Gry 625 Skrevet 2 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 2 September, 2011 (endret) 19 august Brukte en halvtusing på bulkeutdragningsverktøy på Torshov, og tenkte dagen passet for å teste det. Utetemperaturen lå rett omkring 18 grader (oppholdsvær). Ikke sjekket temp på panelene. Vasket over områdene jeg tenkte å teste med vann på sprayflaske og tørket. Bilen er en Toyota Yaris 2001 med svart metallic lakk. Lakken virker ganske hard, får ikke etseskader av pipip-bæsj og den er ikke hårreisende oppripet selv etter flere år med svampevask og minst 14 runder i vaskemaskin med børster. Utstyret: Dentvanish evt Bulk-Fix fra Torshov Bilrekvisita. Bruksanvisning (inni blekka): -Benytt en loddrett lyskilde for å lokalisere midten av bulken/skaden -Påfør lim på den blå bulkknotten -Arbeidet må ikke utføres i direkte sollys -Blir bulken konveks etter bruk av bulkfikseren, bruk da den blå knotten til å presse bulken vannrett -Limrester fjernes med silikonfjerner -Bulkfikseren kan skade lakk, især der det er utført sparkling etc i skadeområdet -Resultatet blir best på flate karosserideler -På grunn av forskjellige materialer, tykkelse, form og spenn i karosseriplater, kan sluttresultatet ikke garanteres Forbehandling: -Forvarm limpistolen i ca 5 min -Sett spesiallimet på plass i limpistolen (bruk kun spesiallim beregnet på dette) Spesiallim: blått lim 0-20 grader lufttemp beige lim 18-36 grader lufttemp Advarsel: Unngå hudkontakt med flytende lim pga fare for forbrenning. Limpistolen bør frakobles strømkilden når den ikke er i bruk Innhold: Stor og liten knott Smultring på ca 10cm diameter 12V limpistol og fem limstifter (beige lim fulgte med i pakken) Lim på en av knottene og la den tørke 2-5min (hang med noe tråd her) Sett på smultringen og skru forsiktig Skru til bulken er dratt ut evt til knotten løsner slik den alltid gjorde for meg Første forsøk Andre forsøk Gidder ikke mer nå. Resultat? Diskutabelt, men muligens litt bedring (note to self: finn alle delene til stativet så kameraet kan stå fast på et sted for sammenlignende bilder) Disse to bulkene stammer fra samme uhell, den nedre er der jeg fysisk slo hengeren inn i døra, den øvre er der panelet buklet inn pga trykket av den første hendelsen. Antok selv at den øvre bulken skulle være en enkel sak da det bare er snakk om spenn i platen og ikke fysisk ytre deformering. Den virket rett og fin så lenge smultringen sto på, men spratt tilbake igjen. Og på panseret prøvde jeg meg på en gigantisk steinsprut. Det virker som den ble grunnere, tenkte ikke på å måle dybden, men en annen følge var at mye av lakken nedi fulgte med limet... Prøvde å rette ut bulk i taket etter uvøren omgang med takstativ: ikke synlig endring Prøvde å rette ut spiss parkeringsbulk i dør: ikke synlig endring Erfaringsvis: -Vanskelig å finne midten av bulken og vite hvor mye lim som trengtes. En ting er at ved for lite lim så får man ikke nok feste og knotten løsner for fort. Ved for mye lim blir for mye av bulken fylt opp og draget vil bli over for stort område (og antageligvis bidra til å løsne lakken istedet) -"Best resultat på (vann)rette paneler". Det er få flater på bilen min jeg vil kalle rette, men innenfor en 10cm diameter er det nok endel som kan passere. -Sannsynligvis burde heller det blå limet følge med i pakken, da 0-20 grader er et mer realistisk behov for norsk miljø. -12V et litt rart valg, hvis jeg først skal rette bulker gjør jeg det ikke i skogen på campingtur, men i nærheten av huset. (For øvrig antar jeg at limstiftene kan brukes i hvilken som helst limpistol, bare rens gjennom så man vet det kommer rett lim, og ikke det med glitter i som dattera di akkurat brukte til scrapbooking) Konklusjon: Litt skuffa. Lave forventninger men et naivt håp. Jeg drar heller til oppretteren på Helgelandsmoen og hører hva han kan gjøre edit skriveleif Endret 2 September, 2011 av Gry 1 7 Siter ...o.O... småbarnsmor ...o.O... '13 BMW F31 316d og en '00 BMW E46 323Ci x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km - mangler fremdeles en søt sportsbilLoggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 2 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 2 September, 2011 Dette var en test som fortjener cred. Jeg har en mye større pakke som baserer seg på samme prinsipp på vei fra Ebay, og jeg ble ikke så veldig optimistisk av meg når jeg ser hvor misfornøyd du ble. Men det skal bli spennende å se, har noen tilsvarende bulker jeg kunne tenke meg å fjerne. