Gå til innhold

AVFETTING DREPTE GLANSEN!!??


Freddy73

Recommended Posts

FY i går skulle jeg bare dra innom en slik selvvask for å raskt dra over bilen min med høytrykk.

Er helt ny på dette med bilpleie men har lest noe her inne og polert opp bilen et par ganger allerede.(pga for dårlig grunnarbeid første gang) MEN jeg puttet på en tier for og ha på avfetting eller skum som det er der, Skumla hele bilen og lot det virke litt.

Spylte så grundig av bilen..

Så dro jeg opp til en kompis som bor 500 meter unna og gikk ut av bilen, Der var hele bilen (forøvrig en rød mitsu lanser med ss lakk) blitt like ille som den var før jeg i det hele tatt hadde gjort noe med bilen.. :eek:

I all hast hentet vi jo bøtte med vann og mcguiars nxt såpe dro frem mitt og vasket..

dette hjalp bitte litt men lakken er fortsatt ødelagt!!! :angry:

hvordan har dette seg?? :unsure:

Har gått over bilen med Mcguiars Ultimate compound og etter det hatt på Mcguiars nxtgeneration 2.0.

Den var jo blank og fin?? Bortsett fra møkkete i går da. :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

opplevde det samme på min røde mr2.Måtte over med maskine siden hele bilen hadde blitt rosa :) Er ikke helt bra enda, så en bør gå ganske grundig over etter å ha vært uheldig med avfetning.Min var bra voksa og brukte kun prickbort..

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

opplevde det samme på min røde mr2.Måtte over med maskine siden hele bilen hadde blitt rosa :) Er ikke helt bra enda, så en bør gå ganske grundig over etter å ha vært uheldig med avfetning.Min var bra voksa og brukte kun prickbort..

Så du har opplevet det samme men hva kan være årsaken? For sterk avfetting? Hva skal man i så fall bruke?? Vet at rød er vanskelig, men ikke noe er så fint som en strøken rød bil da.. (synes jeg) ^_^ Er litt ute etter hva jeg bør gjøre heretter så ikke dette skjer igjen.. :thumbs: Tror jeg legger på et par lag med voks nå. Kan man legge sealer på etter voks eller blir det omvendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir omvendt, voks oppå sealer. Menneh, hvor lenge lot du avfettinga være på? Kanskje den tørka inn i lakken? :)

Ikke sitte på til tørk men et par minutter.. :fun: gikk to runder rundt bilen så den tørket ikke.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avfettingen på selvvask er stort sett alt for sterk til at vi som har velpleide biler bør bruke den. Spesielt Statoil og Shell (som jeg har brukt i Molde) har avfetting som svir i øya på mange meters hold etter påføring, stripper bilen for alt som er.

En overraskelse mange med SS-lakk får seg er når de avfetter lakken første gang etter polering, og avfettingen fjerner mye av oljene som polishen har tilført lakken. Da blir den fort litt hvit og skjoldete igjen.

Trikset er å ta godt av lakken, gjerne med ull-pad og litt grov polish, slik at du er sikker på at det er frisk lakk du har fått frem og ikke bare at du har fjernet litt, og så mettet resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Årsaken vet jeg ikke, men har brukt prickbort mange ganger på bilen min før uten at det har gjort noe.Mitshubishilakk er ofte enda mer utsatt for det meste enn de fleste andre biler.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avfettingen på selvvask er stort sett alt for sterk til at vi som har velpleide biler bør bruke den. Spesielt Statoil og Shell (som jeg har brukt i Molde) har avfetting som svir i øya på mange meters hold etter påføring, stripper bilen for alt som er.

Akkurat.

Ja det blir siste gang jeg drar innom en slik vask å legger på avfetting i allefall..

En overraskelse mange med SS-lakk får seg er når de avfetter lakken første gang etter polering, og avfettingen fjerner mye av oljene som polishen har tilført lakken. Da blir den fort litt hvit og skjoldete igjen.

Trikset er å ta godt av lakken, gjerne med ull-pad og litt grov polish, slik at du er sikker på at det er frisk lakk du har fått frem og ikke bare at du har fjernet litt, og så mettet resten.

Litt redd for å bruke for grovt å da, Bruker Ultimate Compund nå. burde jeg kjøre en runde med noe grøvre først? Så compund,sealer og til slutt 2 lag med voks??

Årsaken vet jeg ikke, men har brukt prickbort mange ganger på bilen min før uten at det har gjort noe.Mitshubishilakk er ofte enda mer utsatt for det meste enn de fleste andre biler.

Ja kan vel hende at den har litt skjør lakk... ;) Men er innhabil på bilmerkefronten Etter 12 år med merket som arbeid.. :thumbup::thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke godt til Meguiars, med unntak av 105 og 205 som jeg brukte et års tid.

Ta for deg halve panseret feks, poler opp til du er fornøyd, avfett og vask panseret. La det tørke, og se om det fortsatt er rødt. Hvis ikke, poler mer.

