Gå til innhold

Trådløst nettverk: iPhone 4 vs. iPad 2


Simen

Recommended Posts

Goddagen..

Noen som vet om det er mulig å bruke Internett på iPad gjennom iPhone på ett vis? F.eks. via bluetooth? Jeg har fri bruk av nett på telefonen, og skulle likt å ha det på iPad'en også.

Takker for alle lure innspill. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det går via bluetooth.

Er jo bare å prøve.

Delt internett er et valg på iphone.

edit: iphone 4 skal støtte tethering via wifi hotspot.

(iphone leker wifi hotspot).

-n

Endret av nope-mx5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simkort? Trodde ikke det gikk an å sette i det i en iPad?

edit: iphone 4 skal støtte tethering via wifi hotspot.

(iphone leker wifi hotspot).

Hvordan gjør jeg dette?

Edit: Never mind, jeg fikk det til nå. Var jo ikke så vanskelig dette. :D

Sendt fra min iPad :P

Takk for hjelpa folkens!

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slå på Mobildata først

Deretter på Delt internett -> sett passord. 3 muligheter her på min iPhone4s: Koble til med Wi-Fi, Koble til med Bluetooth, Koble til med USB

har ikke prøvd i praksis

Å joda, Ipad2 med 3G har simkort-slot, hvis du ikke har Verizon sin 3G-variant (da ligger 3G i hardware....) Har selv iPad2 med 3G og eget nettbrett-abb på den.

Endret av Essiek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØyvindBraaten

Bare å dele nettverket fra iphonen 4. Da bruker jo den 3G/Edge nett, men siden du har fri så er det ikke noe stress. Så går du på iPaden å søker opp trådløse nett. Da får du opp iphonen din, også kobler du til. Bruker ofte funksjonen mye i jobb :-) helt genial!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har reist med fly, buss og båt denne julen. :P

Dette burde ligge under "Du gjør alt feil"-tråden, og dette kommer i tillegg til høyt forbruk av halvspiste epler :P

Endret av Are G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda de passer vel litt bedre sammen da. Men jeg synes iTunes, bildeoverføringer, osv. er raskt og enkelt nok på PC, for min del.

Hvilke flere fordeler får man med Mac iforhold til iPad/iPhone? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Joda de passer vel litt bedre sammen da. Men jeg synes iTunes, bildeoverføringer, osv. er raskt og enkelt nok på PC, for min del.

Hvilke flere fordeler får man med Mac iforhold til iPad/iPhone? :)

Jeg ser ingen fordeler med noen Apple-produkter. De er vanskelige å ha med å gjøre, de går i stykker like fort og enkelt som andre produsenters produkter, de er dyre, de er låst ned fordi Apple ikke vil du skal ha noen valgfrihet med hva du vil gjøre med dem, og de er hermetisk lukket slik at man ikke kan forsøke å fikse det selv. Man kan ikke engang bytte batteri selv... I tillegg krever de programvare som gnager seg inn og stjeler ressurser og prøver å overta maskinen, endrer på innstillinger og lager problemer.

Da det er sagt, så liker jeg konseptet med et sentralisering punkt for sømløs backup og synkronisering. Bare synd iTunes er et så gjennomført elendig program...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda de passer vel litt bedre sammen da. Men jeg synes iTunes, bildeoverføringer, osv. er raskt og enkelt nok på PC, for min del.

Hvilke flere fordeler får man med Mac iforhold til iPad/iPhone? :)

Det du nevner med fart feks, jeg har hatt iphone i 3år men mac i bare 3mnd´er. Ble overrasket over hvor fort det gikk å synkronisere enhetene. Jeg liker også hvor godt de forskjellige programmene fungerer sammen, feks så havner alle nye bilder jeg tar på telefonen rett i bilderedigeringsprogrammet jeg bruker, hver gang jeg kobler til telefonen. Det er ikke lenger en manuell prosess.

Kjøper jeg noe på tlf (programmer, musikk etc) har jeg full tilgang til samme varene på mac´en.

