Gå til innhold

Nytt hus - valg av produkter


Maarten

Recommended Posts

Heisann folkens!

Jeg har i disse dager handlet enebolig og ønsker litt inspill i første omgang hva en burde velge på lys fronten. Det er nok ikke til å komme unna at det blir litt downlights i stue, kjøkken og gang, og i den forbindelse lurer jeg på om LED er tingen, eller vanlig halogen som gjelder. Er det noen merker som er å foretrekke i forhold til andre? Finnes det butikker på nettet som er rimelige på kvalitetsprodukter, eller gjelder det å kjøpe via kjente/eletrikere?

Håper det er flere som er eller har vært i denne fasen som kan dra nytte av denne tråden. Blir en tråd som omhandler kjøp av innvendig ting og tang i huset. Dette var ett av sikkert mange spørsmål som kommer til å dukke opp i løpet av prosessen med husbyggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer

Når det kommer til elektroartikler så er nok bekjentskaper den billigste løsningen. Spesielt hvis du har en kompis som ikke legger på prisene. Du kan få det enda billigere hvis du vet hvor mange spotter feks du skal ha slik at du kan bestille alt samlet, da er det enklere å få en meget god pris :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, jeg er Elektroinstallatør i eget liite firma ( i Arendal ) og kan sikkert anbefale deg litt saker og ting.

Skal du bygge nytt fra bunnen av, eller skal du renovere et eksisterende hus?

Billigste i dag er å montere 230V downlight med GU10 sokkel, da kan du sette inn LED pærer i de i etterkant, men må sjekke at dimmern kan dimme LED pærene da selvsagt.

Ellers så er wirespot belysning ganske pent, særlig hvis du har litt høyde under taket, eller skråtak.

Du har også muligheten til lettere å implementere smarthus funksjoner hvis du bygger nytt, tenker da på varme og lysstyring, da gjerne via smartphone/iphone etc.

ellers er det et godt tips å ikke være gjerrig med antall stikkontakter i rommene, tenk på ominnredning av rommet, slik at du ikke binder deg opp til å ha tv etc på en plass i stua for eks. Tenk strategisk på plassering av lysbrytere, da de kan byttes ut med bevegelsesfølere som tenner lyset for deg når du kommer inn i rommet/gangen, er helt konge når du kommer inn ytterdøren med hendene fulle av varer, og så går lyset på for så å slukke seg automatisk etter en viss tid.

Når det gjelder priser så er ikke det utstyret elektrikerne monterer/selger det billigste, men dette er noe vi har prøvd i mange år og som vi vet funker, blir som innen detailing, erfaring teller, og kvalitet koster.

Er jo lov å prøve å få til en deal med trikkern om at du kan legge endel punkter selv, mot at han leverer materiell

Lykke til

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er midt i planleggingsprosessen på nytt hus selv, og jeg har notert meg følgende punkter:

-spotter på annenhvert trappetrinn, både estetisk lekkert og en trygg måte å lyse opp trappen på

-2 sone spotter på stuen, mulighet til å dimme bare tv-kroken mens fruen kan beholde litt lys på spisestuen og resten av stuen

-skumringsrele på utvendig lys slik at jeg slipper å slå lysene av og på hele tiden

-punkter over vinduene på stuen slik at jeg slipper skjøteledninger hver jul når det skal opp både det ene og det andre

-bevegelses-sensor på lys i entre, vaskerom, bad og bod

Ønsker meg også lysstyring via smartphone, men det er mer gimmick enn nødvendig.

Nyere LED har et langt mer naturlig lys enn når LED først kom på markedet. Dette kombinert med mindre energibruk og lengre levetid enn halogen, gjør LED til en vinner hos meg.

Angående priser så kommer nok jeg i stor grad til å benytte meg av lokal elektriker som husbygger har avtale med. Jeg vet at feks Avinor har en kjempeavtale med Elektroskandia, og trolig flere andre firma også. Et greit alternativ om man skal pusse opp eksisterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, jeg er Elektroinstallatør i eget liite firma ( i Arendal ) og kan sikkert anbefale deg litt saker og ting.

Skal du bygge nytt fra bunnen av, eller skal du renovere et eksisterende hus?

Huset er helt nytt, skal notere meg i boka disse betegnelsene du bruker på sokkel osv. (Kanskje litt gammeldags med bok, men da vet jeg hvor jeg har det og en bok kan ikke "ta kvelden") Tenker at jeg skal høre med en bekjent som skal bo noen hundre meter unna om han kan være behjelpelig med å skaffe det jeg trenger og langt på vei legge opp punkter osv.

Jeg er midt i planleggingsprosessen på nytt hus selv, og jeg har notert meg følgende punkter:

-spotter på annenhvert trappetrinn, både estetisk lekkert og en trygg måte å lyse opp trappen på

-2 sone spotter på stuen, mulighet til å dimme bare tv-kroken mens fruen kan beholde litt lys på spisestuen og resten av stuen

-skumringsrele på utvendig lys slik at jeg slipper å slå lysene av og på hele tiden

-punkter over vinduene på stuen slik at jeg slipper skjøteledninger hver jul når det skal opp både det ene og det andre

-bevegelses-sensor på lys i entre, vaskerom, bad og bod

Ønsker meg også lysstyring via smartphone, men det er mer gimmick enn nødvendig.

Nyere LED har et langt mer naturlig lys enn når LED først kom på markedet. Dette kombinert med mindre energibruk og lengre levetid enn halogen, gjør LED til en vinner hos meg.

