Øystein 90 Skrevet 28 Januar, 2012 Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2012 Bilen skal snart på EU-kontroll, og valget står mellom Møller og NAF. NAF har gratis oljeskift (betal kun for olje) om det gjøres samtidig med kontrollen, mens hos Møller skal de ha godt over 2000,- for oljeskift. Riktignok presiserer de at det da gjøres ihht servicepunkter for Audi. 1. Bør jeg ta oljeskift nå? (Bilen er 9 mnd gammel siden kjøpt brukt hos forhandler, og ble skiftet da). 2. Hvis jeg bør ta skift, vil jeg få noe ekstra (nytte) ved å ta det hos Møller? Bilen har gått ca 50" og skal allikevel på 60"-service om maks et års tid. Siter www.sanne.com / www.oysteinsanne.comAudi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011, Audi A3 2008 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jkkarl 20 Skrevet 28 Januar, 2012 Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2012 Jeg har fått vite at man bør bytte hver 10.000 km... Siter Johan Kyrre Karlsen Hyundai Santa Fe CRDI 4x4, 2006 mod. KYRRES HOBBYPOLERING Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sigmund S Dy. 5 Skrevet 28 Januar, 2012 Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2012 1. Nei 2. Vent til service, kommer bilen inn under mobilitetsgaranti så blir den opprettholdt ved service hos møller eller annet autorisert verksted. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 28 Januar, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2012 Er vi ikke deailere da? Byttet for 9 mnd siden, og skal vente nesten ett år til? Det blir lenge på en olje. Jeg ville tatt kostnaden med å bytte olje rimelig hos NAF nå, og bytte igjen når den skal på service. Ikke bare lakken på bilen som skal ha det bra... Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenH 0 Skrevet 28 Januar, 2012 Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2012 Ja, stemmer for ØHN's forslag. Eg bytter hver 8000 både filter og olje, så får serviceintervallene gå sin gang Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zomiboy 6 Skrevet 28 Januar, 2012 Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2012 Skift olje , 20 tusen og 2 år er for mye og lenge... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØyvindL 0 Skrevet 28 Januar, 2012 Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2012 (endret) Hva med å gi det et forsøk selv da? Vel og bra med "gratis" oljeskift.. men du vet jo aldri hvilken "høy kvalitets olje med fabrikkens spesifikasjoner" NAF bruker... Mest sannsynlig er det like mange kompromisser i deres olje som i biltemas alt-i-en voks.. Tviler også på at NAF har et overveldende lager av pakninger til bunnpluggen eller vet hvor mange nm den skal skrus fast med.. Men ikke det at oljeskift er noe problem, og OEM-pakninger og tiltrekningsmomenter er nok egentlig overflødig..Men om man studerer det litt så er ikke oljeskift bare et oljeskift.. Endret 28 Januar, 2012 av ØyvindL Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Meringdal 2 086 Skrevet 28 Januar, 2012 Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2012 Oljeskift kan du gjør selv om du du ikke klarer å vente til de servicene som er lagt til rette for bilen. Mange skifter hver 10.000km, mens audi (og resten av VAG) egentlig skal på service ved 30.000. Kjør på med et oljeskift hos NAF om du ønsker, så får bilen ny olje ved 60k også Siter Liste over Show N´ Shines Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Are G 94 Skrevet 28 Januar, 2012 Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2012 Hva med å gi det et forsøk selv da? Vel og bra med "gratis" oljeskift.. men du vet jo aldri hvilken "høy kvalitets olje med fabrikkens spesifikasjoner" NAF bruker... Mest sannsynlig er det like mange kompromisser i deres olje som i biltemas alt-i-en voks.. Naf bruker mobil 1 olje så kvaliteten burde ikke være noe problem, men prisen de tar er nok relativt drøy pr liter. Tror det var 2-300 eller mer.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Bernhard 2 385 Skrevet 28 Januar, 2012 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2012 Svigerfar benyttet seg av samme "tilbud".. Det betalte han 1200,- for, så kom EU i tillegg.. Jeg bytter olje hver vår og hver høst.. Siter Facebook: Brynildsen Autospa Hjemmeside: Brynildsen Autospa Hjemmeside: BAS-ShopAudi RS6 Ducati 1199 Panigale S Audi Q7 S-line BMW 318D Ferrari 360 Modena BMW E92 320D Lemansblau Audi A8 D3 4.2 Quattro Audi A4 B7 Granatrød Audi RS4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kris1986 188 Skrevet 28 Januar, 2012 Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2012 (endret) Jeg jobber med servo og proposjonalteknikk (veldig fintfølig hydraulikk), så olje kan jeg hvertfall bittelitt om.. BMW'n har intervall på rundt 40000km, og det er jo som "alle" vet alt for mange km. Siden min ikke har forbruk av olje, bytter jeg når oljenivåindikatoren har sunket ned ett hakk, da er det ikke tema enda å etterfylle olje i følge bilen (når den mangler 1L skal det komme opp ett varsel). Det betyr at jeg bytter olje etter ca 20-25000km. Additivene i olja "fordamper/brenner" opp først, når additivene er borte, har du en relativt svekket olje, da er det godt med ett nytt skift Og Mobil 1, en god olje! Endret 28 Januar, 2012 av kris1986 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen 0 Skrevet 28 Januar, 2012 Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2012 (endret) Grunnen til at bilfabrikantene kommer med lengre og lengre oljeskift er selvsagt at levetidskostnadene for bilens første eier skal være så lave som mulige. Det er i alle fall ikke på bakgrunn av ingenørenes anbefalinger.. Konklusjonen min er i alle fall at jeg bytter olje og filter dobbelt så ofte som anbefalt (i praksis jeg bytter jeg hver 10 000 km siden jeg har kort kjørelengde på bilene mine), og siden vi bor i et land hvor det er perioder som er kalde bruker jeg kun syntetisk olje med viskositet 0W-xx. (Dersom du kun bruker bilen om sommeren, og på bane blir vurderingen selvsagt tilsvarende annerledes med tanke på viskosteten.) Jeg bytter også oljene på resten av drivverket jevnlig. Lifetime/ingen bytting er er innført av økonomene for at bilens første eier skal få så lave driftskostnader som mulig de fem første årene. Hva som skjer etterpå har ikke fabrikanten ansvar for.. (Dette er kortversjonen av et svar jeg har skrevet tidligere, for spesielt interesserte: http://www.detailers...__1#entry203817) Endret 28 Januar, 2012 av Espen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.