Gå til innhold

Forsvinner 98-oktan?


Dennis

Recommended Posts

  • Admins

Leste tidligere i dag dette på aftenposten. At om få år så blir 98/99 oktan borte fra pumpene.

http://www.aftenpost...icle4192695.ece

Må si det virker som ren idioti. Er jo mange biler og motorsykler som må ha minimum 98 bensin. ink. min egen som får tenningbank med 95 bensin og bruker mye mer på mila på det. Og står i både instruksjonsbok og tanklokk at man må bruke minimum 98 oktan.

Kun noen ganske få biler krever et slikt oktantall, og da snakker vi om Ferrari eller andre «hårete» kjøretøyer, sier teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes landsforening.

Må si at det ikke virker som denne fyren har helt peiling. og virker som han har noe veldig imot biler som ikke går på 95 bensin da han kaller det "hårete" kjøretøy :P Men sannheten er jo at de fleste sportslige biler kan ta nytte av høyere oktan.

Og så sies det også at det bare er tull å fylle 98 og 99 V-power. Så klart kjører man rundt i en 1.0 med 70hk så har det jo ikke noe for seg. Men kjører man noe med ordentlig motor i, så har jo bla. Fifth Gear bevist at det helt klart har noe for seg å fylle bedre bensin.

Må da være bedre å da heller tilby 98, da alle biler kan bruke det etter hva jeg har forstått. Men andre veien er det verre med. Blir jo helt teit å måtte drive å kjøpe oktan tilsetting hver gang man skal fylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orka ikke lese artikkelen så veldig nøye, men det de mener er vel at hvis markedet for 98/99-oktan blir mindre og mindre, så er det ganske naturlig at de faser det ut.

En vare som ikke selger gidder ingen å lagre på tanken.

Men om det er tilfelle i det hele tatt, det er jo en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Orka ikke lese artikkelen så veldig nøye, men det de mener er vel at hvis markedet for 98/99-oktan blir mindre og mindre, så er det ganske naturlig at de faser det ut.

En vare som ikke selger gidder ingen å lagre på tanken.

Men om det er tilfelle i det hele tatt, det er jo en helt annen sak.

Her snakker vi ganske mange biler og motorsykler som krever minimum 98 oktan. Så selv om markedet er større for 95 så vil det bli et problem når det selges biler som må ha 98 bensin som plutselig ikke har noe tilbud lengre.

Og når de fleste nyere biler som har litt motor kan dra nytte av høyere oktan og forbruke mindre. Mens små motoren fungerer helt fint med det, så bør de tilby noe som alle kan bruke.

Skal jo ikke se bort ifra at for å spare enda mer så begynner de å blande enda mer bioetanol skvip i bensinen. og mange biler takler ikke det når det blir over 5%. Men de har jo planer om å gå opp til 10% og man får en dårligere bensin som er mindre effektiv og de kan selge en bensin som er billigere for de, med samme pris til forbruker og som brukes mer av. Veldig miljøvennlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Det er jo bare å gjøre en rask E85 konvertering :)

Da har du tilsvarende ca 105-108oktan i bankefasthet.. og ganske mye mer effekt :)

Ser ikke problemer, bare løsninger :)

  • DCN Poeng 1

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Det er jo bare å gjøre en rask E85 konvertering :)

Da har du tilsvarende ca 105-108oktan i bankefasthet.. og ganske mye mer effekt :)

Ser ikke problemer, bare løsninger :)

Det er jo en løsning, og man får jo mer effekt ja. Men på E85 bruker man vist fort 30% mer drivstoff og har enda ikke sett noen stasjoner her i område som har det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en løsning, og man får jo mer effekt ja. Men på E85 bruker man vist fort 30% mer drivstoff og har enda ikke sett noen stasjoner her i område som har det :P

I Japan står det vel i boka på din bil at det er 110-oktan som gjelder om jeg ikke husker helt feil om hva jeg leste på nett..

Ser i artikkelen at fyren har skikkelig peiling, morro at både min Volvo 940 og 1967 modell Buick går under "hårete" biler som ferrari osv ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt arti arti at fyren sier at oktanforhøyer er bare tull.

Og han ambefaler bruk av oktanforhøyer til de som vil bruke mer enn 95 oktan.....

Uansett så går det i oljebrennere i gården hos meg for tiden :)

Endret av kobsar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Ble litt små bekymra for at jeg måtte begynne å fylle "saft" på bilen. Så sendte mail til Shell og fikk dette som svar

Jeg har sett artikkelen i Aftenposten og den inneholder en del unøyaktig informasjon.

Vi har ingen planer om å fase ut 98 oktan/høyoktan bensin. Det er fortsatt en rekke biler som krever høyoktan bensin og vi ønsker å kunne tilby flere alternative drivstoffkvaliteter.

Hilsen

Marit Soleim

Fuels Product Quality Excellence Lead - Norway and Denmark A/S Norske Shell,Oil Products

Så ser ut som det ikke er noe å bekymre seg for :)

I Japan står det vel i boka på din bil at det er 110-oktan som gjelder om jeg ikke husker helt feil om hva jeg leste på nett..

Ser i artikkelen at fyren har skikkelig peiling, morro at både min Volvo 940 og 1967 modell Buick går under "hårete" biler som ferrari osv ;) hehe

Er nok 102 oktan da det er ganske vanlig i Japan og man får også det i Tyskland. Ja er mye hårete biler rundt omkring :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det ut som eg ikkje trenger å bekymre meg for at bilen ikkje skal få rett suppe! :)

Men det hadde vært morro å teste om det hadde vært forskjell i hk i bilen min med forskjellige typer bensin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert litt forskjell i din med 98 kontra 95. Er ganske vanlig at lett chippa bilar blir anbefalt 98 etter chipping. Veit det er anbefalt på Saabane iaf :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Det oktansnakket og det å fjerne 98 kom mistenkelig fort etter at du handla deg WRX sti Dennis... pittelitt roligere på pedalen så vi andre ikke trenger å kjøre mopedbil sammen med deg etterhvert kansje?

:D

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Det oktansnakket og det å fjerne 98 kom mistenkelig fort etter at du handla deg WRX sti Dennis... pittelitt roligere på pedalen så vi andre ikke trenger å kjøre mopedbil sammen med deg etterhvert kansje?

:D

Haha, spot on...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Det oktansnakket og det å fjerne 98 kom mistenkelig fort etter at du handla deg WRX sti Dennis... pittelitt roligere på pedalen så vi andre ikke trenger å kjøre mopedbil sammen med deg etterhvert kansje?

:D

Haha... ja det er nok årsaken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
  • Admins
truhaa

Hørte Dennis Blodstrupmoen juble helt hjem til meg nå....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Hørte han faktisk ned hit også, så det er sikkert like gledelig for han at UP er "hissige" rundt skolestart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...