Jeg har enda ikke tatt i bruk itunes match, men det er vel på tide. Da får jeg tilgang til musikken min via et trådløst access-point, og om jeg har noen gamle nedlastede sanger i 128kbps feks, vil itunes match bytte ut de dårlige filene med 320kbps filer automatisk. Pr idag storkoser jeg meg med airplay og remote, jeg sitter i godstolen og styrer både filmer, musikk og alt annet via iphone. Fungerer suverent.

Jeg ser ingen fordeler med noen Apple-produkter. De er vanskelige å ha med å gjøre,

Det er fordeler og ulemper med Apple sine produkter som med alt annet her i verden, men ved å si at du ikke ser noen fordeler må du (ikke ta det personlig) være blind. Ingenting står høyere på prioriteringslisten til Apple enn brukervennlighet. Kom gjerne med et konkret eksempel på noe som er vanskelig å ha med å gjøre; jeg sitter her med et helt annet inntrykk.

de går i stykker like fort og enkelt som andre produsenters produkter,

Jeg kjøpte min første ipod i 2003 og den fungerte fint til SAS knuste baggen min med alt i den, i 2005. Kjøpte ipod shuffle i 2007 som ble aktivt brukt i all slags vær frem til høsten 2010 da jeg kjøpte meg en ipod Nano. Den har jeg brukt under stort sett hver bilpolering siden 2009, og det har jo blitt noen biler siden dengang. Fortsatt ingen feil.

Min første iphone ble kjøpt i 2008, den tok fruen over etterhvert og brukte den helt til i sommer (da hun knuste den fullstendig, i to omganger) - feilfritt. Jeg kjøpte meg også en 3GS i januar 2010, fikk lyst å prøve HTC Desire i mai 2010 men angret etter 3mnd og kjøpte meg da en Iphone 4. Den brukte jeg til nå i høst, fortsatt uten feil. Har siste månedene brukt min iphone 4s, fortsatt uten noen feil eller mangler.

Nå skal det sies at jeg er et barn av data-alderen og elsker gadgets. Jeg har likevel til gode å oppleve å få feil på noen av mine Apple-produkter de siste åtte årene. De jeg kjenner som også har noe slikt i hus, er også veldig positive.

Som du ser på historikken er jeg ingen nyfrelst fanboi, men jeg har etterhvert innsett at produktene Apple lager passer meg og mine behov som hånd i hanske. Jeg anbefalte min mor å kjøpe HTC Desire S i høst feks, fordi det er en telefon som passer hennes behov bedre. Behovsanalyse er ikke oppskrytt, og noe flere burde benytte seg av.

de er dyre,

Kvalitet koster. Jeg husker når alle sto i kø for å sikre seg et eksemplar av Nokia 8210 også, og de var ikke mye billige skal jeg si deg. :) Og det var jo en skikkelig møkkatelefon med mye feil.

de er låst ned fordi Apple ikke vil du skal ha noen valgfrihet med hva du vil gjøre med dem, og

Hva mener du med låst ned? Har du eid en mac selv? Her kan du laste ned og innstallere akkurat hva du vil.

Ja, Apple har en rigid kontroll med hva som skal finne veien ut i app-store, men etter å ha sett alle de elendige programmene som ligger på Android Market, syns jeg det er FLOTT at de kvalitetssikrer det som blir lagt ut. Det er langt mellom hver dårlige app i app-store, og de fleste iphone-brukerne syns det er fint.

Når det gjelder formater feks, er det også en kjent sak at det finnes mye formater som gjør lyd og bildekvalitet så forringet at det går ut over brukeropplevelsen. Ved å være kritisk til formatstøtte, sikrer du at brukerne kjøper/laster ned filmer og musikk av god kvalitet. Jeg har lastet ned musikk og film i varierende tempo siden 1997, men aldri brukt mer penger på å kjøpe lett tilgjengelige filer av god kvalitet de siste to årene. Hvorfor? Det er lett tilgjengelig og jeg er garantert god kvalitet.

de er hermetisk lukket slik at man ikke kan forsøke å fikse det selv. Man kan ikke engang bytte batteri selv...

