Gå til innhold

Jensemann kjøper dieselbil!


Magnus

Recommended Posts

Nei, det gjør han jo selvsagt ikke.

Hva synes folket om kjøreforbud for dieselbiler på visse dager?

Selv har jeg ikke bestemt meg for om et evt. kjøreforbud skal etterleves..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se for meg at om de skal innføre det så gir de vel et unntak for taxi og all varetransport.

Da hjelper det nok lite antar jeg, bussene går ikke mye av de også på diesel?

Tror jeg hadde ledd meg ihjel om dette hadde skjedd, alle busser ut av drift, nesten ingen taxi og ingen "nye biler" (alle nye biler er jo diesel nå), så hadde veiene vært tomme for de tre stakkarene som fortsatt kjører rundt i gamle søppelbiler.

På sikt ville dette ført til at alle dieselbiler ble bygde-biler så bønder rundtomkring kan kjøre rundti nye biler, mens bo-boere kjøper seg gamle vrak med bensinmotor og durer rundt med disse og slipper ut 4x CO2 som i dag, og alle er fornøyd....

Enda bedre? Tenk om de innfører nummerskilt-begrensning som det har vært snakk om, alle biler med oddetall på slutten av skiltet kan kjøre mandag og onsdag, alle med partall på tirsdag og torsdag f.eks.

Er det flere enn meg som hadde kjøpt en bil til da... ?

Eneste som kommer til å funke er å innføre rushtidsavgift eller differensiert bompengesats (som i praksis er samme opplegget). Dette bør jo selvfølgelig kompenseres med offentlig transport, men det er det vel vanskelig å få til..

Det ble mye svada men det er nå det "småprat" forumet er til for? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Sivil ulydighet på dette området er på sin plass, selv om jeg heller ikke har noe til overs for dozeleksos på kalde vinterdager.

Det er på tide at folket gjør opprør mot den håpløse bilpolitikken her til lands, og særlig drivstoffpolitikken.

Jeg skjønner ikke at folk ikke blir forbanna og krever noens hode på et fat når de blir regelrett lurt til å kjøpe dieselbil for så å få i trynet at "oj, dette var visst miljøfiendtlig, vi setter opp igjen prisene på diesel og øker avgiftene på dieselbiler". Det blir jo umulig å få solgt bilene igjen og hvis de i tillegg blir forbudt å bruke, hva skal man gjøre da?

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JensChristian

Hvis dette blir gjennomført skal faen meg Stoltenberg kjøpe bilen min til ny-pris. Maken til evneveik, håpløs, tafatt, udugelig lystløgner. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Kan se for meg at om de skal innføre det så gir de vel et unntak for taxi og all varetransport.

Da hjelper det nok lite antar jeg, bussene går ikke mye av de også på diesel?

Tror jeg hadde ledd meg ihjel om dette hadde skjedd, alle busser ut av drift, nesten ingen taxi og ingen "nye biler" (alle nye biler er jo diesel nå), så hadde veiene vært tomme for de tre stakkarene som fortsatt kjører rundt i gamle søppelbiler.

På sikt ville dette ført til at alle dieselbiler ble bygde-biler så bønder rundtomkring kan kjøre rundti nye biler, mens bo-boere kjøper seg gamle vrak med bensinmotor og durer rundt med disse og slipper ut 4x CO2 som i dag, og alle er fornøyd....

Enda bedre? Tenk om de innfører nummerskilt-begrensning som det har vært snakk om, alle biler med oddetall på slutten av skiltet kan kjøre mandag og onsdag, alle med partall på tirsdag og torsdag f.eks.

Er det flere enn meg som hadde kjøpt en bil til da... ?

Eneste som kommer til å funke er å innføre rushtidsavgift eller differensiert bompengesats (som i praksis er samme opplegget). Dette bør jo selvfølgelig kompenseres med offentlig transport, men det er det vel vanskelig å få til..

Det ble mye svada men det er nå det "småprat" forumet er til for? :D

Øyh!

Min bil er ikke SÅ gammel, og den går på bensin... :P

Vi hadde jo nummerskiltbegrensninger her i Bergenland uten at folk brydde seg veldig om det. De fleste hadde to biler uansett (meg inkludert), og noen var heldigere enn meg og hadde en bil med partall og en med oddetall....

