Gå til innhold

Noen som har tips til makuleringsmaskin?


Are G

Recommended Posts

Vurderer å gå til anskaffelse av makuleringsmaskin av mangel på peis.

Er det noen som vet om en bra og rimelig en?

Har tidligere vært borti den som selges på biltema, og den døde etter ca 1,5 dag så var helt verdiløs.

Skal ikke makulere store mengder med papir, men det er ønskelig med en som tar stift og en liten bunke med papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg prøvde først denne (pluss bøtte) fra Clas Ohlson, men den var elendig og stoppet etter 8-10 ark grunnet overoppheting.

Jeg var heller ikke fornøyd med at den laget så lange og brede strimler, for det var ikke veldig vanskelig å sette sammen strimlene til noe lesbart.

Clas fikk derfor maskinen i retur, og så kjøpte jeg denne her i steden. Den lager diamantpuslespill av arkene og det er flett umulig å sette dem sammen til noe fornuftig. Den liker ikke binders, men stifter er null problem.

Ulempen er at hvis du kjører den lenge blir den varm og trenger lang nedkjølingstid, og hvis for mange ark går nedi samtidig har den tendenser til å bli litt stuffet rundt knivbladene. Ut over det er det en helt kurant maskin for tilfeldig makulering.

Andre aktører har jo også makuleringsmaskiner, Staples har et greit utvalg.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Løfter denne igjen, da linken til diamantkuttermaskinen til Christer ikke virker. Og det kan jo ha skjedd litt siden 2011 :)

Er på jakt etter en crosscut-makulator, og har sett en billig-billig-versjon min far har som kutter i noe slikt som 3x40mm biter. Synes ikke det virker som noen fryktelig stor sikkerhet selv om jeg ikke bærer på statshemmeligheter (til daglig i hvert fall ;) )

Har søkt litt rundt og funnet ut at jo nærmere jeg kommer tall som 1x4mm jo bedre. Det er mindre viktig med stor kapasitet, bare det er relativt ugjenkjennelig og ikke bare "oj, et puslespill!" det som kastes i papirsøppelet. Tenker meg ideelt sett noe til under 500-lappen, men har ikke noe problemer med å doble eller tredoble det om det er det som skal til for å få noe som ikke er helt søppel.

Eller diamantkutting kanskje? Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Løfter denne igjen, da linken til diamantkuttermaskinen til Christer ikke virker. Og det kan jo ha skjedd litt siden 2011 :)

Er på jakt etter en crosscut-makulator, og har sett en billig-billig-versjon min far har som kutter i noe slikt som 3x40mm biter. Synes ikke det virker som noen fryktelig stor sikkerhet selv om jeg ikke bærer på statshemmeligheter (til daglig i hvert fall ;) )

Har søkt litt rundt og funnet ut at jo nærmere jeg kommer tall som 1x4mm jo bedre. Det er mindre viktig med stor kapasitet, bare det er relativt ugjenkjennelig og ikke bare "oj, et puslespill!" det som kastes i papirsøppelet. Tenker meg ideelt sett noe til under 500-lappen, men har ikke noe problemer med å doble eller tredoble det om det er det som skal til for å få noe som ikke er helt søppel.

Eller diamantkutting kanskje? Innspill?

Hvis du skal handle hos Clas-bob:

http://www.clasohlson.com/no/Rexel-Auto+-60-Cross-Cut-makulator/34-1562

og

http://www.clasohlson.com/no/Rexel-Confetti-Auto+100-makulator/34-2756

Ellers har sikkert Tybring-Gjedde/Binders/Staples eller hva de nå heter for tiden noe funksjonelt også:

http://www.staplesbutikken.no/SearchEngine-makulering

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antageligvis statshemmeligheter :P

Jeg vet hva du egentlig er på jakt etter. Bensinkanne, stålbøtte og lighter..

Endret av StianMH

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Personvern og ID-tyverihysteri til side, jeg hadde ingen problemer med å trakke 5 stinnfulle bossekker med papir gjennom makulatoren min og dumpe det i papirdunkene til BIR da jeg flyttet. Det skal sies at jeg rev av hjørner med fødselsnumre og innloggingskoder fra selvangivelser og desslike og brant det i bakhagen, men resten var papir jeg ikke var særlig bekymret for at noen kunne få noe fornuftig ut av, og hvertfall ikke med tanke på mengdene papir jeg dumpet.

For litt ekstra sikkerhet ble det raslet godt i sekkene sånn at det blandet seg skikkelig, og det ble spredd over flere tømmestasjoner. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hovedsakelig id-tyveri og relaterte ting, ikke noe spesielt.

Fra dagens lille sjau:

Førstegangskoder til netthandel (hva de nå mener med det), kontofonkoder, personnummer, ferdigutfylte "lån penger her uten sikkerhet! Lån, lån, lån!"-skjemaer, allslags kontoutskrifter, litt nye pinkoder og "Her er ditt nye Mastercard"-brev med kortnr, navn og utløpsdato pent trykket speilvendt inn i papiret :)

Alle som synes jeg er overdrevent paranoid må gjerne gi bort visakort-detaljene sine til en jøde (ja, faktisk) som kjøper grunning(!) og datingsidemedlemskap for 20-25k rett fra lønnskontoen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

Om du kjøper en av de makuleringsmaskinene som anbefales her, også bruker du den til beholderen er ca halvfull. Så rister/rører du i haugen med makulering, og kaster innholdet i forskjellige poser over et par uker, så er du nær 100% trygg. Hvis det ikke holder for deg må du legge 4000+ i makuleringsmaskin. :)

Noe av papiret kan brukes som opptenningspapir i ovnen, fungerer optimalt. :)

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De på jula og clasohlson funker helt greit nok med tanke på pris. Du får riktig nok hva du betaler for, her er de jeg har hjemme og på jobben:

http://www.clasohlson.com/no/Exibel-Cross-Cut-makulator/38-1487 Lager "store" småbiter som du kan lett spre litt her og der i bossbøtten eller som andre gjør, blande med blekk.

http://www.clasohlson.com/no/Rexel-Auto+-60-Cross-Cut-makulator/34-1562 Denne har ark mater, du kan ha inntil 60 ark i den om gangen. Deretter går den av seg selv. Her også er det litt størrelse på bitene, så er det viktige dokumenter så bør du gjøre noe mer med restene.

Er det viktige papir du skal makulere så bør du legge i litt mer eller gjør litt etterbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...