Gå til innhold

Råd behøves snarest :) ifm heving av salg av bil


Morrizon

Recommended Posts

Hei alle,

Nå har jeg ikke vært her på evigheter - en vakker kvinne er årsaken wink.gif og en vakker kvinne er også grunnen til denne posten. Jeg håper noen med gode ideer kan gi meg noen gode råd her om følgende

Madamen solgte bilen sin til slekt i fjor sommer, for en sum av kr. 130.000,- Denne skulle så betales ned i månedtlige avdrag, og det ble skrevet skriftlig kontrakt med kommentaren "Hvis bilen ikke blir betalt har selger rett til å komme tilbake å hente bilen og salget betraktes som hevet"....

Saken som er litt kinkig er at på de 15 mndr som har gått siden bilen ble solgt, er det kun betalt inn kr. 15 000,- (småpenger) hvor siste avdrag var for 10 mndr siden, og siden nær familie har kjøpt bilen har hun kun bedt dem legge den ut til salg så hun får inn pengene sine. Bilen har nå ligget - overpriset - til salgs på finn.no i 7 mndr, med kun en eneste interessent som tok kontakt, men aldri dukket opp....

De som kjøpte bilen vil nå ha bilen stående hos seg, inntil de får napp via finn.no og får solgt den, og i mellomtiden har de heller ikke betalt en krone på den. I mellomtiden har bilen blitt mere slitt ned og nesten 30 000 km har påløpt....

Så, hvilken muligheter har hun nå, kan hun heve kjøpet og få en salgsmelding hvor begge parter fyller inn del 2 på salgsmelding på vognkort? Kjøper krever nå de 15 000 kr som er innbetalt tilbake, SAMT utlegg for nye dekk, deler som er byttet siden i fjor, samt penger for omregistreringen de betalte når de "kjøpte" bilen...

Slik jeg ser det så har de bare med å levere tilbake bilen, slik den er, og med de dekk som hører med, og anse de 15 000 kr som tapt, siden de ikke har betalt det de skulle i henhold til avtale.....

Skjønner dere hva jeg vil frem til ? Og hva tror dere vil være det rette juridisk sett ?

Gode råd og innspill tas gjerne i mot da hun selv ønsker å ta tak i salgsjobben og få denne videresolgt så fort som mulig....

Mvh

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Håpløst når det ikke går ann å stole på familie engang.

Men hadde de en avtale om hvor mye som skulle betales inn og når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det skulle betales i HEFTIGE avdrag, hvordan de trodde de skulle klare det er meg en gåte, 7000,- i mnd (galskap) (men KUN muntlig avtale), og når de har betalt 15 tusen på 15 mndr, så sier det seg selv at den planen sprakk HEFTIG :(

Kontrakt var skrevet skriftlig, NAF sin vanlige standardkontrakt....

Endret av Morrizon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakk om tull,hent bilen før den får mer kilometer og slitasje,å selg bilen for det den er verdt og få det ærlige familiemedlemmet til å betale mellolegget på den prisen de skulle betale da de kjøpte den!!

A6 Avant bitdi

S2 avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JensChristian

Nå er ikke jeg jurist, men såvidt meg bekjent er jo dette direkte kontraktsbrudd såfremt det fremkommer i avtalen at det er et fast månedlig beløp som skal betales, og dette ikke er oppfylt. :)

Synes 10mnd er i lengste laget, det er ikke bare å være snill, mye mer enn det. Hvis man ikke evner å betale mer enn 15.000 på 15mnd har man belånt seg over egen evne...

Uansett så håper jeg det ordner seg :)

x2 på det Solhaug skrev

Endret av Christian Hossmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Da hadde jeg kjørt på for å hente bilen, og fått med alt som var av nøkler. Så får "ny" eier av bilen ta konsekvensene av hva advokat sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Man kan være grei med alt unntatt penger" - er et motto jeg lever etter.. Og det har hittil fungert ganske greit - og spart meg for mye irritasjoner.

I utgangspunktet er det vel her en restgjeld på 115.000,-, som kjøper er ansvarlig for å dekke inn på den ene eller den andre måten. Hvis et salg av bilen ikke dekker inn dette, ville kjøper i en "normal" finansieringssituasjon måtte fortsatt å betale til lånet var i 0,-

Men siden dette sikkert er en privat avtale med masse smutthull hadde jeg bare dratt og hentet bilen, og solgt den selv..

Tapet skrives av på konto for dyre lærepenger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tapet skrives av på konto for dyre lærepenger :-)

Hehe joda, tapet tar hun, hun vil bare ha bilen ut av systemet og de som "kjøpte" den så fort som mulig for å få frigitt sine penger......

Hmm, jeg får kanskje ta en samtale med forbrukerrådet i morgen go høre hva de anbefaler også....

Takk så lenge iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ha hentet bilen promte. Det er ikke sikkert nye eier ikke har betalt forsikring heller da, når det da tydligvis er så dårlig med betalingsevnen. Så kanskje ta resten av saken med advokat. Men at ny eier skal ha 15 gratis bil med 30 000 km er vel ikke helt rimelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suger når slikt skjer, føler med deg der. Men over til saken så hadde eg hentet bilen så snart så mulig så dens verdi ikkje synker mer med tanke på økt kjørelende osv. Om du er medlem av NAF (eventuelt madammen er det) så har de advokater som har vert borti slike ting før! Fattern fikk veldig god hjelp av NAF da han fikk problemer med forhandleren han kjøpte bil av.

