Are G 94 Skrevet 16 Oktober, 2011 Rapporter Share Skrevet 16 Oktober, 2011 Det er nå slik at jeg har et dekk som er slitt på midten, tydelig kjørt med for mye luft. Hvor ville du satt det på bilen? Husker ikke om det er forskjell på rulleretningen på dekkene eller ikke, men det har kanskje ikke så mye å si. Det er mye spor igjen på dekket (7-8mm) og sikkert 4-5mm i gropa hvor det er mer slitt. Hva ville du gjort? Foran eller bak? For opplysningens skyld er det en Mercedes E 230, altså en bakhjulstrekker og dekket er piggfritt vinterhjul. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 16 Oktober, 2011 Rapporter Share Skrevet 16 Oktober, 2011 Jeg ville kjøpt ett nytt dekk og plassert de 2 beste dekkene bake.Ikke fordi det går mest dekk bake, men fordi det er viktigst å ha de 2 beste dekkene bake om det skulle oppstå en situasjon med sleng eller nødbremsing. Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne 89 Skrevet 16 Oktober, 2011 Rapporter Share Skrevet 16 Oktober, 2011 Hva med styring og bremsing da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rudilgr 200 Skrevet 16 Oktober, 2011 Rapporter Share Skrevet 16 Oktober, 2011 De fleste sier at man skal ha de beste dekkene bak, men jeg for min del (kjører Mercedes bakhjulstrekk selv) setter konsekvent de beste dekkene foran, heller få ut bakenden enn framenden som slipper ukontrollert... 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 16 Oktober, 2011 Rapporter Share Skrevet 16 Oktober, 2011 Er bare ett tips jeg har fått av onkel som har vært verksmester halve livet Hører på han jeg, selv om jeg tenker det samme som dere. Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 50 Skrevet 16 Oktober, 2011 Rapporter Share Skrevet 16 Oktober, 2011 jeg ville hatt de beste foran Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heske 0 Skrevet 16 Oktober, 2011 Rapporter Share Skrevet 16 Oktober, 2011 Hadde plassert dekket som er slitt bak uansett bil , hva er vitsen med godt grep bak om man ikke har grep fremme. Det er uansett mye lettere å få kontroll på en eventuell sladd/skrensing bak enn fremme samme hvordan du vrir å vrenger på det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JensChristian 187 Skrevet 16 Oktober, 2011 Rapporter Share Skrevet 16 Oktober, 2011 De fleste sier at man skal ha de beste dekkene bak, men jeg for min del (kjører Mercedes bakhjulstrekk selv) setter konsekvent de beste dekkene foran, heller få ut bakenden enn framenden som slipper ukontrollert... x2. Erfaring jeg har tatt med meg fra motorsport også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanso 0 Skrevet 16 Oktober, 2011 Rapporter Share Skrevet 16 Oktober, 2011 Om det er retningsbestemt mønster ser man som oftest på siden av dekket i form av en pil og noen ganger pil og ROTATION. Man kan vanligvis også se ut fra mønsteret om det er retningsbestemt eller ikke. Se om mønsteret går likt på alle fire felgene eller om de parvis går i ulik retning(litt rart forklart kanskje). Gode dekk framme eller bak. Potato - potato. Jeg setter mine framme, men ser at det finnes vettug argeumentasjon for begge løsninger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sandera 168 Skrevet 16 Oktober, 2011 Rapporter Share Skrevet 16 Oktober, 2011 Stiller meg i rekken om å ha det bak. Fremkommeligheten blir kanskje en bitteliten smule verre, men det er tryggere å kunne svinge vil jeg tro. Siter Asbjørnsen Automobilvaskeri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Bernhard 2 385 Skrevet 16 Oktober, 2011 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 16 Oktober, 2011 Jeg ville kjøpt nye dekk uansett.. Hvorfor gamble med sikkerheten til både deg og din familie og ikke minst medtrafikanter? Siter Facebook: Brynildsen Autospa Hjemmeside: Brynildsen Autospa Hjemmeside: BAS-ShopAudi RS6 Ducati 1199 Panigale S Audi Q7 S-line BMW 318D Ferrari 360 Modena BMW E92 320D Lemansblau Audi A8 D3 4.2 Quattro Audi A4 B7 Granatrød Audi RS4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Are G 94 Skrevet 16 Oktober, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 16 Oktober, 2011 Jeg heller nok mot å sette de bak som de fleste foreslår. Og nye dekk har jeg, men jeg vil ha på disse piggfrie nå frem til snøen kommer, så setter jeg på piggdekk da Så er vel heller for å være ekstra nøye på sikkerheten enn å gamble... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 18 Oktober, 2011 Admins Rapporter Share Skrevet 18 Oktober, 2011 Hadde dårlige (Minerva tror jeg de het) dekk på v40n her en sommer, like dekk rund baut, og da var det bak som var et problem med at baken skled ut i litt fart i feks rundkjøringer eller krappe svinger v/vått føre.. fort gjort å snurre eller få sleng på bilen. I 30 km/t er det ikke så ille å rette opp igjen, men i 60 km/t er det ikke like lett. Hørte vel et sted at de anbefalte de beste dekkene bak på bilen, men da selvfølgelig helst bra dekk rund baut Sikker like mye for og bakdeler uansett hvor de settes Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
