Gå til innhold

Jobb/opplæring, sandblåsing + flekklakk: Haugesund


Simen

Recommended Posts

Hallo!

Er igang med planlegging av fiksing av diverse småplukk på bilen min, og i den forbindelse ønsker jeg å bli kontaktet av noen som kan hjelpe meg med litt sandblåsing av påbegynt rust i hjulbuene (er veldig lite, men vil ta det før det sprer seg videre!) + praktisk opplæring i flekklakkering av steinsprut (med så bra resultat som overhodet mulig!).

Jeg vil gjøre dette iløpet av mars, og jeg har (oppvarmet) dobbel garasje som kan brukes rett utenfor Haugesund. Jeg ønsker å betale noen for å hjelpe meg med det, og jeg vil gjerne være med på det for å lære meg hvordan det skal gjøres slik at jeg klarer meg på egen hånd neste gang (kjekt å kunne dette når man driver med bilpleie...). Lakk og slikt kan jeg skaffe selv, kan også ordne med trykkluft her.

Rust som ønskes sandblåst, pusset, og lakkért.

Den rusten jeg har er småtteri, men jeg vil som sagt ta det før det sprer seg videre. Det er snakk om kanten inne i hjulbuene bak, og langs sia av den ene hjulbuen på forskjermen foran. Legger ved ett par bilder som viser hvor jeg mener. PS: Jeg tror det er såpass lite at det bare er langs kanten av hjulbuen det trengs å omlakkeres, men det spørs jo hvor langt rusten har kommet under lakken.

IMG_0336-1.jpg

IMG_1321.jpg

(Kan ta flere bilder, nærmere, om ønskelig!)

Plasser som trenger flekklakkering.

Det er, naturligvis, panseret og venstre forskjerm som har mest steinsprut på bilen, men det er også noen få plasser på sia, og ett foran på taket...

Håper det er noen i nærheten av Haugesund som kan være til hjelp, men jeg kan også dra til Bergen og Stavanger om nødvendig. Skal også en tur til østlandet iløpet av påsketider, så om noen i Oslo/Akershus har tid da, kan det også være en mulighet!

Håper på respons. :)

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Hvis du kan komme med bilen til Stord en gang så kan vi se på jobben :)

Lakk og rustbehandling I fix :P Ikke noe Polen-prisnivå men mye billigere enn rundt omkring.

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Rust i hjulbuene bak er dessverre en vanlig sykdom på Galant. Min erfaring er at det ikke er så mye vits i å fikse det da det kommer tilbake etter kort tid uansett.

Stålet som ble brukt til bakskjermene er visstnok litt forskjellig fra stålet brukt i resten av bilen, og er av dårligere kvalitet. I tillegg ligger det noen lyddempingsmatter mellom ytterskjerm og innerskjerm som trekker til seg fuktighet (kondens fra kupeen). Over tid ligger dette og gnisser seg gjennom grunning/lakk og fører til rust. Ytre påvirkning samt tåpelig konstruksjon på falsen i hjulbuen gjør at det samler seg mye dritt der og dette gnager seg gjennom fra utsiden. Kombinert med latterlig tynn lakk sier det seg selv at dette blir et problem...

Jeg fikset hjulbuene på Gamlanten min ved å kappe ut rustne biter og sveise inn nye, slipe, grunne og lakkere. Etter ca 3 uker var rusten tilbake. Begge hjulbuene ble så byttet, men fyren som gjorde det gjorde så dårlig arbeid at rusten var tilbake i sveisesømmen etter 2 måneder. Så hadde jeg et uhell og hele venstre bakskjerm ble byttet, samt at høyre hjulbuen ble byttet igjen, og alt ble lakkert. Dette holdt i ca 4 måneder før rusten var tilbake i høyre hjulbue. På venstre siden holdt det mye lenger, men etterhvert dukket det opp rust i eksponerte sveisesømmer (der det bare hadde blitt grunnet, ikke lakkert, idiotisk nok).

