Gå til innhold

Tips til arbeidsbil


Oluf

Recommended Posts

Har nå kommet frem til att det er på tide med ny arbeidsbil og håper noen her har gode tips å komme med.

"Problemet" er forsåvidt att jeg kjører en ca 50-60000km minimum i året, så en vanlig "pizzabil" blir i litt stusseligste laget. Komfort er første pri da jeg bruker store deler av arbeidsdagen i bil til tider og ikke har planer om å ødelegge rygg etc med det første :)

Det jeg er ute etter er en bil sån midt mellom en "ren-varebil" og personbil. Alltså en bil med komfort, men også plass til en del utstyr.

Til nå har jeg sett på VW Touran, Mitsubishi Outlander, Peugeuot Partner og VW Caddy. Har prøvekjørt alle utenom Touran'en så langt. Peugeuoten og Caddy'n blir i "billigste" laget, og komforten er ikke all verden, men det har dog skjedd en hel del de siste årene på "pizzabil" siden også.

Det er bare å komme med tips og innspill på andre biler jeg burde prøve, da det helt sikkert er mange jeg glemmer å tenke på.

Takker på forhånd for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Touran 2.0 TDI 170hk DSG. Tror ikke du får varebil med bedre komfort gitt.

Husk å bestille med xenon. Det er et must, ihvertfall når man kjører så mye.

Eneste ulempen er at det kan være noe dårlig benplass hvis du er lang.

Jeg skulle gjerne hatt noen cm. ekstra til min 193cm lange kropp.

Et av firmaene der jeg jobber kjøpte inn 4 stk av nevnte bil rett før jul. De gutta som har fått dem er veldig fornøyd.

Her er nesten hele ekstrautsyrslista krysset av, så disse bilene har alt.

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er selvstendig så er det vell Hiace som er tingen - kjørekomfort + holdbarhet, lite utgifter og romslig.

Caddy hvis du vil ha noe comfort. - er vell servicer og holdbarhet - dog 1,9 tdi er jo ustoppelig - nesten.

Selv har jeg Mitsubishi Outlander og er meget godt fornøyd med 2.0 vag tdi. - En del støy.

Har du en shitload av penger så er vell Vito tingen :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kobsar sier, er Toyota Hiace med 4x4 noe av det mest skuddsikre du kan kjøre. Jeg har en RWD selv, og den har rullet 100k uten et eneste driftstopp. Om den får oljeskift hver 15-20k, så er det mer enn nok vedlikehold :)

Vw er dyrt å drifte, og har ikke på langt nær samme driftsikkerhet som Toyotaen. Hadde nemlig T5 i forrige firma, og ja... Mye på verksted!

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Touran 2.0 TDI 170hk DSG. Tror ikke du får varebil med bedre komfort gitt.

Husk å bestille med xenon. Det er et must, ihvertfall når man kjører så mye.

Skulle til å anbefale det samme selv. Er litt i samme båt, er på utkikk etter en varebil pga avgifter/beskatning (blir min egen firmabil i enkeltmannsforetak), men har egentlig ikke bruk for varebil med tanke på hva den skal brukes til. Var å prøvekjørte en Touran 140hk DSG comfortline 2012 modell, og den er en hel del romsligere foran enn de eldre (2010 og ned). 170hk fås kun i highline som varebil, men da får man med det meste av utstyr som adaptive bixenon, climatronic, ryggesensorer osv osv.

Og det beste er at prisforskjellen mellom 140hk og 170hk er noe sånt som 5000kr som varebil :D

Det er jo skikkelig personbilcomfort i denne (det er jo også egentlig en personbil), lite støy og god utsikt alle veier, typiske "pizzabiler" har sjelden noe av dette ordentlig på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg vil si komfortnivået i Outlander er høyere enn i Touran, men det vil selvfølgelig være veldig individuelt. HiAce (og andre rene kassebiler) står for meg som særdeles ukomfortable da setejusteringen som regel stopper før jeg sitter komfortabelt.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Dodge Journey 2,0 CRD SXT DCT Automat vare 2010, 22 000 km, kr 229 000,-

61_385341549_xl.jpg

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32363561

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigmund S Dy.