Angående priser så kommer nok jeg i stor grad til å benytte meg av lokal elektriker som husbygger har avtale med. Jeg vet at feks Avinor har en kjempeavtale med Elektroskandia, og trolig flere andre firma også. Et greit alternativ om man skal pusse opp eksisterende.

Har du fått noen priser på dette Knutis? Hørtes veldig overveid ut de punktene du har satt opp. Dette hjelper meg faktisk på vei, er første gangen vi bygger nytt så dette blir spennende!

Mange takk for at dere tok dere tid til å svare meg her!

Endret av Maarten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nettopp pussa opp stua,der ble det bygd spotkasser rundt hele stua å satt inn 18 spotter,strategisk plassert,man bør tenke litt på å unngå å få sånn institusjonsfølelse med rekker meed spotter i taket,kan legge ut bilder om ønskelig.

A6 Avant bitdi

S2 avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått noen priser på dette Knutis? Hørtes veldig overveid ut de punktene du har satt opp. Dette hjelper meg faktisk på vei, er første gangen vi bygger nytt så dette blir spennende!

For min del er det første gang jeg bygger noe som helst, så har hatt meg mange runder med kompiser som har bygd hus siste årene. :)

Jeg skal i kontraktsmøte med bygger imorra, vi bygde oss kjøkken idag (også med spotter, jeg er ingen fan av lamper) og skal i møte med vvs og elektriker neste uke.

En annen ting jeg skal få gjort er å legge rør til høyttalerkabler i veggene, slik at jeg slipper å ha noe synlige kabler på stuen. TV skal opp på vegg og resten blir satt på teknisk rom/bod og styrt via nettverket. Alle produsenter av nyere surroundreceivere med respekt for seg selv har modeller som kan styres fra feks ipad eller smartphone nå for tiden. Pga unger kommer jeg til å gå for vegghengte høyttalere, og da som sagt med skjulte kabler. Tror det kommer til å dekke behovet både for stereo og hjemmekino. :)

Huset vi skal bygge har en flate på ca 100m2 og er totalt på ca 150m2. Rimelig skrått tak mange steder i andre etasje mao.

Jeg vil også ha spotter i entre og på badet. Så da ender jeg opp med 2 soner på stuen, en sone på kjøkkenet, en sone i entreen (tror jeg kommer til å koble disse sammen med de i trappen) en sone på loftstuen og en sone på badet oppe.

Alle tre soverommene kommer til å få lamper i forskjellig utførelse, det samme gjelder boden og vaskerommet nede.

Husker jeg ikke helt feil er det planlagt ca 170 punkter i huset totalt, og ikke glem å få nok kontakter på kjøkkenet til bl.a kaffemaskin/trakter, foodprosessor, eggekoker og brødrister samtidig, juicepresse, julestake i vinduet osv. De fleste jeg kjenner har hatt for få kontakter på kjøkkenet, spesielt når hele familien skal ha frokost samtidig. :)

Edit: og nei, jeg har foreløpig ikke fått priser på noe av dette. Ble litt overrasket over at kjøkkenet ble så dyrt som det ble, nesten 200k og da er det med benkeplater i laminat. Du kan si det slik at vi har firet litt på størrelsen på huset, og bruker heller de pengene på kjøkken, stue og bad; de rommene som kommer til å bli desidert mest brukt og mest satt pris på. Til sammenligning har vi idag et bad på 3m2 og kjøkken på 9m2, så vi gleder oss veldig til hus. :)

Endret av Knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk også på oppvarmingsmuligheter, varmepumpe, varmekabler, vannbåren varme etc.

Ved varmekabler så vil jeg anbefale å legge lavtbyggende gulv, da får du et mye mindre volum støp å varme opp og kjøle ned ved nattsenking etc, dette fører til at du vil spare masse penger i løpet av året. Det legges da enten en grovstøp med fastlimt depron 3 eller 6mm som varmekablene limes på, det legges da flytstøp oppå dette i 1,5-3cm alt ettersom type støpemasse. Samme prosedyre ved spongulv, limer depron, legger varmekabler godkjent for legging på spon, flyter samme type støpemasse oppå dette.

Ett annet snasent alternativ er elflex varmefolie, denne legges på depron, 60-90w/m2, 0,2mm byggplast oppå denne, for så å legge parkett/laminat rett på, da får du en lav byggehøyde (4-5mm) med et nydelig gulv med en oppvarming som ikke fører til sprekker i parketten, det er da viktig å ha en regulator med maxtemperatur instilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nettopp pussa opp stua,der ble det bygd spotkasser rundt hele stua å satt inn 18 spotter,strategisk plassert,man bør tenke litt på å unngå å få sånn institusjonsfølelse med rekker meed spotter i taket,kan legge ut bilder om ønskelig.

Du må gjerne legge ut bilder, det liker vi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å 'crashe' tråden din så tidlig, men jeg er i en sluttfase på mitt nøkkelferdige hus, og trenger innspill på lysfronten her også :P

Jeg har nemlig et trappehull med et takpunkt i taket, hvor dette befinner seg borti 4(!)m over fast grunn, og jeg vil ha noe som ikke ryker i tide og utide! Fruen vil jo da selvsagt ha flere lyspunkt med varierende lengder, og jeg tenker da at holdbarhet x fancy = LED.

Så, spørsmålet blir, finnes det noe slikt?

Har tilgang på handel hos de fleste store el.grossister, så pris er vel ikke det største problemet.

På forhånd takk!

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...