Gå til innhold

Tips til fjerning av "etsing?" på ubeh-alu felg


Torstein

Recommended Posts

I gang med en velfortjent shinings av sommer felgene, og oppdaget at både ytter ringen samt innsiden av felgen er full av noe som ser ut som etse merker/flekker. Måtte polere opp felgkanten med drill og polerings kit fra gasolin for å få det pent igjen. Innsiden av felgen har jeg kun fått forbedret ved å gå over med polish for hånd men dette tar laaang tid! Har brukt p21s som felgrens i sommer men vært nøye med å spyle av kjapt. Kan dette allikevel være synderen?

Tips til metode/produkt som kan fjerne dette? Prøvd p21s, prickbort, apc, og autosol. Lite vellykket.

post-1976-0-72409800-1327852782_thumb.jppost-1976-0-73308600-1327853071_thumb.jppost-1976-0-80795100-1327853276_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke P21S som er synderen her, kanskje en annen type felgrens er blitt brukt tidligere

hmm. vet ikke helt hva det ellers skulle være heller... felgene var nyrestaurerte i våres og kun jeg som har vasket de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik så vinterfelgene til damas bror ut også, lignende felger til BMW'en hans. Vi fikk det ikke bort med noe middel, men det ble en del dempa med nanosvamp. Kanskje verd å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du muligens må belage deg på å våtslipe og polere opp igjen, burde ligge noen tråder her hvor det har blitt gjort som du kan bruke som inspirasjon og evt. veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det lakkert eller ubehandlet alu?

Mener de er ubehandlet alu. Ikke noe tegn til klarlakk.

Slik så vinterfelgene til damas bror ut også, lignende felger til BMW'en hans. Vi fikk det ikke bort med noe middel, men det ble en del dempa med nanosvamp. Kanskje verd å prøve?

Takk for tips, lagt i forslags bunken :)

Ser ut som du muligens må belage deg på å våtslipe og polere opp igjen, burde ligge noen tråder her hvor det har blitt gjort som du kan bruke som inspirasjon og evt. veiledning.

Noooooooo!! :) det blir i såfall siste utvei! Må da av med alle skruene for å komme skikkelig til innerst som du ser av siste bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd med drill og gasolin produktene?

Nei ikke prøvd det skikkelig da jeg vil undersøke andre muligheter først. Skal jeg det blir det fort mye jobb..

Er vel ikke ubehandlet inni den felgen der? Alle felger er vel sånn grå inni, er det ikke en slags pulverlakk ?

Jeg trodde det var bar alu jeg men mulig jeg tar feil? Skal se nøyere etter i kveld. Felgen heter OZ racing vega og har like ytter og innerringer som BBS rs. Trodde dette var helt ubehandlet alu men har tatt feil før! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Christian

Ser ut som du muligens må belage deg på å våtslipe og polere opp igjen, burde ligge noen tråder her hvor det har blitt gjort som du kan bruke som inspirasjon og evt. veiledning.

Våtslipe hvis det er ren alu er ugunstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våtslipe hvis det er ren alu er ugunstig.

Har gjort det selv som siste utvei på noen gamle felger, men det kan godt være at det er ugunstig.

Men felgene ble nå bra ihvertfall..

Endret av trogha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Christian

Jeg spør ut av nysgjerrighet:

Hva er det som gjør våtsliping ugunstig?

Jo det er fordi at i en alu legering er det ofte en slags beskyttelsehinne, som gjør at de ikke skal oksidere.

Uansett så vil det bare hjelpe en kort periode, samt at den hinna blir slipt bort.

Er ofte en slags sinkbehandling på felger.

Har jobbet masse med piping av alu, er samme der.

Var første lærling i verden som fikk opplæring i coldbending på rør, jobbet da for ACP her i Verdal.

Sånn jeg vet endel om alu^^

Endret av Tom Christian/Scandicshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...