Gå til innhold

Spøkelser for hånd? -av sluttproduktet???


challenger

Recommended Posts

challenger

Går det å lage spøkelser for hånd? -Med sluttprodukter??

Nå er jeg i villrede her. Jeg holder på med en 1999 Dodge Durango i blålilla farge Deep Amethyst Metallic. Jeg gikk over med Kestrel DA og Sholl S30 på oransje pad, dynket med IPA, spylt med HT, skumlagt med HT og spylt på nytt. Ingen hologrammer. Så begynte jeg med CG Vertua Bond på grønn Über pad og DA-maskin. Dette gav hologrammer og jeg måtte over med S30 igjen på en finishing pad for å fjerne disse. Jeg tok ingen bilder her selv om jeg stusset litt. Ok, tenkte jeg, så tar jeg bare bilen for hånd med Vertua Bond før voks. Men nå kom sjokket, her ble det spøkelser av Vertua Bond lagt på med gul Megs pad for hånd og buffet med Megs Supreme MF!?!

Bilde etter DA-maskinpolering og 3M kontrollspray. Klart for sluttprodukt.

durangoIMG_7001.jpg

Her kommer to bilder i ulikt lys etter Vertua Bond for hånd på samme sted

durangoIMG_7002.jpg

durangoIMG_7003.jpg

Greit nok, så dropper jeg bare hele Vertua Bond, selv om det ikke har vært noe problem tidligere på denne bilen (eller andre for den del). Jeg gikk lett over igjen med DA maskin og Scholl S30 på fin blå Über pute for å fjerne spøkelsene. Deretter startet jeg med voks, Collinite 915 med rød SS pute og buff med en fin grønn SS mf jeg ikke husker fabrikatet av. Nå kom det virkelig store sjokket i inspeksjon med LED Lenser lampen. På flere paneler oppdaget jeg spøkelser på ny. Her kommer to bilder etter voks

durangoIMG_7004.jpg

durangoIMG_7005.jpg

Idag regnet det ille ute, men lufta inne i garasjen holdt 18-19 grader og kjentes tørr ut. Jeg gruer meg til å se bilen i sollys som den er nå. Har noen tips til framgangsmåte for å få lagt på beskyttelse uten å bli plaget? Eller forklare meg hva jeg gjør galt her?

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville heller brukt eit grovere produkt med grønn uber enn s30 på oransje uber.

s30 er finpolish, men oransje uber er ikkje finpolishpute

Var det holiogrammer før du starta med polering?

Ellers kan det være at du har fått hollogrammer med s30 og oransje uber med DA. (høyres litt merkeligt, men ein veit aldri)

Prøv med s30 på grønn uber. Køyr med lite press på dei 2 siste passa.

Er lakken mjuk, ville eg ha brukt blå uber med vertuabond. Svart uber på skikkelig mjuk lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det så fikk du det hologramfint lett med DA og S30, men fikk hologrammer igjen med vertua bond eller voks. Legger du voksen for hånd? I såfall prøv det også med DA.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Takk for svarene, begge to.

Mighty: Riktig, at jeg får det enkelt fritt for hologrammer med da-maskinen, men jeg lager merkene for hånd, både med Vertua Bond og med voks. Jeg ville i utgangspunktet legge Vertua Bond med maskin, men dette lagde hologrammer. Sorry hvis jeg forklarte meg rotete i første innlegg, men jeg ble litt ivrig her. Jeg har ikke tenkt tanken å legge voks på med DA, det har jeg aldri gjort før, men det kan jeg selvsagt teste ut med en myk pute.

Liten tilleggsopplysning til første innlegg: jeg skrev bare "oransje pad" sammen ed Scholl S30, dette var oransje Scholl pad. Uansett var det ikke her problemene ligger. Jeg startet denne poleringsjobben for å fjerne årets swirls og få opp litt glød igjen.

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med å legge på voks med DA. Forsikre deg bare om at det ikke er voks-hologrammer du ser. Det ser egentlig sånn ut på bildene. Jeg går alltid over med en fuktig mikrofiber klut rett etter voksing med collinite. Dette fjerner alle overflødige oljer og evt "svetting".

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Voks-hologrammer? Det er nytt for meg. Jeg kan gjerne prøve å dra over med fuktig mf aller først - det hørtes veldig lettvint ut om det kan være så enkelt å løse. Svetting fra voks i den grad at det gir så synlige hologrammer trodde jeg ikke på, og nå har ikke bilen vært i sol eller varme en gang enda. :)

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del vokser har en tendens til å legge igjen voks hologrammer, eller oljer som ikke helt vil la seg tørke av. Dette varierer mye fra lakk til lakk også. Men en runde fuktig MF rett etter avbuffing tar som regel hånd om dette. Det var collinite representanter som anbefalte meg dette.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

En del vokser har en tendens til å legge igjen voks hologrammer, eller oljer som ikke helt vil la seg tørke av. Dette varierer mye fra lakk til lakk også. Men en runde fuktig MF rett etter avbuffing tar som regel hånd om dette. Det var collinite representanter som anbefalte meg dette.

