Gå til innhold

Hvordan definere hardhet på lakk


Gry

Recommended Posts

Har sitti og lest litt ang hardhet på lakk, dvs sticky-tråden.

Og jeg har ikke all verdens erfaring selv, har brukt maskin på tre forskjellige Toyotaer og førerdøra på en Volvo, og utifra det så er Yarisen min medium lakk og Avensisen myyyk.

Men finnes det en slags definisjon?

Går det an å si at hvis man får fjernet vaskeriper med den mildeste komboen (f.eks DA, S30, oransje) så er den myyyk? Eller er det hvor hardt man må kjøre på for å fjerne RDS som skal vektes? Kombinasjon? Og er det slik at bare lakk som oppleves som myk vil kunne få microswirls av mikrofiber (sånn som Avensisen min) eller finnes det crossovers, altså lakktyper som føles harde å korrigere men samtidig er lette å ripe opp igjen? Er da den lakken myk eller hard?

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myk lakk = lakk som lar seg korrigere mye med milde komboer av polish / maskin / pad

Grisehard lakk = lakk som man omtrent ikke rikker på RDS selv med 2000 rpm på roterende med grov pad / ull og 70-100kg press

Veldig myk lakk - lakk som det er vanskelig å finne "god-kombo" på da det meste av maskinkjøring medfører hologrammer / kjørespor

Så har man sticky lakk - da produkt klumper / "spytter" / kladder seg. Må ses i sammenheng med varmesensitiv lakk hvor varmeutviklingen må følges nøye med på. I tillegg har man lakktyper hvor det er vanskelig å korrigere, men samtidig så vil normal bruk av MF indusere micro-scratches (aka Paint from Hell)

Verste komboen må være veldig myk og sticky lakk som er varmesensitiv og ikke spesielt scratch-resistant. Sort Lexus / Toyota (noen unntak hos Toyota, men Lexus = "iiiiiiiiik"), rød/sort Saab (årgang pre 2003 - etter 2003 er ikke rød Saab så sjuk å korrigere egentlig) -> grøss og gru.

Endret av Essiek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Blå metallic lakk på Saab 9-3 fra 2003, er det totalhat, eller er det mulig å redde i land med S3Gold og S17+/40?

Jeg har S30+ på vei i posten, men den kommer ikke før tirsdag, og da har eier fått bilen igjen for lenge siden... skal begynne på den om 3 timer :D

Endret av csjoh

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være grei skuring den lakken der. S17+ på sort scholl, evt orange - etterfulgt av S40 på sort - burde gjøre susen. Spranget direkte fra S03G til S40 føler jeg blir for stort i de aller fleste tilfeller uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge til her at selv om lakken krever "hard"'korrigering for å bli kvitt rds så tilsier ikke det nødvendigvis at lakken er hard. I mange tilfeller og hvertfall de med noen år på baken vil en myk lakk være vanskelig å korrigere. Siden den myke lakken også gjør at vaskeriper og rds sitter dypere i lakken.

Ofte vil en myk lakk med noen år med missbruk kreve mer og hardere korrigering en om lakken hadde vert hard.

Men den vil jo da vise seg å kreve mer arbeid for å få hollofritt.

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Høres bra ut. :) Men csjoh: Du bruker roterende?

Foreløpig går det stort sett i Flex DA siden jeg ikke klarer bli venner med Makitaen. Fikk brukt Makitaen en del på vanskelige RDS i helgen, men det var Flex'en som fikk kjørt seg mest.

Makitaen ble dog flittig brukt til å tørke pads med :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myk lakk = lakk som lar seg korrigere mye med milde komboer av polish / maskin / pad

Grisehard lakk = lakk som man omtrent ikke rikker på RDS selv med 2000 rpm på roterende med grov pad / ull og 70-100kg press

Veldig myk lakk - lakk som det er vanskelig å finne "god-kombo" på da det meste av maskinkjøring medfører hologrammer / kjørespor

Så har man sticky lakk - da produkt klumper / "spytter" / kladder seg. Må ses i sammenheng med varmesensitiv lakk hvor varmeutviklingen må følges nøye med på. I tillegg har man lakktyper hvor det er vanskelig å korrigere, men samtidig så vil normal bruk av MF indusere micro-scratches (aka Paint from Hell)

Verste komboen må være veldig myk og sticky lakk som er varmesensitiv og ikke spesielt scratch-resistant. Sort Lexus / Toyota (noen unntak hos Toyota, men Lexus = "iiiiiiiiik"), rød/sort Saab (årgang pre 2003 - etter 2003 er ikke rød Saab så sjuk å korrigere egentlig) -> grøss og gru.

Ang. sort Toyota go veldig myke lakk. Ser hva du mener, tok en sort Toyota RAV4, men gikk veldig fint :) Neste gang kjører jeg en runde til med Menzerna RD85, men... Hvordan kategoriserer du en "Galaxy grå Mazda 3, 2007 mod" vil den gå under iiiiik, OMG eller it will be ok..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner desserre ikke til galaxy grå Mazda-lakk, men som en generell tommelfingerregel så bruker jeg å anta at desto nærmere hvit lakken er i farge desto hardere den. Grå/sølv-grå har jeg ikke opplevd som under medium i hardhet på noen biler ennå ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner desserre ikke til galaxy grå Mazda-lakk, men som en generell tommelfingerregel så bruker jeg å anta at desto nærmere hvit lakken er i farge desto hardere den. Grå/sølv-grå har jeg ikke opplevd som under medium i hardhet på noen biler ennå ihvertfall

Ja riktig, men den er god. Da kan det korrigeres som bare det :) Men den Toyotaen til samboern, RAV4... Var vanskelig å fjerne riper altså, fikk ikke fjernet alle, men over 90% av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...