Gå til innhold

Carnauba


Tommy

Recommended Posts

Klippet denne fra et annet forum. Noen som har noe forklaring/oppklaring til dette

The MYTHS of Carnauba wax

Hopefully this thread will help clear up some misconceptions about carnauaba wax as it applies to the automotive detailing industry.

Myth One: My car wax is 61 percent carnauba wax by volume!!! It's the best (and only cost 2g's)!!!

Unlike the FDA which requires independent studies to make sure the labels on food are accurate, detailing companies basically answer to themselves (and their customers).

Carnauba wax is harder then concrete in natural forum must be softened with solvents. California VOC regulations have limited the aggressiveness of the solvents that can be used, but it is safe to say that no more then 28% of the wax can be carnauba wax. So how do we arrive at this number (60% or more?)

Carnauba wax can be measured many ways but it should be measured in wet volume (that is the carnauba wax should be melted into a liquid forum). In general carnauba wax is shipped in very fine flakes, which would be there DRY volume.

An example would be to fill a 20 gallon garbage can half way up with feathers, then fill the rest up with water. Because of the light density and air gaps of the feather you could potential fill the rest of the can up with 16 gallons of water (so that only 1/5 the volume is actually feathers) and proclaim that it is 50% feather by volume (if you don't state that it is dry volume) where scientifically you would be at 20%.

Also, measuring product by weight (and thus density) is more accurate. Keep in mind that the oils and solvents added to the carnauba are usually two to three times heavier then the melted carnauba, so by weight the figure would drop to 10% (or so).

It’s a play on marketing and in my opinion false advertising.

Myth Two: My wax is 100% carnauba.

Well it cannot be more then roughly a 1/3 carnauba otherwise it would be like a block of concrete. However, if we look at the percentage of the wax in the product (assuming that no other waxes are blended in like bee's wax) then it is possible to have 100% of the wax content being carnauba.

Myth Three: The carnauba in my wax is #1 Ivory White Pure Carnauba!

Automotive waxes feature #1 Yellow Carnauba. This is the highest form of natural carnauba wax and even then it is not an expensive product. "White" or "Ivory" carnauba wax does not exist, period. It is yellow (different shades of yellow depending on age) and it is either #1 or it isn't. Micro carnauba (finely milled) can look white, but in general the carnauba wax is whitened by a bleaching process or by tumbling the flakes in paraffin wax.

Myth Four: More carnauba is better

Maybe. Carnauba wax isn't exactly super reflective in natural form. It has a filmy, slightly opaque look. Medicine and gummy bears are both encased in carnauba wax and neither has a mind blowing, jaw dropping look. It is the silicone, oil, other waxes, and solvents added to the carnauba wax that produces the shine, wetness, gloss, etc. Carnauba wax does benefit from an optical illusion called "jetting". This slight distortion in the reflected light is what creates the illusion of wetness or depth on the surface, which is desirable for many people.

Keep in mind that only a small part of the look the wax produces is from the actual content of the carnauba. The rest is from the other ingredients. Also, the wax itself is rather cheap, so you end up paying more for a product that boasts of using the cheapest ingredient in the main formula.

Manufacturers spend a lot of money researching the proper amount and what type of ingredients to mix into the wax solution to achieve the desired results. If you ask your manufacturer how much carnauba wax is in the product, a good response would be enough to get the exact look and application feel to get the job done.

Myth Five: My wax is so high in carnauba that I have to warm it with my body heat and apply it by hand!!!

Carnauba wax melts around 160 degrees F. unless you are The Human Torch, you are not melting anything. When mixed into a solution that offers more durability, the melting temperature is generally raised. Certain solvents will react with human oils and soften however. Besides if your wax melts at 98.7 degrees, imagine what happens when you pull your car in the sun!

Myth Six: My wax uses natural ingredients!

Muriatic Acid and cocaine are natural ingredients as well. So is sulfuric acid.

Myth Seven: My wax cost 2g's but I get a lifetime of refills and it has all the myths listed above. It’s a great deal!

Most waxes cost between 2 to 5 dollars to make and bottle. (5 dollars being VERY expensive). What we cannot account for is the R and D that goes into the product, as well marketing, etc... However, if you pay 2'gs for a 5 dollar wax (assuming it is very expensive to manufacture), receive a 100 dollar container, and life time refills, you are not getting a great deal by my simple, mid-western logic. That means you would have 1900 dollars in product that you would have to refill 380 times to break even (minus the shipping costs each time).

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å reflektere mer over innholdet så synes jeg det mangler referanser som underbygger endel av uttalelsene.

...det kan man vel si om leverandørenes uttalelser også? (hvis det ikke var det du mente?) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er litt fønny og lurer veldig på er hvor bra denne caranubavoksen i seg selv er for billakk? Eller er caranuba delen egentlig bare en jippo, og det er alt det andre (ofte ikke naturlig) som egentlig er det vi skulle hatt mer av? Dama stussa litt på at caranuba skulle være så stas, innen sminke og kosmetikk er det andre baser som gjelder. Der er caranuba bare litt sånn...njæææh, middelmådig. Men det er kanskje to forskjellige verdener som ikke kan sammenlignes? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chemical guys solgte en krukke voks med 100% carnuba innhold, bare for å bevise att høyt carnuba innhold=bedre voks er bullshit. Finner den ikke sånn i farten, legger en link her så fort jeg finner den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

De fleste voksprodusenter har jo blitt konfrontert med dette her og har begynt å oppgi % carnaubavoks per voksvolum. Volumet av voksen i en voks er nødvendigvis ikke mer enn 25-35% av det totale innholdet, så 45% carnaubavoks av, si 30% totalt voksinnhold i en 200ml-krukke er ikke forferdelig mye.

