Gå til innhold

Vask og polering av bobil


Magnemb

Recommended Posts

Kan man gå likt frem ved vask og polering av bobil som vanlig bil? Det dreier seg her om en helt ny concorde bobil til nermere 2mill, så synes ikke det blir kjekt å bare prøve seg frem..

Normal vask for meg er skumlegging med sonax glansshampo og avspyling med ht. Hvis den er møkkete blir alle nedre paneler dynket med prickbort først, og noen ganger vasker jeg også bilen med washmitt etter avspyling og ny skumlegging. Går dette på bobil også, eller er prickbort farlig å bruke?

Som polering tenkte jeg bare å legge ett lag eller to med autoglym hd wax,Muligens en rask runde med maskin og lakkrens. Går dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Såfremt den er lakkert skal det gå fint ja.. Om det er lakkert glassfiber eller stål spiller ingen trille mht voks og sealer etc, en kan nok merke noe forskjell om en polerer med en roterende, men her har jeg ikke polert noe glassfiber noengang.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør være forsiktig med avfetting på lister rundt dører og vinduer. Disse bør behandles etter vask. Ikke rett høytrykkstrålen inn mot plateskjøter. Ellers så er det bare og gå frem på samme måte som med bilen. Har ikke bobil selv, men campingvogn, som blir vasket 2 - 3 ganger i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ht er ikke anbefalt på bobil/caravan, bruk heller vannslange. Dette pga faren for vanninntrenging, til avfetting brukes globex 80. Ellers bruker jeg selv rød autoglym på vegger,vinduer(plastikk vinduer) og takluker. til vasken bruker jeg en vanlig bilsåpe og en vaskehanske (det finnes også en spesialsåpe til dette formålet) bytter vann 3-4 ganger pr vask, men nå er vogna mi ganske stor...Om det er asfalt flekker og lignende i fronten tar jeg litt avfetting på en ren svamp og har direkte på flekkene og spyler dette av direkte for å unngå at dette får kontakt med det butyl baserte tettestoffet.

Kom ned på den lokale shellstasjonen for et par år siden, da var det en eldre kar som hadde kjøpt seg sin første bobil og var i ferd med å avslutte sin første vask av den. Han hadde brukt en kraftig ht steamer til det.60 grader......den hadde ikke jeg kjøpt etterpå for å si det sånn....

Endret av ronnys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ht er ikke anbefalt på bobil/caravan, bruk heller vannslange. Dette pga faren for vanninntrenging, til avfetting brukes globex 80. Ellers bruker jeg selv rød autoglym på vegger,vinduer(plastikk vinduer) og takluker. til vasken bruker jeg en vanlig bilsåpe og en vaskehanske (det finnes også en spesialsåpe til dette formålet) bytter vann 3-4 ganger pr vask, men nå er vogna mi ganske stor...Om det er asfalt flekker og lignende i fronten tar jeg litt avfetting på en ren svamp og har direkte på flekkene og spyler dette av direkte for å unngå at dette får kontakt med det butyl baserte tettestoffet.

Kom ned på den lokale shellstasjonen for et par år siden, da var det en eldre kar som hadde kjøpt seg sin første bobil og var i ferd med å avslutte sin første vask av den. Han hadde brukt en kraftig ht steamer til det.60 grader......den hadde ikke jeg kjøpt etterpå for å si det sånn....

høhø.. ja det er den nok :rofl1: (huff, jeg bør legge meg)

On-topic igjen, er det kun oljebasert avfetting som reagerer med tettestoffet, eller gjelder dette også vannbaserte avfettinger?

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On-topic igjen, er det kun oljebasert avfetting som reagerer med tettestoffet, eller gjelder dette også vannbaserte avfettinger?

Det meste av kaldavfettinger vil nok løse opp dette stoffet, vet ikke hvordan det f.eks blir med surfex som er vannbasert, men det er stor forskjell på å bruke den ren kontra utblandet 1:50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder meg til anbefalt vaskemiddel jeg når det gjelder caravan...Har ikke lyst på trøbbel med garanti..samt det renner fæle svarte striper av butyl når den løses opp.

Er det forresten noen som har forslag på annen voks å bruke enn rød autoglym? som er god å legge på for hånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som har forslag på annen voks å bruke enn rød autoglym? som er god å legge på for hånd?

Her finnes det jo et hav å velge i, men f.eks Collinite 845 er billig og har ekstremt god holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...