Gå til innhold

Rene ruter


Hassel

Recommended Posts

Heisann! Sliter litt med å få rutene mine helt rene... :/

Nå rjeg sprayer "vann" på og vasker og alt så blir det helt rent.. Strøkenr å alt! Men hvir jeg da spruter faktisk vann på så får jeg fram noen for for kalkflekker! Ikke gøy :'(

Hørte noe om at folk bruker clay, tar det kalkflekker? Også hørt snakk om autosol.. Ikke tørt å prøve noe her enda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må som regel bruke noe med slipemidler for å få det bort, mye gnikking med nanosvamp og forseglingsrens eller en kjapp runde med maskin har fungert bra her.

Edit: har ikke prøvd med clay, men hvis du har clay er det fort gjort å finne ut om det funker :)

Endret av trogha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være vannet har høyt kalkinnhold der du bor, men då burde du hatt samme problem på lakk som glasset. Det kan være vannmerker som sitter godt på glass, det har eg hatt sjølv på egne biler. Løsningen var kraftig avfettning, god glassrens og microfiberklut. lot avfettning ta trafikkfilm. Sprayet glassrens på microfiberkluten og jobbet godt med den på glasset. Tørket over med tørr microfiber etterpå og sørget for å få vekk all rensen. La på ruteforsegling etterpå.

Clay kan brukes men det kan være lurt å gå for onr eller vann som claylube da QD kan være vanskelig å få vekk om du skal ha ruteforsegling på til slutt

Brukte:

Prickbort

1Z Clear Glass Cleaner

RainX

2stk microfiber

Endret av Bigbird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må som regel bruke noe med slipemidler for å få det bort, mye gnikking med nanosvamp og forseglingsrens eller en kjapp runde med maskin har fungert bra her.

Edit: har ikke prøvd med clay, men hvis du har clay er det fort gjort å finne ut om det funker :)

Hvordan funker det å polere på glass? :P

Kan være vannet har høyt kalkinnhold der du bor, men då burde du hatt samme problem på lakk som glasset. Det kan være vannmerker som sitter godt på glass, det har eg hatt sjølv på egne biler. Løsningen var kraftig avfettning, god glassrens og microfiberklut. lot avfettning ta trafikkfilm. Sprayet glassrens på microfiberkluten og jobbet godt med den på glasset. Tørket over med tørr microfiber etterpå og sørget for å få vekk all rensen. La på ruteforsegling etterpå.

Clay kan brukes men det kan være lurt å gå for onr eller vann som claylube da QD kan være vanskelig å få vekk om du skal ha ruteforsegling på til slutt

Brukte:

Prickbort

1Z Clear Glass Cleaner

RainX

2stk microfiber

Er nok ikke vannet nei.. Har vasket rutene med spyleveske også er samm driten da :/

Glassrens ja, noen som er anbefalt? :)

Denne brukte jeg for å få vinduene helt rene før glass forsegling:

http://bilnerden.no/...&products_id=68

Hvordan fungerte dette? Noe å anbefale? Tar det kalk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan funker det å polere på glass? :P

Å fjerne riper og andre defekter er vanskelig og skummelt med tanke på varmeutvikling, men å bare fyke over i full fart for å fjerne kalkmerker er ikke noe stress, dog må du da selvfølgelig ha en polish med slipemidler. Har fortsatt til gode å prøve en vanlig glassrens som tar disse kalkmerkene, ruta ser ren ut men som du sier, så ser du de når ruta blir våt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fjerne riper og andre defekter er vanskelig og skummelt med tanke på varmeutvikling, men å bare fyke over i full fart for å fjerne kalkmerker er ikke noe stress, dog må du da selvfølgelig ha en polish med slipemidler. Har fortsatt til gode å prøve en vanlig glassrens som tar disse kalkmerkene, ruta ser ren ut men som du sier, så ser du de når ruta blir våt igjen.

Noen forslag til polish med slipemidler? :)DA-maskin og autosol? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forslag til polish med slipemidler? :)DA-maskin og autosol? :P

Har du autosol kan du jo bare prøve den for hånd først, skal du ha polish med slipemidler finnes det jo et hav å velge i, men da burde du jo tenke litt over hva du har tenkt å bruke på lakken på sikt. Enkelte starter med f.eks Ultimate Compound og DA maskin, evt. har du jo 3M, scholl, Meguiars etc. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Car Pro CeriGlass har jeg brukt. Det på noen sånne filt pader gjør underverker. Jeg hadde masse fine riper etter viskerne, nærmest et grått spor der de går, blei bortevekk <ahttp://www.detailersclub.nouploads/emoticons/default_smile.png' alt=':)'> Varmeutvikling med de filtpadene er ikke noe stress. Jeg brukte roterende og rundt 1200rpm og det blei ikke lunka engang. Har også prøvd med Zaino sin vinduspolish, men den tar ingenting i forhold til Ceri Glass.

(Lurer på om ikke parts and retards snakket om å ta inn CeriGlass og?)

Endret av bsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slitt litt med sånn merker på vinduet etter vask av bil. Jeg har kommet frem til at Surfex-HD utblandet 1:20 ca, legger igjen stygge merker på rutene, selv etter håndvask etterpå. Er det noen fler enn meg som har erfart dette? Kan det være en kombinasjon med kalk i vannet som gjør det? Snakker om både eldre og helt nye ruter.

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sota ruter på bilen, og der var det masse flekker, kanskje kalk(?) flekker som ikke var så veldig fint.. brukte da G4 på en mf og gnikka på ruta, blei veldig glatt og ren, men riper fjerner den ikke tror jeg.. Men kan anbefales for å fjerne sånne flekker.. Chemical guys vindusvask tok det ikke.. :)

'18 Mitsubishi Outlander Phev

'17 Toyota Hilux dCab (firmabil)
'10 Ford Focus "wrc" 2.9L Evo, rallycross

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ceriglass er på vei inn og vil være hos oss iløpet av denne uken eller begynnelsen av neste uke.

Pris er ikke klar enda.

Har du, eller vil du også ta inn puter beregnet for glass polish?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du autosol kan du jo bare prøve den for hånd først, skal du ha polish med slipemidler finnes det jo et hav å velge i, men da burde du jo tenke litt over hva du har tenkt å bruke på lakken på sikt. Enkelte starter med f.eks Ultimate Compound og DA maskin, evt. har du jo 3M, scholl, Meguiars etc. :)

Har jo autosol.. ;) Eller så er det vel litt slipemiddel i 3m sin perfect it..? Altså da grønn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel såkalte "harde vannflekker" du tenker på, som -Håkon nevner over kan eg godt anbefale G4 for å fjerne slike merker. Tenk deg hjørnene på frontruta der vindusviskerene når, der er det ofte store områder med "harde vannflekker", G4 på ein MG pad fjernet dette enkelt med litt moderat gnikking. Anbefales gjerne sammen med G1 som forsegling ;)

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glassrens ja, noen som er anbefalt? :)

Brukte 1Z sin Clear Glass Cleaner, og den synes eg er verdt prisen. Den tok det som var av vannflekker på side- og bakruta mi når eg la til litt elbowgrease og jobbet litt med microfiberen. Ingen problem etter forsegling. Frontruta har eg ikkje tatt pga der skal eg gå over med polish for å ta litt viskermerker og slikt. Her vil nok problemet også være større, så glasspolish er nok å anbefale først som sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...