Her tror jeg du primært tenker på mobile (håndholdte enheter). Ved normal bruk vil et batteri overleve produktets normerte levetid, så hvorfor vil du bytte batteri? Når det gjelder mac er det en egen inspeksjonsluke der folk som aldri har skrudd på en pc før, kan sette inn ekstra ram. På laptopene finnes det en tilsvarende løsning for å bytte harddisk.

Erfarne folk kan likevel åpne både telefoner, laptoper og mac´er for å bytte alt mulig. Folk flest har ikke dette behovet.

Det er ikke foruten grunn at det i mange nyere biler står i instruksjonsboken under pærebytte: Vennligst kontakt autorisert verksted. :)

I tillegg krever de programvare som gnager seg inn og stjeler ressurser og prøver å overta maskinen, endrer på innstillinger og lager problemer.

Nå skal det sies at Win7 er et av de beste OS´ene MS har kommet med på lenge, kanskje siden win95 for sluttbrukerne.

Likevel krever OS X mye mindre ressurser for å gi en tilsvarende ytelse, og dette går på kodingen. Det er nå flere år siden hardware og software i mac hadde direkte tilknytning til hverandre, idag består mac av "vanlig" hardware. Men driverne er utviklet utelukkende for OS X i kombinasjon med denne hardwaren og derfor er mac så utrolig mye mer stabilt enn en tilsvarende win-pc.

Igjen når du skriver at apple-produktene "krever" programvare må jeg nesten be om et eksempel for at jeg skal skjønne hva du mener, for jeg har mye mindre prosesser som går i bakgrunnen på mac´en enn jeg noen gang har hatt på pc.

Da det er sagt, så liker jeg konseptet med et sentralisering punkt for sømløs backup og synkronisering. Bare synd iTunes er et så gjennomført elendig program...

Du refererer her til iCloud som konsept? Der er jeg helt enig, synd de har hatt oppstartsproblemer med brukere som har mistet data. Håper de får iCloud stabilt så fort som mulig. Pr idag har jeg bare mobilen synket med iCloud; resten med mac´en.

Itunes er enten elsk eller hat. Jeg brukte stort sett Winamp til musikk før, og VLC for filmer. Jeg organiserte alle bibliotekene mine i Windows Utforsker og la litt stolthet i å ha en fin og oversiktelig mappestruktur.

Med iTunes så slipper jeg det, fordi Itunes gjør alt det for meg. Det eneste jeg trenger er et tilleggsprogram for å hente metadata på alle sangene og albumene jeg har lastet ned eller kopiert fra cd´er, på alt kjøpt materiale er metadata på plass.

Med itunes på både mac og telefon og med remote-appen på telefonen, og airplay tilgjengelig i itunes, har jeg nå trådløs avspilling på samtlige apple-produkter i leiligheten, uansett om det er mine, fruens, min bror eller kompiser på besøk med iphone.

Er familien samlet til bursdagsfest blir det fort vist bilder av poden på tv´n, direkte fra biblioteket på mac´en, styrt med iphone. Istedet for feks å kopiere utvalgte bilder over på minnebrikke eller koble kamera til tv´n.

Det må også sies at mine erfaringer her kommer fra OS X Lion, og ikke Snow Leopard som jeg syns var mye mer tungvint å sette seg inn i.

Dersom man har langt over snittet interesse for å endre alt på telefonen sin, legge inn nye custom OS, bytte hardware-komponenter når man føler for det; ja da kjøper man seg en telefon med android (eller jailbreaker en iphone; går for det samme) og fortsetter med pc, windows, linux osv.

For gjennomsnittsbrukern vil derimot produkter fra Apple tilfredsstille primærbehovene på en helt annen måte. Man må bare tørre å ta spranget, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...