Gå til innhold

Vinterfelg prosjekt BBS RC 041 (Show and Help)


Pisani

Recommended Posts

Morn folket!

Tenkte å dele et lite prosjekt samtidig som jeg håpet å plukke opp litt tips.

Plukket opp noen billige og mindre fine BBS RC 041 til å ha som vinterfelger da det fristet lite å bruke 15 toms stålfelgene som fulgte med bilen. Planene gikk veldig fort fra å bruke dem som de er til vinteren til å dele de, få lakket senteret og polere opp kanten. (Om det er lurt eller praktisk å ha 17" og polert kant på vinteren får være et eget kapittel, får se hvordan det holder!)

Post nr 1 var å vaske felgene, glemte desverre å ta bilde av fronten før første omgang, men de lignet veldig på baksiden. Med andre ord ikke de mest vedlikeholdte felgene...

IMG_2841.jpg

(De ligger ikke direkte på asfalten, ballongdekk!)

IMG_2843.jpg

Hoppet direkte på Iron-X, og det ble skikkelig blodbad!

IMG_2848.jpg

De har desverre flasset ekstremt mye på baksiden også, vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det enda, men rene(re) ble dem!

IMG_0390.jpg

Vrengte av dekkene og hev duxola malingsfjerner på kantene og spylte av med høytrykk, etter et par omganger var de fri for lakk/maling, og ekstremt stygge! Tok desverre ingen bilder av denne delen. Sentrene ble sendt til blåsing og pulverlakk, vet ikke om jeg ble helt fornøyd med resultatet, men det ble billig, og vinterfelger får være vinterfelger. Tross alle advarsler jeg har lest om at sandblåsing blir for grovt, så ble jeg forsikret om at det skulle gå greit hos han som blåste, så jeg gikk for det:

IMG_0393.jpg

IMG_0395.jpg

Jeg begynte så å tenke ut en plan for hvordan å pusse kanten mest effektivt. Etter en del søking virket det som om den mest populære metoden å gjøre det på var å sette felgene på bilen, jekke opp og sette bilen i gir for så å leke med fingrene. Siden jeg fortsatt bor i heimen tror jeg ikke den ideén hadde blitt særlig godt likt, så begynte å teste forskjellige metoder for å spinne felgene på en tryggere måte. Pusse manuelt var uaktuelt. Resultatet kan diskuteres, stikkord: Gammal halveis ødelagt boremaskin, gammal viftereim (Fra BMW, viktig punkt!), strips, sykkelholdestativ og et trillebår dekk!

(Ikke mobb! Den funker!)

IMG_0359.jpg

IMG_0366.jpg

Alle felgene hadde korrodert ekstremt mye, i tillegg til litt kantkjøring og tilfeldige hakk.

IMG_0363.jpg

IMG_0361.jpg

Begynte med en fil for å få vekk kantkjøringen, noe som gikk ekstremt fort. Dette var jo lekende lett tenkte jeg! Begynte så med 120 papir på kantene, det ble fort mye bedre, men på noen steder ville ikke irret gå vekk i det hele tatt, aner ikke hvor lenge jeg satt å pusset. Ble så lei og hoppet ned til 80 kornet papir, men ikke søren om det gikk vekk heller og fant fram 40!!! Et ekstremt dårlig bilde av restene etter 40:

IMG_0375.jpg

Som man kan se nederst på bildet er det igjen mange små "groper" med korrosjon som jeg ikke klarer å få vekk. Ble til slutt lei og tenkte jeg skulle prøve å få opp glansen igjen og se hvordan det ble. Gikk på med Tørt: 40 -> 80 -> 120 -> 180 -> 240 -> 400 Vått: 400 -> 800 -> 1200 -> autosol på en billig bomulls"rondell" fra biltema. Resultatet så langt:

IMG_0376.jpg

IMG_0386.jpg

"Ok" langt ifra, men langt ifra bra:

IMG_0381.jpg

Klarte også å komme borti med metall-delen på rondellen så jeg må gjennom en del av pussingen igjen:

IMG_0385.jpg

Ser også en del av hullene som er igjen etter korrosjon, og slipemerker fra det latterlig grove papiret.

Har tenkt å gå til innkjøp av polerings sett fra gasoline, men først må jeg finne ut hvordan jeg får vekk resten av irret.

Tips? Går det ann å jukse på noe måte eller må jeg bite i det og sitte i enda fler timer med papiret?

Endret av Pisani
  • DCN Poeng 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Liker jiggen din :thumbs:

Ser ut som du får et bra resultat her også.

