Gå til innhold

S&S: Galant'en får omsorg før vinteren


Simen

Recommended Posts

Show & Shine

Mitsubishi Galant G8 ('01)

IMG_4005.jpg

Forord.

Nå har jeg hatt denne bilen i en drøy måned, og nå har jeg fått gitt den det stellet jeg syntes den fortjente før vinteren slår inn for fullt. Dette gikk over cirka en uke, og siden det er den nye bilen gikk jeg ganske grundig til verks. Knipset også mye underveis, så forbered dere på en lang S&S med mange bilder. Kan være greit å sette av litt tid om man skal lese/se gjennom hele denne da jeg tok litt vel av denne gangen (heheh..) Etter noen vellykkede S&S'er denne høsten, hadde jeg lyst til å avslutte sesongen på en verdig måte også. Deler denne S&S'en opp i to deler, en del med det som ble gjort på interiøret og en med alt som ble gjort med eksteriør. Ferdigbilder kommer etter hver del. Håper dere liker denne S&S'en. Brukte litt tid på en skikkelig writeup til dette.

Som jeg nevnte i Showcase-tråden min, så fikk jeg beskyttet bilen mot rust for et par uker sia; behandlet hjulbuer og understell med tectyl. Veldig fornøyd med at dette ble gjort før saltet kom. En kompis med kompetanse hjalp meg med dette. De plassene som trengte pensling tok jeg.

IMG_4217.jpg

Bilen var på hovedservice for cirka 6000 kilometer siden, og EU-godkjent for kort tid siden, så alt skulle være greit ellers også egentlig. Har bare gjort småting sånn rent teknisk, som f.eks. å fylle luft i hjul, peile olja, etc. Men interiør og eksteriør måtte jeg selvfølgelig ta et skikkelig detailing-røsk på, skulle jo bare mangle.. Startet på innsiden av bilen...

Interiør.

IMG_4533.jpg

Før start.

Først noen bilder av hvordan interiøret så ut i dagslys før jeg satte igang. Det hadde enda ikke blitt rørt etter jeg hadde kjøpt bilen (PS: Interiøret er kun i svart og grått, selvom det kan se litt blå-aktig ut på noen av bildene).

IMG_4377-1.jpg

IMG_4376-1.jpg

IMG_4382-1.jpg

IMG_4371-1.jpg

IMG_4372-1.jpg

IMG_4378-1.jpg

IMG_4379-1.jpg

IMG_4387-1.jpg

IMG_4388-1.jpg

IMG_4383-1.jpg

IMG_4384-1.jpg

IMG_4392-1.jpg

IMG_4389-1.jpg

IMG_4390-1.jpg

IMG_4393-1.jpg

IMG_4395-1.jpg

IMG_4394-1.jpg

IMG_4412.jpg

IMG_4398-1.jpg

IMG_4397-1.jpg

IMG_4400-1.jpg

IMG_4402-1.jpg

Fjerning av bøss og støv.

  • Tohodet interiørkost
  • BilXtra tørr- og våtstøvsuger
  • Eurow shag weave MF



    Starta med interiøret ute. Satte opp dørene, og dro frem interiørkosten min. Børsta ut støv og bøss fra diverse kriker og kroker. Mye ble tatt av vinden (blåser mye her jeg bor), og noe datt ned på gulvet der det skulle støvsuges senere.


    Ventilasjonsdyser...

    IMG_4406.jpg


    Rundt knapper og brytere...

    IMG_4411.jpg

    IMG_4408.jpg

    IMG_4422.jpg


    Inne i sprekket som er for dype for MF-klut. Brukte den andre siden som har stivere hår også...

    IMG_4414.jpg

    IMG_4421.jpg

    IMG_4410.jpg


    Når jeg var ferdig med dette, vifta jeg vekk det verste på dashbordet med en fluffy mirkofiberklut...

    IMG_4416.jpg

    IMG_4417.jpg


    Så ble bilen rygget inn i garasjen... Åpnet dørene og fant frem støvsugeren min. Hadde også satt på en varmevifte på forhånd, så det begynte å bli behagelig temperatur å jobbe i. Alle kriker og kroker ble støvsugd ekstremt grundig, naturligvis. Starta med ett spist munnstykke, den er fin for å komme til på trange plasser.


    IMG_4426.jpg

    IMG_4427.jpg

    IMG_4442.jpg


    Mye bøss på gulvet. Før og etter:


    IMG_4429.jpg

    IMG_4431.jpg


    Det nye Foma munnstykket ble også testet...


    IMG_4433.jpg


    Gummimattene i bilen ble bare lagt til side, da de allerede var rene og pene. De hadde nylig blitt behandlet med ren Surfex HD, berøringsvask med SV Detaljkost, etterfulgt av tørk innendørs. Swissvax Pneu ble sprayet på og fordelt jevnt. Etter det fikk tørke inn i gummien så de veldig bra ut etterpå...


    IMG_4149.jpg

    IMG_4161.jpg

    IMG_4365.jpg



    Småplukk i interiøret.

    Dette har strengt tatt ikke så mye med bilpleie å gjøre, men det er ting som ble gjort i samme slengen når jeg først var igang med å gå over interiøret, så jeg tillater meg å bare nevne det allikevel.

    Telefonholder. Det fulgte med en magnetisk telefonholder som var montert til høyre for ventilasjonsstyringen, og jeg hadde ikke bruk for å ha den der. Dessuten syntes jeg den så stygg ut der, så den ble skrudd av og kastet...


    IMG_4467.jpg

    IMG_4469.jpg


    Etter å ha vasket rundt også, så det straks mye bedre ut...


    IMG_4478.jpg


    Klips som manglet. Det var flere deksler som ikke satt helt som de skulle, blant annet et ganske viktig deksel til kanten på bagasjerommet. Etter litt graving fant jeg klipsen i gulvet av reservehjulsbrønnen...


    IMG_4492.jpg


    Bagasjeromstrekk som ikke satt på plass. Trekket i bagasjerommet satt ikke på innsiden av gummlistene, det hang ganske løst, men det ordnet jeg på. All done:


    IMG_4510.jpg


    Ordnet et par andre ting jeg kom over også, men det har jeg ikke dokumentert. Moving on...



    Vask av alle interiørdeler.
    • Nanolotus Mikrofiberkluter
    • Chemical Guys bøtte
    • Green Clean 1:15



      Så var det på tide å vaske dashbord, midtkonsoll, deksler osv. omhyggelig, med APC og mikrofiber.Fant frem go'bøtta, litt mikrofiber og en halvliter med utblandet Green Clean.Brukte veldig varmt vann i bøtta (nesten litt ubehagelig, hehe...), og en liten skvett Green Clean. Sprayet på Green Clean og lot virke på vanskelige flekker, ellers ble det bare vasket over med mikrofiberklut dyppet i vaskevannet. Hadde to forskjellige kluter, en til de minst møkkete områdene, og en til de verre områdene. Dyppa den noen ganger i vannet, vridde opp og vaska over grundig passelig ofte.


