Gå til innhold

Lakkering av felger, holdbarhet m.m.


Bangdalen

Recommended Posts

Hei godtfolk!

Etter ett lite uhell langs en mørk vei oppe møretraktene en sen augustkveld så jeg meg nødt til å omlakkere minst en av felgene på bilen. Og siden vi alle her inne er petimetere på bilens utseende valgte jeg å sandblåse, samt pulverlakkere alle felgene fra bunn av. Gjort av såkalte fagfolk. Hvorfor jeg velger å kalle de "såkalte" kommer nå:

Makan til drittarbeid!!

Leverte felgene litt motvillig til Pjolter&Pjilter for sandblåsing (Nei de het ikke det, men ut i fra fraværet av felles språkkunnskaper så kunne de hett noe sånt!). Betalte ikke evig mye og synes igrunn det var flott at de gjorde jobben kjapt og greit. Fornøyd leverer jeg felgene til noen som driver med pulverlakkering rett borti gata og får bestemt meg for farge. En litt klar alufarge som står fint i stil til den klare blåfargen bilen er i. Tar dem ei uke cirka å få felga ferdig lakkert, alt etter planen - foreløpig.

Tar meg fri fra jobb en times tid og plukker opp felga. Blir da møtt av 4 ganske så skinnende felger, men oppdager at de ikke er heeeelt som jeg trodde de skulle være. Har jo sett felger som har vært helt glatte og fine etter pulverlakkering, ikke fulle av appelsinhud slik disse var. Tenkte ikke veldig mye på dette nå, men dette gnagde greit i bakhodet hele veien til dekksjappa. Hva som skjedde på dekksjappa er jo også en historie oppi det hele, men skal spare dere for den!

Altså, jeg har betalt 250,- pr. felg som har blitt pulverlakkert. De ble sandblåst, og jeg spurte pulverlakkmannen om arbeidet var bra utført - sånn for å være på den sikre siden. Han nikker på hodet og synes ikke det var noe feil med den jobben. Jeg vurderer nå å stikke innom de, vise fram felga og spørre dem om de vil vedkjenne seg slikt slett arbeid eller om noe virkelig har gått galt et sted på veien. For sånn de er nå er de rett og slett stygge. Skal få tatt et bilde av de i morgen så dere får se.

Er det virkelig så tabu å lakke felger med vanlig billakk slik jeg egentlig hadde tenkt til? Holder det, eller må man gå for pulverlakk slik jeg ble anbefalt fra flere hold? Da hadde jeg hvertfall fått de glatte og fine, og i en enda mer passende farge (ikke akkurat evig med utvalg i pulverlakk).

Kan det være dårlig/for grov sandblåsing? Fikk jeg det jeg betalte for? Burde en ok pulverlakkjobb kostet mer?

Del gjerne deres erfaringer og synspunkter her. Alt mottas med takk :)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lakkert noen OZ-felger med vanlig to-komponent billakk med klarlakk over før de gikk som vinterfelger 5 vintre. Jeg har solgt bilen nå men de så like fine ut når jeg solgte bilen som den dagen jeg fikk de tilbake fra lakk.

Felgene ble pusset og sparklet før lakk og ikke sandblåst.

Edit: Og 250 per hjul var jo latterlig billig. Jobben på mine kostet meg 1000 per hjul men var verdt det i høyeste grad.

Endret av anderslu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper de som blåste felgene ikke brukte stålsand. Heller ikke for grov sand.

Desto grovere sand desto mer lakk for og få det jevnt.

Mvh Erik W
03 Volvo S40. Jobb bil
13 Ford Mondeo Titanium S, barnevogn/ konebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må sandblåses med fiin sand. Ligner nesten på glass.

Pulverlakk blir som regel veldig fin å glatt når det er ordentlig gjort.

Går helt fin og lakkere felger med lakk. Detilsetter en lakkmykner slik at den bli mer fleksibel og tåler juling.

Etter min smak så sverger jeg på pulverlakk.

