Gå til innhold

Volvo V70


Hans Marius

Recommended Posts

Hans Marius

Volvo V70

IMG_4556.jpg

Jepps, da var det denne bilen som stod for tur. Eieren er en kollega av meg som egentlig ikke var interessert i det hele tatt i at bilen ble blank, bare den var lett å holde ren nå som vinteren står for tur.

Dermed ble vi enige om en 1-stegs jobb, men en sealer på toppen. Det virket greit nok det, helt til jeg fikk se hvordan lakken egentlig så ut…

Startet på fredag etter jobb med vasken. Vaskeprossedyren var som vanlig, bare at jeg denne gangen ville teste og bruke Surfex HD først, for så å bruke Prickbort etterpå. Dette er jo en metode som flere her inne har hatt gode erfaringer med, da lakken blir renere før Prickbort blir lagt på, og dermed får mindre ”møkk” å jobbe med, men i stede kan konsentrere seg om asfalten. Selv synes jeg dog dette fungerte dårligere enn å legge på Prickbort først, da den da blir lagt på tørr lakk, og dermed ikke blir utblandet med vann. Så etter prewashen var det fortsatt en god del nupper igjen i lakken, men det kan jo være tilfeldig at resultatet ble slik denne gangen, men kommer nok uansett til å gå tilbake til å bruke Prickbort først heretter…

Uansett, det første som ble gjort var å gi felgene en runde med Autosmart Smart Wheel 1:3 som fikk ligge i ca 10 min. Det er tydelig at dette er ”konebilen”, da alle fire felgene var kantkjørte, og hadde mye bremsestøv på seg. I mens felgrensen fikk jobbe, gikk jeg rundt og sprayet Surfex HD 1:3 over hele bilen. Deretter ble hele bilen, inkludert hjulbuer og felger foamet med en ganske sterk blanding med Autofoam. Dette fikk så ligge i ca 8 min før det ble spylt av med HT. Deretter var det Prickbort sin tur, som ble lagt på alle paneler under vinduene, inkludert hele panseret og bagasjeluka. Denne fikk så ligge i ca 5 min, før hele bilen fikk en ny runde med Autofoam. Etter jeg så hadde spylt av dette med HT, fikk felgene en litt grundigere runde med felgrens. I samme blandingsforhold, men med div børster. Dekk fikk også smake Surfex HD 1:3 og megs dekkbørste.

Så var det klart for håndvasken. Denne gangen ble det Poorboys SS&S og litt CG W+G i bøtta, med Autobahn ullhanske. Alle dørkarmer fikk også smake Surfex HD 1:3 med SV Detail kost, for deretter å bli vasket med Nanolotus sin lille vaskesvamp med chenille.

Etter vasken var det klart for clay. Det var som sagt en god del nupper igjen, men det var ingen problem for Bilthamber Soft Clay sammen med rennende vann som lube.

Når jeg var ferdig med clayingen hadde det blitt mørkt, og vel så det. Bilen ble dermed kjørt opp i verkstedet for å bli tørket. Dette ble gjort med Micropack WW håndkle og CG Miracle Dryer samt kompressor i dørkarmer, felger, dørhåndtak osv.

Så til noen bilder av denne seansen:

IMG_4447.jpg

IMG_4449.jpg

IMG_4450.jpg

IMG_4451.jpg

IMG_4452.jpg

IMG_4466.jpg

IMG_4454.jpg

IMG_4455.jpg

IMG_4456.jpg

Fugleshiit som nok har ligget på panseret en stund… Et fint etsemerke hadde det i alle fall blitt av det.

IMG_4457.jpg

Noen som har vært her før? Tipper en bilklargjører som ikke har pyntet ordentlig opp etter seg. Var i alle fall et hel#%¤# å få bort…

IMG_4458.jpg

IMG_4459.jpg

IMG_4460.jpg

IMG_4461.jpg

IMG_4462.jpg

IMG_4463.jpg

IMG_4464.jpg

IMG_4465.jpg

IMG_4467.jpg

IMG_4468.jpg

Smart Wheel jobber

IMG_4469.jpg

Surfex jobber…

IMG_4470.jpg

IMG_4476.jpg

IMG_4477.jpg

Rent og pent

IMG_4478.jpg

Prickbort jobber

IMG_4479.jpg

Det ble som sagt mørkt innen jeg ble ferdig…

IMG_4484.jpg

Dagen etter startet jeg med maskering og test spot. Vet mange andre har sagt det før, men jeg sier det igjen. Det er MYE å maskere på V70 :P