      IMG_4464.jpg

      IMG_4523.jpg


      Alle delene i reservehjulsbrønnen ble tatt ut, vasket så nedi brønnen...


      IMG_4491.jpg

      IMG_4490.jpg


      Rengjort:


      IMG_4493.jpg


      Delene ble selvfølgelig også vaska over med APC...


      IMG_4500.jpg


      På plass igjen, pent og ryddig - sånn det skal være:


      IMG_4501.jpg

      IMG_4503.jpg


      Tilslutt vaska jeg over baksiden av gummimattene, for så å legge de inn i bilen igjen.


      IMG_4515.jpg



      Glassrens.
      • Meguiar's NXT Glasscleaner
      • Nanolotus Mikrofiber



        Så ble innvendig glass/film rengjort. Valgte å bruke Meguiar's denne gangen. Med denne er det viktig å "buffe" skikkelig av etterpå, for å være sikker på å ikke få "streaks" som synes i lavt sollys om vinteren. Brukte derfor to mikrofiberkluter, en til selve vasken og en annen til avbuffing av produkt.


        IMG_4482.jpg


        Siderutene har jo solfilm, men glassrensen funket jo bra der også. Speilene ble selvfølgelig også rengjort, der ble det å spraye produkt på mikrofiberen - vask - "buffe av" med tørr klut.


        IMG_4525-1.jpg



        Gummilister og dørpakninger.
        • Surfex HD
        • Torky-papir
        • SV Seal Feed
        • Nanolotus Mikrofiber



          Etter glassvasken var det gummilister rundt dører og dørkarmer som trakk min oppmerksomhet. Her er et par bilder fra før start, som viser sånn generellt hvordan gummilistene så ut før jeg satte igang...


          IMG_4451.jpg

          IMG_4505.jpg


          Fant frem ren Surfex HD, og en rull med tørkepapir som ikke loer. Vaska alle listene omhyggelig, gnikka skikkelig over dem minst to ganger. Vasket små områder av gangen, da tørkepapiret blir ekstremt skittent og det er jo ikke vits å dra dritten så langt over listene, slik blir det jo ikke helt rent...


          IMG_4504.jpg

          IMG_4454.jpg

          IMG_4461.jpg

          IMG_4459.jpg


          Ett slags 50/50-bilde av dørlist høyre framdør (kanten der ble tatt om igjen for å få bort alt rusket, brukte negelen gjennom papiret):


          IMG_4457.jpg


          Noen plasser måtte jeg ta deksler delvis av for å komme til skikkelig, skal det være så skal det være...


          IMG_4462.jpg


          Gikk med ganske mye papir på bare et par dører ja (hvis ikke det bare var etter en)...


          IMG_4463.jpg


          Renset viskerne med Surfex også, når jeg først var igang:


          IMG_4528.jpg


          Tok selvfølgelig pakninger langs dør-/vinduskarmene også, og bagasjerommets gummipakning. De ble veldig rene, og det tok utrolig lang tid å gjøre det så grundig som dette. Men da visste jeg hvertfall at jeg hadde et godt grunnlag for følgende produkt:


          IMG_4472.jpg


          Det ble påført med fingrene. Dro over produktet med en del trykk, jobbet det inn i gummien fram og tilbake, som instruksjonene sier man skal gjøre.


          IMG_4512.jpg

          IMG_4488.jpg

          IMG_4484.jpg


          Etter jeg hadde påført SF på alle lister/pakninger tørket jeg bort produkt på noen plasser jeg hadde sølt utenfor. Så lot jeg bilen stå med åpne dører, og med varmevifta på en god lunk. Slik fikk det stå over natta...


          IMG_4519.jpg

          IMG_4538.jpg


          Morgenen etter buffet jeg av overflødig produkt fra listene...


          IMG_4540.jpg


          Listene ble mørke, fine, glatte, smidige og mykere. Ser veldig bra ut. Anbefales! Før og etter Seal Feed:


          IMG_4505.jpg

          IMG_4542.jpg


          A/C'en har også blitt renset med rensen fra Nanolotus, litt i ettertid...


          IMG_5280.jpg



          Ferdigbilder interiør (NB: Dette inkluderer ikke lakk på innsiden av dørene, som tilhører "eksteriør"):


          IMG_4562.jpg

          IMG_4557.jpg

          IMG_4559.jpg

          IMG_4558.jpg

          IMG_4553.jpg

          IMG_4576.jpg

          IMG_4554.jpg

          IMG_4546.jpg

          IMG_4544.jpg

          IMG_4551.jpg

          IMG_4552.jpg

          IMG_4573.jpg

          IMG_4570.jpg

          IMG_4571.jpg

          IMG_4566.jpg

          IMG_4560.jpg

          IMG_4563.jpg

          IMG_4568.jpg

          IMG_4577.jpg

          IMG_4580.jpg


          Slik ble interiøret tatt, gikk over ett par dager i en helg. Så ble det utvendige satt i fokus...





          Eksteriør.


          IMG_4709-2.jpg


          Starter det hele med noen bilder av bilen før start, naturligvis... Man kan tydelig se at bilen har noe beskyttelse, og det var etter 3M Quick Wax som ble påført etter første gang jeg vasket denne bilen. Den var nå blitt ganske møkkete. Men dette er faktisk ikke mer enn 3-4 dager etter sist vask. Slik så det hvertfall ut i dagslys:


          IMG_4690.jpg

          IMG_4693.jpg

          IMG_4694.jpg

          (frem med insektsfjerner?)

          IMG_4695.jpg

          IMG_4696.jpg

          IMG_4697.jpg

          IMG_4699.jpg

          IMG_4700.jpg

          IMG_4701.jpg

          IMG_4706.jpg

          IMG_4704.jpg



          Glassforsegling.


          IMG_4325.jpg

          • Nanosvampen
          • Pinnacle ultra poly clay
          • Nanolotus Forseglingsrens
          • Nanolotus Glassforsegling Prof
          • Nanolotus Mikrofiber
          • IPA

          Det første som ble gjort på eksteriør, var faktisk glassforsegling denne gangen. Pleier aldri å begynne med dette, men jeg gjorde det faktisk samme helg som jeg tok interiøret, rett og slett fordi jeg fikk lyst. Rutene var temmelig rene pga. nylig rengjøring, så jeg begynte med vannskylling og nanosvamp...