MEN har også lakkert felgene på min forrige bil med billakk og mykner, og det fungerte veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Felgene / alu generelt bør jo helst glassblåses så ikke strukturen blir for grov.

En industriell pulverlakk er gjerne ganske grov i strukturen, det finnes varianter av denne som med vanlig lakk..

Er ikke noe i veien for å lakkere felger med vanlig lakk, pulverlakk har også lett for å sprekke opp ved steinsprut.

noe en vanlig 2K billakk sjeldent gjør.

Men bil lakk koster jo dertil mer også, men så er det er lenger prosess en pulverlakk. som jo stort sett ordner seg selv.

på med pulver og inn i ovnen..

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Jeg pulverlakka også noen felger i våres. Pusset de ned for hand med 250 papir. Og fikk de tilbake med bra resultat. ikke noe mer appelsin enn billakken. Kan prøve huse å ta bilde hvis dere ønsker.

Betalte 300 + mva per felg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felgene / alu generelt bør jo helst glassblåses så ikke strukturen blir for grov.

Dette. Jeg har selv fått pulverlakkert mye forskjellige bildeler og felger hos et lokalt firma, og har alltid vært fornøyd med resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så dere mener at det kan være forarbeidets skyld til all elendigheta? Kjenner meg rimelig lurt igrunn, for jeg antok at de som pulverlakkerte i det minste sa i fra om hva som kunne skje dersom overflaten var for grov - spesielt når jeg spør konkret om det!

Hmm...Får se hva jeg gjør i løpet av vinteren.

Takk for tilbakemeldinger som har kommet. Hører gjerne på fler historier også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg lurte på å få lakkert felgene mine i samme farge som bilen og fikk pristilbud på 1200,- inkl mva pr felg. Dette inkluderte da glassblåsing, grunning, lakk i selvvalgt farge og klarlakk, men jeg takket nei da de ikke lakkerte baksiden av felgene også, kun det synlige på forsiden. Ser litt teit ut med mørk grå forside og shiny, sølvfarget innside...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1200,- pr. felg hadde jeg nok neppe betalt jeg heller. Hadde heller gjort det selv om prisen var så stiv.

Kanskje det er det jeg skal gjøre? Lage meg en lakkboks og lakke sånne ting selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bilder av felger:

6c468896.jpg

b0748ea5.jpg

0d29c6f7.jpg

9a5aad1f.jpg

Som dere ser så er det noe forskjellig hvordan lakken har lagt seg. Slurv fra lakkerer, dårlig forarbeid, eller tilfeldigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er begrenset hvor mye en kan slurve når man pulverlakkerer, slik jeg ser det er det mer trolig at overflaten har vært for grov til pulverlakk.

En kompis av meg kjøpte for noen år siden 4 felger fra en bil som hadde vært forsøkt brukt i forsikringssvindel og hadde ligget noen år på bunnen av Sunndalsfjorden i Møre og Romsdal.

De var skikkelig stygge, og han leverte de inn på sandblåsing fordi han ikke visste bedre. Når han fikk de tilbake så han at overflaten var alt for grov til å kunne lakkes, så han satte seg ned på plenen med en kjøleboks med pils, sandpapir i en bøtte vann og mye tolmodighet.

Etter å ha pusset overflaten på samtlige felger, ble de lakkerte og resultatet ble veldig bra. Han lakkerte de dog selv, med grunning og lakk fra sprayboks, og resultatet ble overraskende bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer så lenge man lever ser jeg :)

Jeg finner det bare så merkelig at lakkerer godkjenner det forarbeidet som er blitt gjort når jeg spør han om dette.

Har uansett ikke hatt tid denna uka til å dra til gutta, men får ta det over helga. Får holde dere oppdatert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Er man litt toldmodig og gidder og pusse selv, er mye gjort.

Nå lages det også MYE 2K lakker på sprayboks, disse kan du få blandet etter fargeønske hos en billakkerer f.eks

får både grunning, filler, base og klarlakk som 2K på boks nå. Boksene må brukes innen 2 uker etter at de er "åpnet" bare hvis ikke herder de inne i boksen.

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...