Det er bra at du ikke gjør dette med hjula montert på bilen. Kan være livsfarlig. Bedre sånn som du har gjort her. :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Cred for riggen, og angående resten av irret kan kanskje glassblåsing være noe? Eller vil det ødelegge mer enn det gjør godt?

Han karen som sandblåste burde vel kunne si noe om det?

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den riggen var jo bare genial! Har selv tenkt på hvordan jeg skal mekke til en innretning som kan få felgen til å rotere når jeg skal shine opp kanten på noen felger i vinter. Nå tror jeg at jeg må finne meg ett sykkelstativ :fun:

Jeg ser ikke for meg å bruke bilen til dette jeg heller. Har nå litt HMS vett i pappen til å unngå den.

Mine BMWer

 

Instagram: 

Privat: @stigj77  

Bil: @bmwe86driver

Gnikk: @unikbilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro at folket likte tullet mitt ^^ Gir ekstra motivasjon til å gjøre det ferdig.

Cred for riggen, og angående resten av irret kan kanskje glassblåsing være noe? Eller vil det ødelegge mer enn det gjør godt?

Han karen som sandblåste burde vel kunne si noe om det?

Hmm, muligens.. Vet ikke om det tar mer enn bare irret og etterlater seg gropene, men skader vel ikke å høre med fyren, usikker på om han har muligheter til å glassblåse dog.

Den riggen var jo bare genial! Har selv tenkt på hvordan jeg skal mekke til en innretning som kan få felgen til å rotere når jeg skal shine opp kanten på noen felger i vinter. Nå tror jeg at jeg må finne meg ett sykkelstativ :fun:

Jeg ser ikke for meg å bruke bilen til dette jeg heller. Har nå litt HMS vett i pappen til å unngå den.

Haha, finner helt sikkert noe mer stødig enn et sykkelstativ! Var helt tilfedig at jeg hadde et stående i boden. Må sitte med 1 fot på stativet og 1 på bordet som holder boren for at det skal gå :P

Har fått nye klistremerker til senterkoppene:

IMG_0398.jpg

Hurra for Ebay! Kostet hele 5£ levert i postkassa, virker som om det er grei kvalitet også.

Tid for felg nummer två!

Tok knekken på boremaskinen, som forventet, den hadde levd et langt liv! Begraver den imorgen..

Tok turen til clas'ern og plukket med meg den billigste maskinen de hadde. Den funket faktisk bedre, hadde høyere turtall, var mer stabil og ikke minst en fungerende chuck så jeg slipper at belte-drivern (bolten) min faller ut hele tiden!

IMG_0402.jpg

Med det fine været vi har i Bergen var det nødvendig med litt ly. Et førsteklasses tak ble satt opp på null tid:

IMG_0399.jpg

Nesten litt koselig.. men bare nesten

Felg nummer to så litt bedre ut, men som resten var den værst rundt ventil-hullet:

IMG_0403.jpg

Prøvde meg først med å begynne på 80 korning, og etter ca 30 minutt var dette resultatet:

IMG_0408.jpg

Ble ekstremt fort lei, som vanlig, og hoppet ned på 40 korning, sovnet mens jeg holdt på så fikk ikke med meg tidsbruken der...

IMG_0412.jpg

Beklager kvaliteten på bildene, lyset forsvinner alt for fort for tiden. Resten hadde ikke lyst å forsvinne, så jeg gikk igjennom hele rutinen igjen og avsluttet med 1200 vått:

IMG_0417.jpg

Så var det tid for autosol-magic:

IMG_0419.jpg

Hiver på en liten dasj med autosol, sprer ut på lav fart mens jeg snurrer på felgen, og når hele felgen er dekket er det full pinne. Her et lite in-action-shot:

IMG_0420.jpg

Bruker nå reimen til å bremse felgen for å få jevn polering over hele.

Og voilá:

IMG_0422.jpg

Dog er det fortsatt litt rester igjen, men man må ganske nært intill for å se noe:

IMG_0423.jpg

Lurer på om jeg skal tørre å finne fram dremmelen og kjøre forsiktig over de værste stedene.

Har fått tak i en sprayboks med samme farge som sentrene, så må finne en måte å fjerne rust og drit fra boltene. En annen utfordring blir å polere opp mutrene, må vel til med litt manuell pussing på de.

Endret av Pisani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysj, har sittet å pusset skruer idag, ikke så alt for spennende, vet ikke om de blir noe bra heller. Har egentlig gjort meg ferdig med alle 4 ringene, men det dumme med å sitte i mørket er at jeg har oversett en del riper/hakk. Så sitter å tenker på å ta en strafferunde på alle 4 :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...