Busser går vel hovedsaklig på diesel fremdeles, ja, selv om vi her i Bergen hvertfall har fått en del busser som går på gass. I tillegg har vi trolleybussene som går på strøm, men det er vel bare etpar linjer/ruter som fremdeles har trolleykabler.

Ja, og så har vi jo den fantastiske Bybanen... hurra.

Teknisk sett er det null problem å innføre verken rushtidsavgift eller differensiert bompengesats. Byråkratisk sett tar dette litt mer tid, pluss at politikerne ikke har baller til å gjøre noe sånt, hvertfall ikke lokalt. Erfaring viser dog at bergenserne sutret og klaget da bomringen kom i 1985. Da kostet en passering 5 kroner. Noen år senere, rundt 1995/1996 tror jeg, økte satsene til 10 kroner pr passering, og bergenserne sutret og klaget igjen. Så ble de manuelle bommene ENDELIG byttet ut med automatiske, og satsene ble økt til 15 kroner, og bergenserne sutret og klaget igjen. Ikke denne gangen ble det faktisk GJORT noe for å forhindre dette - i kjent Bergensk stil.

Samtidig med innføring av automatiske bommer ble en bedre rabattavtale innført, slik at man kan forskuddsbetale 1575 kroner (merkelig tall, I know) og få hele 40% rabatt, slik at prisen pr passering blir 9 kroner. I tillegg kan man passere så mange ganger man vil innenfor en time, og det er en makspris på 50 kroner i døgnet eller noe sånt.

Men jeg roter meg vekk igjen. Poenget er at den tekniske infrastrukturen allerede er på plass, den er styrt av programmerbare datamaskiner og det bør ikke være forferdelig vanskelig å legge inn noen linjer kode som sier at "for personbiler med drivstofftype "B" skal takst mellom kl 0700 og 1700 være 3x${vanlig_takst}" og "for personbiler med drivstofftype "D" skal takst mellom 0700 og 1700 være 10x${vanlig_takst}". Er vel som vanlig bare viljen det står på... og bergenserne hadde sutret og klaget igjen, men akseptert denne staken i ræven også, som vi alltid gjør...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer neppe til å bli forbudt.

Det kommer heller til å bli dyrere å kjøpe nye dieselbiler samt importere disse, så andelen dieselbiler i privateie går ned, samtidig vil jo alle drosjene fortsette å få kjøpe biler til nesten ingen avgift så det blir like mange av disse på diesel.

Dette er god politikk fordi "de har gjort noe med dieselbilene", mens taxinæringen ikke "taper noe".

Alle blir fornøyd uten at de egentlig har utrettet noe som helst, utenom nye regler. Der har vi politikk på høyt nivå.

Øyh!

Samtidig med innføring av automatiske bommer ble en bedre rabattavtale innført, slik at man kan forskuddsbetale 1575 kroner (merkelig tall, I know) og få hele 40% rabatt, slik at prisen pr passering blir 9 kroner. I tillegg kan man passere så mange ganger man vil innenfor en time, og det er en makspris på 50 kroner i døgnet eller noe sånt.

Denne rabatten kommer vel til å forsvinne, har jo blitt klaget inn til EU-domstol eller hva det nå var for noe.

Det er ikke rettferdig at de som forurenser mest skal få kvantumsrabatt. Forstår prinsippet, men har ikke lyst til å gi bort noe av rabatten min selv :D

Tingen er vel heller at bomselskapet tjener mye penger på at vi betaler så mye penger på en gang og da kan de gi oss en del av besparelsen.

Jeg tror heller jeg stemmer for Tromsø-metoden, hvor de har lagt til litt på drivstoffavgiften og dermed ikke trenger å ta bompenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Kan jo ikke ta noe seriøst av det som kommer fra Jensemann og den gjengen. Feks Jens rygget jo på en bil for en del år siden. Ikke nok med at han stakk av. Han la igjen en blank lapp på bilen, slik at det skulle se ut som at han la igjen en beskjed. Og han er altså statsministeren vår. Tro alt det andre de jukser på :o

http://www.dagbladet.../08/299904.html

De hever seg jo over loven gang på gang. Nå nylig fikk han jo en båt i gave av LO. Det skal man jo skatte av, men den var jo ikke innrapportert. Når det ble kjent så tilbydde jo LO seg å dekke skatten også. Hallo? da er jo det en gave det å :P

De må forby busser også da. De slipper ut 125 ganger mer Nox enn en vanlig bensinbil. Og går vel ca 40-50 stk i en buss. Mesteparten av dagen her i Drammen kjører de fleste bybussene med ca 3-10 passasjerer. Bare morgen og ettermiddag de er sånn ganske fulle.