Summa summarum - sørg for at all rust er borte, fjern gjerne litt ekstra stål for å være sikker. Pass på at alt er 100% tørt før, under og etter sveising, og få på grunning umiddelbart. Smør gjerne på rusthemmende midler i tillegg, disse bilene elsker å ruste fra ca midt mellom dørene og bakover.

  • DCN Poeng 2

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christer: Takk for mye bra info!

Angående dempematter mellom inner- og ytterskjermer, går det jo an å ta de av (fjerna en del i Carismaen når jeg hadde den). Er det vanskelig å ta av innerskjermene bak? Kan isåfall erstatte de dempemattene med butyl-matter isteden (slike som har aluminiumsbelegg ytterst).

Og jeg er klar over at det kan komme tilbake, men om vi får gjort det 110% bra, og smurt f.eks. noe tectyl "oppå" knekken i hjulbuene så må det vel kunne holde en stund? :)

Og grunnen til at jeg ville ha hjelp av noen herfra, er at jeg tror det er eneste måten det kan bli gjort SKIKKELIG på slik at jeg kan bli fornøyd med resultatet. :)

Hvis du kan komme med bilen til Stord en gang så kan vi se på jobben :)

Lakk og rustbehandling I fix :P Ikke noe Polen-prisnivå men mye billigere enn rundt omkring.

Selvfølgelig kan jeg komme til Stord, det er jo ikke langt. Håper på en OK pris ja, og du gjør garantért en bedre jobb enn de 'rundt omkring' ;) Er på jobb nå, men sender deg en PM senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan komme med bilen til Stord en gang så kan vi se på jobben :)

Lakk og rustbehandling I fix :P Ikke noe Polen-prisnivå men mye billigere enn rundt omkring.

Tar du jobber som å sveise stål, grunning og lakk? Bor på stord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Tar du jobber som å sveise stål, grunning og lakk? Bor på stord

Ikke JEG personlig men samarbeider med en som driver med det ja.

Pristilbud kan vi altid få til..

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du uansett får en ekte polakk til å gjøre dette om Makki fikser :) Som driver lakkverksted her på Stord, veldig dyktig sådann. Og med priser som er mer polske enn norske som regel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Christer: Takk for mye bra info!

Angående dempematter mellom inner- og ytterskjermer, går det jo an å ta de av (fjerna en del i Carismaen når jeg hadde den). Er det vanskelig å ta av innerskjermene bak? Kan isåfall erstatte de dempemattene med butyl-matter isteden (slike som har aluminiumsbelegg ytterst).

Og jeg er klar over at det kan komme tilbake, men om vi får gjort det 110% bra, og smurt f.eks. noe tectyl "oppå" knekken i hjulbuene så må det vel kunne holde en stund? :)

Alt går jo, men de er sveist sammen. Det skal gå an å få vekk hvertfall en del av det (om ikke alt) ved å demontere all trim i bagasjerommet og snike et egnet verktøy ned i hulrommene, men du bør være særdeles forsiktig :)

Hvis alt blir gjort riktig burde det holde ganske til veldig lenge før det evt kommer tilbake. Alfa og omega her er hvertfall å få tørket områdene skikkelig. Noe rustdrepende og -hemmende middel á la Bilt-Hamber Deox-C kan muligens også bidra til at det som er av rust der forsvinner, samt hindrer ny rust i å danne seg.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christer: Tror jeg står over det der. :)

Jepp, håper på ett bra resultat i Stord. Men det viktigste må vel være å få på noe beskyttelse oppå falsen i hjulbuen? Bør hvertfall prioriteres høyt, tenker jeg. Burde nesten valsa den helt inn, klemt den sammen inntil, men det er kanskje litt vrient iforhold til å få det 100% tett inntil, slik at det ikke samler seg salt og dritt som man aldri får ut igjen, selv med hjulene av...

Ellers er PM sendt til Makki!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...