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Bernhard 2 385 Skrevet 2 September, 2011 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 2 September, 2011 Brynjar testet denne tidligere og han var heller ikke fornøyd, men han testet med ett annet lim og da minnes jeg å huske at han var fornøyd Men en flott og detaljert test, men hadde det vært en idè å vasket lakken først med silikonfjærner tro? For å fjerne dritt og fettstoffer så limet hadde fått enda bedre feste. Siter Facebook: Brynildsen Autospa Hjemmeside: Brynildsen Autospa Hjemmeside: BAS-ShopAudi RS6 Ducati 1199 Panigale S Audi Q7 S-line BMW 318D Ferrari 360 Modena BMW E92 320D Lemansblau Audi A8 D3 4.2 Quattro Audi A4 B7 Granatrød Audi RS4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter 1 399 Skrevet 2 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 2 September, 2011 Har samme settet jeg også. Ikke noe favoritt opplegg. Har vurdert å prøve våtslipe flekken bulken neste gang jeg skal prøve det for å se om det blir bedre feste da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NeDD 1 604 Skrevet 2 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 2 September, 2011 Flott og detaljert writeup. Synd det ikke fungerer. :/ Prøvd det spraybokstrikset som noen linket til for noen måneder siden? Evt. nogen som husker kan vise deg linken.. Siter Ueland Bilpleie & Detailing v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714. Mine jobber Detailer-garasjen Vår Facebook side Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gry 625 Skrevet 2 September, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 2 September, 2011 Forresten er jeg ganske sikker på at jeg ikke brukte QD for å vaske av, kanhende jeg brukte bare reint vann for å spyle bort dritt. Har jo silikonfjerner, skal se om jeg rekker å prøve det i løpet av noen dager. Legger inn info om bil og lakk Siter ...o.O... småbarnsmor ...o.O... '13 BMW F31 316d og en '00 BMW E46 323Ci x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km - mangler fremdeles en søt sportsbilLoggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØrjanA 1 742 Skrevet 2 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 2 September, 2011 Brynjar testet denne tidligere og han var heller ikke fornøyd, men han testet med ett annet lim og da minnes jeg å huske at han var fornøyd Men en flott og detaljert test, men hadde det vært en idè å vasket lakken først med silikonfjærner tro? For å fjerne dritt og fettstoffer så limet hadde fått enda bedre feste. Stemmer det at Brynjar fikk tak i noe annet lim som var sterkere og funket vell ganske greit da Siter http://www.facebook....dreassenAutospa http://www.facebook.com/bilpleiebutikkendrobak Sertifisert Scandic Shine Detailer Cosmic Detailing Center Sertifisert Scholl Concepts bilpleiesenter Sertifisert Polishangel Detailer Nanolex Certified Detailer DCN Approved Detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 2 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 2 September, 2011 Har brukt tilsvarende for å fjerne en del bulker på min bil. Billigsett fra ebay. Det trengs litt trening for å få det til å funke. Man må bruke mer lim enn man tror også. Limet skal dekke mer enn senter av bulken. Bruk alltid silikonfjerner da det minste spor av voks/sealer vil hindre limet fra å feste seg skikkelig Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar 2 