Som dere kan se av inspeksjonsbildene under så var lakken på denne ganske bra slitt… Her var det både RDS, hologrammer, kjørespor samt ekstremt mye swirls. Skjønte egentlig med en gang at her kunne jeg ikke bare kjøre en 1-steg. Testet et lite område med S30 på orange uber pad, men dette syntes jeg ikke tok nok, og gikk dermed opp til S17 på grønn pad. Dette gav en ganske grei korrigering, men det var allikevel en del swirls igjen, samt mye RDS og selvfølgelig hologrammer. Men det var uansett bedre enn med bare S30 på orange. Dermed endte jeg opp med denne comboen, etterfulgt av S30 på blå sonus med DA maskin. Dette fjernet hologrammene, selv om det ser ut som det er igjen noen hologrammer, som egentlig er swirls <_< Panser og bagasjelokk er jo ikke i metall, men glassfiber eller noe slik. Dermed ble det bedre korrigering der enn ellers, men til gjengjeld måtte jeg jobbe litt mer for å fjerne hologrammene.

S17 ble spredt på 800 RPM 1 pass, før 3 harde pass på 2000 RPM ble kjørt. Deretter kjørte jeg 1 pass også på 2000 RPM, men med lite press, så rett av.

S30 på DA ble spredt på hastighet 1 med Kestrel maskina, før det ble kjørt 2 pass med en del press på full fres. Deretter 2 pass med nesten ikke press i det hele tatt med samme hastighet.

Så bilder:

IMG_4485.jpg

IMG_4486.jpg

Fint etsemerke…

IMG_4487.jpg

Litt dypere RDS

IMG_4488.jpg

:blink:

IMG_4495.jpg

Ser fint ut dette, ikke sant?

IMG_4496.jpg

Trokke det nei…

IMG_4498.jpg

Tror dette må være noen av de verre hologrammene jeg har sett. Ser de ganske greit uten lys til og med :blink:

IMG_4500.jpg

IMG_4501.jpg

IMG_4503.jpg

IMG_4504.jpg

50/50 etter S17

IMG_4506.jpg

IMG_4506.jpg

IMG_4508.jpg

IMG_4509.jpg

Før

IMG_4514.jpg

Etter

IMG_4515.jpg

50/50

IMG_4516.jpg

Litt holo skal til…

IMG_4517.jpg

IMG_4519.jpg

Før

IMG_4520.jpg

Etter

IMG_4521.jpg

Etsemerket ville jeg prøve å fjerne helt, og endte dermed med å kjøre tre runder for å fjerne det helt.

Før

IMG_4522.jpg

Etter første runde:

IMG_4523.jpg

Andre runde

IMG_4524.jpg

Tredje

IMG_4526.jpg

Ille?

IMG_4527.jpg

Litt bedre… Dette er før DA runden, så her er det hologrammer, men dere ser også swirlsene som ser ut som hologrammer…

IMG_4528.jpg

50/50

IMG_4535.jpg

IMG_4534.jpg

Før

IMG_4536.jpg

Etter

IMG_4538.jpg

Noen som har prøvd seg før som sagt, som også hadde klart å gå igjennom lakken på lista til bakfangeren.

IMG_4540.jpg

Litt småpirk måtte også til :)

IMG_4541.jpg

LSP denne gangen ble også Duragloss 111 på lakk, CG New Trim Look på plast, Megs High Endurance på dekk, CG Bare Bones i hjulbuer og CRC multilube på dørhengsler.

Ble ikke så mange bilder denne gangen, så da var det bare ferdigbildene som gjenstår. Selfølgelig var det overskyet når jeg tok etterbildene, så det ble ingen bilder i sola desverre... Men den ble vist blank allikevel :)

IMG_4543.jpg

IMG_4544.jpg

IMG_4545.jpg

IMG_4546.jpg

IMG_4547.jpg

IMG_4548.jpg

IMG_4551.jpg

IMG_4552.jpg

IMG_4553.jpg

IMG_4556.jpg

IMG_4557.jpg

IMG_4558.jpg

IMG_4559.jpg

IMG_4561.jpg

IMG_4563.jpg

IMG_4564.jpg

IMG_4566.jpg

IMG_4568.jpg

IMG_4570.jpg

Dette er og blir en ”1-stegs” jobb, så det er fortsatt igjen en del, noe jeg ergrer meg over at eier ikke ville kvitte seg med. Men det får være grenser for hvor mye veldedighetsarbeid jeg tar på meg…

Det ble uansett mye bedre, blankere, glattere og bilen er nok en god del lettere å holde ren når vinteren kommer også.