          IMG_4326.jpg

          IMG_4328.jpg

          Så spylte jeg av igjen, og clayet glasset. Bildet nedenfor viser claybaren etter en runde på ruta...

          IMG_4332.jpg

          Så gikk jeg over med forseglingsrensen til Nanolotus med en nanosvamp. Spylte deretter av...

          IMG_4334.jpg

          IMG_4339.jpg

          IMG_4330.jpg

          Et tydelig tegn på ren rute er at vannet ikke lenger ligger flatt når man dynker den med vann...

          Samme renseprosess ble gjort på bakruta, mens siderutene ble bare gnikket med nanosvamp, og clayet - tenkte det var tilstrekkelig. Vannet sheddet bra av etter clay hvertfall, og siderutene får jo ikke på langt nær like mye påkjenning som frontruta og kanskje bakruta, men jeg får se om det blir stor forskjell. Så kjørte jeg bilen inn i en oppvarmet garasje. Vinklet varmevifta mot frontruta, og tørket alle rutene med et mikrofiberhåndkle (CG Miracle Dryer).

          IMG_4351.jpg

          IMG_4342.jpg

          Det fikk stå slik en stund, så lister og slikt rundt glassene fikk tørke opp. Etter noen timer tok jeg med IPA, glasskluter og glassforseglingen ut, samt en nanosvamp. Gikk først over alle rutene IPA'en...

          IMG_4352.jpg

          Etter IPA-rensen, var det klart for å legge Nanolotus på ruta. Sprayet jevnt over alle rutene, med cirka 20 cm. mellomrom, også fordelte jeg det jevnt utover med nanosvampen. Påført:

          IMG_4357.jpg

          IMG_4359.jpg

          Lot det haze i cirka 20 minutter, for så å buffe det av med mikrofiber.

          IMG_4364.jpg

          Etterbuffa etter cirka to timer, da det kom en del "svette" fra forseglingen. Forseglingen fikk herde i 24+ timer inne i varm og tørr garasje. Kjørte ut en tur og testa dagen etter, og har aldri opplevd så god avprelling av vann på en frontrute før, allerede i 50 km/t begynte vannet og trille av. Var veldig morro å få det slik. I etterkant har jeg nesten aldri brukt vindusviskere, uansett forhold. Skal sies at frontruta mi har litt større vinkel enn de fleste bilene jeg har behandla, men allikevel. Vannskrekk med HT:

          Grundig vask av eksteriør.

          IMG_4713-2.jpg

          [*]P21S Felgrens

          [*]Mac124 Prickbort

          [*]Surfex HD 1:5

          [*]CarPro IronX

          [*]Karcher K7.450

          [*]Skumkanon

          [*]CG Bøtte m/ GG

          [*]CG Citrus Wash & Gloss

          [*]SV Detaljkost

          [*]Zymol-svamp

          Iført rettmessige klær kjørte jeg bilen til hjørnet av gårsplassen, der den skulle få en skikkelig vask. Starta med å påføre rikelig med ren P21S på felgene, så fant jeg frem verktøy...

          IMG_4708.jpg

          IMG_4711.jpg

          ...skiltene og skiltholderne må jo av. Var spent på åssen det så ut bak...

          IMG_4718.jpg

          IMG_4720.jpg

          IMG_4721.jpg

          Enda mer? En slags skiltholder-holder i metall. Heh, ikke så pen akkurat, bøyd var den også, og stakk litt ut på den ene sia...

          IMG_4724.jpg

          Satt i to 10mm-bolter. Skrudde metallplata veldig forsiktig av, så den ikke skrapte i lakken bak...

          IMG_4728.jpg

          IMG_4731.jpg

          Annet enn møkk, så det overraskende bra ut bak...

          IMG_4733.jpg

          ...bak skiltholderen bak, derimot, der så det IKKE bra ut:

          IMG_4725.jpg

          IMG_4726.jpg

          Kjipt og ergelig med rust oppdaget etter kjøpet selvfølgelig, men kan vel klare å leve med det en stund om det ikke utvikler seg. Ikke noe å gjøre med nå hvertfall, så jeg satte igang og henta vaskehjelpen. På plass:

          IMG_4734.jpg

          Forvask. En grundig forvask er alltid viktig, og siden bilen skulle korrigeres inkluderte jeg Prickbort over hele bilen (utenom taket, for jeg ville ikke få det på rutene som hadde forsegling). Påførte altså på tørr bil...

          IMG_4739.jpg

          IMG_4740.jpg

          Prickbort fikk virke i cirka 5 minutter...

          IMG_4743.jpg

          IMG_4744.jpg

          Så spylte jeg det av.

          IMG_4745.jpg

          Så var det klart for Surfex HD på en ganske våt bil. Dette funker bra siden Surfex HD er en vannbasert avfetting. Dynka hele bilen (igjen, utenom taket) i en veldig sterk blanding, nemlig 1:5...

          IMG_4749.jpg

          IMG_4750.jpg

          ...fikk virke i 3-4 minutter...

          IMG_4753.jpg

          IMG_4754.jpg

          ...påført godt i alle kriker og kroker:

          IMG_4755.jpg

          IMG_4756.jpg

          Så skummet jeg ned bilen. Ikke nødvendig, men er jo tross alt ganske gøy!

          IMG_4761.jpg

          IMG_4759.jpg

          IMG_4758.jpg

          IMG_4757.jpg

          Etter noen minutter ble alt skummet spylt av, og jeg vaska bilen nøye med høyttrykk. En viktig del av forvasken dette...

          IMG_4763.jpg

          Ferdig spylt, passelig ren og jeg er fornøyd med forvasken, til-og-med felgene så ut til å få beading uten berøring...

          IMG_4767.jpg

          IMG_4769.jpg

          IMG_4768.jpg

          Berøringsvask. 'All set' for berøring av lakken, og jeg blanda meg en veldig sterk blanding CW&G, tror det ble rundt 60 ml. i 15-literen.

          IMG_4772.jpg

          IMG_4773.jpg

          Begynte med detaljene. Dyppet detaljkosten fra Swissvax i bøtta, og begynte å vaske i kriker og kroker...

          IMG_4776.jpg

          Deksler og vanskelige tilgjengelige plasser på frontfangeren...

          IMG_4775.jpg

          Viskerarmer og andre plasser foran frontruta:

          IMG_4779.jpg

          Alle vinduslister og rundt speil ble vasket med kosten...

