Gå til innhold

Kun flekklakk på steinsprang ?


Anders_Aa

Recommended Posts

Hallo,

Snart skal jeg ta en bmw hvor det en del steder der det trengs lakk. Har lakksett fra Bmw med lakk og klarlakk. Dette skal da blandes cirka 70/30 (lakk, klarlakk)?

Har ikke tenkt å begynne å våtslipe og slikt, da jeg ikke har slipepapir(har ikke noe erfaring med det enda heller).

Så det jeg tenker da er at jeg bare fyller steinsprangene med lakken ?

Kan jeg da etter 24 timer eller noe, korrigere over der jeg har fylt lakk ?

På førerdøra har forrige eieren hvert veldig uforsiktig og dermed dunket borti med døra i et eller annet. Så det er 20-30 cm ( eller mer) hvor det er hvitt, altså ikke lakk. Skal jeg her pensle forsiktig med lakk?

Ble endel spørsmål, men trenger litt tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å blande BMWs lakksett, men det skjedde en kjemisk reaksjon som gjorde at blandingen kladdet seg før jeg fikk lagt den på. Prøvde noen andre produkter også med samme resultat. Endte opp med å kjøpe en liten flaske med ferdigblandet farge og klarlakk fra Ødegård. Den holder til en million flekker, så nå har jeg flekklakk til jeg selger bilen (eller flaska tørker ut).

http://www.odegard-lakk.no/default.aspx?menu=821&product=8342

Endret av obimann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å blande BMWs lakksett, men det skjedde en kjemisk reaksjon som gjorde at blandingen kladdet seg før jeg fikk lagt den på. Prøvde noen andre produkter også med samme resultat. Endte opp med å kjøpe en liten flaske med ferdigblandet farge og klarlakk fra Ødegård. Den holder til en million flekker, så nå har jeg flekklakk til jeg selger bilen (eller flaska tørker ut).

http://www.odegard-l...21&product=8342

Hadde du svart flekklakk da den kladdet seg ? Kanskje jeg burde prøve å blande bmw flekklakken, når det først er kjøpt ?Kan vel være noe forskjell hvis du hadde grå flekklakk, som på 1-serien i avataren din.

Dra på apoteket og kjøp sprøyte og kanyle... Blir sjeldent bra med pensel...

Men en sprøytespiss vil vel bare sprøyte lakken på. Må vel dra den ut på et eller annet vis ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med sprøyta er at da kan du legge på en bitteliten dråpe akkurat der du trenger det. Med kirurgisk presisjon!

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den originale flekklakken kan du kaste klarlakken som følger med... Bytt den ut med sprayboksklarlakk... De som er i flekklakkflaskene inneholder noe aktivator av noe slag som gjør at det reagerer og klumper seg. spraye litt klarlakk i en bruskork elns og ha i fargelakken og blande så funker det bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med sprøyta er at da kan du legge på en bitteliten dråpe akkurat der du trenger det. Med kirurgisk presisjon!

Ja, det er vel smart. Men trodde han andre mente at jeg skulle bruke sprøyte ved dørkanten, hvor flere cm. lakk har gått av.

Der er det vel lurt å bruke noe annet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den originale flekklakken kan du kaste klarlakken som følger med... Bytt den ut med sprayboksklarlakk... De som er i flekklakkflaskene inneholder noe aktivator av noe slag som gjør at det reagerer og klumper seg. spraye litt klarlakk i en bruskork elns og ha i fargelakken og blande så funker det bra...

Mener du at jeg må bytte ut klarlakken med sprayboksklarlakk og deretter blande sprayboksklarlakken med orginal flekklakken ?

Endret av Anders_Aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er den klarlakken på boks standard, slik at jeg kanskje kan handle det nede i byen på en nærbutikk.

Noen av disse som har det ?

Bilxtra

Mekonomen

....

Men hvordan skal forholde være når det blandes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begge har det. er snakk om normal acrylbasert 1komponent klarlakk.

Blandingsforhold tar jeg selv litt på feelingen, men vil si det blir rundt 60/40 eller 70/30 et sted...

Selv liker jeg den på bilxtra greit til slikt. Husker ikke merke, men står 2-sjikt klarlakk på den. Blir blankere enn vanlig acryllakk(som normalt er mattere enn skikkelig lakk...)

Endret av rudilgr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

begge har det. er snakk om normal acrylbasert 1komponent klarlakk.

Blandingsforhold tar jeg selv litt på feelingen, men vil si det blir rundt 60/40 eller 70/30 et sted...

Selv liker jeg den på bilxtra greit til slikt. Husker ikke merke, men står 2-sjikt klarlakk på den. Blir blankere enn vanlig acryllakk(som normalt er mattere enn skikkelig lakk...)

Ja, sier takk til bra tips. ;) Tenker jeg stikker ned om bilxtra i morgen, så får jeg se om de har det.

Men veit du noen om tørketid ? Kan jeg polere over dagen etter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normal tørketid på normale sjikttykkelser er to timer. Selv venter jeg aldri lenger enn 4timer før slip og polering... 2komponent venter jeg som oftest til dagen etter, men har og våtslipt og polert etter noen få timer, men da med infrarød varme til hurtigherding...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, har ikke tenkt til å våtslipe, bare polere over. Har ikke nok erfaring eller produkter til å våtslipe denne gang. Men regner med at det blir et akseptabelt resultat uansett.

Så har jeg tenkt til å kanskje våtslipe senere når jeg har fått litt mer erfaring :)

Endret av Anders_Aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er steinsprut gått gjennom grunninga bør det legges syregrunning først, den er tørr på 15-20 minutter, så bare å legge i lakken etter den har tørket. er det rust der må det slipes, kan fint gjøres med f.eks en diamantstift til Dremel-maskin eller noe i den duren, så syregrunning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syregrunning ja...jeg har alugrunning (til fester for sidespeilene som må taes engang) og brunox (var det du som ikke var fan av den?)? Noe spess syregrunning å anbefale da? Diamantsliperspisser har jeg.

Alt en trenger ass! ;)

Endret av bsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...