Gå til innhold

Voldsom støy i anlegget?


Anaxyd

Recommended Posts

Dreiv å mekka litt på bilen idag, og bytta den ene døra grunnet rust på den gamle. Når jeg skulle koble sammen anlegget igjen, merka jeg at noe var rart. Lyden på siden jeg bytta døra på var merkelig lav og diffus.

Begynte å feilsøke dette, og etter mye av og påslåing av tenning, ut og innplugging av signalkabler og høyttalerkabler virket det som det var bra igjen, trodde jeg..

Når jeg var ferdig med å montere dørpanelet på døra, så skulle anlegget testes og bilen generelt for at det funket som det skulle. Nå merket jeg at anlegget "poppet" både når tenninga skrus på, og av!

Og i tillegg til det, så ble det en markant økning i bakgrunnsstøy. Startet jeg bilen, var det reine sirkuset med støy og ulyder i anlegget!

Så her må det ha skjedd noe alvorlig feil. Har gått over det jeg har gjort, og kan virkelig ikke skjønne hva som er galt. Er det noen som har peiling på dette, og kanskje vet hva som har skjedd her? :)

Tok også opp en film for å prøve å vise støyen.

Dette er hva jeg gjør på videoen:

1. Null støy før tenninga kommer på

2. Setter tenninga på hakk 1, viser bakgrunnsstøy (man hører det ikke så godt på videoen fant jeg ut, men er sånn standard støy)

3. Setter tenninga på hakk 2, og her skjer det ting. Det er en pumpe som pleier å gå i 2 sek alltid når jeg setter den i hakk 2, og denne pumpa hører man godt i støyen fra anlegget!

4. Vrir nøkkelen helt tilbake igjen, og når anlegget skrur seg av hører man godt "popping" i høyttalerne..

:(

Endret av Anaxyd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne ulyden i hele anlegget eller kun i den høytaleren i den nye døro? Er det støyfilter, kondensatorer, på hver høytaler? Er nok et filter en eller annen plass som er gåent. Hadde du anlegget igang når du byttet døra? Kan du ha vert uheldig å kortslutta noe når du koblet av og på høytaleren(ne)? Skrudd noe på batteri/dynamo iløpet av dagen også?

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som lyden er i hele anlegget, både frontsettet mitt (diskant + mellomtoner) og subwoofer. Frontsettet kjører på egen forsterker, og subwoofer kjører på egen forsterker.

Jeg trodde det skulle en del til for at dette skulle skje, for jeg har jo bare kobla ut og inn signalkabler for å feilsøke, mens anlegget stod på.

Vil det være farlig å jorde en høyttalerkabel? Mulig jeg gjorde dette som et uhell i prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ALDRI jorde en høyttalerkabel! Da knekker du utgangen på forsterkeren! Du skal også aldri koble anlegg mens det står påslått. Da oppstår det plutselige hopp i spenning/jordingspotensiale mellom enhetene og du KAN gjøre vondt verre.

Sjekk over alt av jordinger. Hva slags spiller har du?

BChris: Støyfilter på en høyttaler eksisterer ikke. Kondensatoren fungerer som et 6dB/okt delefilter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ALDRI jorde en høyttalerkabel! Da knekker du utgangen på forsterkeren! Du skal også aldri koble anlegg mens det står påslått. Da oppstår det plutselige hopp i spenning/jordingspotensiale mellom enhetene og du KAN gjøre vondt verre.

Sjekk over alt av jordinger. Hva slags spiller har du?

BChris: Støyfilter på en høyttaler eksisterer ikke. Kondensatoren fungerer som et 6dB/okt delefilter :)

Er så morsomt at slikt oppstår med meg som egentlig er forsiktig, når jeg ser andre som ikke er så nøye på det står å kobler mens anlegget og bilen står og går, og er generelt uforsiktige med ting. :(

Er det ingen sikringer eller lignende som beskytter mot slike ting? Å få en høyttalerkabel på jord kan jo være veldig fort gjort.

Har en Pioneer F900BT, som spiller.

Tok en kjapp test med en phonokabel koblet direkte på forsterkeren og inn i mobilen min. Da var alt klokkerent uten støy, så virker som forsterkeren er trygg ihvertfall?

Endret av Anaxyd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan garantere deg at det da er en sikring i spilleren som er brent av :) Det som har skjedd, er at en forsterker har trukket jordingstrøm via signalkabel da det har vært for stor forskjell i jordingspotensiale.

Dette kan fikses, men ikke på garanti. Jeg tar 500,- for en sånn jobb om du vil sende fra deg spilleren, eller komme innom evt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du sliter med jording til spilleren... prøv å trekk en kabel rett fra minus på batteriet til spilleren. Er støyen borte er det bare å prøve å finne et anna jordingspunkt under dash`n..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjæææ... er en liiiiiten overflatemontert sikring som er vanskelig å få øye på, men den sitter i forbindelse med signalutgangene inne i spilleren. Må skru ut cd-drevet etc. for å komme til :P

Det jeg gjør i disse tilfellene er å lodde ut den ødelagte sikringen og bare erstatte det med litt ledning :D Da slipper man problemet i fremtiden. (Men man trenger ikke være slapp med god jording av den grunn!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er eg eining med Bangdalen. Er ganske sikker på at sikringen på jordingen til signalutgangen har gått til helvete. Eg har reparert eit par sånne feil, men det var nok før sikringen kom. (var avbrente jordingsbaner)

Du skal aldri koble anlegg med strøm på. Her er det mange som synder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok sikkert når jeg klarte å jorde høyttalerkablene det skjedde. Er vel egentlig ikke noe å si på det, men en lærepenge har jeg fått!

Så selv om det ikke er sikring, kan det være mulig å fikse? Jeg må ikke kaste spilleren liksom? Er litt dritt å miste en spiller som kostet 12000kr ny...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen kommer antagligt av at ein styrer med signalkablene mens anlegget fortsatt er tilkobla. Er ikkje akkurat uvanligt på Pioneer dette.

Dette er lett å fikse. (for ein som har peiling.

Du kan legge ein ledning ifra jordingen på signalkabelen til karosseriet til spilleren. Blir det bra da, er det nok sikringen som har gått. NB! Dette fikser ikkje feilen, so eg ville ha reparert spilleren uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...