Gå til innhold

Mine to BMWer: BMW Z4 Coupe (E86) og 330E (G20)


Stig J

Recommended Posts

Stig J

Da får jeg vel lage meg en liten showofftråd her jeg og.

Har hatt lappen siden ´95 og er faktisk bare på den tredje bilen.
Den første var en ´88 modell Mazda 626. Den gidder jeg ikke skrive noe om.

Så i ´01 kjøpte jeg min første BMW. Den da 3 år gamle bilen var en 318i sedan E46 som jeg fant på www.bmw.de under bruktbiler. Ingen bilder eller noe. Bare godt med tekst. Kjørt 45.000km helt sør i Tyskland av en dame i 30 årene. Fikk den hentet opp med bilfrakter til Norge hvor jeg fikk se den for første gang. Hmmm..... Intet dumt kjøp. Strøken i lakken (trodde jeg) og alt så bra ut. Viste seg etterhvert at den var opplakkert diverse plasser. Jaja. God bil var det i alle fall.
Modifiseringen startet og slik ser den ut nå etter snart 10 år i mitt eie og kilometerstand på nå 169.000.

Denne ble nå solgt i oktober 2011. Så 10 år og 3 måneder var herligheten i mitt eie :thumbup:
102.jpg
014.jpg
DSC_0277.jpg

Bilder av interiør er det verre med siden de jeg hadde er så gamle og er slettet fra Fotobøtta pga. plassmangel (ja er litt gnien så har ikke gått Pro default_blink.png )

Jobbet hos Bilradiospesialisten i drøye 6 år som montør, så det har blitt litt anleggsbygg også. Men ble liksom aldri fullført skikkelig. Så de store prosjektene ble scrappet og et enkelt oppsett ble ferdigstilt.

Sånn ble det....
071.jpg
113.jpg


Så i april 2010 fant jeg ut at det var på tide med en nyere og kanskje en litt mer spennende bil. Så jakten på bil i Tyskland ble satt i gang. Planen var å finne meg en så ny som mulig E92 325ci M-Sport. Snakk om tørketid av biler til salgs som var innenfor mine kriterier.
Så da satt jeg en dag og bare myste litt på andre BMW modeller.

SÅ!!!! default_wub.pngdefault_wub.pngdefault_wub.pngdefault_wub.png

En KNALLrød BMW Z4 Coupe lå for salg mellom mange kjedelige svarte, grå og sølv brødre.... Snakk om forelskelse ved første blikk!!
Dette har enda ikke skjedd med en jente laugh.gif Men satser på at det skal skje en gang laugh.gif
MYE dyrere enn det jeg var på jakt etter. Tenke tenke tenke. Ringe banken... Får jeg lov? Jada går greit det ohmy.gif
Ringe en bekjent som importerer biler. Kan du sjekke opp denne? Jepp den virka gullegod den.
Var kun kjørt 19.000km selv om den var registrert første gang mars 2007.
FÅ HEIM!!! Som vi sier her i Rogaland.

Så var det ventetiden da.... Men endelig, 16 mai 2010 stod den på jæren skitten og fæl inne i lokalene til importøren
DSC_0392.jpg
DSC_0385.jpg

WOW!! Stig får seg endelig ny bil!! :fun:
Så 25. mai 2010 er dagen bilen får norske skilter og jeg kan hente nygliset. 265 ivrige hester under aluminiumspanseret huset av en silkemyk 3 liters rekkesekser. Litt forskjell fra de smålate (men pålitelige) 118 økene som var installert i E46en. Og E46, ja den fikk bli vintervrak / til-og-fra jobb bil.

Første jeg gjorde var en kjapp vask og bytte av felger med de som stod på E46en.
Slik ble det:
DSC_0461.jpg

Etter første modifikasjon ble det en liten periode med kjøring og bildetagning.

DSC_0611.jpg
DSC_0627.jpg
DSC_0835.jpg
DSC_0960.jpg

Syntes bilen hadde litt for stort mellomrom mellom hjul og hjulbuer, så et H&R 35mm senkesett ble handlet inn
Det ble rett og slett perfekt senk det :thumbup:
DSC_1313.jpg
DSC_1315.jpg

Så ble det litt småting som ny grill, foliering av refleksene foran fremhjulene og montering av alarm.
Jada ble polert noen ganger også Ta det med ro unsure.gif

Så i september slengte jeg med på lasset sammen med Tommy her inne og noen andre til hovedtreffet til BMWkubben på Våler.
Min aller første tur på bane noensinne. Begynte liksågodt på vått føre også med godt slitne dekk :fun:

61758_10150252917790290_878505289_149417
vhmz3aec0b9o7j2ue3c5.jpg


Joda dette gav mersmak!! Nå er jeg bitt av banebasillen og bilstereo er ikke lenger noe å snakke høyt om.
Men når man kjører på bane så må man jo passe godt på lakken også. Så da ble det handlet inn ymse stoffer og preparater sammen med en Meguiars G220 maskin.
(Jada, kameraet på SE X10 mini pro suger)
77178_10150096940680856_532740855_777734
156347_10150096941110856_532740855_77773

Så kom vinteren og Den lille røde ble satt inn for sesongen
DSC00653.jpg

Vinteren er en tid man lengter etter varmere vær og tørre veier. Og hva gjør man i løpet av denne tragiske tiden?
Joda, sitter på nett å bestiller ting og tang og handler inn til neste sesong.