Hvorfor rett etter? I mitt hode så tilsier det at voksen får dårligere herdetid og svekkes fortere. Eller er ikke Collinite så opptatt av herdetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi oljene er lettere å fjerne da antar jeg. Jeg har ikke opplevd at dette har svekket voksen på noen måte, så lenge det ikke blir liggende vann på lakken som hindrer løsemidlene fra å evaporere. Synes faktisk beadingen ble bedre når jeg gjorde på denne måten.

Det jeg opprinnelig spurte etter i mailen jeg sendte til collinite var ang herdetid, om bilen burde holdes ren/ubrukt/tørr i et visst antall timer osv. De sa at man burde vente 30 min med å legge neste lag, men ellers var det bare tut og kjør med en gang :)

Responsen fra collinite:

"I would wait approximately 30 minutes in between applying a second coat of wax. There is no need to keep the car dry and clean once you have finished your wax application. You can also slightly mist your car with water and wipe down with a microfiber towel once you have finished waxing the car.

Mike Oczkowski"

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Nå kom jeg hjem fra jobb og stakk i garasjen og testet med fuktig mf ett par steder. Det tok mye av hologrammene, og med litt press/arbeid så tror jeg det kommer til å bli bra. Voksen lå på bilen 10-11 timer i tørr garasje ved ca. 18 grader. Nå ruller det ett par nye spørsmål i hodet mitt. Jeg liker nemlig å legge to lag voks så sant jeg har tid og ork til det. Bør jeg gå over alle voksede flater med fuktig mf på denne måten før lag nummer to, eller blir det vel så bra om jeg bare klesjer på ett neste lag voks og buffer av, for så å ta frem en fuktig mf?

Voks-hologrammer var altså nytt for meg, er dette typisk for Collinite? Jeg har brukt en god håndfull vokser og ikke sett noe lignende, selv etter en tid ute i varme/solskinn. En annen sak er at jeg fikk jo tilsvarende hologrammer av CG Vertua Bond også.....

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Bare å ta lag nr 2 over... så bruker du en Quick Detailer etc + mikrofiber etter 4-5 timer på bilen (så fremt den står innendørs) Da er det gullegodt...

All voks svetter noe, det kan fort se ut som hologrammer i lyset.. men vokssvetting er lett å fjerne..

Har du ikke en QD så anbefales Optimum sin Gloss enhancher(?) på det varmeste.. den er gull

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voks-hologrammer var altså nytt for meg, er dette typisk for Collinite? Jeg har brukt en god håndfull vokser og ikke sett noe lignende, selv etter en tid ute i varme/solskinn. En annen sak er at jeg fikk jo tilsvarende hologrammer av CG Vertua Bond også.....

Jeg har stort sett hatt samme erfaring som du, nemlig at dette generelt sett ikke har vært et problem. Nå har jeg stort sett brukt Collinite 845 siste to årene, og har heller ikke lagt merke til at dette på den skal være et utstrakt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Fordi oljene er lettere å fjerne da antar jeg. Jeg har ikke opplevd at dette har svekket voksen på noen måte, så lenge det ikke blir liggende vann på lakken som hindrer løsemidlene fra å evaporere. Synes faktisk beadingen ble bedre når jeg gjorde på denne måten.

Det jeg opprinnelig spurte etter i mailen jeg sendte til collinite var ang herdetid, om bilen burde holdes ren/ubrukt/tørr i et visst antall timer osv. De sa at man burde vente 30 min med å legge neste lag, men ellers var det bare tut og kjør med en gang :)

Responsen fra collinite:

"I would wait approximately 30 minutes in between applying a second coat of wax. There is no need to keep the car dry and clean once you have finished your wax application. You can also slightly mist your car with water and wipe down with a microfiber towel once you have finished waxing the car.

Mike Oczkowski"

Ok, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Nå er ettermiddagen satt av til å vokse lag nr. 2 for så å sveipe over med fuktig mf. Forventer å svisje over den med Megs QD og mf i løpet av senkvelden eller morgendagen. Er spent på om jeg blir kvitt alt av vokshologrammer og svetting/oljer da. Wish me good luck - for i går på denne tiden så jeg mørkt på dette :)

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...