Gå til innhold

Hjelp til muntlig prøve-eksamen


KennethB

Recommended Posts

Har vært så heldig å kommet opp i RLE på prøve-eksamen, og en av oppgavene lyder som følger: Hva er forskjellen på Religion og Livssyn?

Så hvis det er noen som vet det ville det vært fint, for jeg finner det ikke ut.

På forhånd takk

[x] 1995 Toyota Carina

[x] 1999 Golf MK4 Variant

[x]  1996 Mitsubishi Galant 

[]    2008 Golf MK5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at du skal lese og finne kunnskapen selv, ikke be andre om å finne det for deg?

Tipper at du har noe fagbøker om emnet, som er gunnlag for pensum og dermed også skal gi deg en god del av svarene og foreståelsen?

Og Wikipedia er ingen fasit, hverken på dette eller nødvendigvis andre temaer.

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utmeldt av Statskirken da jeg ikke tror på noen av gudevariantene der ute. Men jeg har jo allikevel et livssyn, er medlem av humanetisk forbund (litt fordi jeg mener de fortjener medlemskontigenten min all den tid jeg trenger å pakkes ned i jorda igjen på et tidspunkt og helst vil ha en humanetisk vinkling på den seremonien). Forskjellen på religion og livssyn ligger vel i hovedsak på troen. Det går fint an å klare seg uten en religion men er usikker på om det er mulig å definere seg selv uten et livssyn.

Og så er jeg sjeleglad jeg slipper å forklare dette og få det vurdert av en sensor:-P

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utmeldt av Statskirken da jeg ikke tror på noen av gudevariantene der ute. Men jeg har jo allikevel et livssyn, er medlem av humanetisk forbund (litt fordi jeg mener de fortjener medlemskontigenten min all den tid jeg trenger å pakkes ned i jorda igjen på et tidspunkt og helst vil ha en humanetisk vinkling på den seremonien). Forskjellen på religion og livssyn ligger vel i hovedsak på troen. Det går fint an å klare seg uten en religion men er usikker på om det er mulig å definere seg selv uten et livssyn.

Og så er jeg sjeleglad jeg slipper å forklare dette og få det vurdert av en sensor:-P

Så det du sier er kort og godt religion er organisert livssyn? :)

Og ja helt enig med deg, glad jeg er ferdig med dette styret, har hatt filosofi og etikk og slikt pi*s på universitetet også, men nå er det unnagjort og ferdig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_Aa

Livssyn er hva enkelte tror om livet og verden osv. Du deler det inn i to, hvor humanisme er i den ene+flere andre, og i den andre har man de forskjellige religionene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke tro alt du hører og ikke noe du sier..

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og religion er noe dritt...

Nei nei, religion er en bra ting.

Det holder folk i nakken, trekker de bort fra rus og hor og oppfordrer til gode gjerninger.

Problemet er når folk ikke skiller mellom "min religion" og "din religion", og skal på død og liv prakke på deg andre syn enn du selv har fordi du er "fortapt" og trenger "hjelp til å se lyset" eller bare trenger å dø fordi du tror at han som styrer skuta har et annet navn...

De aller fleste religiøse mennesker er jo vennlige mot alt og alle i større eller mindre grad, bare ekstremister som er slitsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Nei nei, religion er en bra ting.

Det holder folk i nakken, trekker de bort fra rus og hor og oppfordrer til gode gjerninger.

Problemet er når folk ikke skiller mellom "min religion" og "din religion", og skal på død og liv prakke på deg andre syn enn du selv har fordi du er "fortapt" og trenger "hjelp til å se lyset" eller bare trenger å dø fordi du tror at han som styrer skuta har et annet navn...

De aller fleste religiøse mennesker er jo vennlige mot alt og alle i større eller mindre grad, bare ekstremister som er slitsomme.

Vah? Er det noe galt med rus og hor OGSÅ nå?

Faenmann...

"Everything I like is either illegal, immoral or fattening."

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei, religion er en bra ting.

Det holder folk i nakken, trekker de bort fra rus og hor og oppfordrer til gode gjerninger.

Problemet er når folk ikke skiller mellom "min religion" og "din religion", og skal på død og liv prakke på deg andre syn enn du selv har fordi du er "fortapt" og trenger "hjelp til å se lyset" eller bare trenger å dø fordi du tror at han som styrer skuta har et annet navn...

De aller fleste religiøse mennesker er jo vennlige mot alt og alle i større eller mindre grad, bare ekstremister som er slitsomme.

Bare synd så mange av dem er ekstremister. Eks, palestina-israel konflikten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

RLE?

Het kristendomsundervisning det når jeg var i min pure ungdom.. enklere det med en relgion å forholde seg til, nå får dere jo alle.. he he..

Livssyn - syn på livet

Relgion - Tro på en gud

Svar de to der, klapp hælane sammen, bukk pent og takk for deg, letteste 6ern du har fått :D

Lykke til med muntlig, var oppe i matte jeg.. da skjønte jeg at det å følge med i 12 år hadde et poeng, synd ingen sa ifra.. he he

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...