Gå til innhold

Ruteforsegling. Dårlig holdbarhet.


Øyvind G

Recommended Posts

Øyvind G

Sliter med at ruteforseglingen ikke holder så lenge som mange sier den skal gjøre. Denne gangen har jeg brukt RainX (har også prøvd nanolotus sin tidligere og synes også denne ble dårligere ganske raskt).

RainX har nå ligget på frontrute i ca 2 uker som jeg har kjørt ca 770km.

Nå er den så og si borte.

Før RainX ble påført vasket jeg ruta med ruterens, nanosvamp og IPA (i denne rekkefølgen). RainX ble påført med sånn sminke bomull, så på ruta i ca 5 min og buffet med tørr MF.

Hva gjør jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg legger altid to lag .først vask og legge på et lag og la tørke.buffe av med fuktig/våt klut så tørke av og legger et til lag.da bruker jeg vanligvis og få 2mnd med god perlig av vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lenge siden du har vasket bilen?

Glassforseglingen fungerer dårlig hvis ruten er møkkete.

Har hatt veldig god erfaring med RainX tidligere.

Framgangsmåten du har brukt for påføring ser bra ut, bør kunne forvente hvertfall 3 mnd. med vannskrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Er det lenge siden du har vasket bilen?

Glassforseglingen fungerer dårlig hvis ruten er møkkete.

Har hatt veldig god erfaring med RainX tidligere.

Framgangsmåten du har brukt for påføring ser bra ut, bør kunne forvente hvertfall 3 mnd. med vannskrekk.

Stund siden bilen er blitt vasket nå pga regnvær (ca 1 uke). Kan komme med tilbakemeldig etter vask. Etter vask av bil for ca 1 uke siden syntes jeg også forseglingen funket dårlig. Har også (som sagt) erfart dette tidligere.

Skal uansett påføre igjen pga skjolder, men det hadde hvert fint om det hadde vart litt lenger enn 2 uker. På sideruter ser det ut som at det holder bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Conlogo / Terje

Prøvd og la den ligge i en 10-12 min?

Vet det har hjulpet for noen..

Snakker om Rain-X.

Endret av Terje / Swissvax

www.conlogo.no

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar alltid Rain-X ligge i ca 15 minutter for å være helt sikker, frontruta holder alltid 2-3 måneder, og siderutene beader som om det var nylagt ennå, la på siderutene i Februar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 på dårlig holdbarhet.

Synes også det er litt dårlig 'oppskrift' på pakka til nanolotus, spesielt når det firmaet kommer med tips og triks her inne som ikke er å lese på pakka.

Min holdt vel ~1 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med noe andre glassforsegling enn nanolex sin. Det første je la på var nanolex urban, så skulle jeg prøve nanolex glass premium. Den satt bare noen uker, men det viser seg at urban som jeg la først gjør at premium ikke setter seg. Kan det være slik i ditt tilfelle også? At det er 2 forskjellige produkter som ikke går så godt omhverandre? Etter jeg skiftet frontrute så la jeg premium og den holdt hva den lovet. Så kom Ultra som jeg da måtte teste. Det ser ut som om den er forenlig med premium, den har også samme konsistens som premium. Har kjørt med den i 2 -3 mnd og er like god enda hvertfall.

Det jeg ville prøvd:

Vask ruta

kjør over ruta med en rubbing fks Shcoll 17 med DA maskin ( har god erfaring med dette)

Så glassrens og den 1. glassforseglinga du brukte. Det kan hende at det sitter igjen rester på micronivå i ruta di som forhindrer annen type å feste seg? Jeg har overhode ingen fasit på problemet, bare deler mine erfaringer:-)

Alternativet kan jo være å bytte ruta for å satse på en glassforsegling som faktisk har dokumentert lang virkning. Som sagt har jeg ingen erfaring med andre enn Nanolex sine, og er fornøyd med nanolex glass ultra hvertfall. Men det er smak og behag hva man vil bruke da:-) Lykke til videre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Shcoll, men 3M.

Er det sånn at S17 = Gul 3M (EFC)?

vil tro det er ca som dette

Scholl S03+ = 3M FCP

Scholl S17 = 3M EFC

Scholl S30 = 3M UFSE

Scholl S40 = 3M FG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg har også en sånn (bestilt fra Elite Car Care), men har ikke hatt anledning til å bruke den enda. Tenkte jeg skulle gi frontruten på konebilen en runde med den da den strengt tatt bør byttes, så om ruten sprekker er det ikke noen totalkrise. Blir en stund til, dog...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter, det er ikke forbehandligen av ruten som er feil, RainX skal fungere i to til tre mnd. uansett om du polerer vidu med DA maskin eller ikke.

Hvis dere har lest/hatt kunskap om polerinig. Så hadde dere hvist att glass ikke tåler varme.

Rens ruten godt, gjerne med clay, vidusrens osv. men det viktigste er temp. på flatene du jobber på. Du bør har 15 pulsgrader der du jobber, får RainX ligge i 15 min. som Terje til Swissvax har sagt, ja da skal den fungere i ca. tre, mnd.

Svar til bruk av DA:

Det er egentlig umulig å gjøre store feil ved bruk av DA maskin, den genererer rett og slett ikke nok varme.

Men du trenger hverken press eller varme for å få en glassflate til å bli ren.

Glass må være helt rent før du påfører glassforsegling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter, det er ikke forbehandligen av ruten som er feil, RainX skal fungere i to til tre mnd. uansett om du polerer vidu med DA maskin eller ikke.

Hvis dere har lest/hatt kunskap om polerinig. Så hadde dere hvist att glass ikke tåler varme.

Rens ruten godt, gjerne med clay, vidusrens osv. men det viktigste er temp. på flatene du jobber på. Du bør har 15 pulsgrader der du jobber, får RainX ligge i 15 min. som Terje til Swissvax har sagt, ja da skal den fungere i ca. tre, mnd.

Svar til bruk av DA:

Det er egentlig umulig å gjøre store feil ved bruk av DA maskin, den genererer rett og slett ikke nok varme.

Men du trenger hverken press eller varme for å få en glassflate til å bli ren.

Glass må være helt rent før du påfører glassforsegling.

Vet ikke hvem du sikter til i starten her, men jeg vet jo selvfølgelig at glass ikke tåler varme. Men liker tanken på å kunne fjerne inngrodd skitt og vannmerker ved å maskinpolere kjapt over ruta. Tenker jeg skal bruke 3M EFC og grønne cyclo-pads på Biltema DA'en, tilfelle Flex'en gjør noe skade med tvungen rotasjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ment som generel info, det har ikke kommet fram noe som er "feil" i tråden.

Men jeg synes renes av vindu har tatt litt av, så vanskelig er det ikke. ;)

Du trenger ikke å rense glass, med hverken DA maskin eller roterende maskin, for å få glasset rent.

Det er ikke grunnen til att glassforseglingen ikke varer så lenge som den burde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...