Gå til innhold

Trenger tips for vinterprodukter.


iMAGINE

Recommended Posts

Heisann, trenger litt hardføre produkter nå under vinterstid.

Trenger noe som er godt å vaske med, noe som prickbort. Hva anbefales her?

Bruker MEGS NXT såpe.

Noe sterkt for å rense felgene.

Trenger og noe voks som er lett å vaske skitt av og som holder seg litt, til både felg og bil.

Gjerne litt tips til MF, shami og vaskeklut og.

Har MF fra biltema, MEG shami i MF og MEG vaskehanske.

Er ganske ny på dette, så vil gjerne få kjennskap til litt produkter. Derfor jeg ønsker deres erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort bør du bruke en gang i blant, ikke hver gang. Kjøp PB, og bruk den hver gang du begynner å se/kjenne asfaltnupper i lakken. Ellers hadde jeg brukt Surfex HD 1:20-30 som prewash på lakk med voks/beskyttelse.

Angående LSP så er det mange som er glad i Swissvax Shield som vinterbeskyttelse. Men om du ønsker noen billigere som også er bra så har Collinite tre gode vokser du kan gå for f.eks. :)

Og forresten, med beskyttelse på lakken burde du gå for en annen såpe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Ingenting i veien med Megs NXT-såpe så lenge man blander den tynt. Det er en veldig god såpe som skummer bra, lukter godt, gjør skikkelig rent og gir finfin glid over lakken. Jeg har ingen problemer med å anbefale den til vanlig vedlikeholdsvask.

Jeg har brukt 2-3 korker (fra såpeflasken) på en 19l-bøtte for seriøst grumsete bil og for å få av gammel LSP; for vanlig vask holder det nok med 1/2-1 kork. Og da varer den såpen ca evig :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

I siden til bilnerden.no står det følgende:

"Collinite bør påføres med påføringspute. Legg et tynt og jevnt lag. La voksen virke i 5-10 minutter. Tørk så av overflødig voks med mikrofiber ”buffing” klut."

La voksen stå i 5-10 minuttter og tørker av. That's it? På samme måte som CG jetseal? skal collinite få "svette" som andre vokser? Og hvordan er dette med herdetiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørketiden på 5-10 min er grei i de fleste tilfeller. Det varierer dog en del med temp og luftfuktighet, men legger du et TYNT lag så spiller det liten rolle. Svetting er det lite av, men det lønner seg å tørke over med en fuktig klut etter at du har buffet av for å bli kvitt overflødige oljer.

Ifølge colli trenger den ikke noe herdetid, men et par timer i varme omgivelser skader ikke.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting i veien med Megs NXT-såpe så lenge man blander den tynt. Det er en veldig god såpe som skummer bra, lukter godt, gjør skikkelig rent og gir finfin glid over lakken. Jeg har ingen problemer med å anbefale den til vanlig vedlikeholdsvask.

Jeg har brukt 2-3 korker (fra såpeflasken) på en 19l-bøtte for seriøst grumsete bil og for å få av gammel LSP; for vanlig vask holder det nok med 1/2-1 kork. Og da varer den såpen ca evig :)

X2

Var snakk om et parti i 2007/2008 som var feilprodusert og dermed langt sterkere enn planlagt, som da sannsynligvis har gitt den et ufortjent rykte i.fht å være LSP killer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller valgt Collinite 845 istedenfor 476 dersom du ikke er så veldig dreven med å legge voksen tynt.

845 er litt enklere å buffe av, og mye kjappere å legge på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt ss sin doble pute for å legge voks og da blir det så tynt at jeg føler det ikke er noe i heletatt der :D

Har 476 på vinterfelgene, to lag, hedret en ukes tid hver i ca 10 grader så det blir saker.

Og det går som en lek å buffe av, eller har jeg lagt for tynt ? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at 476 er lett å buffe av dersom en legger det tynt.

Men er ikke alltid like lett å vite hva "tynt" er dersom en ikke er så vant med å legge voks.

Jeg hadde en DP Max Wax som min første "skikkelige" voks, og med denne har det ingen betydning om en legger tynt eller tjukt. Syns det var lett å fjerne uansett. Men tror ikke 476 er like lett å ha med å gjøre som 845 dersom den blir lagt for tjukt.

Men for all del, både 476 og 845 er gode vokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at 476 er lett å buffe av dersom en legger det tynt.

Men er ikke alltid like lett å vite hva "tynt" er dersom en ikke er så vant med å legge voks.

Jeg hadde en DP Max Wax som min første "skikkelige" voks, og med denne har det ingen betydning om en legger tynt eller tjukt. Syns det var lett å fjerne uansett. Men tror ikke 476 er like lett å ha med å gjøre som 845 dersom den blir lagt for tjukt.

Men for all del, både 476 og 845 er gode vokser.

Har samme erfaring :) 845 er mye lettere å jobbe med men de sier den ikke holder like lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle teste både 845 og 476s på min i vinter jeg, og se om det faktisk stemmer. Eneste store forskjellen på de er konsistensen, ellers skal det være stort sett den samme voksen. Konsistensen kan sikkert ha noe å si for hvordan den binder seg til lakken (?) - også er det jo forskjell på lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...