Gå til innhold

Test av Shield mot billigere alternativer


rogersolmyr

Recommended Posts

rogersolmyr

Det har vært litt diskusjon rundt holdbarheten til Swissvax Shield på forumet, og jeg har selv vært litt passe mellomfornøyd med hvor lenge Shield holder på min Mercedes. Ser at vannet blir liggende nokså flatt etter vask, da spesielt på panseret, etter bare noen uker med Shield. Dette gjelder imidlertid ikke på Skodaen hvor holdbarheten har vært veldig bra.

For å teste om jeg har andre produkter som holder bedre enn Shield måtte jeg gjennomføre en test.

Jeg har fire forskjellige type LSP i samlingen min. I tillegg til Shield har jeg Chemical Guys Pete's 53, Dodo Juice Blue Velvet og Duragloss 111. De tre førstnevnte er voks, mens 111 er en syntetisk forsegling. Bestemte meg for å dele panseret på Merca i 4 deler med.

Begynte med å gå over panseret med Menzerna Power Finish for å fjerne gammel beskyttelse (Shield).

DSC03762.jpg

Oljer som ble igjen etter avbuffing ble fjernet med Menzerna Final Inspection.

DSC03766.jpg

Som grunnlag for de 3 voksene brukte jeg Chemical Guys Vertura Bond

DSC03767.jpg

Og under Duragloss 111 brukte jeg Duragloss 101, men glemte jo å ta bilde av den flaska.

La i alle fall Duragloss 111 på den midterste delen av panseret:

DSC03772.jpg

Duragloss sine produkter har jeg alltid likt godt, de er utrolig gode å jobbe med, og det blir sykt blankt etter Duragloss 101. Når 111 er lagt har kanskje våtheten som 101 gir dempet seg noe, men det er fortsatt veldig blankt. Syns kanskje ikke at overflaten virker like glatt som med Pete's 53, men det ser bra ut, og den skal jo vare lenge.

Deretter la jeg Dodo Juice Blue Velvet fremst på panseret på førersiden, og Chemical Guys Pete's 53 nærmest vinduet på førersiden.

DSC03769.jpg

Må si at både Pete's 53 og Blue Velvet er veldig gode vokser å jobbe med. De legger seg omtrent selv og er utrolig lette å buffe av igjen. Står ikke noe tilbake for Shield på dette området. Og jeg syns også at overflaten blir ekstremt glatt og blank.

Til slutt la jeg Shield på passasjersiden av panseret.

DSC03770.jpg

Shield er jo også en drøm å legge på, og det virker som om en boks aldri blir tom. Produktet er veldig drøyt i bruk, og jeg syns Shield er lettere å legge tynt enn de andre produktene her. Syns imidlertid at spesielt Pete's 53 ser blankere ut, og føles også litt glattere.

Da var i alle fall de ulike produktene påført panseret fordelt slik:

DSC03774.jpg

Hensikten med denne testen nå er å teste hvor lenge hvert produkt holder på panseret, og hvilke egenskaper de viser seg å ha fremover. Skal bli interessant å se hvordan det ser ut etter vask, om det er forskjell på beading og sheeting og om det er ulikheter i utseende og blankhet.

Jeg oppdaterer denne tråden fremover så om dette er interessant for flere enn meg, følg meg :thumbup:

Endret av rogersolmyr

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at duragloss er så veldig holdbart sammenlignet med voks har vel vært motbevist her et par ganger, så jeg tror faktisk shield vinner denne testen :) Du skulle hatt noen holdbare vokser å teste mot, som f.eks collinite eller megs #16.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rogersolmyr

Man tager hva man haver vet du, og det er dette jeg har. Jeg vil vil med dette se om Shield virkelig er så mye bedre enn billigere alternativer.

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Tror jeg har nevnt 5 ganger siste uka at panseret er en dårlig plass å teste siden voksen forsvinner først der.Særlig på biler der varmen i panseret blir høy.Dårlig isolert..Shield er verdens beste "billig" voks :) petes53 er borte på ei uke ;)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Okei, veddemål om hva som gir seg først?

Mine antagelser:

1. Pete's '53

2. Duragloss 111

Jeg tror også det blir rimelig likt mellom Dodo Juice Purple Haze og Shield (på fremre kant av panseret, siden det får mer juling enn lenger oppe), og at Shield holder lengst oppe mot frontruten (og generelt sett, siden den ligger på passasjersiden som får mindre driv fra møtende trafikk).

Men bra initiativ! :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bedre så mener du mer holdbart? Er en selvfølge at shield er mer holdbar enn petes 53 osv, men mot andre rimelige vokser laget for holdbarhet er det en annen sak. Blue velvet og petes 53 er vel ikke direkte naturlige alternativer til shield hvis man er ute etter holdbarhet.

Endret av Mighty

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rogersolmyr

Tror jeg har nevnt 5 ganger siste uka at panseret er en dårlig plass å teste siden voksen forsvinner først der.Særlig på biler der varmen i panseret blir høy.Dårlig isolert..Shield er verdens beste "billig" voks :) petes53 er borte på ei uke ;)

Jeg ville bruke panseret nettopp fordi de er der voksene har det tøffest. Og det er her jeg har opplevd at Shield tar kvelden ganske raskt. Er jo selvsagt ulik belastning på ulike steder på panseret, men jeg er nå spent på hva som skjer uansett.

