Gå til innhold

Shinolainen VW Golf stv 2008 mørkegrå


Gry

Recommended Posts

En kort en-og-et-halvt-stegs og en litt enkel show & shine. Lager tråd slik at eier kan se.

En kollega av typen trengte en kjapp shine av bilen. Han pleier å lease, denne bilen er kjøpt ut men skal takseres for innbytte og ny leasing. Taksten er nå på mandag.

Bilen er etter sigende vasket mer enn tre ganger og under åtte på disse tre årene. Noen ganger for hånd, et par ganger i maskin og så har den blitt forsøkt vokset en gang.. Med andre ord, veldig lite vaskeriper :P Men desto flere litt ekle skraper fra diverse hendelser, et merke fra en fotball på bakluka, noen parkeringsmerker, og en del fra andre sammenstøt. Den står ellers parkert på gata i Oslo.

Jobben: få den rein og få den blankere, på minst mulig tid. Og fome førersetet som var sølt kaffe i.

Vi avtalte å få levert bilen i ti-tida (og ikke tidligere da jeg blir gretten uten nok søvn), og at vi trengte den til utpå kvelden. Og nei, han trengte ikke vaske bilen før han kom heller.

Fikk låne garasjen til huseieren for polering.

Jeg var ute 1043 og tok noen bilder før jeg gikk i gang. Passe skitten og vanskelig å se hva som må gjøres.

_DSC6077.jpg

_DSC6078.jpg

_DSC6079.jpg

_DSC6080.jpg

_DSC6081.jpg

Dette er vel det vi kaller solkrem-fingre her på forumet, på alle dører unntatt førerdøra.

_DSC6083.jpg

Ja, bakfangeren kunne jeg hoppe over. Den fikk nærkontakt med parkeringshuset og sprakk her om dagen, skal skiftes.

_DSC6084.jpg

Skikkelig hekkmerker i baklyktene, framlyktene hadde mer generelle riper (tok ikke nærbilde)

_DSC6085.jpg

_DSC6086.jpg

Litt søl på railsene

_DSC6087.jpg

_DSC6088.jpg

En av to bulker som var alt jeg kunne finne sånn umiddelbart.

_DSC6091.jpg

Fuggelskit

_DSC6092.jpg

Sånn var alle dekka, kantkjørt også. Og noen var begynt å boble under emaljen.

_DSC6094.jpg

Så dynket jeg ned bilen i Prickbort

_DSC6095.jpg

Deretter Surfex HD 1:8

_DSC6096.jpg

WC Deironizer på felg, etter to-tre minutter her

_DSC6098.jpg

mmmmm

_DSC6100.jpg

Skummet ned med CG Orange Degreaser og Snow-foam, lot det stå litt og renne og skummet igjen. Blir så tynt skum på denne Stihlen.

_DSC6101.jpg

Avspylt med høyttrykk og vasket. Og sånn så skyllebøtta ut. Dette er halve bilen! Jeg har tydeligvis glemt et eller annet i forvasken :blink: (Jeg kom på mens jeg åt middag at dette noe bl.a er Iron-X.. Andre gang jeg glemmer det trinnet, skikkelig dask på lanken).

_DSC6103.jpg

Brukte Orange Degreaser 1:1 i motorrom, skummet og skylte av med bløt stråle. Glemte å ta bilde, men var ikke så ille, bare støv.

Men lista på passasjersida var et lite mysterium?!

_DSC6104.jpg

Grov ut og vasket nedi, de andre var fine.

_DSC6105.jpg

Clayet med MG og en bøtte varmt vann (nesten mest for min egen del, blir kaldt på fingrene nå)

Brukte en side på halve bilen, så det var ikke så halvgæernt. Har sett verre

_DSC6106.jpg

_DSC6107.jpg

Pga tida tilgjengelig, og typen shine, så tok jeg ikke noen 50-50, glemte dessverre å ta bilder av endel av skrapene også, husket det først på passasjersida.

Forsøkte først DA med gul spider og A15 men det syntes jeg var for svakt, så jeg testet å kjøre med roterende i stedet og det løftet bra.

Dette ser ut som fugleskit. Tok spotkorrigering på fem slike på panseret.

_DSC6108.jpg

Og etter en runde S3Gold på gul pad og roterende. Blanding av krakellert og hullete lakk

_DSC6110.jpg

Blankt og fint etter gul spider og A15. Fant litt hologrammer hist og her, bl.a på forskjermene men de forsvant etter at jeg føyk over.

_DSC6121.jpg

Halve taket tatt. Og støvsuger og fome-mannen pakker seg ut av garasjen.

_DSC6125.jpg

_DSC6128.jpg

Skraper i lakken. Så skitten som denne stort sett har levd, så vil jo det meste som kommer innat lage merker.

_DSC6129.jpg

_DSC6130.jpg

Gikk rundt og klinte S3Gold der jeg ville kjøre over, siden jeg kun tok spotkorrigering der det virkelig trengtes. Og litt enklere å få tatt bilde og fokusert.. Her var det også en vertikal bulk på bakskjermen i forlengelsen.

_DSC6132.jpg

Noen flere touch-and-go merker til venstre i den ufokuserte delen (kremt)

_DSC6133.jpg

Bildene mine varierte mellom for mye lys og for lite. Ville ikke bruke for mye tid på bilder så det har blitt litt halvveis dette. Dessuten var fotograf-reserven opptatt med sin egen bil.

