Gå til innhold

Akademiker vil bygge garasjehems! Trenger tips :D


Are G

Recommended Posts

Tenker å bygge en liten hems inne i garasjen og lurer litt på hva jeg trenger av materialer, hvilke dimensjoner etc..

Tar gjerne tips og observasjoner på hvordan dette kan gjøres best mulig.

Garasjen er ca 2,75 x 5,5 meter, så ikke veldig stor.

Står gjerne en A8 der så vil tape minst mulig veggplass. Kunne tenkt meg en hengende hems men det blir kanskje ikke så smart?

Jeg ser for meg å lage et "bord", altså 4 bein og en plate, eventuelt feste det i bakveggen, og samtidig sette fast ene beinet i stolpa som går opp til taket så det står godt fast der, og så legge på et 22mm sponplategulv.

Hiver inn noen dårlige bilder tatt med mobil.

garasje1.jpg

garasje2.jpg

garasje3.jpg

garasje4.jpg

garasje5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke snekker, så forklaringen blir litt på hobbynivå :)

Nå vet ikke jeg dybden du ønsker, men siden du nevner søylen som står senter så regner jeg med at du ønsker "hems" i halve garasjen. 7,5m2 med andre ord, halve garasjen.

Uvisst hva du skal lagre, men ville laget det slik at du både kan gå der oppå + lagre greit med ting.

- Fest en liggende 2x4 med mange betongspikere eller ekspansjonsbolter på betongveggen.

- Fest en 4x4 eller hva som allerede støtter taket, på den allerede stolpen.

- Ville også festet en 4x4 inderst hvor den ene felger henger (gitt at det bare er bord og ikke mye bæring i veggen)

- Så ville jeg lagt 2x 2x4 på høykant fra den ene 4x4 til den andre.

- Så ville jeg lagt 2x4 på høykant med 60cm mellomsrom fra 2x4´n på betongveggen og over til den doble tofiren du har lagt mellom de to 4x4.

- Så er det bare å plate.

- Husk lys der oppe :-)

- Husk byggebilder ;)

Om det er lecablokker som er betongvegg, så er jeg usikker på hvor godt den holder.... Mulig du bør støtte oppunder med 2x4 stående fra gulvet og opp til denne du har festet på murveggen, men vil tro at det ikke skal være nødvendig.

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bynn med å lag dæ ei ramme rund også legg du inn bjelka etter behov.. nok å fest direkte i kantbjelken men du kan jo bruk "bjelkesko" viss du vil.men bygg i 2x6"! da slipp du å tenke på om det er sterkt nok også slipp du å skyt sammen 2x4". du justerer c/c (avstand mellom bjelkene) avhengi av hva du ska ha oppå der. men 60cm er jo standar. men er du usikker er det ikke verre enn at du legger på c/c 30cm. få med deg "lettbetongsinnfestning" på byggvarehandelen. (si ifra at det er leca stein du ska feste i, den er veldig porøs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok leca blokker som er brukt for å sette opp veggen ja.

Det blir ikke lys der oppe da det ikke finnes strøm i hele garasjebygget :(

Skal ikke lagre allverden der oppe, men det hadde vært greit å ha det sterkt nok til å i alle fall krype bortover der..

Tenker å lage det ca halv lengde av garasjen ja, er vel det som er mest praktisk i forhold til å feste det i den pilaren i midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig R. Vormestrand

Det er nok leca blokker som er brukt for å sette opp veggen ja.

Det blir ikke lys der oppe da det ikke finnes strøm i hele garasjebygget :(

Skal ikke lagre allverden der oppe, men det hadde vært greit å ha det sterkt nok til å i alle fall krype bortover der..

Tenker å lage det ca halv lengde av garasjen ja, er vel det som er mest praktisk i forhold til å feste det i den pilaren i midten.

Er leca blokkene fyllt med betong? (rekner med det) i så fall er det bare å kjøre på med min 15cm lange ekspansjonsbolter igjennom.

Lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, da tror jeg at jeg har fått litt bedre ide om hvordan gjøre dette.

Kan jeg da feste slik som illustrert på bildene under i svart.

To bjelker 48x148mm slik og så legge tilsvarende bjelker på tvers mellom disse to med bjelkesko på?

Så lager jeg dette f.eks, med 3 meter på hver side legger jeg da inn 6 bjelker mellom og dette burde holde bra?

Burde jeg legge på bein under den langsgående på hønsenettingveggen? Slik at jeg slår opp en tilsvarende 48x148 (eller hva den søyla er for noe) rett på søyla, og med det har et fullverdig bein på denne?

Slik som tegnet inn i blått, og samme på baksiden?

garasje8.jpg

garasje9.jpg

Ang trapp så må det nok være en stige el. som ikke er permanent, med mindre jeg slår den fast i bakveggen, og legger hemsen over hele garasjen.. Kanskje det hadde vært en ide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig R. Vormestrand

Om du velger å ikke bruke ekstra støtte ved den blåe streken bør du bruke en vinkel under samt spikre i søyla om du sjønner ? - slik at du fordeler styrken på benet og ikke kun stoler på spiker/skruer

ps. bør vel gå for kraftige tre skruer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ja, har kanskje ikke allverdens betydning om jeg har full høyde på søylebeinet om jeg skrur fast et stykke på 30cm under? Vil jo ha mest mulig bredde på garasjen da den tross alt er liten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer til å bli bra tror jeg.

Ellers blir det virkelig kaos når A8n ligger begravet i trefliser, skruer og lecastøv :D

Da tror jeg at det renner over og jeg setter fyr på garasjen med bil inni :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å kjøre bilen UT mens du jobber ;)

Bilderedigeringen din ser riktig ut. Ser kanskje litt pusslite ut i hjørnet mellom treveggen og betongveggen.

Kan vær den blå klossen din trenger mer støtte. At den 2x4 som ligger vannrett ikke vil holde presset som vil komme ovenfra.

Ellers så kan du lage deg en luke o.l. Fungerer også med loftsluke. :)

IMG-1017___selected.jpg

Endret av NeDD

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å kjøre bilen UT mens du jobber

Raser jo etterpå grunnet dårlig handverk ;)

Så jeg burde kanskje støtte opp i bakkant hele veien til bakken?

Kommer nok ikke til å tette igjen hemsen, da blir det mørkt siden det ikke er strøm der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Jeg tenkte på slike:

http://www.byggmax.com/no-no/prod/pid-1022.aspx

Burde vel funke greit?

Kommer neppe til å lagre elefanter der oppe, så noen dekk, gressklipper og hagemøbler, kanskje overskuddsbildeler men ikke allverden..

Jo flere plasser man har til å lagre ting jo mer drit samler man opp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...