Selv tror jeg også at Pete's 53 forsvinner først, etterfulgt av Blue Velvet. Men jeg har god erfaring med Duragloss 111 fra før så jeg er usikker på hvordan den står seg mot Shield.

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Fin test dette. Hvis ikke du er fornøyd med holdbarheten til Shield så bør du kanskje prøve å varme opp panel rett før du legger på voks. Personlig så har jeg ikke noe erfaring med det men har sett at noen gjør det. F.eks sette halogenlampa litt nærmere panelet. Tror det har noe med å åpne porene i lakken å gjøre og at voksen trekker lenger inn.

For min del så er jeg fortsatt så glad i å vokse bil at jeg egentlig ikke bryr meg så veldig om holdbarhet på egen bil..

Men på konebilen så har f.eks AG HD Wax slått Shield på holdbarhet med 2 mnd tror jeg..

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin test dette. Jeg hadde tenkt til å gjøre det samme med noen av mine vokser nå snart faktisk.

Det at duragloss er så veldig holdbart sammenlignet med voks har vel vært motbevist her et par ganger, så jeg tror faktisk shield vinner denne testen :) Du skulle hatt noen holdbare vokser å teste mot, som f.eks collinite eller megs #16.

Frykt ikke! :P Snart kommer jeg med en test som inkluderer Collinite 476s, SV Shield, #16 og Collinite 915.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rogersolmyr

Panser, tak og fremskjermer holder lengst hos meg også. Bagasjelokk/bak bilen pleier å gå først.

o

Tydeligvis forskjeller her. På Merca så gir voksen seg tidlig på panseret, men beader lengre på sidene. Hekken og nedre paneler er jo også utsatt, men jeg syns det er vanskeligere å teste der. Spiller uansett ingen rolle, det er panseret som blir testet denne gangen, og testen er vel relevant uansett som en sammenligning av produktene?

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rogersolmyr

Etter at bilen har stått i en varm og god garasje i 24 timer siden jeg påførte remediene tenkte jeg at det kan være greit å ta en liten titt. Jeg buffet først lett over panseret med en microfiber for å se om det var noen forskjeller på glatthet og for å få bort eventuell svetting....

Jeg vet at dette sikkert ikke har så stor betydning, men syns jo at det gir en godfølelse når overflaten virker glatt og fin. Resultatet her var som følger.

Nr 1: Dodo Juice Blue Velvet - Veldig glatt og fin. Kluten gled nesten over av seg selv.

Nr 2: Chemical Guys Pete's 53 - Nesten like bra.

Nr 3: Swissvax Shield - Var litt mer sticky, men fortsatt glatt.

Nr 4: Duragloss 111 - Føltes ikke glatt i det hele tatt....

Utseendemessig er det ikke mulig å se forskjell syns jeg.

Prøvde så å spraye på litt vann for å se hvordan vannet rant av og perlet seg. Her var det heller ikke så veldig lett å se forskjell foreløpig, men syns kanskje at Duragloss nesten var best!

DSC03852.jpg

DSC03855.jpg

Neste step var å tørke bort vannet igjen. Dette ble gjort med to microfibere. Først en for å fjerne det meste av vannet, deretter buffet jeg resten bort med en ren og tør klut til. Etter at jeg hadde tørket panseret kunne det jo være interessant å se om det var noen forskjell på glattheten nå.

Resultatet nå ble litt annerledes:

Nr 1: Duragloss 111 - Ble utrolig glatt og fint. Var tydeligvis et belegg som trengte å buffes bort her.

Nr 2: Resten - Vanskelig å merke forskjell, men Shield var nå like glatt som de øvrige.

Nå er det jo ikke glatthet og beading etter en dag som er interessant her, men likefullt morsomt å se. Formålet er jo se om det er noen varighet å snakke om på de billige voksene også. Fortsettelse følger etter neste vask av bilen.

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rogersolmyr

Tok en liten titt på hvordan status på de ulike LSP'ene er etter en uke og en langtur frem og tilbake fra Askim til Kristiansand. Har ikke vasket bilen etterpå, men helte vann på panseret for å se hva som skjedde. Til tross for at bilen var nokså skitten var det imponerende hvordan vannet bare rant rett av. Skulle egentlig bare mangle etter kun en uke, men det er i alle fall ingen tegn til at noen gir tegn til å ha redusert vannskrekk foreløpig.

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Yeah! Jeg også! :D

Roger: På møkkete bil? Renner mye bedre av på ren bil. Men hvis det er god vannskrekk selvom du har kjørt så langt så er jo det bra også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rogersolmyr

Jeg måtte bare teste å tømme en flaske vann på panseret for å se. Regnet faktisk ikke med at vannet skulle prelle så lett av på møkkete bil, så jeg ble positivt overrasket. Blir en vask av bilen så snart jeg får tid og da skal jeg legge ut et par bilder også.

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...