Og dagens siste lite anbefaling til alle, aldri handle bil med familie! Men det har du vel erfart nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suger når slikt skjer, føler med deg der. Men over til saken så hadde eg hentet bilen så snart så mulig så dens verdi ikkje synker mer med tanke på økt kjørelende osv. Om du er medlem av NAF (eventuelt madammen er det) så har de advokater som har vert borti slike ting før! Fattern fikk veldig god hjelp av NAF da han fikk problemer med forhandleren han kjøpte bil av.

Og dagens siste lite anbefaling til alle, aldri handle bil med familie! Men det har du vel erfart nå :P

50 øre pr km......... :wacko: litt lite det må vel kjøper/svindler og forstå. Madammen din burde også få betalt for renter.Minimum 5% per år. Slik jeg ser det skylder "kjøper" madammen din 124750 nok i dag. Og husk Thomas_K sine ord: "Det er ikke sikkert nye eier ikke har betalt forsikring heller da, når det da tydligvis er så dårlig med betalingsevnen." Det kan fort bli dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper krever nå de 15 000 kr som er innbetalt tilbake, SAMT utlegg for nye dekk, deler som er byttet siden i fjor, samt penger for omregistreringen de betalte når de "kjøpte" bilen...

de utlegg "ny eier" har hatt på bilen er vel mere driftsutgifter for den slitasjen de har påført kjøretøyet!! Alvorlig talt.. leier man en bil må man jo fremdeles betale for bensinen i tillegg! at de krever penger igjenn for dette er jo helt uhørt! kan jo tross alt ikke forventes at madammen din skal betale de for at de har slitt ut bilen hennes!

det er jo de som ikke holder sin del av avtalen her, meg bekjent er det som regel de som ofte sitter igjenn med sjegget i postkassa og......

bare å anskaffe seg advokat, familie eller ei dette må dere ikke finne dere i.....

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

1. Engasjer en advokat

2. Hent bilen

Vær obs på at videresalg av bilen kanskje ikke er mulig før tvisten er løst på den ene eller andre måten, men det vil advokaten kunne si noe mer konkret om.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sant at man skal vente med å selge bilen til tvisten er løst..

Jeg hadde en sak ang en bil engang, og da ble den stående i nesten 2 år før saken var løst.

Heldigvis måtte motpart dekke verditapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en vanskelig problemstilling dette.. I utgangspunktet vil jo eier være ansvarlig for å vurdere hvorvidt kjøper er i stand til betale de avtalte avdragene, men dersom det ikke foreligger noe dokumentasjon på dette blir det vanskelig. jeg mener dette helt klart handler om et kontraktsbrudd, og kjøper har ikke, under noen omstendigheter, oppfylt de krav som kjøpekontrakten inneholder. Et kontraktsbrudd, slik som dette, vil nok i de aller fleste tilfeller føre til en tilbakeføring av kjøretøyet til forrige eier.

Jeg ville tatt utgangspunkt i kontraktsbruddet, og henvendt meg til forbrukerrådet (evt. kjøper) der nødvendige opplysninger og selvsagt også krav om enten fullstendig betaling av bilen, eller at kjøpet heves og selger får bilen tilbake (og selv dekker et eventuelt verditap).

Får håpe saken får en lykkelig slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er familie, så er det kanskje ikke så lurt å ta inn advokat? Vanskelig dette, men vil anta at noen vil føle seg støtet om det har gått så langt at en advokat må inn.

Uansett er jo dette uhørt. Jeg blir nesten kvalm av å lese historien. At folk ikke klarer å tenke såppass forundrer meg. Spesielt når de skal ha tilbake pengene, samt utlegg for masse rart? Helt sinnsykt. Om de har påført bilen 30.000km mens de har hatt den, er dette en ganske stor kostnad på selve bilen, som tilsvarer mye mer enn 15.000kr og dekk.

Men det er jo et kontraktsbrudd, og bilen bør hentes umiddelbart før de kan gjøre noe mer spetakkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

All den tid de driver og skaper seg idiot over betalingen, mislighold av kontrakt og i tillegg krever penger tilbake for omreg, nye dekk etc tilsier at det ikke er vits i å prøve å snakke fornuft med dem, og hanke inn en advokat med en gang. Slekta er verst, heter det seg jo, og "alle" sier jo at man ikke skal selge noe til slekten...

Uansett hvordan dette håndteres vil det føre til sure miner i slekten, så fra et rent egosentrisk-økonomisk synspunkt er det like greit å gjøre det etter boken med bistand fra noen som vet hva de holder på med, så blir hvertfall det økonomiske og juridiske tatt hånd om på en skikkelig måte, og så får slekten ordne sine interne anliggender på kammerset.

Hvis de nekter å utlevere bilen kan dette faktisk sees på som tyveri, og da kan det være greit å rasle litt med sabelen og mumle litt om politianmeldelse...

  • DCN Poeng 1

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å kom til enighet med dette familiemedlemet før dere begynner å dra inn advokat.

Få hentet bilen så den ikke slites noe mye mer, selg den for det den er verdt og ta tapet på egen kappe. evt få han/hun til å selge bilen fort som F... sånn at dere får pengene.

Tilbakebetaling for slitedeler osv skal dere ikke gjøre noe med, "kjøper" har nå i 15mnd leid en bil så å si gratis, si at han kan prøve å høre med ett utleie firma hva de skal ha for å leie bort en lik bil i 15 mnd og 30 000 km :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...