Gå til innhold

Hvordan gjøre dette?


kenset

Recommended Posts

Har lenge vært på jakt etter en "kone nr 2-bil", og nå har jeg kommet over en aktuell kandidat. 88 Golf GT som er i helt OK stand. Kjenner til selger og han er ingen "mishandler", men han er heller ikke medlem av DCN...

Prisen er meget hyggelig, faktisk så hyggelig at det skal godt gjøres å tape penger uansett hvordan det går.

Grunnen til prisen er at førerdøra sender vannet inn i gulvet i kupeen i stedet for i dreneringen. Slett ikke uvanlig på Golf, så hvis det blir kjøp så skal jeg ta av alle dørsider og erstatte plasten med ny, stake opp drenering, se i vannkassa om dreneringa er ok, sjekke bak baklyktene og dreneringa til takluka. (Ja har hatt Golf 2 før :rofl1: )

Det som er bakdelen er at vannet har resultert i vond lukt. Mugg heter det vel på fagspråket, og det er vel ikke direkte helsebringende. Dermed ryker jo gulvteppet ut og skal få seg en omgang med høytrykkspyler og kost. Hvilket middel bør jeg bruke til dette? Har i grunnen ikke noe egnet middel til slikt så må bestille uansett tror jeg. Hadde vel ikke vært noen bakdel om det er litt soppdrepende heller... har lest at enkelte interiørrenser er tilsatt dette, men har ikke funnet ut hvilke.

Setene regner jeg med å klare på den konvensjonelle metoden. Har jo ikke vært så høy vannstand i bilen at det har komt opp der.

Det som gjenstår er en kjapp "liftoff" av teppet for å se tilstanden under. Vil ikke ha gravrust, men har trua på at det er ok siden det ikke har pågått så veldig lenge.

Om teppet er forbi redning så finnes det slike på høggern.

Noen som har vært bort i dette før og fått tilfredsstillende resultat eller er det bare å gå rett på hoggeri og hente teppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle gitt deg et råd så var det vel å få tak i en ozon maskin og en våtstøvsuger..

Ta ut teppet av bilen og skur det godt med CG Greenclean. Legg så teppet inn i et lite rom sammen med ozonmaskinen og kjør en behandling for å fjerne sist rest av bakterier..

Så skurer du det som er igjen i bilen så godt du kan og kjør ozonmaskinen i bilen etterpå.. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror du GreenClean klarer å fjerne muggsopp om det finnes det i teppet?

Har ikke erfaring fra et slikt tilfelle men tenkte at man muligens må ha ozon eller lignende for å drepe muggen helt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har damprenser, og den har fått bukt med ganske mye. Sist på lørdag da jeg fjerna hundespy som hadde ligget i baksetet et par mnd :)

Tror jeg får se an hvordan det egentlig er. Ut med teppet skal jeg uansett for å få sett på hva som er under samt vaske og tørke det skikkelig. Muggsopp i lufta en puster er ikke å spøke med..

Som sagt så er det enkleste å kjøpe nytt (brukt) teppe men det er ikke gøy når det er enkelt :rofl1:

Greenclean har stått på ønskelista lenge så det blir nok en bestilling rimelig umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var angående muggsopp jeg ville brukt ozonmaskinen.. Det Som du sier, det er absolutt ikke heldig å puste i dette om det skulle være noe igjen i bilen..

Enig,

Må undersøke mulighetene for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilen innkjøpt. Den muggen han snakka om hverken så eller lukta vi noe til. Det lukter akkurat slik som alle gamle golfer.

Dommen er at teknisk er den veldig bra. Nytt eksosanlegg og en bærekule for et års tid siden. Ingen ulyder og fast og fin på alle måter. Som nye piggdekk og medium bra sommerdekk.

Det som mangler er å bytte plasten inni dørene og tette rundt låsen til bakluka samt montere ny elektrisk del på tenningslåsen. Startes for tiden med en lampettbryter :thumbup:

Og en grundig opptørking selvsagt samt en flekk med overflaterust på kanalen.

Tar man kjøpssummen og trekker fra vrakpanten, den fulle tanken med bensin, "sport"setene som er lett å selge samt rustfri bakluke og en fin dør så tenker jeg regnestykket går i pluss selv om den ikke klarer neste EU-kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JensChristian

Vær forsiktig med den lampettbryteren, jeg vet at på gamle Citroener kjøres hovedstrømmen gjennom tenningen, og det blir for mye for en stakkars lampettbryter :P Kan være tilfelle på flere eldre biler, selvom fransk bildesign er i "en klasse" for seg selv!

Kommer det S&S på denne? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampettbryteren går bare på startmotoren. Resten går på en bra dimensjonert lask. S&S vet jeg ikke, men blir nok en del testing av div teknikker på denne så den dukker nok opp på forumet etter hvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten update:

Bilen har vært ribbet for interiør, tørket med vifte i 3 dager mens jeg installerte ny plast i dørene og tetta rundt ene baklykta.

Finner ingen spor etter muggsopp verken før eller etter tørking. Rensa kjapt over tepper uansett, dog ikke med maskin.

Lukta i bilen er _ikke_ mugglukt, bare gammel Golf-lukt. Godt fornøyd!

Nå gjenstår det bare ny tenningslåsbryter så er vi ship-shape :thumbup:

Ang S&S: Meeeeget tvilsomt. Mangler en god del klarlakk på denne bilen. Kun noen få paneler som ikke er rammet...

Endret av kenset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...