Gå til innhold

Voksing i kald vaskehall ?


stroker

Recommended Posts

Tenkte ta en skikkelig shine på bilen nå før jul

Fikk på litt Nanolex sealer før det ble alt for kaldt (kjøpte bilen i September), og har vaska og spylt den regelmessig utover høsten/vintern, så den har ikke særlig med nupper i lakken, men er ganske så glatt, derfor tenkte jeg eventuelt gi den et lag med Collinite 915 eller Meguiars #16 nå før jul for å sikre grei beskyttelse ut vinteren og mot våren.

Spørsmålet blir da om det er greit å vokse i en relativt kald vaskehall ?? Eller vil det bli et helvete å få av voks når det er såpass kaldt (noen få varmegrader) ??

Har ikke prøvd i såpass kalde omgivelser før, så spør her for å få god veiledning. Siste jeg vil er å kline inn bilen med voks å så blir den seig og jævli i kulda...

Det som da står på planen blir eventuelt en god vask med Surfex HD og Prickbort som pre-behandling. Deretter Nanolex shampoo i bøtta og avslutning med Collinite eller Meguiars

Har Iron-X i verktøykassa også, men den tror jeg at jeg sparer til våren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10+ bør det være. Samt pass på luft-fuktigheten.

Voks / sealer skal først "haze" (dvs ligge i 10-15 minutter før den buffes av). Deretter er det en herde-periode på alt fra 4-24 timer, hvor bilen må stå beskyttet fra "vær og vind".

Om vinteren bruker jeg f.eks Sonax sin spray-on-wax som drying aid, og booster innimellom med andre QD'er (f.eks Dodo red mist, MG UQD). Det hjelper bra for å vedlikeholde tidligere påføringer av LSP.

#16 kan være såpass tricky fra før, så det å legge til kulde-elementet fraråder jeg. #16 må legges så tynt at du nesten ikke ser du har lagt det på.... Aldri brukt 915 så den kan jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, da har jeg gitt opp tanken med litt voks

Får heller bruke litt Nanolex reactivating shampoo, booster glansen i vogna bra den så da får det være jule-prepp bra nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt Colli 915 i en parkeringskjeller med 1-2 grader en kald januardag. Det tok litt tid før voksen tørket skikkelig, men etterpå var det bare å buffe rett av. Holdt fint til vårshining i mai. Skal selv ta en runde voks nå i jula, da jeg pga noe lakkering ikke har fått voks på deler av bilen. Tror jeg gambler på ruteforsegling i samme slengen. Konklusjon: neppe optimalt men ikke noe problem. Kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir sagt pass på luftfuktigheten.

Hvordan kan man passe på den? Og hva er eventuelt grensa?

Står man i en lunken vaskehall og det har blitt pøst på med vann så vil lufta være mettet med fuktighet. Legger man LSP sent på kvelden om sommeren og man ser at det legger seg dugg på lakken så jobber man ikke videre med LSP ihvertfall. Lakk skal være tørr ved påføring, og holdes unna ugunstige forhold under herde-tiden

Men noen "grense" finnes vel ikke. Jeg har ikke med meg et barometer og måler trykk/temp/fuktighet når jeg jobber med lakk ihvertfall :) Det finnes noe som heter sunn fornuft også :)

edit: men som nevnt over her - optimalt er det ikke, og bilen tar sjelden skade av det. Såfremt ikke forholdene gjør at man enten ikke får buffet skikkelig, eller at LSP aldri hazer skikkelig før avbuffing. Det går vel uansett litt utover holdbarheten, men hvor målbart det er aner jeg ikke.

Endret av Essiek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Står man i en lunken vaskehall og det har blitt pøst på med vann så vil lufta være mettet med fuktighet. Legger man LSP sent på kvelden om sommeren og man ser at det legger seg dugg på lakken så jobber man ikke videre med LSP ihvertfall. Lakk skal være tørr ved påføring, og holdes unna ugunstige forhold under herde-tiden

Men noen "grense" finnes vel ikke. Jeg har ikke med meg et barometer og måler trykk/temp/fuktighet når jeg jobber med lakk ihvertfall :) Det finnes noe som heter sunn fornuft også :)

edit: men som nevnt over her - optimalt er det ikke, og bilen tar sjelden skade av det. Såfremt ikke forholdene gjør at man enten ikke får buffet skikkelig, eller at LSP aldri hazer skikkelig før avbuffing. Det går vel uansett litt utover holdbarheten, men hvor målbart det er aner jeg ikke.

Godt svart :)

Da skjønner jeg. Så lenge lakken ikke blir våt eller fuktig under og etter voksing, så er 'alt etter boka'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...