Gå til innhold

Oljeskift


Øystein

Recommended Posts

Bilen skal snart på EU-kontroll, og valget står mellom Møller og NAF.

NAF har gratis oljeskift (betal kun for olje) om det gjøres samtidig med kontrollen, mens hos Møller skal de ha godt over 2000,- for oljeskift. Riktignok presiserer de at det da gjøres ihht servicepunkter for Audi.

1. Bør jeg ta oljeskift nå? (Bilen er 9 mnd gammel siden kjøpt brukt hos forhandler, og ble skiftet da).

2. Hvis jeg bør ta skift, vil jeg få noe ekstra (nytte) ved å ta det hos Møller?

Bilen har gått ca 50" og skal allikevel på 60"-service om maks et års tid.

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Er vi ikke deailere da?

Byttet for 9 mnd siden, og skal vente nesten ett år til?

Det blir lenge på en olje.

Jeg ville tatt kostnaden med å bytte olje rimelig hos NAF nå, og bytte igjen når den skal på service.

Ikke bare lakken på bilen som skal ha det bra... :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gi det et forsøk selv da? Vel og bra med "gratis" oljeskift.. men du vet jo aldri hvilken "høy kvalitets olje med fabrikkens spesifikasjoner" NAF bruker... Mest sannsynlig er det like mange kompromisser i deres olje som i biltemas alt-i-en voks..

Tviler også på at NAF har et overveldende lager av pakninger til bunnpluggen eller vet hvor mange nm den skal skrus fast med..

Men ikke det at oljeskift er noe problem, og OEM-pakninger og tiltrekningsmomenter er nok egentlig overflødig..Men om man studerer det litt så er ikke oljeskift bare et oljeskift..

Endret av ØyvindL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Oljeskift kan du gjør selv om du du ikke klarer å vente til de servicene som er lagt til rette for bilen. Mange skifter hver 10.000km, mens audi (og resten av VAG) egentlig skal på service ved 30.000.

Kjør på med et oljeskift hos NAF om du ønsker, så får bilen ny olje ved 60k også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gi det et forsøk selv da? Vel og bra med "gratis" oljeskift.. men du vet jo aldri hvilken "høy kvalitets olje med fabrikkens spesifikasjoner" NAF bruker... Mest sannsynlig er det like mange kompromisser i deres olje som i biltemas alt-i-en voks..

Naf bruker mobil 1 olje så kvaliteten burde ikke være noe problem, men prisen de tar er nok relativt drøy pr liter. Tror det var 2-300 eller mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Svigerfar benyttet seg av samme "tilbud".. Det betalte han 1200,- for, så kom EU i tillegg..

Jeg bytter olje hver vår og hver høst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med servo og proposjonalteknikk (veldig fintfølig hydraulikk), så olje kan jeg hvertfall bittelitt om..

BMW'n har intervall på rundt 40000km, og det er jo som "alle" vet alt for mange km. Siden min ikke har forbruk av olje, bytter jeg når oljenivåindikatoren har sunket ned ett hakk, da er det ikke tema enda å etterfylle olje i følge bilen (når den mangler 1L skal det komme opp ett varsel). Det betyr at jeg bytter olje etter ca 20-25000km.

Additivene i olja "fordamper/brenner" opp først, når additivene er borte, har du en relativt svekket olje, da er det godt med ett nytt skift :)

Og Mobil 1, en god olje!

Endret av kris1986
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at bilfabrikantene kommer med lengre og lengre oljeskift er selvsagt at levetidskostnadene for bilens første eier skal være så lave som mulige. Det er i alle fall ikke på bakgrunn av ingenørenes anbefalinger..

Konklusjonen min er i alle fall at jeg bytter olje og filter dobbelt så ofte som anbefalt (i praksis jeg bytter jeg hver 10 000 km siden jeg har kort kjørelengde på bilene mine), og siden vi bor i et land hvor det er perioder som er kalde bruker jeg kun syntetisk olje med viskositet 0W-xx. (Dersom du kun bruker bilen om sommeren, og på bane blir vurderingen selvsagt tilsvarende annerledes med tanke på viskosteten.)

Jeg bytter også oljene på resten av drivverket jevnlig. Lifetime/ingen bytting er er innført av økonomene for at bilens første eier skal få så lave driftskostnader som mulig de fem første årene. Hva som skjer etterpå har ikke fabrikanten ansvar for..

(Dette er kortversjonen av et svar jeg har skrevet tidligere, for spesielt interesserte:

http://www.detailers...__1#entry203817)

Endret av Espen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...