_DSC6137.jpg

Typisk merke fra en annen dør som har gått i (også bittelitt feil fokus)

_DSC6140.jpg

Ferdig-bilder i garasjen, klokka 1754!

_DSC6141.jpg

Bulken på bakskjermen og litt riper som ikke blei nok dempet, ser ut som grunning.

_DSC6142.jpg

_DSC6143.jpg

_DSC6144.jpg

I forhold til hva som var før så er jo dette 90% forbedring. Muligens 95 B)

Måtte ta en strafferunde på bakluka, var masse neglemerker under VW-merket som jeg dro en spotkorrigering på.

_DSC6145.jpg

Baklyktene ble kjørt med samme som resten av spotkorrigeringene, i tillegg til at jeg dro over med A15 og gul spider da jeg tok resten.

_DSC6146.jpg

_DSC6147.jpg

_DSC6148.jpg

Et bilde med blitz og et med taklys. Fargen endrer seg mye, og blitzen skjuler ofte ting i et hav av skarpt lys.

_DSC6149.jpg

_DSC6150.jpg

Og så måtte jeg ta frontlyktene, der ble det bare spotkorrigering. Fiffig med den VW-logoen inni lykta, he-he

_DSC6152.jpg

Dro over motorrommet med den kluten som var blitt brukt innvendig med Green Clean

_DSC6153.jpg

Litt mer ferdigbil

_DSC6154.jpg

_DSC6155.jpg

Ojsann, litt skitten under plastlista der gitt!

_DSC6157.jpg

Fremdeles svake spor etter fotball

_DSC6158.jpg

Utendørs og på vei til eier. Tok femten bilder og kun tre blei skarpe..

_DSC6169.jpg

_DSC6172.jpg

Vask:

Prickbort og Surfex 1:8 på hele bilen. Orange Degreaser 1:1 i motorrom.

Deironizer på felg, skrubbet halvhjertet med Daytona og SW Wheel brush

Skummet med CG Orange Degreaser + Snowfoam

Vasket med MG NXT

Clay MG (den som følger med i QD-settet)

Spotkorrigering med roterende, gul scholl og S3Gold.

LSP/shine med roterende, gul spider og A15.

Flekk utvendig på rails på også tatt med spot, de innvendige var fysiske defekter så de tok jeg for hånd.

Tok resten av rails, under rails, inni døråpninger og under dørhåndtak med en MG håndpad og A15. (Det var forresten rustbobler på kanalene inni alle dørene)

Innvendig ble det støvsuget, førersetet fikk en runde med Green Clean og Foma, plastikkoverflater ble kjapt tørket støv av, inkludert innsteget som diverse barn driver og tråkker på. Dette tok Elling seg av :)

Vasket over vinduer utvendig med CG Streak free og vindusmikrofiber fra Nanolotus.

Motorrom ble støvtørket med Green Clean på mikrofiber for å fjerne flekker etter vasken tidligere.

Tid brukt: drøye 7 timer totalt, inkludert to brødskiver og en tur på do. Kan vel legge til en halvtime på det innvendige som jeg fikk hjelp til.

Og da fikk eier litt mer enn det han ba om, på noe jeg syntes var levelig kort tid. Håper takstmannen liker jobben han óg.

(Litt edit på noen detaljer i toppen, og solkremfingrene)

Endret av Gry
  • DCN Poeng 18

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott jobb dette, å det hjelper nok betraktelig på taksten.

MEN, hvor i landet er det de fremdeles har sliker røde små hus utplassert? (vil tippe at de yngste her på forumet knapt nok vet hva det er ) Den eneste jeg kjenner til i mitt distrikt, står på et museum.

_DSC6077.jpg

  • DCN Poeng 1

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Viktig å ha det i strekk når takstmann skal sjekke ja, moro å få skryt også pga strøken bil da :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Ble blankt og pent dette :) La merke til telefonboksen/kiosken jeg også Tommy.Jammen sjeldent å se sånne :)

Endret av hmsilset

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gilde ord og oppmerksemd.

Det er gøyere å ha bedre tid og gjøre noe som nærmer seg 100% men bra å vite at jeg kan være rask og gjøre en ok jobb også.

Etter middag skulle jeg bare en kjapp tur ned og hente kameraet så jeg fikk laga tråden før jeg måtte på bussen hjem igjen (krysser fingrene for at jeg faktisk får hentet den nye bilen i morra), og på vei ned trappa prøver jeg å fiske med meg en pose plastresirkulering, som jeg glepper taket i, snur meg litt i farta på de store ulltøflene og går på ræva så det synger! Heldigvis er jeg vant med å halvveis skli på avsatsen så jeg holdt i rekkverket allerede. Øm i ryggen nå og fin-fint blåmerke på skinka.

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble et bra løft på denne ja! keep up the good work :) kom borti den grønne der jeg ;)

"The difference between something good and something great is attention to detail"

- Charles Swindoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott jobb dette, å det hjelper nok betraktelig på taksten.

MEN, hvor i landet er det de fremdeles har sliker røde små hus utplassert? (vil tippe at de yngste her på forumet knapt nok vet hva det er ) Den eneste jeg kjenner til i mitt distrikt, står på et museum.

_DSC6077.jpg

Telenor lot 100 slike kiosker stå igjen i Norge. Dei er faktisk fredet! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss :)

Men de fungerer enda? Eller er de bare symboler på gamle dager? :)

Du som bor i bergen kan jo teste dette. Det står ein på bryggen. Men ja, dei skal fungere :)

Endret av Bigbird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...