Handlet ny i fjor og da sto valget mellom touran eller outlander. Komfortmessig for en kar som meg på 0,1 tonn og 188cm var touran overlegen. Husk hvis det blir outlander så få forhandler til og sette klosser under fremre fester på setene hvis du er over 170cm. Peugeot 5008 var og aktuell men nærmere literen på mila med 163 hesteren var valget enkelt. Og siden veggen på nye touran er nesten 10cm lenger bak enn forrige så var det god nok plass for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

MIn far vurderte en Journey som firmabil men slo fra seg tanken etter en prøvetur på noen mil. Høyt støynivå, plastic fantastic, knirking og rasling fra interiør, dårlig finish, lav kvalitetsfølelse og "håpløs sittestilling", som han sa, gjorde bilen helt uaktuell. Dette da fra en mann med 50-100kkm kjørelengde i året og som kom fra første generasjon Outlander (2004-modell), som heller ikke er kjent for høy kvalitetsfølelse på interiøret eller utstrakt bruk av naturmaterialer.

Det ble nevnt at Outlanderen virket bedre sammenskrudd enn Journeyen og at firehjulstrekken var suveren, men ellers var Outlander en ganske trist og kjedelig bil generelt sett. Sammenlignet med Journey var dog Outlander på vei inn i luksussegmentet.

Det skal også sies at det aldri ble noe av ny firmabil da min far byttet jobb i stedet og nå kjører rundt i en Volvo V40 2004-modell da han bare skal kjøre lokalt og dermed bare trenger en til/fra-jobben-bil. :)

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Touran er litt trang, jeg er 185 høy og normal lang i beina, men kjøre komforten i bilen er det ikke noe og si på. men 2,0 liter og 140 hester dsg som minimum ved valg av Touran, Caddy med komfort vegg er super i forhold til Touran på plass(ser noen nevner at nye touran har 10 cm mer klaring, dette vill gi mye bedre comfort for fører.

Transporter er jo kanon og kjøre da, sprek er de også 140 hk og 180hk utgavene.

Hiace er jo forferdelig i forhold til transporter, må jo nesten rygge i rund kjøring for å klare og komme gjennom med Hiace lang utgave(meget dårlig sving radius) og så har den enda ikke kommet etter på motor fronten.

ser noen sammen lignet hiace og transporter i drift trøbbel, det er jo nesten ikke utstyr i en Hiace og få feil på, elektriske vinduer og ac?

vi har selv hadd transporter med godt hell og lite feil, mens noen har hadd mye problemer.

Men jeg skal heller ha bil med utstyr som gir deg lyst til å kjøre bil og ikke sliter deg ut i løpet av en dag, enn en under motorisert tangs på fire hjul som ikke gir noen kjøre glede(kunne vert gratis vedlikehold og selv da hadde jeg ikke tatt i på det) :).

kjører selv caddy på jobb og har nå kjørt 2010 touran vare med dsg og 140hk i 3mnd, som vare biler/arbeids biler er det fint lite som kan måle seg med vw enda. vi har sett på ford,fiat,++til jobb biler og jeg liker ikke noen av dem enda.

jeg er ikke vw entusiast, kjøre Honda og de 3 siste bilen mine har vert Honda. Har en Toyota selv også men den havner i en helt annen kjøretøy gruppe(stikkord 2jz-gte):)

Men jeg vet ikke hva du jobber med og trenger og få med deg? det setter jo ofte litt begrensinger til valg av bil bilen.

Endret av Espen:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å se bort fra setekomforten og kjøp det som er mest behagelig og med minst støy på dårlige veger?

Setene kan jo fint byttes ut med noe behagelig fra Recaro eller lignende uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Touran! Har hatt min 2004 2.0 TDI i 4 mnd og er veldig fornøyd. Går veldig bra og har komfort som overgår de fleste andre i samme klasse. Jeg har ikke Highline og det irriterer meg daglig ;) men det er mest jåleri fra min side. Eneste minus er litt hjulstøy, men det har vel konkurentene også. Jeg er 190cm og har ikke sett på sitteplassen som noe problem. Hiace synes jeg er dårlig forslag....i hvert fall har de jeg har sittet i (rett opp og ned) har vært som å være i en blikkboks.

