Gå til innhold

Surfex før ONR?


Are G

Recommended Posts

Har lest at ONR ikke er så bra på saltlake, vil det kanskje være en idé å spre litt surfex før ONR vask for å løse opp denne dritten?

Hvordan mf bruker dere til ONR? Jeg tenker at fluffy kanskje vil være kjekt da all rusken kommer lenger inn i kluten og holder seg unna lakken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på å spraye på surfex og la det virke litt før ONR vask, så det blir bare tørket av med ONR.

Hvorfor ONR? Det er grunnet mangel på høytrykk i kuldetider..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins det ikkje vaskehall i Kristiansand? Å tørke dritten med ein mf er vel ikkje det beste.

Ser noken andre dette, blir du uthengt i "Du gjør det feil!" traden! ;) (er ikkje akkurat mykje som skal til for å komme der, har eg sett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med todleif her. Om du skal tørke av med en klut uten noen form for forvask får du garantért vaskeriper. Da ville jeg heller venta med vask inntil videre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har aldri brukt ONR vask, men det er noke som eg ikkje er redd for å prøve. (men ser ingen grunn til å bruke dette for øyeblikket)

Men da ville eg ha vaska bilen i vaskehall først og ikkje køyrt so mykje etterpå, so bilen ikkje er so full av dritt.

Bilen min er ikkje maskinkorrigert, (er Vovoen eg meiner) so vaskestriper er det masse av! (ikkje lett å sjå på sølvfarga bil)

So noken til eller fra er ikkje farligt. (men er litt annleis når den har blitt maskinkorrigert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=122850

Et viktig poeng å få med er at bilen hans var beskyttet i utgangspunktet, dvs med voks eller forsegling.

ONR ser ikke ut til å ta veldig mye av saltlake, men en runde med Surfex først etterfulgt av en forsiktig ONR-vask med mye vann og hyppige dypp burde kunne gjøre susen.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_0482.jpg

Meringdal: Du ser den midt i bildet her; "Optimum No Rinse" - DP Rinseless som står til venstre er praktisk talt det samme bare med en annen lukt (som jeg liker bedre :P). De kan blandes ut mye og er drøye i bruk. Brukes som QD, clay lube og "Rinseless Wash" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Man kan bruke den på mange måter, men poenget med "waterless wash" er at man skal kunne vaske bilen uten å bruke høytrykkspyler, ja.

Man fyller en bøtte med vann og blander ut ONR for formålet. Man kan (og bør) også blande en sprayflaske med ONR for å kunne spraye på panelene før vask slik at man får bløtlagt skitten. Noen bruker fluffy mikrofiberkluter til å vaske med, andre bruker svamp og atter andre bruker vaskehanske. Flisesvamp eller Zymölsvamp er vel å foretrekke for slik vask, etter hva jeg har forstått.

Da ONR ikke er så effektivt mot salt kan det være lurt å spraye på noe avfetting eller annet produkt som løser opp saltet. I tråden jeg linket til blir det brukt et produkt jeg ikke har sett noen steder, men jeg vil tro at Surfex HD og/eller Prickbort kan være gode kandidater her før man sprayer på ONR. Alt dette skal da ligge og virke litt før man begynner med berøringsvask.

Denne videoen viser hvordan man gjør det:

http://www.youtube.com/watch?v=15cMHR0a0Ok

  • DCN Poeng 1

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Har ONR.Funket ikke som clay lube ihvertfall.Brukte bare noen få dråper på 0,5 liter.Glapp clayen hele tiden.Brukt kun cg maxi suds2 før og etter det forsøket.Det skulle hete rfsu onr, for glid har den :P

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at surfex på lakken når man onr vasker vil ødelegge egenskapene noe og muligens bli ert klin men. Da er det mye bedre å bruke surfex og ta en kjapp avspyling på forhånd. Prickbort ville jeg ihvertfall ikke hatt på lakken under vask, for dette vil du bare gni rundt.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Jeg har i alle fall veldig hard lakk på bilen så det kan jo være en fordel i denne sammenheng :D

Lurer fortsatt på om det er en god ide, og selvfølgelig kan jeg vaske i høytrykk men det er langt til nærmeste anlegg og da er jo uansett bilen full av møkk etterpå, så da vil jeg heller stå utafor mitt eget hus og vaske rett før jeg parkerer, om det går uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke kjørt en runde med avfetting og ht i en vaskehall først? Tar en og annen ONR vask i løpet av vinteren, men aldri uten ht og prewash først. Bruker zymol svamp til ONR vask.

Endret av trogha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hmm..

Jeg har i alle fall veldig hard lakk på bilen så det kan jo være en fordel i denne sammenheng :D

Lurer fortsatt på om det er en god ide, og selvfølgelig kan jeg vaske i høytrykk men det er langt til nærmeste anlegg og da er jo uansett bilen full av møkk etterpå, så da vil jeg heller stå utafor mitt eget hus og vaske rett før jeg parkerer, om det går uten problemer.

Det er et godt stykke til nærmeste selvvask fra her jeg bor også (8km), men bilen er vesentlig renere etter en runde avfetting og spyling der enn om jeg ikke hadde gjort det. I tillegg blir resten av dritten som henger på bilen bløtlagt, så den blir lettere å få av når jeg kommer hjem. I teorien. :)

Jeg pleier ta hele vasken med såpe og vann når jeg først er i selvvasken, så ONR-flasken min står fremdeles uåpnet...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer H

Jeg gjorde en liten test med ONR i sommer faktisk.. Da hadde jeg sandblåst en del på golfen, så da lå det mye støv/sand over hele bilen etterpå! Og da tenkte jeg at det var perfekt å teste ONR ;)

Ordna meg med en bøtte med riktig forhold med ONR og en sprayflaske med den samme blandingen :) Bilen skal jo lakkeres uansett tenkte jeg, så det gjorde jo ingenting om det ble litt riper...

Satte i gang å vaske, brukte mye av ONR-blandingen sammen med en svamp med store porer (ala zymol) og noen MF :)

Tørket bilen skikkelig etterpå, og da var jeg på leting etter swirls! Og må si jeg ble imponert, bare på de områdene som det hadde vært mye sand kunne jeg se en antydning til noen små swirls! Men allover, så må jeg si at det fungerte bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...