          IMG_4780.jpg

          Skyllte detaljkosten stadig i vannet, for å bli kvitt eventuelle partikler som satte seg i hårene. Tok av bensinlokket for å komme til skikkelig rundt:

          IMG_4781.jpg

          Under kanten av vingen:

          IMG_4782.jpg

          Spylte av såperestene, og fortsatte med Zymol-svampen. Vasket i rette bevegelser...

          IMG_4783.jpg

          Brukte god tid og vaska alt ekstremt nøye. Så ble all såpe spylt godt av...

          IMG_4790.jpg

          IMG_4786.jpg

          IMG_4785.jpg

          Observerer etterpå at 3M Quick Wax, som ble påført for en måned og 5 håndvask siden, fortsatt henger på - imponerende...

          IMG_4791.jpg

          IMG_4788.jpg

          IronX. Det blåste en del, så jeg kjørte bilen inn i garasjen for å få IronX. Den ble da kjørt inn og tørket...

          IMG_4794.jpg

          IMG_4795.jpg

          IMG_4796.jpg

          Så var det klart for IronX. Sprayet det på hele bilen utenom taket (av samme grunn som Prickbort og Surfex). Lot det virke 7-8 minutter i garasjen. Gikk med 4 desiliter cirka;

          IMG_4805.jpg

          Rygga så bilen ut, og kunne se at bilen "blødde" litt på vei ut. Tydelig virkning:

          IMG_4808.jpg

          Så ble avfettingen skyllt av med høyttrykksspyleren...

          IMG_4810.jpg

          IMG_4811.jpg

          Clay.

          IMG_4818.jpg

          [*]DP Rinseless Quick Detailer

          [*]Pinnacle Ultra Polyclay

          [*]Cobra Guzzler

          Dro frem mitt største tørkehåndkle, for jeg tenkte jeg skulle tørke bilen etter hvert panel jeg clayet. Startet på panseret, som sto nærmest varmeviftene. To stykk faktisk, hadde nå kjøpt meg enda en for å være sikker på skikkelig god temperatur til LSP senere - og ja det ble nærmest badstue der inne med begge på full guffe, men da kunne jeg jo ha to som jobbet litt mindre istedenfor en på maks styrke/varme i veldig mange timer. Må tenke litt på sikkerheten også...

          IMG_4823.jpg

          IMG_4822.jpg

          Etter jeg hadde tørka panseret, forundra jeg meg over at det ikke hadde blitt noen claymerker. Skulle ikke svart lakk på Galant G8 være myk?

          IMG_4820.jpg

          Observerte også at taket hadde MYE mer forurensing enn alle andre plasser som hadde fått gulltrioen av avfetting. Clay-baren min plukket opp mere på taket enn resten av bilen tilsammen. Her vises resultatet etter et halvt tak...

          IMG_4827.jpg

          IMG_4830.jpg

          Den brune forurensingen på clay'en ovenfor tror jeg ikke hadde vært der om jeg hadde brukt Prickbort på taket også. Det måtte bli slik denne gangen, men neste gang inkluderer jeg nok alle tre avfettingene over hele bilen uansett.

          Inspeksjon.

          IMG_4821.jpg

          Skulle ikke gjøre noen grovkorrigeing denne gangen, det skulle få vente til våren - men jeg måtte jo undersøke lakken på den nye bilen min. Inspeksjonsbildene ble ganske generelle, men gir et godt inntrykk av hvordan tilstanden på lakken var, og jeg fikk et godt overblikk over hva som venter meg. Lakken på bilen (spesielt panseret) kjentes veldig tørr ut, ru overflate, nesten som sandpapir, tydelig ikke behandlet på en stund - og kanskje blitt vasket for mye med altfor varmt vann i HT (?)

          Panseret hadde også noen stygge flekker etter (antakelig) vann som har hatt mye kalk i seg, e.l.:

          IMG_4912.jpg

          Også ganske ripete da...

          IMG_4919.jpg

          En lettere RDS over dypere RDS i et slags kors:

          IMG_4913.jpg

          Ellers så er dette et fint bilde på hvordan det generellt så ut mtp. riper/vaskeriper, dette er en av dørene...

          IMG_4914.jpg

          Taket hadde noen dypere riper, og typiske horrisontale vaskeriper...

          IMG_4920.jpg

          C-stolpe...

          IMG_4917.jpg

          Bakluke...

          IMG_4921.jpg

          Når jeg hadde lampa stående på gulvet oppdaga jeg også noe skuffende, nemlig bakskjermene. Både lakkdybdemåling og FARGE viste tydelig at de har blitt omlakkert, og ikke akkurat med så proff utførelse...

          IMG_4916.jpg

          Andre siden hadde også ett tydelig grønnskjær i lakken, her sammenlignet med bakdøren på førersiden (dette synes ikke ute i dagslys, eller i sol, men det spiller ingen rolle for meg når jeg vet at det er slik):

          IMG_4965.jpg

          På dørene var det også mange "ugler i mosen". Riper på fordør og bakdør (førersiden dette også):

          IMG_4924.jpg

          IMG_4923.jpg

          På andre siden var det cirka like ille...

          IMG_4882.jpg

          På høyre bakdør kan man se at det med stor sannsynlighet har vært noen som har dratt frem Biltema Scratch Remover og garnet sitt, og begynt å håndpolere uten å vaske bilen først (!):

          IMG_4915.jpg

          ...ser ut som at den som gjorde dette også stoppa opp etter halve døra (heldigvis), da han sikkert så hvor stygt det ble på den svarte bilen. Det er utrolig hvor mye man oppdager når man får undersøkt skikkelig inne i garasjen, med skikkelig lys i vinkler som sola aldri står i. Bakskjermen for eksempel, den var utrolig stygg og har flere skader som jeg ikke får gjort noe med, med mitt utstyr. Samme gjelder frontfangeren, burde helst ha ny bakfanger, frontfanger og antakelig bakluke også. Men kan (kanskje) leve med det til jeg får bedre råd.

          Inspeksjon av bulker. Etter jeg hadde sett over bilen for riper, så jeg også over hele bilen skikkelig med lys fra diverse vinkler fra siden, og så etter hvor mange bulker og parkeringsbulker bilen hadde. Tok bilder av alle punktene jeg fant, med fingerkoder for hvor store de var. En finger = liten parkeringsbulk, to fingre = stor parkeringsbulk, osv. Eksempel på en av parkeringsbulkene, venstre forskjerm:

          IMG_4883.jpg

          Var veldig greit å ha alt dette dokumentert, så jeg vet hvor mange bulker bilen har og akkurat hvor de er. Om jeg oppdager flere, vet jeg at noen har dulta borti bilen når de f.eks. har åpna en dør. Jeg noterer faktisk ofte skiltnr. på bilen(e) ved siden av meg, om jeg parkerer på trange plasser - noe jeg alltid prøver å unngå. Så de som lager flere bulker skal få høre det!