Transporter og Caddy blir litt for mye verktøykasse for min smak, men det er mulig det er det du trenger bilen til?

Av de som er nevnt er vel Touranen den som nærmer seg mest vanlig personbil i hvert fall. Outlander har jeg også kikket på selv, men det ble VW og angrer pr i dag ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Touran! Har hatt min 2004 2.0 TDI i 4 mnd og er veldig fornøyd. Går veldig bra og har komfort som overgår de fleste andre i samme klasse. Jeg har ikke Highline og det irriterer meg daglig ;) men det er mest jåleri fra min side. Eneste minus er litt hjulstøy, men det har vel konkurentene også. Jeg er 190cm og har ikke sett på sitteplassen som noe problem. Hiace synes jeg er dårlig forslag....i hvert fall har de jeg har sittet i (rett opp og ned) har vært som å være i en blikkboks.

Transporter og Caddy blir litt for mye verktøykasse for min smak, men det er mulig det er det du trenger bilen til?

Av de som er nevnt er vel Touranen den som nærmer seg mest vanlig personbil i hvert fall. Outlander har jeg også kikket på selv, men det ble VW og angrer pr i dag ikke.

Det spørs om veggen din er flyttet, er veldig vanlig på touran og koster det som det ville kostet og registrert bilen som person bil vist du blir stoppa,vegge er jo festet på hand taket over døren bak, den skal stå i det fremste skru hullet, men veldig mange sto i det bakerste hullet på hand taket. det lille justering der gjorde underverk, men koster, den ene touran på jobb fikk vi bot på 30 lapper (2004 mod) fordi feste på veggen var så bøyd at statskassa ikke gikk inn lengre:) ca 100 lapper på nye bil i dag i bot da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er selvstendig så er det vell Hiace som er tingen - kjørekomfort + holdbarhet, lite utgifter og romslig.

Caddy hvis du vil ha noe comfort. - er vell servicer og holdbarhet - dog 1,9 tdi er jo ustoppelig - nesten.

Selv har jeg Mitsubishi Outlander og er meget godt fornøyd med 2.0 vag tdi. - En del støy.

Har du en shitload av penger så er vell Vito tingen :thumbup:

Så du mener at Hiace er kjørekomfort?

Jeg vil mene at det er helt i andre enden av hva kjørekomfort er! Ja den er driftsikker men makan til makkverk og kjøre rundt i.

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at Hiace er kjørekomfort?

Jeg vil mene at det er helt i andre enden av hva kjørekomfort er! Ja den er driftsikker men makan til makkverk og kjøre rundt i.

Har du sittet i den siste modellen? Der er det komfortvegg og kapteinsstoler med god setepute hvor de fleste finner en god sittestilling. Lyddempingen har tilogmed kommet seg opp på et akseptabelt nivå :P Sier ikke at Hiace er verdens beste, men om man driver enkeltmannsforetak og trenger forutsigbarhet i utgifter og vedlikehold, er Toyotaen et godt alternativ.

Vedr. svingradius er ikke denne allverdens, men langt fra så dårlig som insinuert lengre opp..;)

Endret av Skovdahl

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer

Kjører til dagen en 2009 mod Hiace og den unner jeg ikke min verste fiende. Skal du ligge i 80 virker det som du har motoren i fanget. Foringer blir oppspist hvis du kjører med lass. Svingradiusen burde blitt oppgitt i kilometer. Og skal du ha med deg passasjerer har de det bedre hvis du legger de i en skuff i reolen baki. Og firhjulstrekken er heller ikke så fantastisk. Mye drivstoff bruker den også. Har byttet foringer foran to ganger og fjører og dempere bak en gang. Ellers har det vært vekrstedsbesøk ved service. Transporteren som vi har i firmaet har kun vært på servicer og har gått ca det samme.

Just my 2 cents om Hiace, har nå kjørt en i snart 3 år og 100kkm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...