De som har lest tråder om hjemmesnekrede vokser (ikke Dodo sitt home brew kit) vil fort se at det snakk om veldig små mengder voks som inngår i prosessen.

Chemical guys solgte en krukke voks med 100% carnuba innhold, bare for å bevise att høyt carnuba innhold=bedre voks er bullshit. Finner den ikke sånn i farten, legger en link her så fort jeg finner den.

Ikke CG, men Dodo Juice. Voksen heter Dodo Juice Flat Earth:

http://www.dodojuice.com/dodo-juice-sample-kits-cleansers-n-carnauba-car-waxes.html

Scroll til bunnen av siden.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesteparten av dette stemmer nok bra.

Akkurat det tror jeg også.

bsa: "Hvorfor skal bilpleieprodukter være den eneste bransjen som er spart for humbug og hypa marketing?"

Akkurat det har vel både Turtle wax og CG lært oss at de ikke er :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Fikk ikke med meg alt her, men skjønner når det sies at carnauba er hardt som betong, at det ikke nødvendigvis er en veldig serriøs artikkel.Det finnes jo utrolig mange typer betong hardheter :)

Selve prosessen å lage voks kan godt hende koster 2-5 dollar, men ingrediensene er jo ikke gratis.Uansett synes jeg voks priser er helt grei, og vet at priser for noen kan være litt høyere bare fordi at de ikke er produsert i mange eksemplarer, eller har mye carnauba i f.eks.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Akkurat det har vel både Turtle wax og CG lært oss at de ikke er :P

word! :)

Mye rare linker man tar vare på over tid.Fant en her om det er noe nyttig i den for noen:

http://detailingwiki...?title=Carnauba

Fin fin link, sparer på den. Har jeg noe til kaffen :) En veeeldig kjapp skummings så ser det jo jaggu ut som om caranuba ikke er tilfeldig valgt, så vi får vel gi bransjen såpass kred :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke med meg alt her, men skjønner når det sies at carnauba er hardt som betong, at det ikke nødvendigvis er en veldig serriøs artikkel.Det finnes jo utrolig mange typer betong hardheter :)

Selve prosessen å lage voks kan godt hende koster 2-5 dollar, men ingrediensene er jo ikke gratis.Uansett synes jeg voks priser er helt grei, og vet at priser for noen kan være litt høyere bare fordi at de ikke er produsert i mange eksemplarer, eller har mye carnauba i f.eks.

Du mener at det ikke er seriøst fordi det finnes flere betong hardheter? Er du seriøs? Har du ikke hørt om uttrykk som hardt som stein eller glatt som silke? Det er bare et uttrykk. Poenget er at ren carnauba er HARDT og ikke brukendes til noe i den formen.

Artikkelen mener jo selvfølgelig at en veldig dyr voks koster maks 5 dollar å lage inkl ingredienser. Som det står er ingrediensene som produsentene skryter av jo stort sett veldig billige. Carnauba er jo en av de billigste ingrediensene som finnes i voks og bør derfor ikke ha noe med prisen på voksen å gjøre :) Utrolig mange som går rundt og tror at carnauba er noe skjeldent og eksklusivt.

Selv har jeg sterk tro på at dyr "beauty wax" ser akkurat ut som all annen voks og kun eksisterer for å lure penger fra de som ikke vet bedre. Men selvfølgelig har de som har investert i en sånn voks alltid et stort behov for å forsvare dette enten argumentene er gode eller dårlige. Uansett har jeg per dags dato aldri sett noen komme i nærheten av å bevise forskjell på 2 vokser i utseende, uansett prisforskjell.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt forundret over at trådstarter, som jevnlig uttrykker stor glede og fornøydhet over dyre vokser, poster en sånn tråd?

Jeg har ikke prøvd alle de vanligste voksene på markedet, men blant de 9-10 stk jeg har fått prøvd så langt (som mange andre har jeg noen uprøvde i hylla) så oppleves alle forskjellige. Fra knallharde paste-vokser og smørmyke vokser til flytende humbug, så har de alle sine fordeler og bakdeler. Og det er ikke nødvendigvis slik at den dyreste er den beste på alle måter.

Ville jeg kjøpt den dyreste på nytt? Nja, jeg vet ikke helt... I det minste er placeboeffekten til å ta og føle på. Det føles meget godt når bilen står der nyvokset! Det er kanskje nettopp dette det handler om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt forundret over at trådstarter, som jevnlig uttrykker stor glede og fornøydhet over dyre vokser, poster en sånn tråd?

Hvorfor det?

Selv om man er fornøyd med dyre vokser betyr ikke det nødvendigvis at man ikke vil vite mer om det man betaler ekstra for, og ikke minst hvorfor de faktisk er dyre, det blir helt naturlig for min del ihvertfall :)

Jeg vet jo at jeg kan få samme ytelse om ikke mer for under 1/10 av prisen på enkelte av godvoksene, men jeg kjøper de likevel fordi det handler nok litt om følelser også. Men jeg skal være såpass ærlig å si at hvis jeg får bekreftet at voksen jeg har betalt et par tusenlapper for koster 30.- å lage....ja da vet jeg egentlig ikke helt hva jeg skal føle <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...