          Små parkeringsbulker: 10

          Store parkeringsbulker: 6

          Større bulker: 2

          Store bulker: 1

          Merk: "Små parkeringsbulker" er veldig små deformer i lakken, som er nærmest umulig å se uten spesielt lys og spesielle vinkler. Den største bulken er på bakluka, karroseriet har fått seg et skikkelig trøkk inn til høyre for skiltplassen:

          IMG_4909.jpg

          Har planer om å rette ut så mange som mulig til våren. Anbefaler alle å sjekke bilene deres for bulker, så dere VET hva dere allerede har den dagen du ser noen kanskje treffer bilen din med en dørkant. Men nok om det, og over på noe mer relevant...

          Lakkdybdemåling.

          Kjøpte meg lakkdybdemåler av Christer på forumet, og det passa veldig bra å gjøre det i forbindelse med korrigering da jeg hadde hørt rykter om at svarte G8'ere har veldig tynn og myk lakk. La oss se om det stemmer...

          Panseret hadde trygge og høye verdier, her lukta jeg omlakkering lang vei...

          IMG_4836.jpg

          IMG_4837.jpg

          IMG_4835.jpg

          IMG_4838.jpg

          Taket hadde mye mindre lakk. Målte melom 80 og 110 over hele, og i hjørnene foran + midt på taket bakerst målte jeg verdier helt ned til 72 my. Her vises to punkter på hjørnene foran:

          IMG_4834.jpg

          IMG_4842.jpg

          A-stolpen hadde overraskende tjukk lakk, mens videre bortover langs taket viste måleren mere "normale" verdier mellom 90 og 100 my...

          IMG_4839.jpg

          IMG_4840.jpg

          Fortsatte høyre side, og det var tynn lakk under 100 my de fleste plassene, men det var stort sett ikke så tynt at det er noe problem...

          IMG_4846.jpg

          IMG_4850.jpg

          ...utenom et lite område nederst på passasjerdøra foran, der var det SYKT lite klarlakk:

          IMG_4852.jpg

          Det er jo ganske kritisk tynt, og jeg noterte meg punktet med et bilde, så inspiserte jeg litt grundigere. Heldigvis var det ingen dype riper der, bare noen lette vaskeriper.

          IMG_4853.jpg

          IMG_4879.jpg

          Moving on, bakdør og bakskjerm...

          IMG_4855.jpg

          IMG_4856.jpg

          IMG_4858.jpg

          På bakluka var det ganske trygge verdier, mye over 100...

          IMG_4863.jpg

          IMG_4868.jpg

          ...men stussa litt på store variasjoner bak ved emblemet. Kunne flytte måleren bare noen centimeter til siden, og fikk voldsomme variasjoner. For eksempel:

          IMG_4860.jpg

          IMG_4861.jpg

          Fikk som sagt også bekrefta at bakskjermene var omlakkert og hadde tykk lakk...

          IMG_4869.jpg

          IMG_4872.jpg

          Ellers viste førersiden cirka de samme verdiene, ganske "symmetrisk", som passasjersiden. Bakluke og frontfanger er jo i plast, så de fikk jeg ikke målt noen lakkdybde på, men de er mest sannsynlig originale og ikke omlakkert, så antakelig 80-110 en plass.

          Maskering.

          Skikkelig maskering er viktig, uansett hvor grovt jeg skal polere/korrigere med maskin, og min egen bil er selvfølgelig ikke noe unntak. Dro frem blå 3M teip, og gikk bananas overalt...

          IMG_4925.jpg

          IMG_4926.jpg

          IMG_4929.jpg

          IMG_4927.jpg

          IMG_4930.jpg

          Teipet over lakkskader som bilen har...

          IMG_4941.jpg

          Maskinpolering.

          Som nevnt så hadde jeg ingen planer om å ta alt av riper denne gangen. Den fullstendige korrigeringen skal taes til våren, og jeg tenkte at jeg bare skulle kjøre over med mildeste kombinasjon. Jeg hadde også sendt avgårde Flex'en, og roterende ble ikke aktuellt på bilen min uten trening - så da fikk Biltema DA'en kjørt seg igjen!

          IMG_4932.jpg

          IMG_4943.jpg

          Valgte å kjøre 3M's Ultrafina på grønne Cyclo-pads, noe som er en veldig fin kombinasjon. Kjørte på med mye press et pass eller to, etterfulgt av et pass med lett press. Hadde ikke forventa at dette tok noe særlig. Men det gjorde det faktisk... 50/50 panser:

          IMG_4933.jpg

          IMG_4936.jpg

          IMG_4938.jpg

          Som vist på det siste bildet, så forsvant jo ikke all RDS. Men swirls gikk lett bort, og på visse steder ble det 100% strøkent. For eksempel her:

          IMG_4937.jpg

          Kjørte en strafferunde over denne stygge flekken, den gikk bort etter en ekstra runde med litt hardkjør...

          IMG_4912.jpg?t=1322871788

          Ferdig panser, det ble jo mye bedre - over all forventning:

          IMG_4946.jpg

          Moving on to forskjermen...

          IMG_4949.jpg

          Buffet, og fornøyd...

          IMG_4953.jpg

          Ferdig fordør vs. bakdør:

          IMG_4957.jpg

          Bakdør ferdig polert:

          IMG_4960.jpg

          Etter jeg hadde tatt dørene ferdig, tok jeg av teipen og kjørte over listene også.

          IMG_4961.jpg

          På a-stoplene og videre oppover maskerte jeg bare på den ene sia, og åpna rett og slett dørene istedenfor å maskere på gummilistene. Funka fint slik.

          IMG_4974.jpg

          IMG_4973.jpg

          Så videre til litt bakluke-kjøring. Før:

          IMG_4984.jpg

          Kjørte maskina så langt "inn" mot bakvingen som overhodet mulig, men var veldig forsiktig med spoileren...

          IMG_4986.jpg

          50/50 bakluke x3:

          IMG_4987.jpg

          IMG_4989.jpg

          IMG_4990.jpg

          Under vingen ble det brukt håndmakt med Meguiar's Ultimate Compound, men skal nok klare å få polert med maskin der også til vårshine.

          IMG_5001.jpg

          IMG_5003.jpg

          Kjørte også over baklyktene selvfølgelig. Done:

          IMG_4999.jpg

          Taket...

