Gå til innhold

Slitt lakk/oksidason


myrsnipe

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en arbeidsbil som er meget slitt i lakken. Når jeg prøvde å polere litt på panseret med 3M gul + gul pad, smitter det masse blå farge på padden. Lakken er hel og grei ellers med lite rust, bare masse oksidasjon i lakken.

Hva bør jeg gjøre først???

Må jeg vann slipe hele bilen med 3000 papir først å så polere.....

Mvh

Myrsnipe.

Endret av myrsnipe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke den grønne pad litt for kvass da??... Begynnte å polere litt igår, urolig med farge som fyller padden. Den gule, blir helt blå.. Har ikke sett maken jeg da...

Er det mye mere arbeid å vannslipe og så polere når det ikke er så mye oksidasjon av lakken der??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du våtslipe hele lakken kan det jo ta en stund, dog avhengig av om du har maskin for dette eller om du gjør det for hånd.

Kjør på med ull pad og grønn 3M om du har :)

Om det er SS (singel stage) lakk på bilen så er det helt normalt att fargen smitter over på pad'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er ss lakk... bilen har vært i familien siden 97. Nesten helt rustfri. Gått på vestlandet, uten noe salt på veiene..

Jeg ble bare litt urolig, siden det kom så mye farge på padden.. Ja jeg har grønn 3M, men må nok gå til innkjøp av litt ull da.. Hva er forskjellen på bruken av ull kontra padd???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som sagt helt vanlig at pad'en blir blå.

Polerte selv en rød volvo med oksidert lakk, men jeg brukte Scholl S17 og orange Uber pads med Flex DA.

Man kunne lett se at porene i pad'en ble fylt igjen med rødfarge. Så det kreves nok hyppigere skift av pad kontra ved bruk på klarlakk. (vil jeg tro?)

Tror uansett ikke du trenger å våtslipe så lenge det kun er snakk om oksidasjon av lakk. Våtsliping er mest vanlig på riper som går gjennom klarlakk/lakk og eller for å slipe ned størknet lakk i steinsprutskader etc.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar, setter utrolig pris på dette.

Jeg har på ønskelista en DA maskin, siden jeg ikke har dette.

Bruker fortiden en 2 hoder fra Clas ohlson, med sonax puter, også har jeg en roterende Ferm polermaskin, med 3M bakplate.

Bruker 3M produkter, grønn+gul+blå+3M maskin polish, med pad tilhørende fargekoder.

Har ikke råd til FLEX DA, men funker den " Krauss 500w ocillerende maskin " fra Scandic Shine???

Endret av myrsnipe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på bruken av ull kontra padd???

En ull pad genererer ikke like mye varme som en skum pad og er dermed sikrere å kjøre lenge og hardt med, (de fleste) har god cut, og egner seg spesiellt godt til å fjerne oksydert lakk da de ikke har porer som "tettes" av død oksydert lakk.

Endret av Bilpleie gærning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, tusen takk for ett godt utfyllende svar, " Bilpleie gærning" Setter uttrolig pris på dette :thumbup:

Da kan jeg jo kjøpe meg noen sett med 3M ull pad.

Må nok bruke noen dager på dette prosjektet.

Er jo en stor varevogn. Mitsubishi L400.

Må jeg bruker 3M kontroll spay etter rubbingen, som wipe down??

Takker så mye igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke nødvendigvis å bruke akkurat 3M sin, det kommer nok på det samme hvilket merke man bruker, men en wipe down er greit å ha for å se det virkelige resultatet ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk...Har god rabatt via jobben på 3M, så da blir det nok litt innkjøp...

Tenkte jeg skulle bruke grønn 3M med ull først,etter din anbefaling.

Så gå over med blå Ultra Fine SE, med blå 3M pad til slutt.

--> Det er jo en ss lakk, så jeg må nok kjøpe masse padder med ull, siden lakken fyller ulla.

Så bruke Victoria Concours Wax Red, eller Poorboy`s natty`s Paste Wax Blue som LSP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Fra 3M grønn + ull og så rett på ultrafina tror jeg kan være et stort hopp, kan være en ide med gul + gul etter grovjobben for å få fjernet hologrammer etc før ultrafina

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God annbefaling fra truhaa. Og du trenger ikke kjøpe hauevis av ull-pad's, er bare å skylle de i vann og "gni" ut polishen så er den klar for enda noen paneler :)

Endret av Bilpleie gærning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...