Gå til innhold

fjernin av lukt og mugg.


iMAGINE

Recommended Posts

Første posten. Har lest endel på forumet her, og nå trengte jeg hjelp så da var det på tide og lage en bruker.

Utrolig spennende det her, håper at jeg kan lære å bli skikkelig profesjonell. Trodde jeg var flink til å vaske og polere, men etter jeg har sett her inne føler jeg meg ikke særlig stor...

Jeg klarer virkelig ikke få ut lukten av bilen min. Kan minne litt om en spylukt, men tviler siden det ligger i stoffet over hele bilen. Har vasket med biltema interiørvask og våtrenset det. Har lest litt her og har funnet ut at jeg har gjort det litt feil. Har fått fjernet mesteparten av muggen, men er redd det ligger mugg under gulv teppet.

Er det noe mulighet å drepe den litt uten å ta ut teppet? Sånn i tilfelle det er noe der.

Om jeg har skjønt riktig så:

1. Vask og skrubb hele interiøret med greenclean. (Noen som kan utdyppe denne delen? Skrubbe med børste? Klut?)

2. Gå over hele med våtrens maskin, for å suge opp vannet?

3. AC rens.

4. Eddik?

5. Parfyme.

Er dette riktig måte å gjøre det på for å fjerne all lukten og mest mulig skitt/mugg?

Og etterpå, hvordan tørker jeg bilen 100%? Sliter med mye fukt på rutene, spesielt nå på vinterstid. Bruk av noe luftavfukter og byggtørker eller lignende?

Håper virkelig noen kan hjelpe meg, siden jeg er så lei av denne lukten. Hadde jeg bare visst hvorfor den er der så hadde det vært litt lettere. Men det var der når jeg kjøpte bilen.

Mvh

iMAGINE

Endret av iMAGINE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må helst prøve å finne opphavet til lukta. Dersom dette ikke lar seg gjøre vil jeg som du selv sier renset hele interiøret.

Green clean, børste med interiør børste f.eks denne: http://www.norskprol.no/sider/butikk.asp?liste=77&tittel=Meguiars%20X-Produkter&ant=1000&submeny=58&niv2= for så å suge opp med våtstøvsuger. litt avgjørende da at du har riktig munnstykke til oppgave.

Etter dette er det en klar fordel å få tørket bilen, gjerne i en varm garasje eller lignende med vinduene nede, ellers lukker du jo bare all fukten inne i bilen.

hvis det fortsatt lukter vondt er det verdt å prøve en ozonbehandling dette skal drepe alle luktbakterier i bilen. Dette er relativt kostbart utstyr så her kan det fort lønne seg å få noen til å ta jobben. Vanligivs tar dette alt fra 1 -2 døgn avhengig av hvor stor bilen er/hvor ille lukt det er snakk om.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke en fancy børste.

Jeg bruker en fra Nille (neglbørste) da jeg synes denne er best, og den koster type 10-15 kr.

Har også kjøpt en mye dyrere interiørbørste men denne synes jeg har altfor hard bust og dermed bare river opp tekstilene.

Våtsuger er forresten gull, skrubbe godt med green clean og så suge opp det som går ut, helle på mer vann og suge opp igjen, helt til du ser vannet er helt rent. Lønner seg å ha gjennomsiktig munnstykke til sugeren.

Er mange som setter på en kupevifte inne i bilen for å få tørket, mens den står i en garasje med åpning på vinduet.

Jeg har brukt meguiars odor remover (tror jeg det heter) gjentatte ganger i en bil med ekstrem røyklukt og det virket relativt bra.

http://www.bilxtra.no/hjem/bilxtra-butikk/bilpleie/interior/meguiars-odor-eliminator/

Den gangen hadde jeg ikke våtsuger så tenker det hadde hjulpet bra på resultatet også.

Eddik prøvde jeg også men det hjalp lite, eneste var at bollene/fata jeg hadde det på lukta røyk i lang tid etterpå :D

Ozonbehandling er fint når alt annet feiler, det koster litt, men skal være svært effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja. Masse bra.

Bilen har vært fuktig, så regner med lukten kommer av det. Det var og masse mugg under baksetet, så jeg har renset og vasket godt der en del. Så tror bare lukta sitter i interiøret.

Hva mener du med riktig munnstykke? Har lånt en renser fra fargerike, med vanlig tepperens og det spisse munnstykket. Det er gjennomsiktig. Funker det?

Har og prøvd meguiars odor cleaner, men jeg får fortsatt klager om at det lukter. Merker sjeldent at det lukter selv men.

Du nevner helle på mere vann for så å suge det opp igjen. Bokstavelig talt dynke det i vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en "litt over gjennomsnittlig" dyprens innvendig så bruker jeg cirka ei SV-bøtte med vann (ca 17 liter). Samt bruker 5-6 timer på selve jobben. Liker ikke interiør-rens-jobber på tekstil, ryggen krangler i flere dager etterpå - så det er ikke ofte jeg gjør dette. Men på egne biler tas det skikkelig minst to ganger i året, og da bruker jeg såpass med vann ja.

Så lenge du ser det skumme brunt i munnstykket så er du ikke ferdig. Og selv om det begynner å bli rent vann som også blir sugd opp igjen så kjører jeg en ekstra runde "just to be safe". Det tar jo litt tid å få tørr og god bil igjen også, så det må du ta med i beregningen her - ikke morsomt å kjøre til butikken når det fortsatt er relativt fuktig i setene :)

Endret av Essiek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et slikt bruker jeg med stort hell:

1c2a6d32.jpg

En nødløsning for å hjelpe litt på fukta er å legge avis eller bleier (ubrukte...) under setene.

Dette vil trekke til seg en del.

Og ja, så lenge du får sugd det opp igjen må du ikke være beskjeden med vannet.

Jeg har som regel begynt med sprayflaske og blitt lei, så skrur jeg av spruten og heller ut vannet :D

Det funker bra.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...