apex_s2k 62 Skrevet 19 Oktober, 2011 Rapporter Share Skrevet 19 Oktober, 2011 Setter ALLTID de dårligste dekkene bak. Spiller ingen rolle om det er RWD eller FWD for min del. På 4WD ville jeg byttet dekkene om det er for stor forskjell i rulleomkrets for ikke å ødelegge drivverket på bilen. Etter min mening er det mye værre å miste styringen enn å få en sladd. Sladd lar seg ofte rette opp. Sklir man foran med for høy hastighet, så går det bare en vei. Leser mange steder at folk blir anbefalt å sette de beste bak for å unngå sladd. Men de førerene som ikke klarer å ta inn en sladd klarer ikke å redde seg inn om fronten slipper heller. Det er jeg rimelig sikker på. Så egentlig skulle mange bilførere hatt obligatorisk glattkjøring hvert år for å kunne "leke" seg litt under ordnede former, så blir de kanskje ikke så overrasket om det skulle skli litt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 19 Oktober, 2011 Rapporter Share Skrevet 19 Oktober, 2011 Enig der. Gliser litt når jeg ser noen som får en liten sladd i lav hastighet for så å sitte med stivt blikk og tviholde rattet og stå på bremsen uten å prøve å gjøre noe for å rette opp. Folk må lære å sladde kontrollert skal de kunne rette opp en ukontrollert skrens. Det lærer man vel forøvrig på glattkjøringskurs også, men det bør gjentas hvis man ikke er av de mest "lekne". Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 19 Oktober, 2011 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 19 Oktober, 2011 Jeg gir meg selv et oppfriskingskurs på hvordan bilen oppfører seg på glatten hver vinter, rett og slett fordi det er for lenge mellom hver gang man virkelig trenger denne kunnskapen. Finner meg en stor parkeringsplass eller lignende med snø og/eller is på og herjer rundt til jeg føler det sitter, og så herjer jeg litt til fordi det er gøy Ellers så jeg i fjor (tror jeg det var) at NAF arrangerte slike kurs på lukket testbane nettopp for å gi folk en liten vekker om hva som skjer med bilen når dekkene ikke vil snakke med underlaget lenger. Tror nok det er mange som hadde hatt godt av å delta på noe slikt en gang i året. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Are G 94 Skrevet 19 Oktober, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 19 Oktober, 2011 Interessant nok vil jo politiet gjerne ta fra deg lappen om du skulle ville gjøre slikt. Du kan jo risikere å lære hvordan bilen oppfører seg på glatta og det er vel en reell trussel for samfunnet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christoffer 148 Skrevet 19 Oktober, 2011 Rapporter Share Skrevet 19 Oktober, 2011 Jeg gir meg selv et oppfriskingskurs på hvordan bilen oppfører seg på glatten hver vinter, rett og slett fordi det er for lenge mellom hver gang man virkelig trenger denne kunnskapen. Finner meg en stor parkeringsplass eller lignende med snø og/eller is på og herjer rundt til jeg føler det sitter, og så herjer jeg litt til fordi det er gøy Ellers så jeg i fjor (tror jeg det var) at NAF arrangerte slike kurs på lukket testbane nettopp for å gi folk en liten vekker om hva som skjer med bilen når dekkene ikke vil snakke med underlaget lenger. Tror nok det er mange som hadde hatt godt av å delta på noe slikt en gang i året. Er instruktør på de kursene du snakker om og det er mange som får sjokk når de faktisk skal prøve seg, og blir overrasket over at de overlevde forrige vinter spesielt når vi demonstrerer bremselengder for de Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 19 Oktober, 2011 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 19 Oktober, 2011 Er instruktør på de kursene du snakker om og det er mange som får sjokk når de faktisk skal prøve seg, og blir overrasket over at de overlevde forrige vinter spesielt når vi demonstrerer bremselengder for de Blir det arrangert slike kurs i år også? Jeg føler min mor hadde hatt godt av en kontrollert heisatur på glatten ..kanskje kånemor også... Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.