Håper dere likte det dere så :)

  • DCN Poeng 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble fint dette selv om det er en del igjen for et strøkent resultat. :)

Uansett er det en veldig god forbedring, blankt og fint og sikkert lett å gjøre rent i vinter.

Alltid ergerlig å ikke kunne gjøre detailing jobben slik man ønsker for å få det helt strøkent <_<

Regner med at eier er fornøyd nå :)

Edit: Cred selvfølgelig ;)

Endret av Ole Gunnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven, det der er noe av det værre jeg har sett! Folk må rett og slett ha for mye penger når de kan la ting forfalle som det der. Gi eieren et ballespark fra meg!

På den andre siden er det alltid moro med sånne "en-stegs" jobber, vi hadde ikke klart å la det være med ett steg om vi så måtte ha betalt eieren for å korrigere mer :D

Kred for bra jobbet og gi eieren mer enn avtalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Du er dyktig å ta bilder og har god write up :) Er enig med deg.Ikke vits å jobbe i timesvis om eieren ikke synes det er så nøye.

Bilen ble jo helt fantastisk i forhold til hvordan den så ut fra før.

Prickbort er det eneste jeg bruker(sikkert noen andre også)på lakk.kom prickbort på dekka sist jeg vaska min bil, og den lå i ca 4 min.Dekka ble helt misfarget, så er forsiktig der.Har også opplevd at prickbort kan misfarge plast ganske mye om den påføres våt bil.Prickbort og vann lenge på plast og gummi er ikke sunt tror jeg..

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Åh fy satan og den så ut i lakken, synd han ikke ville koste på den et to eller tre stegs behandling. Men du gjorde jo underverker med ett steg også! Kjempe bra jobb! :)

+ Cred!

Takk for det Mats :) Synes også det var veldig synd at ikke eier ville ha mer enn en 1-steg, men jeg klarte jo som sagt ikke å gi han en ren 1-steg heller :P

Det ble fint dette selv om det er en del igjen for et strøkent resultat. :)

Uansett er det en veldig god forbedring, blankt og fint og sikkert lett å gjøre rent i vinter.

Alltid ergerlig å ikke kunne gjøre detailing jobben slik man ønsker for å få det helt strøkent <_<

Regner med at eier er fornøyd nå :)

Edit: Cred selvfølgelig ;)

Takk takk Ole Gunnar! Som du sier, ergelig...

Har ikke snakket med eier enda, men satser på han er det :)

Dæven, det der er noe av det værre jeg har sett! Folk må rett og slett ha for mye penger når de kan la ting forfalle som det der. Gi eieren et ballespark fra meg!

På den andre siden er det alltid moro med sånne "en-stegs" jobber, vi hadde ikke klart å la det være med ett steg om vi så måtte ha betalt eieren for å korrigere mer :D

Kred for bra jobbet og gi eieren mer enn avtalt

Hehe, takk for deet Belle ;)

Du er dyktig å ta bilder og har god write up :) Er enig med deg.Ikke vits å jobbe i timesvis om eieren ikke synes det er så nøye.

Bilen ble jo helt fantastisk i forhold til hvordan den så ut fra før.

Prickbort er det eneste jeg bruker(sikkert noen andre også)på lakk.kom prickbort på dekka sist jeg vaska min bil, og den lå i ca 4 min.Dekka ble helt misfarget, så er forsiktig der.Har også opplevd at prickbort kan misfarge plast ganske mye om den påføres våt bil.Prickbort og vann lenge på plast og gummi er ikke sunt tror jeg..

Takk takk Hans Martin :) Både bilder og writeup kommer seg da!

