jeg har kjørt hatt utrooolig mye vaskeriper og generelt riper, og da ringer det ei bjelle hos meg som sier at det er bløt lakk, og det er vel mitsubishi kjent for :) '

Kanskje ikke så rart det ble noen riper etter jeg har lånt bilen til bestefattern:

hehe. Lykke til med nybil kjøp :)

Hehe, takker for innfo angående bløt lakk :)

Men det er nok ikke noe jeg vektlegger i veldig stor grad akkurat nå :)

Det er ikke slik at kneet blir skvist inn i dashbordet, men det er ikke mer enn ca. 1cm. i fra på ene siden, og det føles litt trangt...

Bare en liten sidenotis som sikkert har langt større underholdningsverdi enn nytteverdi; Pajero betyr "runker" (altså en person som utfører slike aktiviteter) på spansk ;)

Den har da selvfølgelig et annet navn i spansktalende land: Montero og i UK: Shogun .

Amarok er vel sagt å være den på langt beste pickupen? Og komforten er vel relativt viktig vil jeg tro, bedre å betale litt mer /mnd enn å irritere seg blå og grønn over at man har vondt i kneet..

En annen ting som jeg tenker er at om kneet slår oppi dæsjen når du kjører, hva om du kommer utfor en ulykke? Har du ikke slingringsplass skal det vel ikke mye til før du faktisk sitter fast i bilen..

Ja, av pickupene jeg har testet (omtrent alle: Isuzu D-Max, Nissan Navara, Hilux, L200 (kun sittet i) ) så er Amarok den soleklare "vinneren" i mine øyne.

Blir det pickup så blir det Amarok uten tvil.

Nå har vel ikke Pajero så veldig mange konkurrenter i så måte, men Land Cruiser er jo en opplagt kandidat. Desverre er Land Cruiser ALT for dyr etter at utstyrslisten er krysset av, så den er utelukket.

Polerer gjerne raketten i Pajero'en jeg hvis jeg blir mentalt tilfredstilt av bilen :)

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Land Rover Discovery med V6'er koster langt mer enn 500.000,- så den er helt utelukket :)

Dessuten så har jeg hørt VELDIG mye ymse om kvaliteten derfra... (?)

Kvaliteten er fin den på Discovery. Må ikke blandes med Freelander fra 1996-> som var en møkkabil.

Men du må jo ned på 2010-modell for å få den ned mot 500k på finn.no ihvertfall.

Hvis ikke er jo Evoque nydelig, men den blir kanskje litt vel mye city-suv for deg:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33272552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... som du sier så er det mye å velge mellom når det kommer til "City SUV'er" så jeg er ikke helt der tror jeg. Så lenge jeg ikke har råd til en vellutstyrt BMW X5 eller en Audi Q7 så er det ikke veldig mye "spennende" i den sjangeren synes jeg. Biler som Outlander, Tiguan og Quasqai synes jeg bare er kjedelig.

Da sikter jeg heller mot en arbeidshest som feks. Pajero/Amarok.

De eneste direkte konkurrentene til Pajero blir for dyre synes jeg, og i pickup-klassen så mener jeg Amarok er en ener av de jeg har testet. Nissan Navara V6'er med 231HK'er var et alternativ... helt til jeg prøvekjørte en. Bilen virker gammeldags og setene er harde. Bråker vesentlig mer enn Amarok gjør den også.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... som du sier så er det mye å velge mellom når det kommer til "City SUV'er" så jeg er ikke helt der tror jeg. Så lenge jeg ikke har råd til en vellutstyrt BMW X5 eller en Audi Q7 så er det ikke veldig mye "spennende" i den sjangeren synes jeg. Biler som Outlander, Tiguan og Quasqai synes jeg bare er kjedelig.

Da sikter jeg heller mot en arbeidshest som feks. Pajero/Amarok.

De eneste direkte konkurrentene til Pajero blir for dyre synes jeg, og i pickup-klassen så mener jeg Amarok er en ener av de jeg har testet. Nissan Navara V6'er med 231HK'er var et alternativ... helt til jeg prøvekjørte en. Bilen virker gammeldags og setene er harde. Bråker vesentlig mer enn Amarok gjør den også.

Fks. Toyota Landcruiser blir fort dyr hvis en kjører på med litt utstyr, samt mange andre modeller i klassen.

Når det gjelder pick-up så blir både Navara og Hilux dyre med stor motor og automat, og kan ikke sammenlignes med Amaroken når det gjelder støynivå og komfort.

