Gå til innhold

Min første vask, noensinne. Felgspørsmål!


souji

Recommended Posts

Hei!

Først og fremst, takk for et fint forum med MYE nyttig informasjon. Jeg har gjennomført en "bilvask" kanskje 4-5 ganger i mitt liv, og da med svamp og salo. Etter at jeg nylig har fått meg en bil som ikke ser helt forjævlig ut, tenkte jeg at skulle prøve å lære meg litt om bilpleie. Gikk til innkjøp av Scandicshine Bilpleiepakke 1.

Fikk produktene i dag og peiset på. Innså etterhvert at jeg hadde gjort noen rare valg når det gjelder rekkefølgen av vaskingen. Begynte med å dynke på Bilberry 1:3 på felgene (brukte vel ca desilitern utblandet pr felg, ikke anelse om det er mye eller lite). Spylet så av bilen med hageslangen nøye. Deretter spylte jeg av felgene. Synes ikke felgrensen tok all verden, så jeg la på en nytt lag med Bilberry 1:3 og begynte å vaske bilen (glemte å vaske dekkene og rundt bensinlokket) med Chemical Guys Super Suds II.

Etter bilvasken og spyling av såpevann var over skrubbet jeg felgene. Var ikke noe særlig å skrubbe over felgene med en kjøkkensvamp/skrubb, må få meg en felgkost. Etter felgene var tatt (tok vel 10-15 minutt) spylte jeg over felgene og tørket av bilen. Innser i ettertid at det kanskje er greit å gjøre seg helt ferdig med felgene, dekkene og sånne småting før man begynner på bilen, i forhold til spyling og tørking.

UANSETT, resultatet på selve lakken er jeg ganske fornøyd med, spesielt med tanke på at jeg tror det er en stund siden forrige eier har polert og vokset bilen. Men felgene ble langt fra rene. Har noen bilder her.

post-3557-0-41958100-1316694301_thumb.jp

Før vask

post-3557-0-41765800-1316694298_thumb.jp

Før vask

Etter vasken var det enda en del små svarte partikler igjen.

post-3557-0-46566900-1316694836_thumb.jp

Litt vanskelig å se på miniatyrvisning, trykk på bildet for full oppløsning. Antar det er asfalt, og at Prickbort kanskje burde vært inkludert i startpakken til SS. Skal anskaffes snarest.Var dog noen mye verre flekker, er dette klarlakk som har flasset av?

post-3557-0-00903000-1316694417_thumb.jp

I så fall, er eneste alternativ å pusse ned felgen og lakkere den igjen?

Ellers vil alle tips bli tatt godt imot! Skal bevege meg inn i voks- og poleringsverden i juleferien, da har jeg tilgang til en ordentlig plass å jobbe. Legger ved et kjapt bilde av bilen etter vask.

post-3557-0-42079900-1316695175_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok flassing av lakk ja. Ny lakk er svaret. Det der er nok replica av M5-felger, som gjerne har dårligere lakkvalitet enn originale BMW-felger.

De små sort e prikkene er gjerne innbrent bremsestøv, som kan sitte noe grusomt om det ikke tas fortløpende. Etter min erfaring tar ikke Prickbort og andre asfaltfjernere disse, ei heller andre typer vanlig vannløselig avfetting. Forsøk å dynke med ren ublandet felgrens over lang tid. Jeg har best erfaring med clay. Uten at jeg har prøvd det selv vil jeg tro IronX gjør en bedre jobb enn det meste av avfettingen. Du kan evt. prøve ren white spirit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Iron-X gjør en kanon jobb på det gule belegget du har på felgen din feks.

Men på det siste bildet, er det tørkehåndklet som ligger på grusen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Prickbort og IronX fjerner de flekkene med litt gnukking med en svamp. Ellers vil clay også ta dem, men det blir nok en del jobb likevel. Jeg sto og gnukket på vinterfelgene mine i 5 timer i vår for å få vekk alle slike flekker, limrester og diverse dritt som hadde festet seg i løpet av vinteren...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår! Skal prøve med Prickbort først, om ikke det går får jeg teste ren Bilberry. Noen som forresten vet en ok plass å handle Prickbort i Trondheim? Helst rundt Lade.

@Bernhard: Neida, unngikk å la noe av vaske- eller tørkeutstyret være i nærheten av grusen. Er noen gamle Volvo-felger som står pakket inn i store plastposer det der.

@Odd-M: Replica altså? Okay, kjipt det. Ser for meg lakkering av felgene kan bli en kostbar affære?

Oppdatering: Ringte litt rundt, Statoil i Innherredsveien har Prickbort 1 liter til 89kr.

Endret av souji
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte Mekonomen på Lademoen, han som tok telefon hadde aldri hørt om Prickbort og var sikker på at de ikke hadde det. Men Hydro Texaco (Uno X) på Obs Lade har Prickbort til 64kr litern.

Oppdatering: Prøvde først Prickbort på felgen, vente 5-10 minutter, så skrubbet jeg som helt. Funket dårlig. Skylte vekk, kjørte ren Bilberry på felgen og deretter samme leksa. Tror det hjalp litt, men følte ikke at jeg fikk skrubbet vekk noe særlig av det svarte flekkene og det gul-oransje belegget. Hva er neste steg? Har sålangt fått tips om parafin og white sprite, noe å satse på?

Endret av souji
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...