Gå til innhold

PV stifter nytt bekjentskap med poleringsmaskin.


Wexhall

Recommended Posts

PV'n er ikke alene om å stifte nytt bekjentskap med en poleringsmaskin, det gjør jeg også.

Bilen er en Volvo PV 544 1959 mod. Den har vært på gården her siden den var ny i 59, og har hatt sine sjafører, sine vintere og sine sommersdager siden den gang.

siden 59 har det skjedd en del ting i bilpleie-verden, og dette har nok den stakkars Volvoen gått glipp av. Den ble riktignok vasket hver eneste uke med svamp, hageslange og Zalo(..) frem til 1985 da min oldefar parkerte tøflene for godt. Etter den tid ble bilen satt på låven, og ble sjelden tatt frem.

Dessverre har den fått noen noen rustskader, og disse ber jeg dere vennligst se bort ifra da dette bare var en test for min, og bilens del :P

bilen ble tørket støv av og dratt frem fra låven, og ned på tunet i forige uke. Bilen har en ødelagt vannpumpe, og bestefar bestemte seg for å bytte denne, da han kunne tenke seg å kjøre bilen litt fra tid til annen. Det var her jeg så mitt snitt til å teste ut noen vidundermidler kombinert med en poleringsmaskin.

som jeg nevnte tidligere har jeg ALDRI tatt i en poleringsmaskin før idag, og jeg må si at dette var spennende, morsomt og lærerikt. Det har nok dessverre blitt en del nybegynnerfeil (dette er grunnen til bilder langt ifra :rolleyes: )

det som sto i hovedfokus for PV'n idag var panser, og dette var bare fordi jeg ville se hvordan dette her tok i vei.

En stor takk skal rettes til Truhaa for lån av div. utstyr og en rekke tips!

Produkter.

MG ultimate compund

Auto Glym super resin polish (srp)

Auto Glym extra gloss protection (egp)

turtlewax mikrofiber klut

turtlewax skumpad (egp)

grønn pad til DA-maskin (ultimate compund)

baige pad til DA maskin (srp)

så, bilen da:

post-2488-0-89197600-1312141389_thumb.jp

lakken har oksydert ganske så bra her på panseret

dette er etter første runde med MG ultimate compound. se bort ifra rust under lykt...

post-2488-0-42109000-1312141424_thumb.jp

Andre runde:

post-2488-0-62291200-1312141679_thumb.jp

50/50 etter Ultimate compund:

post-2488-0-04024500-1312141756_thumb.jp

hele panseret etter to runder med ultimate compund og et lag med Atuo Glym srp

post-2488-0-61388300-1312141798_thumb.jp

deretter var det på med Autoglym egp.

post-2488-0-24658400-1312142257_thumb.jp

Da var sealeren tørket å tatt av, og her er resultatet.

post-2488-0-23318200-1312143094_thumb.jp

post-2488-0-31700100-1312142294_thumb.jp

post-2488-0-98675300-1312142329_thumb.jp

Alt i alt er jeg fornøyd. Det ble noen swirls dessverre pga at jeg nok har vært litt for snill med bilen og ikke lagt nok trykk på maskinen.

Nok en gang, tusen takk Truhaa for lån av utstyr og tips!

post-2488-0-83930400-1312141714_thumb.jp

post-2488-0-30705800-1312141843_thumb.jp

  • DCN Poeng 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Wexhall inc satser innen polering også skjønner jeg :D

Så jo nylakkert ut det panseret der..

Er moro å se så stor forskjell når en polerer... bare resten av bilen igjen nå da Wexhall :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble enorm forskjell dette her ja! Når man kommer seg gjennom den oksiderte lakken så finner man som oftest ut at lakken er knallhard og dermed ikke lett å korrigere. Men et glimrende eksempel på hva MG UC klarer :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wexhall inc satser innen polering også skjønner jeg :D

Så jo nylakkert ut det panseret der..

Er moro å se så stor forskjell når en polerer... bare resten av bilen igjen nå da Wexhall :)

Wexhall inc satser innen alt! :P

Det var kjempe gøy å se så stor forskjell som det ble på panseret, ja!

hele bilen blir nok tatt iløpet av uken, men jeg har en hissig arbeidsgiver som maser på meg om jobb... :P

Ble enorm forskjell dette her ja! Når man kommer seg gjennom den oksiderte lakken så finner man som oftest ut at lakken er knallhard og dermed ikke lett å korrigere. Men et glimrende eksempel på hva MG UC klarer :thumbs:

Ultimate compund imponerte i høyeste grad! creds til MG her.

Endret av Wexhall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer fler bilder etterhvert som jeg får gnikket og gnukket litt på den :)

dessverre har det kommet noe rust på den, og det får jeg ikke gjort noe med uten og sandblåse og lakkere den på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Ja, beinhard arbeidsgiver :D

Hvor mange km hadde den rullet?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skovdahl

Så morro å ha en så flott bil i familien siden den var ny da! Håper du har planer om å pusse den opp, og at du deler flere bilder av denne fine bilen med oss ;)

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært moro og fått den på veien i perfekt stand sett med "detailers-øyne". er enda litt over et år til jeg selv har lov til å kjøre bil så har god tid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW, ganske unik historie på bilen. Virkelig verdt å påkoste en oppussing! Håper du tar godt vare på den og at du kanskje tar deg en tur på treff en gang :)

Endret av Bilpleie gærning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...