Sant som du sier, du får kanskje ikke en Discovery ned mot 500k. Må i så fall bli en som har gått bittelitt! Men maken til kjøremaskin a gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte nettopp fra forhandler nå og det ser ut til at jeg får prøvekjøre en Pajero i ett par dager for å teste den skikkelig. Det som jeg håper er at jeg blir litt vant til den litt kleine sitteplassen og bestemmer meg for å leve med det.

Hvis ikke jeg klarer og finne meg helt til rette bak rattet, så blir nok Pajero'en utelukket.

Men kan du skjønne hvorfor i alle dager en bil til i utgangspunktet nesten 1 mill, ikke har lengdejusterbart ratt??

Problemet er i utgangspunktet ikke at det er for trangt der jeg sitter, men fordi jeg ikke får dratt til meg rattet...

Men men, vi får se hvordan det går etter ett par dager i bilen :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du skjønne hvorfor i alle dager en bil til i utgangspunktet nesten 1 mill, ikke har lengdejusterbart ratt??

Samme grunn som at Volvo hadde vendegir på traktorer på 70-tallet og International McCormick hadde glødeplugger på 60-tallet, mens en Zetor fra 1980 mangler begge deler; kostnader.

Pajero er ingen dyr bil på andre markeder, derfor blir ikke slik luksus etterspurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har rett, men når bilen blir levert med Navigasjon/skinnseter/stereo med 12stk. høytalere/elektriske seter etc. så synes jeg det er rart at ikke lengdejusterbart ratt er med.

Men men, man må jo kanskje spare inn på noe...

Selv min gamle 1998mod. Polo hadde lengdejusterbart ratt, hehe.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her inne som kjører en av disse bilene av nyeste modell som kan komme med noe synspunkter?

Hei.

Kjører 07 Pajero som ikke er helt nyeste modell men lik dagens med få unntak og er godt fornøyd med den.

Kjøpte bilen i 08 med 25K på telleren og den har nå passert 72K og har kun hatt et tilfelle av tull.

Noen måneder etter at jeg kjøpte den så lyste motorlampa opp og den gikk i nødprogram, det viste seg at det var sot i nippelen som som går mellom innsuget og trykkføleren noe som gjorde at trykkføleren rapporterte feil turbotrykk. Nippelen ble renset og siden har det fungert uten problemer, jeg har fått sjekket nippelen på hver service etterpå og de har ikke funnet sot. Jeg heller til at sotproblemet har kommet av forrige eiers kjøremønster.

Kan være enig i at den burde ha lengdejusterbart ratt selv om jeg ikke savner det selv, prøver å finne andre ting å sette fingeren på men kommer ikke på noe i farten. Du får heller spørre så skal jeg svare etter beste evne.

På jobb har vi to 09-modeller som går som rene trekkdyr inne på industriområdet og gutta som kjører dem er veldig fornøyde.

Lykke til med valget.

Endret av John A

John A
 

«Seier venter den, som på forhånd har alle sakene i orden, folk kaller det flaks. Nederlag er sikret den, som ikke i tide har truffet de nødvendige forholdsregler, folk kaller det uflaks.» ~ Roald  Amundsen ~

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er det delte meninger ser jeg :)

Skal hente en Pajero hos forhandler etter jobb i morgen, så jeg får prøvekjørt den skikkelig, så får vi se :)

Men tro det eller ei... I førsten så tenkte jeg at madammen ville totalforby en bil av slik størrelse (Du vet, jenter og store biler...) men etter at hun prøvekjørte en Amarok så var hennes første ord: "Oj, her satt du høyt og fint!" Morro... :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kjørt begge, men forrige gang jeg kjørte Pajeroen var det bare 5 min rundt kvartalet, da det var like før stengetid.

Har det samme inntrykket som deg, men jeg ser nok litt annerledes på saken muligens...

En Pajero virker som en mer "ekte" 4x4. Ja, den er litt mer "traktor" men jeg tipper også den er like solid som en traktor. Bare synsing fra min side så langt, men jeg føler at Pajero'en tåler mer juling i terrenget.

Om jeg har bruk for en bil som i hovedsak er beregnet på ulent terreng? Nei.