En by buss av årgangen vi har flest av her i landet bruker ofte så mye som 5-6 liter diesel på mila ved bykjøring. Så buss er langt fra miljøvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Kommer neppe til å bli forbudt.

Det kommer heller til å bli dyrere å kjøpe nye dieselbiler samt importere disse, så andelen dieselbiler i privateie går ned, samtidig vil jo alle drosjene fortsette å få kjøpe biler til nesten ingen avgift så det blir like mange av disse på diesel.

Dette er god politikk fordi "de har gjort noe med dieselbilene", mens taxinæringen ikke "taper noe".

Alle blir fornøyd uten at de egentlig har utrettet noe som helst, utenom nye regler. Der har vi politikk på høyt nivå.

Denne rabatten kommer vel til å forsvinne, har jo blitt klaget inn til EU-domstol eller hva det nå var for noe.

Det er ikke rettferdig at de som forurenser mest skal få kvantumsrabatt. Forstår prinsippet, men har ikke lyst til å gi bort noe av rabatten min selv :D

Tingen er vel heller at bomselskapet tjener mye penger på at vi betaler så mye penger på en gang og da kan de gi oss en del av besparelsen.

Jeg tror heller jeg stemmer for Tromsø-metoden, hvor de har lagt til litt på drivstoffavgiften og dermed ikke trenger å ta bompenger.

Jeg har bombrikke med dette abonnementet, men kjører lite gjennom bomringen lenger. Når jeg gjør det er det greit at jeg kan kjøre fra Nesttun til Åsane og tilbake (ca 40km) og betale 9 (eller 18, hvis oppholdet i Åsane tar mer enn en time) kroner for dette i steden for 45 (tre passeringer gjennom bomstasjoner).

Hvis rabatten forsvinner tror jeg mange kommer til å si opp bomabonnementene sine.

Ut over det synes jeg vi betaler nok i drivstoffavgift, engangsavgift, omregistreringsavgift, årsavgift til at vi burde slippe bompenger. Alle de bilrelaterte avgiftene utgjør mer enn nok penger til å betale for nye veiprosjekter og fyllafest for politikerne, så det er rett og slett råttent å pumpe oss for enda mer penger i form av bompenger.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel er for landbruksmaskiner! :lol:

Kanskje de som er lurt av Staten (les Regjeringen) har lært noe nå? Hvis Regjeringen virkelig var miljøbevisst, så hadde ikke dette forbudet vært diskutert engang. Penger i kassa er alt som teller!

Og når dette forbudet blir innført, så finner de ut at "Ajajaj! Vi taper jo inntekter fra salg av drivstoff! Hvor kan vi legge på avgifter for å straffe disse tullingene nå da??".

Litt off-topic, men jeg lo godt når jeg så på nyhetene før jobben i dag at Stoltenberg formanet om moderasjon når det gjelder lederlønninger. Det er jo vel og bra dét, men når det gjelder å øke sin egen lønn, så er han ganske generøs. :) Klovn.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Jeg er veldig enig i at "bilpolitiken" i norge er på trynet, og spesielt veiene her til lands!! Jeg blir SÅÅÅÅ provosert av å kjøre på krøtterstier. Dumt at ikke noen politikere ser verdien av å ha skikkelig standar på veiene. Det blir en spiral av hele sulamitten. Feks. i forhold til miljø. Gode veier gir jevnere kjøring, mindre slitasje, mindre reservedeler, penger spart, trenger ikke produsere så mye, arbeidstimene kunne blitt brukt på viktigere ting osv....Samferdsel: mindre bruk av drivstoff, hurtigere frem, tid spart, miljøet spart. Det er jo nesten bare gode eksempler, og ma kunne holdt på til i morgen med å ramse opp. Dumt også at det virker som om det er litt "frp" og litt fordummende å bry seg om bilavgifter og veistandar osv.. Det tror jeg er litt av grunnen til at ingen vil t opp saken, det er ikke populært tema. Også står samferdselsministeren å skryter av hva som blir gjort. Det er ikke dårlige veier før vi innrømmer at det er dårlige veier og at dette begynner å bli problematisk! Har jo også vært dødsulykker hvor dårlig veistandar har vært årsaken! Makan

jaja, sdet var dgens utblåsning:)

P.s kanskje litt off topic

Endret av cocos

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Jensemann & co, ja. Nok en patetisk symbolsak som ikke betyr noen verdens ting globalt sett.

