Gå til innhold

Ujent slitt dekk, hvor på bil?


Are G

Recommended Posts

Det er nå slik at jeg har et dekk som er slitt på midten, tydelig kjørt med for mye luft.

Hvor ville du satt det på bilen?

Husker ikke om det er forskjell på rulleretningen på dekkene eller ikke, men det har kanskje ikke så mye å si.

Det er mye spor igjen på dekket (7-8mm) og sikkert 4-5mm i gropa hvor det er mer slitt.

Hva ville du gjort? Foran eller bak?

For opplysningens skyld er det en Mercedes E 230, altså en bakhjulstrekker og dekket er piggfritt vinterhjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Jeg ville kjøpt ett nytt dekk og plassert de 2 beste dekkene bake.Ikke fordi det går mest dekk bake, men fordi det er viktigst å ha de 2 beste dekkene bake om det skulle oppstå en situasjon med sleng eller nødbremsing.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste sier at man skal ha de beste dekkene bak, men jeg for min del (kjører Mercedes bakhjulstrekk selv) setter konsekvent de beste dekkene foran, heller få ut bakenden enn framenden som slipper ukontrollert...

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde plassert dekket som er slitt bak uansett bil , hva er vitsen med godt grep bak om man ikke har grep fremme.

Det er uansett mye lettere å få kontroll på en eventuell sladd/skrensing bak enn fremme samme hvordan du vrir å vrenger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JensChristian

De fleste sier at man skal ha de beste dekkene bak, men jeg for min del (kjører Mercedes bakhjulstrekk selv) setter konsekvent de beste dekkene foran, heller få ut bakenden enn framenden som slipper ukontrollert...

x2.

Erfaring jeg har tatt med meg fra motorsport også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er retningsbestemt mønster ser man som oftest på siden av dekket i form av en pil og noen ganger pil og ROTATION. Man kan vanligvis også se ut fra mønsteret om det er retningsbestemt eller ikke. Se om mønsteret går likt på alle fire felgene eller om de parvis går i ulik retning(litt rart forklart kanskje).

Gode dekk framme eller bak. Potato - potato. Jeg setter mine framme, men ser at det finnes vettug argeumentasjon for begge løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg ville kjøpt nye dekk uansett..

Hvorfor gamble med sikkerheten til både deg og din familie og ikke minst medtrafikanter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller nok mot å sette de bak som de fleste foreslår.

Og nye dekk har jeg, men jeg vil ha på disse piggfrie nå frem til snøen kommer, så setter jeg på piggdekk da :)

Så er vel heller for å være ekstra nøye på sikkerheten enn å gamble... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Hadde dårlige (Minerva tror jeg de het) dekk på v40n her en sommer, like dekk rund baut, og da var det bak som var et problem med at baken skled ut i litt fart i feks rundkjøringer eller krappe svinger v/vått føre.. fort gjort å snurre eller få sleng på bilen. I 30 km/t er det ikke så ille å rette opp igjen, men i 60 km/t er det ikke like lett.

Hørte vel et sted at de anbefalte de beste dekkene bak på bilen, men da selvfølgelig helst bra dekk rund baut :) Sikker like mye for og bakdeler uansett hvor de settes

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter ALLTID de dårligste dekkene bak. Spiller ingen rolle om det er RWD eller FWD for min del.

På 4WD ville jeg byttet dekkene om det er for stor forskjell i rulleomkrets for ikke å ødelegge drivverket på bilen.

Etter min mening er det mye værre å miste styringen enn å få en sladd. Sladd lar seg ofte rette opp.

Sklir man foran med for høy hastighet, så går det bare en vei.

Leser mange steder at folk blir anbefalt å sette de beste bak for å unngå sladd.

Men de førerene som ikke klarer å ta inn en sladd klarer ikke å redde seg inn om fronten slipper heller. Det er jeg rimelig sikker på.

Så egentlig skulle mange bilførere hatt obligatorisk glattkjøring hvert år for å kunne "leke" seg litt under ordnede former, så blir de kanskje ikke så overrasket om det skulle skli litt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der. Gliser litt når jeg ser noen som får en liten sladd i lav hastighet for så å sitte med stivt blikk og tviholde rattet og stå på bremsen uten å prøve å gjøre noe for å rette opp. Folk må lære å sladde kontrollert skal de kunne rette opp en ukontrollert skrens. Det lærer man vel forøvrig på glattkjøringskurs også, men det bør gjentas hvis man ikke er av de mest "lekne".

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg gir meg selv et oppfriskingskurs på hvordan bilen oppfører seg på glatten hver vinter, rett og slett fordi det er for lenge mellom hver gang man virkelig trenger denne kunnskapen. Finner meg en stor parkeringsplass eller lignende med snø og/eller is på og herjer rundt til jeg føler det sitter, og så herjer jeg litt til fordi det er gøy :D

Ellers så jeg i fjor (tror jeg det var) at NAF arrangerte slike kurs på lukket testbane nettopp for å gi folk en liten vekker om hva som skjer med bilen når dekkene ikke vil snakke med underlaget lenger. Tror nok det er mange som hadde hatt godt av å delta på noe slikt en gang i året.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant nok vil jo politiet gjerne ta fra deg lappen om du skulle ville gjøre slikt.

Du kan jo risikere å lære hvordan bilen oppfører seg på glatta og det er vel en reell trussel for samfunnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer

Jeg gir meg selv et oppfriskingskurs på hvordan bilen oppfører seg på glatten hver vinter, rett og slett fordi det er for lenge mellom hver gang man virkelig trenger denne kunnskapen. Finner meg en stor parkeringsplass eller lignende med snø og/eller is på og herjer rundt til jeg føler det sitter, og så herjer jeg litt til fordi det er gøy :D

Ellers så jeg i fjor (tror jeg det var) at NAF arrangerte slike kurs på lukket testbane nettopp for å gi folk en liten vekker om hva som skjer med bilen når dekkene ikke vil snakke med underlaget lenger. Tror nok det er mange som hadde hatt godt av å delta på noe slikt en gang i året.

Er instruktør på de kursene du snakker om og det er mange som får sjokk når de faktisk skal prøve seg, og blir overrasket over at de overlevde forrige vinter spesielt når vi demonstrerer bremselengder for de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Er instruktør på de kursene du snakker om og det er mange som får sjokk når de faktisk skal prøve seg, og blir overrasket over at de overlevde forrige vinter spesielt når vi demonstrerer bremselengder for de :)

Blir det arrangert slike kurs i år også? Jeg føler min mor hadde hatt godt av en kontrollert heisatur på glatten :)

..kanskje kånemor også... :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...