8 stk. 19" dekk til begge bilene
DSC00671.jpg

M-Sport ratt til Z4en
DSC_3870.jpg

Studs og muttere i steden for bolter
011.jpg

Nye felger til Z4en
001.jpg

Så måtte jeg jo ha ett sett til banekjøring.
Fikk tak i noen billige slitne M3 felger som ikke så så fine ut.
Vinterprosjekt må man jo ha

Så da ble det fra dette
DSC_3711.jpg

til dette
004.jpg

Her har jeg igjen vært kjip på kronasjen. Så her er det kun brukt Biltema spraybokser.

På bilen:
DSC_3997.jpg
DSC_4002.jpg
DSC_3987.jpg

Så var det selskapshjulene da. de ble handlet inn fra det store USA. Brukte Jetcarrier og sparte en del tusen på frakt. Anbefaler virkelig dette hvis man skal ha noe hjem fra Junaiten.
Synes selv de sitter som et skudd på bilen.
DSC_50571280x859.jpg
DSC_50641280x859.jpg
DSC_50941280x859.jpg
DSC_50991280x859.jpg

Dekkene er Michelin Pilot Super Sport 235/35 på 8.5x19 fremme og 265/30 på 10x19 bak.

Så var det montering av M-Sport rattet. Der beholdt jeg eikene som hører til det originale. Måtte modifisere litt der ja.
DSC_4119.jpg
DSC_4122.jpg
DSC_4126.jpg
DSC_4127.jpg
DSC_4141.jpg

Done:
DSC_4151.jpg

Satt også inn en M girkule som er kortere enn den originale:
DSC_4099.jpg

Litt annet smådill er også montert

Alupedaler:
DSC_1290.jpg

Tårnavstiver:
DSC_3142.jpg

Luftfilterkit:
DSC_4065.jpg

Studs for lettere demontering/montering av hjul:
DSC_4007.jpg


Det var da oppsummering av mine biler.

Takk for titten. (Denne ble lang gitt....)

Endret av Stig J
  • DCN Poeng 5

Mine BMWer

 

Instagram: 

Privat: @stigj77  

Bil: @bmwe86driver

Gnikk: @unikbilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
AndreasLie

Veldig lekker bil! :D Ser ut som det har kommet noen flotte mods her i løpet av vinteren også. Men må jo ha AC fothviler også ;)

Endret av AndreasLie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skovdahl

Virkelig snasen coupé det der! Spesielt med den røde lakken! :D

En annen ting..studs og muttre - hvor kjøper man slikt?

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget pen, en av de finere Z4 jeg har sett. :) Elsker denne i coupe utførelse!

DSC_0611.jpg

Dette bilde likte jeg, hvor er det tatt? Har lyst å ta med bilen til samme område. :)

Endret av Bjerha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det alle sammen. Er veldig fornøyd med Z4en. E46en har også vært en meget god bil oppigjennom årene. Veldig lite delebytte.

Nei ikke siden 85, 95. Er da ikke sååå gammel enda :P

Når det gjelder studs og muttere så kjøpte jeg dem sammen med felgene i USA. Selges nok i Norge også men har ikke snøring på hvor.

Bildet er tatt i området til Vigdel Fort mellom Hellestøstranden og Vigdelstranden. Rettere sagt her:

http://kart.finn.no/?lng=5.55130&lat=58.85394&tab=search&zoom=20&mapType=finnraster&markers=5.55093,58.85394,r,Brukerdefinert&activetab=search

Men har du veldig senket bil så tror jeg du skal slite med å komme deg ned på den plattingen. Jeg har ikke prøv igjen etter jeg senket Z4en.

Mine BMWer

 

Instagram: 

Privat: @stigj77  

Bil: @bmwe86driver

Gnikk: @unikbilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jepps. 9x19" Breyton Vision ( produsert av Fondmetal). Lakkert i BMW sin Silvergrey farge.

Var tanken å selge dem helt til jeg tok meg en kjøretur i helgen.... Det humper og rister noe hinsides over 80 km/t. Grunnen er de übergromme Synnydekka som slettes ikke er runde. Felgene er beine og to ble rettet i vår. Så skulle jeg solgt dem kunne jeg rett og slett ikke tatt betalt for dem. Så da blir de vinterlagringshjul til Z4en...

Endret av Stig J

Mine BMWer

 

Instagram: 

Privat: @stigj77  

Bil: @bmwe86driver

Gnikk: @unikbilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Jeg er 1.84. Føler det ikke trangt i det hele tatt. Just comfy :wub:

Og smeller heller ikke hjelmen i taket under banekjøring.

Å så fant jeg ut i går at bagasjerommet er bare 10 liter mindre enn i en Golf. :thumbup: Om det var IV eller V vet jeg ikke da

Mine BMWer

 

Instagram: 

Privat: @stigj77  

Bil: @bmwe86driver

Gnikk: @unikbilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...