Du kan også bruke forskjellige produkter beregnet på wipedown istedet for å avfette og vaske:

Scholl CF02, 3M kontrollspray, IPA (Isopropanol), Menzerna Top Inspection osv. De fjerner også oljer etter polering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke godt til Meguiars, med unntak av 105 og 205 som jeg brukte et års tid.

Ta for deg halve panseret feks, poler opp til du er fornøyd, avfett og vask panseret. La det tørke, og se om det fortsatt er rødt. Hvis ikke, poler mer.

Du kan også bruke forskjellige produkter beregnet på wipedown istedet for å avfette og vaske:

Scholl CF02, 3M kontrollspray, IPA (Isopropanol), Menzerna Top Inspection osv. De fjerner også oljer etter polering.

Ok her lærer man noe nytt hver dag :thumbup: får selvagt står nå bilen i garasjen og tørker etter en runde med clay (som ble kjøpt i går) førstehjelp.. Å måtte prøve litt på panseret først og med en gang jeg la på UC og jobbet litt med den ble det jo rødt og flott igjen..

Isopropanol kan man vel lage av batterivann og konednsfjerner?? (lest her inne ;))

Å i så fall er det nøye hvordan lakkrens man bruker?? Kjøpte noe i vår her men det er Biltema. Så vet ikke om denn er bra?

Har jo blitt et kraftig hugg i budsettet her.. ^_^ (far helt dilla vettu)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen kjennskap til Biltema's bilpleie-produkter dessverre.

IPA kan du lage av batterivann og kondensfjerner ja. Jeg brukte dette litt i starten, men syns den ble noe sterk for enkelte lakktyper og laget merker.

Så brukte jeg mye Menzerna Top Inspection før jeg nå siste årene har brukt 3M kontrollspray. Drøy i bruk er den og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok her lærer man noe nytt hver dag :thumbup: får selvagt står nå bilen i garasjen og tørker etter en runde med clay (som ble kjøpt i går) førstehjelp.. Å måtte prøve litt på panseret først og med en gang jeg la på UC og jobbet litt med den ble det jo rødt og flott igjen..

Det blir fort rødt og flott, også blir det fort rosa igjen når du får vasket bort oljene. Er lakken først blitt hvit/rosa må du gå noen runder med maskin og grove produkter for at det skal holde seg rødt og fint. Lakkrens fra Biltema eller andre forbrukerprodukter duger ikke hvis den skal holde seg fin, da må du opp på grove proffprodukter som faktisk fjerner litt lakk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir fort rødt og flott, også blir det fort rosa igjen når du får vasket bort oljene. Er lakken først blitt hvit/rosa må du gå noen runder med maskin og grove produkter for at det skal holde seg rødt og fint. Lakkrens fra Biltema eller andre forbrukerprodukter duger ikke hvis den skal holde seg fin, da må du opp på grove proffprodukter som faktisk fjerner litt lakk :)

For eksempel?? ;) Er ganske grønn på dette her seru. Er vel 20 år siden jeg holdt på med noe annet enn "brannslukking" på dette området. Polering kun i nødstilfeller og har ikke hatt rød bil før denne igjen. (mye lettere med annen lakk?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eksempel?? ;) Er ganske grønn på dette her seru. Er vel 20 år siden jeg holdt på med noe annet enn "brannslukking" på dette området. Polering kun i nødstilfeller og har ikke hatt rød bil før denne igjen. (mye lettere med annen lakk?)

F.eks først noen runder med grønn 3M med grønn pad, så en runde med gul 3M og gul pad, så en runde med blå 3M og blå pad.

Dette er bare ett eksempel, finnes mange forskjellige produkter og pad`s som kan brukes, men at du må starte med noe grovt er ihvertfall ganske sikkert. Har selv hatt rød/rosa bil og det blir ganske fint etter litt stell.

DSC_0195.jpg

DSC_0265.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OJ!!! Se der ja der ble det blankt og fint. :) Men 3M produkter er vel ikke bare å få handlet noe sted? Bare nett?

Forsøkte med roterende og ullpadd nå så da blir det lakkering av panser i allefall.. Tok i en kant midt på panseret. Ja ja lærer lærer.. :)

En liten tur på clas etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OJ!!! Se der ja der ble det blankt og fint. :) Men 3M produkter er vel ikke bare å få handlet noe sted? Bare nett?

Forsøkte med roterende og ullpadd nå så da blir det lakkering av panser i allefall.. Tok i en kant midt på panseret. Ja ja lærer lærer.. :)

En liten tur på clas etterpå..

Litt safere å bruke grov skumpad til å begynne med ihvertfall, ull cutter som regel fort og gæli også lager ikke skumpad så syke kjørespor som ull kan gjøre.

Bilxtra og noen lakkleverandører selger ihvertfall 3M over disk her i byen, burde ikke være umulig å få tak i uten å bestille på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...