          IMG_4978.jpg

          Ett par 50/50-bilder:

          IMG_4971.jpg

          IMG_4969.jpg

          På høyresiden var jeg spent på hvordan Ultrafina og fine pads ville ta de stygge ripene på bakdøra. Gjorde klar en 50/50:

          IMG_5005.jpg

          Ble ganske satt ut av hvor lett det gikk. Dette er etter kun ett pass med mye press, etterfulgt av lett press som avslutning...

          IMG_5006.jpg

          IMG_5007.jpg

          Begynner å bli ferdig...

          IMG_5010.jpg

          IMG_5011.jpg

          Frontfangeren var det siste som fikk maskinpolering, og måtte nappe ut litt utstående plast fra skruehullet i forkant. Etterpå teipa jeg også over hullet med en bitteliten bit, for å ikke få polish inn der.

          IMG_5013.jpg

          Dørhåndtak ble som vanlig tatt med ScratchX, men det kunne se ut til at det var litt vel mye slipemidler for den myke lakken...

          IMG_5019.jpg

          IMG_5014.jpg

          IMG_5021.jpg

          Kjørte strafferunde med maskinen og samme kombo som tidligere, prøvde å komme til så godt som mulig inne i dørhåndtakene.

          Strafferunde.jpg

          Konkluderte med dette at ryktene stemmer, bilen har både myk og tynn lakk. Ekstremt mykt, var også mykt der det har blitt omlakkert. Ellers syntes jeg originallakken muligens var "sticky", siden jeg slet voldsomt med at polishen tørka kjempefort og brente seg veldig lett fast i lakken. Da var det helt forferdelig å buffe det av igjen, og det var fort gjort å lage mikroriper med mf siden jeg noen ganger måtte gnikke ganske hardt. Hjalp dog litt å løse det opp litt med QD, eller å kjøre kjapt over med en dert på maskinen.

          Polishvask og annen vask.

          Dro over alle gummilistene på eksteriøret av bilen med ett par MF-filler, og ren Surfex HD...

          IMG_5024.jpg

          Vasket dørkarmer og slikt grundig, med DP Rinseless og Zymol (ONR-vask, praktisk talt)...

          IMG_5026.jpg

          Så ble bilen dynket med Surfex HD 1:5 i garasjen, og kjørt ut for HT-spyling, for å få vekk alle eventuelle oljer og polishrester som lå igjen på lakken etter poleringen. Påført:

          IMG_5046.jpg

          Håndvasket hele bilen i tillegg, brukte en sterk blanding Citrus Wash & Gloss, igjen. Etterpå kjørte jeg bilen inn i garasjen, tørket den med 3 stk. Miracle Dryer og 2 stk. Fluffer-mikrofiberkluter (for å få den 100% tørr overalt). Blåste også ut luft fra kriker og kroker med trykkluftsboks, og satte på varmeviftene i garasjen over natta.

          LSP lakk.

          Formiddagen etter så var det klart for LSP. Valgte å ikke brukte glaze denne gangen, for jeg syntes ærlig talt at bilen var mer enn blank nok og etter å ha snakket litt med Geir/'Mighty' angående Collinite så fant jeg ut at denne voksen uansett antakelig har så sterke løsemidler at den uansett fjerner den lille beskyttelsen som CG Black Light legger igjen. Tok bare en ekstra wipedown (3M kontrollspray), for å få bort støv og slikt. Valget falt på Collinite 476s som årets vintervoks...

          IMG_5076.jpg

          Påførte i rette linjer, eller prøvde hvertfall - veldig vrien lakk å legge denne voksen på, så det ble litt sirkulært også til tider. for ellers så lugga padden noe voldsomt, til tross for at jeg fuktet padden i forkant. Blir nok 845 neste gang, siden den er flytende...

          IMG_5080.jpg

          IMG_5078.jpg

          Alle dørkarmer og slikt fikk selvfølgelig også voks...

          IMG_5084.jpg

          IMG_5086.jpg

          Buffet etter 3-4 minutter cirka, voksen tørka veldig fort på lakken.

          IMG_5082.jpg

          Etter ett par timer gikk jeg over med QD for å fjerne eventuell svette/oljer fra voksen.

          IMG_5088.jpg

          Vinterfelger.

          [*]P21S Felgrens

          [*]Mac124 Prickbort

          [*]Surfex HD 1:0

          [*]Mother's Dekkbørste

          [*]Swissvax Detaljbørste

          [*]TW Clay

          [*]DP Rinseless QD

          [*]Nanolotus grønne MF

          [*]Meguiar's DC1 Lakkrens

          [*]Swissvax Autobahn

          [*]Swissvax Pneu Matt

          Imens bilen fikk stå og kose seg i en varm og god garasje, fullførte jeg vinterhjulene som skulle på bilen. Det var vinterfelgene som tilhørte gamlebilen (Carisma 2003-mod.) som jeg skulle sette over på bilen min, da jeg spurte dama om det var greit (hu tok over gamlebilen). Siden jeg kjøpte de nye for et par år sia, og liker felgene godt selvom de bare er 15", hadde jeg lyst til å ha de på Galant'en denne vinteren. Dekkene som sitter på er Nokian Hakkapelita 2 piggdekk.

          Felgene hadde jeg jo vaska i våres, men jeg kunne nå se at jeg ikke hadde gjort en god nok jobb siden det satte igjen en del svarte flekker (asfalt) inne i felgen. Vaska på nytt med PB og litt felgrens, og børste ble også brukt. Dekksidene ble vaska med Surfex HD og skrubbing to ganger med dekkbørsten.

          Så etter jeg fikk tørka dem, satte jeg igang med DC1 Lakkrens. Forhjulene ble også clayet i forkant av lakkrensen...

          IMG_4583.jpg

          IMG_4586.jpg

          Tok hele felgen før jeg buffet av igjen...

          IMG_4589.jpg

          IMG_4591.jpg

          Dette tok TID å gjøre skikkelig, grunnet utrolig mange eiker som fører til mange kriker og kanter - men så blir man jo så fornøyd etterpå da.

          LSP felger og dekk.

          Valget falt på Swissvax sine produkter...

          IMG_4592.jpg

          Dekkfornyeren ble påført med en gammel foam-pad fra Meguiar's, så lot jeg det tørke inn...

          IMG_4636.jpg

          Autobahn ble påført med fingertuppene, det tok cirka 30 min. (!) på hver felg pga utformingen. Inkluderte også ventilhettene.

          IMG_4597.jpg

          IMG_4596.jpg

          IMG_5048.jpg

          Buffet av igjen med mikrofiber. Ferdig resultat:

          IMG_5060.jpg

          IMG_5063.jpg

          Hjulbytte og polytrol.

