Gå til innhold

Kjapp shine av motorrom


Øivind

Recommended Posts

Jeg fikk tilbud om å overta en gammel dieselkvern i form av en '98 Mercedes C220 Diesel "grisebillig," og fant ut at den kunne gjøre nytte som arbeidsbil inntil videre.

Kjerra hadde gått ca 380.000km, det aller meste som taxi/reservetaxi i Nordland, men var i relativt grei stand. Jeg har ikke giddet å koste på den noe nytt bortsett fra nytt originalt skinn på førersetet, samt div plastdeksler og andre smådetaljer som skulle til for å gjøre førermiljø og interiør relativt "spotless."

Siden jeg begynte å lese om PrickBort, og etterhvert selge det på godkjemi.com, fant jeg ut at det var på tide å teste det ut. Jeg ringte tidligere eier og spurte om han kunne huske sist det var motorvask på den, hvilket han mente ble tatt sist en gang mellom 100 og 150.000km i forbindelse med en større kollisjon (!)

Bilen har nå gått 430.000km, så da vil grov hoderegning tilsi at motoren har kvernet ca 300.000km siden sist den fikk en dusj. Stakkar..

Til en slik jobb skulle jeg helst hatt varmt vann, men den gamle Alto'n fikk duge...

Avfetting: MAC124 PrickBort

Vask: NXT Wash

Utstyr: Alto HT m/original foamgun, Diverse Megs Microfiber, Terry, applicator pad, Europris shmitt, neglebørste, tannbørste og utgått kredittkort.

Gummi, plast og vinyl: Meg's Trim Detailer.

Motorrommet så ikke videre bra ut, (duh!) men egentlig ikke ille; forutsetningene tatt i betraktning. MB har heldigvis veldig tette spalter i karosseriet i tillegg til store mengder isolasjonsmatter.

Et par før-bilder:

divbilpleie001.jpg

divbilpleie002.jpg

divbilpleie003.jpg

Spylte og lot vannet renne av et par minutter før jeg sprayet på PrickBort. Den fikk virke noen minutter før jeg gikk på med HT igjen. (Her skulle jeg hatt bilde.) Greit resultat, men ikke rent. Foamgun og NXT-Wash ble sprayet på (elendig skumming på Alto-gun'en!) og fikk virke til seg så at det var like før det begynte å tørke noen steder. Spyler igjen, kan ikke se vesentlige forbedringer men tenker at NXT-såpa burde ha bløtt opp mye, så da kjører jeg en ny runde med PrickBort og HT. (Brukte ca 1/2L prickbort tilsammen.)

Så er det bøttevask med diverse kluter, børster, shmitt og Microfiber/kredittkort. Siste runden med HT tar jeg meg veldig god tid, og prøver å nå alle kriker & kroker fra forskjellige vinkler.

Siste steg er tørk og behandling med Trim Detailer. Bruker vanlig applicator pad og to Microfiber'er; en mettet med TD og en for å "polere" bort produktrester.

Beklager dårlige bilder, men kameraet er shait.

Etter:

divbilpleie005.jpg

divbilpleie006.jpg

divbilpleie007.jpg

Det ble ikke akkurat utstillingsbil, men rent og pent ble det!

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
  • Admins
truhaa

Bra det der....ny motor det nå, bare å stille den tilbake 200.000km og selge den til en røver...he he

Prickbort rocker...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det der....ny motor det nå, bare å stille den tilbake 200.000km og selge den til en røver...he he

Prickbort rocker...

Hehe, ser ikke akkurat ut som den har gått så langt, nei ;)

Men traff en taxisjåfør i Alvdal som hadde samme børsa.. 1,6mill hadde han kjørt på sin, så denne kan vel knapt karakteriseres som innkjørt :P Disse gamle dieselbørsene uten CDI er ufattelig treige (95hk!) men er seigliva som fy og bruker mindre drivstoff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ser ikke akkurat ut som den har gått så langt, nei ;)

Men traff en taxisjåfør i Alvdal som hadde samme børsa.. 1,6mill hadde han kjørt på sin, så denne kan vel knapt karakteriseres som innkjørt :P Disse gamle dieselbørsene uten CDI er ufattelig treige (95hk!) men er seigliva som fy og bruker mindre drivstoff...

1,6 mill?!??! :blink:

Strøken jobb ihvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må gjøre dette snart jeg også. Men er litt skeptisk til HT i motorrom. Hørt litt forskjellige historier om folk som ikke har fått start igjen, og div andre problemer. Hva tror dere? Noen spesielle forhåndsregler jeg må ta? Kan jeg bruke statoil sin avfetting og HT til 20kr hver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk med eventuelt merke verksted om det er følsom elektronikk i motorromet, hvis det er følsome komponenter dekkes disse med foreksempel plast. På eldre biler med fordeler, er denne et punkt som er vanlig å beskytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

om det ikke ser helt dass ut, gjør bare en kost, litt avfetting, gammel mitt og såpe også underverker i motorrommet, ikke bestandig det trengs HT vask der (gjør det kjappere ja, men du tar det meste med avfetting og en børste/kost og hageslange)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cellofan rundt fordeler- & lokk, coil, sikringsbokser, relébokser osv så er du som regel safe.

Hadde dog et unntak da jeg tok motorvask på baby-ferrari'en; da la det seg store mengder vann i brønnene til pluggene, og disse måtte jeg tømme. Blåste det bort med trykkluft B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...