446 Skrevet 2 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 2 September, 2011 Så med riktig forarbeid og kanskje et bedre lim enn det som følger med er dette ikke helt bortkastet å kjøpe? Hadde vært veldig greit å kunne tatt litt småbulker selv om behovet skulle dukke opp Siter Daglig leder Automotive Detailing AS Håndverksvegen 15 3917 Porsgrunn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skovdahl 58 Skrevet 2 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 2 September, 2011 Noen som vet hvor å få tak i lim som evt er sterkere da? For jeg har samme settet, som jeg tenkte å bruke. Men gidder ikke bruke det limet om det ikke funker skikkelig.. Siter Vasker bil for terapiens skyld![ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.[X] Ford Focus ST170 '03-mod.[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fr0d3 9 Skrevet 2 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 2 September, 2011 Jeg har brukt dette settet også, og stemmer i med Mighty sin kommentar. Noen ekstra tips er å være nøye med å ha knotten helt vinkelrett på panelet, og at du treffer senteret. Gjerne også forvarme panelet litt om det er kjølig temperatur. Jeg prøvde også å la en sitte på i et kvarter eller noe, og det føltes som den dro ut enda mer enn de på 2-5 min, men det kan ha vært innbildning. Korte, rooolige drag med skruen fungerte best for meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cotte78 391 Skrevet 2 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 2 September, 2011 Bra utført test, cred for utførelse og tekst. Kjipt att bulk fiksern fungerte så dårlig. Håper du oppdater tråden etter å ha testet mere. Siter ELCO Auto spa & detailing: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20379-elco-auto-spa-detailing/ Siste utførte jobb: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20083-2007-bmw-x3-30da/ Link til noen av mine utførte jobber:http://www.detailers...ekker-vaatslip/ , http://www.detailers...mw-530d-05-mod/ , http://www.detailers...er-svart-08mod/ ,http://www.detailers...od-solid-svart/Min bilpleie logg:http://www.detailers...hristians-logg/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 2 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 2 September, 2011 Smyger inn et spørsmål litt innen samme emne, håper det er tilgitt Noen som har noe erfaring med PDR verktøy, tenker da på disse "utretter-stengene". Noe sted man kan få kjøpt noe sånt? Evnt. noen som har en DIY løsning? Innbiller meg liksom at en sånn kunne vært kjekk å ha også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Bernhard 2 385 Skrevet 2 September, 2011 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 2 September, 2011 De stengene er visst relativt dyre og det er vel ikke bare bare å holde på med de heller.. Men artig om noen har litt selverfart info å komme med Siter Facebook: Brynildsen Autospa Hjemmeside: Brynildsen Autospa Hjemmeside: BAS-ShopAudi RS6 Ducati 1199 Panigale S Audi Q7 S-line BMW 318D Ferrari 360 Modena BMW E92 320D Lemansblau Audi A8 D3 4.2 Quattro Audi A4 B7 Granatrød Audi RS4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 15 Oktober, 2011 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 15 Oktober, 2011 (endret) Jeg har søkt litt etter slikt på ebay tidligere og ikke funnet noe innenfor mentalt stabile prisklasser, men her er hvertfall link til etpar sett: PDR Paintless Dent Repair Tools Pro Set (US$1495+$350 i frakt), 60 verktøy + diverse tilbehør PDR Paintless Dent Repair Tools Standard Set (US$1100+$120 i frakt), 72 verktøy Link til dagens søk. Endret 15 Oktober, 2011 av csjoh Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gr8pics 1 Skrevet 5 Oktober, 2019 Rapporter Share Skrevet 5 Oktober, 2019 Plukker opp en gammel tråd. Noen oppdaterte bedre løsninger for dette 8 år senere? Kjøpt et kit fra Biltema, problemet er at limet slipper for fort... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.