          Etter mange timers herding, trilla jeg hjulene ut i garasjen for å få de på bilen. Var spent på hvordan det ville se ut på Galant'en.

          IMG_5107.jpg

          Når jeg hadde av hjulet foran hadde jeg mulighet til å skru av skvettlappene for å komme til skikkelig på sideskjørtet som er av plast. Skrudde det delvis av, og lot det henge litt til side. Så renset jeg plasten med Surfex HD og MF, og teipet opp for ett 50/50...

          IMG_5108.jpg

          Påførte Polytrol på hele sideskjørtet, måtte ha opp dørene for å komme til skikkelig på innsiden også...

          IMG_5113.jpg

          IMG_5116.jpg

          Så jo lovende ut dette? Lot dette virke i cirka 10 minutter, for så å buffe det av igjen. Men hva oppdager jeg da? Det virka som at jeg kunne buffe vekk absolutt alt jeg hadde påført på lista, den ville rett og slett ikke trekke til seg Polytrol. Var såvidt man kunne se ett skille av 50/50, men det var nok bare pga. Polytrol inntil teipen e.l. så det var det ikke noe vits å ta bilde av. Droppa Polytrol på andre siden, bytta bare hjul isteden... Smurte selvfølgelig gjengene med kobberfett, og et tynt lag alufett på innsiden av felgen (flaten som sitter inntil navet). Renset det også i forkant av smøringen...

          IMG_5120.jpg

          IMG_5119.jpg

          Montering av sprutplate.

          Det nærmet seg vinter og salt, og bilen min mangla sprutplate under motorrommet. En slik koster svimlende 3500,- eller mer hos Motor Forum, men Christer (som også har en Galant G8) hadde en som passa til bilen min liggende, så jeg fikk en litt bedre pris av han inkludert klips og slikt.

          IMG_5030.jpg

          Måtte først skyves oppunder frontfangeren (som forøvrig hadde mange skraper under)...

          IMG_5034.jpg

          ...så dyttet jeg plata opp og begynte å feste klipsene...

          IMG_5032.jpg

          IMG_5039.jpg

          Noen plasser måtte det bli klips siden jeg ikke fikk med nok klips av Christer.

          IMG_5040.jpg

          Så satt den godt fast. Var deilig å få sydd sammen frontfanger og innerskjermene med sprutplata. På plass:

          IMG_5036.jpg

          Gjorde også et forsøk på å lime kanten av frontfangeren som var litt knekt og sto rett ut.

          IMG_4873.jpg

          Brukte svart Tec7 for å lime, og satte på en klemme som sto noen timer etterpå:

          IMG_5071.jpg

          Så ut til å funke bra. Løsna litt i limet etterpå, men ble mye bedre hvertfall..

          IMG_5098.jpg

          Gjør nok et nytt forsøk på å få dette finere til våren igjen.

          Remontering av skiltene.

          IMG_5090.jpg

          Satte selvfølgelig på bakskiltet igjen med 3M Dual Lock for at det skal være enkelt å ta dem av igjen neste gang, eller evt. ved vask en gang i blant.. Dessuten tror jeg det er bra for rusten som er på bakluka at jeg dekker over det (skulle kanskje satt dobbelt men..). Renset først de aktuelle områdene på bakluka og baksiden av skiltet med 3M Sitrusrens...

          IMG_5095.jpg

          IMG_5093.jpg

          IMG_5092.jpg

          Foran så det ikke like fint ut med skiltet klistra helt inntil, så jeg rensa den gamle metallplata skikkelig og skrudde den fast igjen med 10mm-bolter. Fikk bøyd den litt rettere i forkant, så jeg fikk satt den helt inntil fangeren. Syntes det ble fint.

          Ferdigbilder.

          Vel fornøyd med alt som ble gjort kjørte jeg bilen ut i sterk storm for å ta ferdigbilder. Trengte ekstremt god støtte for å få tatt skarpe bilder. Here it goes, ferdig resultat av årets (i overkant overdrevet) vinterprepp...

          IMG_5129.jpg

          IMG_5126.jpg

          IMG_5125.jpg

          IMG_5123.jpg

          IMG_5146.jpg

          IMG_5136.jpg

          IMG_5135.jpg

          IMG_5153.jpg

          IMG_5160-1.jpg

          Noen beading-bilder, á lá Collinite 476's...

          IMG_5180.jpg

          IMG_5183-1.jpg

          IMG_5190-1.jpg

          IMG_5198-1.jpg

          IMG_5200-1.jpg

          IMG_5196-1.jpg

          IMG_5194-1.jpg

          IMG_5193-1.jpg

          IMG_5187-1.jpg

          IMG_5203-1.jpg

          Og tilslutt noen få bilder etter første vask i etterkant av behandlingen...

          IMG_5242.jpg

          IMG_5213.jpg

          IMG_5250.jpg?t=1323177735

          IMG_5252.jpg

          IMG_5236.jpg

          Håper dere likte denne avsluttende S&S'en. Takk for i år!

          Kommer flere til våren - har allerede noen i kø, so I'll be back..

          Angrer ikke et sekund på at jeg la så mye i vinterpreppen.

          Takk for oppmerksomheten folkens! På gjensyn :)

Endret av Simen
  • DCN Poeng 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_Aa

Woow, veldig bra dokumentert S&S med mye bilder.

Var det hologrammer jeg så på bildet fra dørhåndtaket etter behandling ? Blir vel ikke holos av ScrachtX ?

Cred for grundig og flott Show and Shine. :thumbup:

Endret av Anders_Aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

<3<3<3 RÅ vinterprepp!! Følger du opp med like gjennomført SS til våren med grovpolish, lukter det Hall of Fame lang vei:-) Credx3

Problemet er vel helst at med grov polish går han gjennom lakken på et øyeblikk. Husk at han fikk det resultatet der med Ultrafina og fin pad, og gikk gjennom ved dørhåndtaket med Sctrach-X og håndpad...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Er nesten så jeg lurer på å få Simen til å kjøre full vinterprepp på mine biler også, siden jeg ikke rekker å gjøre det selv (og vinteren kom i går og har så langt lagt fra seg 25cm søkkvåt møkkasnø). :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Rett og slett utsøkt detailerarbeid! Cred i lange baner :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra resultat :) Har en biltema DA jeg også... Takk gud for at Krauss DA er på vei i posten :) Alt korrigerer, men makan til uhåndterlig maskin skal man lete leeenge etter :) Bråker værre enn en hel haug med fjortiser også :) Derfor får du cred :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en vanvittig bra gjennomført jobb. Overaskende mye swils du fikk vekk, må være veldig myk lakk på den :S

Lurer på det samme, ei uke, hvor mange timer?