Håper den rødgrønne regjeringen sliter nå som Kim Jong-Il er gravlagt. Ikke lett å styre når ledestjernen er borte... :rofl1:

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JensChristian

Jensemann & co, ja. Nok en patetisk symbolsak som ikke betyr noen verdens ting globalt sett.

Håper den rødgrønne regjeringen sliter nå som Kim Jong-Il er gravlagt. Ikke lett å styre når ledestjernen er borte... :rofl1:

:rofl1: ... Men Stalinberg vil nok fortsette i sitt ledtog for å bevare Norge som den siste sovjetstat :thumbdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Godt jeg bare har bensinbiler her da... :D

Bare staten som kan få folk til å kjøpe dieselbiler og så heve veiavgifter ol etterpå.. Andre hadde blitt tatt av forbrukerrådet eller konkurransetilsynet om de gjorde det samme... Uansett så finner vi oss i det, vi klager og syter i 14 dager, og så er det greit alikevel..

AP + LO gidder jeg ikke starte på en gang, da penger, reglion og politikk bare lager bråk okke som..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
JensChristian

Nå er jo dette faktisk vedtatt for Oslo... Og Jensemann sin bil får lov til å gå på nevnte dager. Makan til patetisk symbolpolitikk som du sier ØHN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører Jens diesel? Har sett Mercedesen hans utenfor her hvor jeg jobber et par ganger, men ikke tenkt på om det er diesel eller bensin. Det er nok en ganske potent motor i den bilen (V8?), og for meg vanskelig å høre. Han har jo med seg en massiv X5 som følgebil også.

Hvis han kjører diesel og får disp for forbudet, kommer det til å bli ramaskrik. Men klart, nordmenn er langt fra handlekraftige nok til å faktisk sette seg ned i ring rundt bilen hans i protest.

...skulle parkert han inne.

Har hørt et par innslag på radioen hvor politiet sier (bokstavlig) "Dette forbudet er ikke noe vi kan prioritere. Selvsagt skal vi håndheve loven, men det vil ikke bli prioritert. Og, det er ikke akkurat lett å se på en bil om den bruker bensin eller diesel som drivstoff".

Jeg kommer til å gi beng. Håper bare noen andre enn meg blir stoppet, så jeg kan se hvor dyrt det blir, før jeg må vurdere å gå over til å kjøre fulle t-baner på jobb. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JensChristian

Kjører Jens diesel? Har sett Mercedesen hans utenfor her hvor jeg jobber et par ganger, men ikke tenkt på om det er diesel eller bensin. Det er nok en ganske potent motor i den bilen (V8?), og for meg vanskelig å høre. Han har jo med seg en massiv X5 som følgebil også.

Hvis han kjører diesel og får disp for forbudet, kommer det til å bli ramaskrik. Men klart, nordmenn er langt fra handlekraftige nok til å faktisk sette seg ned i ring rundt bilen hans i protest.

...skulle parkert han inne.

Har hørt et par innslag på radioen hvor politiet sier (bokstavlig) "Dette forbudet er ikke noe vi kan prioritere. Selvsagt skal vi håndheve loven, men det vil ikke bli prioritert. Og, det er ikke akkurat lett å se på en bil om den bruker bensin eller diesel som drivstoff".

Jeg kommer til å gi beng. Håper bare noen andre enn meg blir stoppet, så jeg kan se hvor dyrt det blir, før jeg må vurdere å gå over til å kjøre fulle t-baner på jobb. :(

http://www.hegnar.no/motor/article696990.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Hahaha, så typisk Norge. Godt det ikke er kommunisme i Polen lenger.

Men som truhaa sier, folk i Norge bare snakker om problemene, helst på internett. Men om noen eller gruppa følger etter noen for å støtte, nada.

De fleste har vel hørt om Lech Walesa.. Her er noe sånt ikke gjennomførbart :P

Endret av _Makki_

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...