Men føler jeg vil prøve noe heeelt nytt. Bare så synd at førsteinntrykket med tanke på sittestilling ikke ble 100% i positiv grad. Mulig jeg får ett annet syn påsaken etter ett par dager prøvekjøring :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare synsing fra min side så langt, men jeg føler at Pajero'en tåler mer juling i terrenget.

Nettopp, det er bare synsing :P

Om man leser om SS4i her;

http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Select

ser man at det er akkurat samme specs på systemet som Amarok med innkoblbar 4wd har.

Mitsubishi oppgir 35-grader som max helling rett opp, VW oppgir 45-grader.

Mitsubishi oppgir 45-grader sideveis, VW oppgir 50-grader.

Mitsubishi oppgir 24-graders rampevinkel (under bilen), VW oppgir 23-grader.

Mitsubishi oppgir 700mm vadedybde, VW oppgir 500mm.

Med mindre du har vading som et viktig punkt (og da ville du likevel montert snorkel) tar Amaroken seg teoretisk bedre frem i terrenget basert på oppgitte specs. Uansett vil dette begrenses av dekk og siden du kjører 90% (eller mer?) på asfalt, vil du heller ha varebildekk/asfaltdekk enn offroad-dekk.

Sistnevnte fører til mer støy på asfalt, høyere forbruk og dårligere kjøreegenskaper på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp slike innlegg jeg er på jakt etter knutis! Takk skal du ha :)

Her snakker vi argumenter og slik liker jeg! :)

Det er nå uansett ikke gitt at det blir en Amarok, da følelser også har en del og si, hehe.

Men slike fakta kan jo ikke motargumenteres med annet enn følelser og hvordan en bil fungerer i praksis bruk, så den saken er jo grei.

Men hvem av dem som har den mest solide strukteren og som faktisk tåler mest juling vet man dog ikke ut fra slike opplysninger. Både Pajero'en og Amarok'en blir i mine øyne betegnet som "offroadere". Det eneste ankepunktet til Amarok'en er at den "kun" kan fåes med 2.0TDI med 180HK'er (kommer med denne motoren til sommeren). En 2.0-liter høres spinkelt ut med tanke på at den kan ta tilhengerlast på 2.8 tonn. Jeg kjører en 2.5TDI 4x4 130HK'er Transporter i jobben og laster jeg denne full av varer (nesten to tonn) så merkes det veldig godt på bilen. Den gynger som en bestemor i strikkerus og det er så og si null krefter igjen etter man legger inn 3. giret.

Et annet ankepunkt er kanskje at motoren i en Pajero virker mer "ekte". Med det så mener jeg at det ikke er noen oppchippet motor som er tynet til bristepunktet. Har for meg at en 3.2L med 200HK'er tåler mer juling på lang sikt enn en "liten og trimmet" 2.0-liter med nesten samme effekt. (180HK'er).

Momentet er jo viktig i en slik type bil, og denne kan nok kanskje være lik på papiret, men det kan man kanskje takke twinturboen for og ikke motoren i seg selv(?)

Pajero føles på en måte mer ekte. Man får også med LANGT mer utstyr til prisen enn man gjør med en Amarok. Pajeroen har så og si ALT, mens Amarok'en må man bla opp 40.000,- ekstra bare for skinnseter og navigasjon. Bøyle forran grillen med ekstralys samt bøyle over lasteplan kommer på ca. 15.000,- til. Ekstra sett med hjul (vinter) fra forhandler koster hele 27.000,- til. I følge rykter må man også ut med 15.000,- til for automat også når den kommer til sommeren. Hengerfeste koster 10.000,- til.

Sluttprisen på AMarok med samme utstyr som Pajero havner på rundt 540.000,-. Altså ca. 40.000,- dyrere. (Hvis man da velger alt utstyret. Dette er gjort bare for sammenligningens skyld).

I tillegg til dette så er en Pajer langt gunstigere og lease da den har en mye høyere gjennkjøpsverdi og dette utgjør nesten 600,- kr. pr.mnd.

Bortsett fra dette, så er Amarok'en det aller beste valget, og du har så klart helt rett med tanke på de gradene en amarok på papiret yter bedre. Poenget er at disse gradene blir til slutt litt uviktige i den store sammenhengen, da begge bilene fremstår som "offroadere" i mine øyne.

Men takker for innspillet ditt knutis :)

Skal som sagt hente en Pajero etter jobb i dag og skal ha den til i morgen, så får jeg se om jeg får mer lyst på den, eller om jeg etter endt tur vil bevege meg over til Amarok igjen :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...