Denne fortjener nesten en Hall of fame! Cred gitt!

BMW F30 320D 2012 M-Sport

Vw Passat 2.0 TDI 2009 R-line

Vw Passat 1.9 TDI 2006 Highline

Seat Toledo 1.6 SR 2000

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel dokumentert S&S :) Pent resultat :thumbup:

Takk. :)

Jeg vet ikke hva jeg skal si. Snakker om over-the-top vinterklargjøring! En attention to detail som ikke står tilbake for noe.

I høyeste grad credverdig!

Takk for fin respons Christer. Ble litt "over-the-top" ja, men det er bare da jeg blir ordentlig fornøyd. :P

Woow, veldig bra dokumentert S&S med mye bilder.

Var det hologrammer jeg så på bildet fra dørhåndtaket etter behandling ? Blir vel ikke holos av ScrachtX ?

Cred for grundig og flott Show and Shine. :thumbup:

Tusen takk for det Anders. :) Ja det var det jeg mente med at det ble for mye for lakken. Tror det er litt vel mye slipemidler i Scratch'en, kan jo se tydelige "kjørespor" etter gnikkinga. Fikk jo bort ripene der, men hologrammer er jo ikke akkurat pent. Fikk fjerna det meste med samme kombinasjon som ellers på bilen (ganske åpne og fine groper som faktisk er mulig å maskinpolere ganske mye i). Om jeg ser det er flere hologrammer der til våren så skal jeg ta det på en eller annen måte for hånd (Meguiar's UC kanskje!?)

Først av alt: Takk for masse flotte kommentarer og tusen takk til alle som har gitt meg cred for dette. Rakk ikke å finskrive/lese gjennom denne S&S'en før jeg posta den tidligere idag. Nå har jeg fått sett igjennom og retta opp i feil/mangler/skrivefeil, har også fjerna ett par bilder jeg ikke synes holder mål. :) Og angående eksos og motorvask, så blir det tatt til våren igjen. Har dog fått avfetta/skrubba skikkelig i hjulbuene og påført Bare Bones, etter siste vask for et par dager siden, da jeg syntes det var noe som manglet etter dette.

Problemet er vel helst at med grov polish går han gjennom lakken på et øyeblikk. Husk at han fikk det resultatet der med Ultrafina og fin pad, og gikk gjennom ved dørhåndtaket med Sctrach-X og håndpad...

Mener du at det er å "gå igjennom" å lage hologrammer, eller noe?

<3<3<3 RÅ vinterprepp!! Følger du opp med like gjennomført SS til våren med grovpolish, lukter det Hall of Fame lang vei:-) Credx3

Tusen hjertelig takk, veldig hyggelig kommentar. :)

Fantastisk writeup og en imponerende jobb.

Cred!!

Takker og bukker Andreas! :D

Ser virkelig ut som bilen har havnet i gode hender, flott vinterprepp :thumbs:

Hehe ja. Forrige eier (som forøvrig var kvinnelig :eek: ) fikk link til denne tidligere. Hun var veldig glad i bilen, og ville at den skulle havne i trygge hender. For håpe dette er bra nok for hu! :rofl1:

Flott arbeid, og god writeup. Cred! :)

Takk takk. :)

pen vinterprepp dette, greit å ha dokumentasjon på hvor det er bulker på bilen også ;)

cred gitt ;)

Thanks Tony. :) Ja det er veldig greit å ha dokumentert! Og har faktisk allerede fått bruk for det da det parkerte en skitten og stygg drittbil i et veldig trangt hjørne ved siden av bilen min på søndag, til tross for at jeg hadde parkert langt unna alle opptatte plasser! :thumbdown:

Veldig grundig og flott vinterklargjøring dette :thumbup:

Meget bra dokumentert også :)

Cred.

Takk for cred og fin tilbakemelding Reidar. :thumbup:

Rett og slett utsøkt detailerarbeid! Cred i lange baner :)

Takk for det du! Hyggelig med cred. :)

flott jobb :D MASSE bilder :thumbup:

Takk. :) Ja hehe, det ble kanskje litt vel mange men. Liker å ta bilder, har gått foto på videregående noen år tilbake og har litt interesse for det også. :thumbs:

Strøkent Simen! Du legger virkelig sjela di i jobben og dine S&S er en drøm å lese :)

CRED!

Tusen takk Jensen, veldig morro å høre slikt, får ikke noe mindre lyst til å skrive flere S&S'er av sånne tilbakemeldinger. :)

Inspirerende og interessant lesning, flotte bilder og.

Du skriver at det gikk over en uke, hvor mange timer ca gikk med? Om en kan spørre om slikt?

Tusen takk for flott kompliment. Gikk over en uke ja, men måtte på jobb ett par dager, og holdt nok ikke på mer enn 5-6 timer i gjennomsnitt hver dag. Aner ikke hvor mange timer jeg brukte alt-i-alt, men grovt regnet så kanskje 30-40? Har egentlig ikke peiling, har ingen oversikt over det. Om det er viktig så kan jeg sikkert prøve å "ta tiden" neste gang. Men mitt fokus ligger ikke i å gjøre det så fort som mulig; tidsforbruk < resultat. Liker ikke å stresse, og koser meg heller med det. Hører alltid på god musikk også :thumbs:

Bra resultat :) Har en biltema DA jeg også... Takk gud for at Krauss DA er på vei i posten :) Alt korrigerer, men makan til uhåndterlig maskin skal man lete leeenge etter :) Bråker værre enn en hel haug med fjortiser også :) Derfor får du cred :)

Takker. :) Hehe ja den er kanskje ikke den mest komfortable maskinen, savna Flex'en til tider. På en annen side så synes jeg Biltema'en har godt grep, og har alltid noe musikk i øra som demper ned/overdøver støyen en del, også er det jo en helt annen maskin en Flex'en som har tvungen rotasjon og kunne mye lettere lagd hologrammer i denne lakken. Takker for det! Bra du fant noe å gi meg cred for da. ;)

Dette var en vanvittig bra gjennomført jobb. Overaskende mye swils du fikk vekk, må være veldig myk lakk på den :S

Lurer på det samme, ei uke, hvor mange timer?

Denne fortjener nesten en Hall of fame! Cred gitt!

Tusen hjertlig. Ja jeg ble veldig overraska sjæl, hadde aldri trodd Biltema DA + Ultrafina kunne korrigere så mye på noen bil uten å kjøre over flere enn en gang. Svært myk lakk ja, så vaskerutinene blir ikke akkurat noe mindre skjerpa av det. :rolleyes::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...