Gå til innhold

Hva bruker dere til fjerning av mugg?


jos`n

Recommended Posts

Som topic.

Har en gammel MB som har stått med vann i en stund. Har da såklart gått litt mugg i bilen.

Dette har resultert i misfargede seler, svarte små flekker, generelt misfarget. Dette ser ikke veldig bra ut på lysegrå seler.

Har dere et vidundermiddel som tar dette?

Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd med enten Chemical Guys Green Clean eller Chemical Guys Nonsense.

Green clean er et "all purpose" rensemiddel, mens Nonsense er et spesifisert flekkfjerningsmiddel.

Har vasket mugg av veggen hjemme med green clean med hell.

I tillegg ville jeg brukt en våtsuger eller tepperenser på setene for å få det bra.

Fremgangsmåte:

Spray på godt med valgte middel i riktig blanding (GreenClean: 1:16, Nonsense: 1:20).

Kost over med en børste, en fra nille til 15 kr er fint.

Sug opp med våtsuger.

Spray på vann og sug opp med våtsuger igjen.

Dette bør gjentas til vannet er helt gjennomsiktig, så lenge du ser at vannet har farge så må du forsette, det kan ta litt tid på skittene seter :)

Det vil absolutt være å anbefale å få tak i et munnstykke som er gjennomsiktig da du ellers ikke vil se fargen på vannet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd med enten Chemical Guys Green Clean eller Chemical Guys Nonsense.

Green clean er et "all purpose" rensemiddel, mens Nonsense er et spesifisert flekkfjerningsmiddel.

Har vasket mugg av veggen hjemme med green clean med hell.

I tillegg ville jeg brukt en våtsuger eller tepperenser på setene for å få det bra.

Fremgangsmåte:

Spray på godt med valgte middel i riktig blanding (GreenClean: 1:16, Nonsense: 1:20).

Kost over med en børste, en fra nille til 15 kr er fint.

Sug opp med våtsuger.

Spray på vann og sug opp med våtsuger igjen.

Dette bør gjentas til vannet er helt gjennomsiktig, så lenge du ser at vannet har farge så må du forsette, det kan ta litt tid på skittene seter :)

Det vil absolutt være å anbefale å få tak i et munnstykke som er gjennomsiktig da du ellers ikke vil se fargen på vannet ;)

Setene er helt ok, selene/ bilbeltene som er problemet. Svarte prikker i tekstilene. Har forsøkt med Wurth sin WM-rens uten særlig hell

Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setene er helt ok...

Sikker på det? Jeg har erfart at bilseter kan se OK ut, men når jeg har satt igang med våtstøvsugeren har jeg alltid pumpa ut masse skjit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg ville prøvd med enten Chemical Guys Green Clean eller Chemical Guys Nonsense.

Green clean er et "all purpose" rensemiddel, mens Nonsense er et spesifisert flekkfjerningsmiddel.

Har vasket mugg av veggen hjemme med green clean med hell.

I tillegg ville jeg brukt en våtsuger eller tepperenser på setene for å få det bra.

Fremgangsmåte:

Spray på godt med valgte middel i riktig blanding (GreenClean: 1:16, Nonsense: 1:20).

Kost over med en børste, en fra nille til 15 kr er fint.

Sug opp med våtsuger.

Spray på vann og sug opp med våtsuger igjen.

Dette bør gjentas til vannet er helt gjennomsiktig, så lenge du ser at vannet har farge så må du forsette, det kan ta litt tid på skittene seter :)

Det vil absolutt være å anbefale å få tak i et munnstykke som er gjennomsiktig da du ellers ikke vil se fargen på vannet ;)

x2

Jeg brukte Meguiar's APC, men det gjorde samme nytten :) Fjerning av mugg er en lek med rett utstyr og rett produkt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Her prøvde jeg noe nytt forrige gang jeg fjernet mugg etter tips fra en jeg kjøpte en bil hos.

Sett godt med varme i bilen (jeg brukte en vifteovn) og la den stå inni bilen i et døgn, så støvsuger du bare rett og slett vekk alt mugget. Fungerte fantastisk, og jeg slapp å gnikke mugget ned i setene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at mugg er en levende organisme som helst bør "drepes" for å være sikker på at den er borte. Vanligvis brukes feks klorvann til dette, men jeg ville vært forsiktig med dette i bilen. Steam fungerer veldig bra og rengjør jo også godt. Ellers vil vel også ozon drepe det som er av levende organismer.

Audi A4 allroad - Eissilber
VACN-Bergen

 

Logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/19408-kimmens-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg har i det siste fjernet mugg med ozonapparat, store mengder Scholl Spam, 10 ganger så mye vann som Spam og våtstøvsuger. Funker bra så langt. :)

Etter fullført behandling skal setene inn i bilen igjen, tørke med vifte i et døgns tid eller så, og deretter få en døgnbehandling til med ozon for sikkerhets skyld. Etter det vil jeg tro det er dødt.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mugg har også sporer som vokser innover i stoffet/setet jo lenger den får være i fred. Men så lenge bilen er i daglig/jevnlig bruk etter en slik behandling som Christer beskriver, skal det godt gjøres at det kommer tilbake. Det værste er ofte å bli kvitt lukta som gjerne sitter godt om bilen har stått lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg har brukt 2 liter SPAM bare på setene, regner med det går like mye på resten av bilen.


Det lukter jo friskt og fint, og setene har blitt skylt med nær 50 liter vann.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Jeg har i det siste fjernet mugg med ozonapparat, store mengder Scholl Spam, 10 ganger så mye vann som Spam og våtstøvsuger. Funker bra så langt. :)

Etter fullført behandling skal setene inn i bilen igjen, tørke med vifte i et døgns tid eller så, og deretter få en døgnbehandling til med ozon for sikkerhets skyld. Etter det vil jeg tro det er dødt.

Husk kupé filter da :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...