Har ikke hatt noe problem med missfarging av verken dekk eller plast av Prickbort, så det synes jeg høres litt rart ut. Men kan jo være greit å ha det i bakhodet. Men om det blir missfarging så kan det faktisk hjelpe med en runde til med Prickbort, og spyle av etter bare et minutt og så vaske godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette likte jeg veldig godt Hans Marius :D

Moro å lese en "kjapp 1-stegs" jobb også i blant.

Vet ikke om jeg ikke fikk det med meg i teksten men hvordan var hardheten på lakken? Syntes S17 tok lite i og med det var en svart bil.

+ :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å være en 1.5 stegs så synes jeg du har gjort en meget bra jobb her :) Og som du sier - det får være grenser for charity-arbeid også. For "hvermansen" så er dette helt spitzen-klasse, for en DCN'er så blir det (som du sier) "bra, men hadde fortjent 2-3 stegs" :)

Virker som ganske hard lakk siden S17 ikke tok mer - sikkert en slik ekkel "småhard, men holo-elskende lakk" dette her

+ cred selvfølgelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Dette likte jeg veldig godt Hans Marius :D

Moro å lese en "kjapp 1-stegs" jobb også i blant.

Vet ikke om jeg ikke fikk det med meg i teksten men hvordan var hardheten på lakken? Syntes S17 tok lite i og med det var en svart bil.

+ :thumbup:

Takk Thomas :)

Lakken var vel kanskje medium + S17 tok ikke så alt for mye nei, men det har nok noe med at jeg brukte grønn uber pad som er ganske mild. Prøvde også litt med orange uber og S17, men da ble det litt for heftige kjørespor til at jeg fikk det bort med DA <_<

Til å være en 1.5 stegs så synes jeg du har gjort en meget bra jobb her :) Og som du sier - det får være grenser for charity-arbeid også. For "hvermansen" så er dette helt spitzen-klasse, for en DCN'er så blir det (som du sier) "bra, men hadde fortjent 2-3 stegs" :)

Virker som ganske hard lakk siden S17 ikke tok mer - sikkert en slik ekkel "småhard, men holo-elskende lakk" dette her

+ cred selvfølgelig

Takker Espen ;)

Virker som de aller fleste klarlakk typene jeg har vært borte i den siste tiden har det med å få hologrammer uansett om lakken er aldri så hard...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Mats :) Synes også det var veldig synd at ikke eier ville ha mer enn en 1-steg, men jeg klarte jo som sagt ikke å gi han en ren 1-steg heller :P

Doh, min feil. Gikk litt for fort i svingene når jeg leste tråden istad :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være gøy og polere en ordentlig bil :rolleyes:

Den så ille ut i lakken ja..

Du fikk et bra resultat.. Cred for den...

Johan Kyrre Karlsen

Hyundai Santa Fe CRDI 4x4, 2006 mod.

KYRRES
HOBBYPOLERING

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ble blank til slutt B) Godt jobbet!

2019 Volvo V90 T8 Inscription

2013 Volvo V70 D2 R-Design Rebel Blue

2014 Volvo V40 D2 Cross Country

2010 Volvo V70 D2 Summum

2007 Volvo C30 R-Design

1995 Volvo 850

1995 Volvo 850 GL

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Steike den lakken så ut da... utrolig at folk klarer å riper opp bilen såpass... kan lure på hva de bruker av vaskemidler innimellom..

Ble jo betraktelig mye bedre denne her da, men 1 stegs jobber er vriene, en må kompansere for RDS vs holos ofte.. og da får RDS vinne, da biler med holos er værst :)

Cred til deg :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert over bildene i denne tråden, du får virkelig fram alt av swirls og riper.:thumbup:

Du leverer ett resultat, som er langt over hva man kan forvente, av en jobb som i utgangspunktet skulle vært enstegs.

Plus i boka for dette.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Det må jo være gøy og polere en ordentlig bil :rolleyes:

Den så ille ut i lakken ja..

Du fikk et bra resultat.. Cred for den...

Hehe ordentlig og ordentlig ;) Men ja, V70 er en av de penere Volvoene, det kan jeg være med på :)

Og takk for det!

Bilen ble blank til slutt B) Godt jobbet!

Takk takk B)

En bra 1,5 stegs jobb.. :)

Ta en alvorsprat med eier og si at du må ha bilen hans en helg til våren.

Kan tilogmed hilse fra meg. ;)

Takker!

Skal se om jeg klarer å overtale han, men med hilsning fra deg regner jeg med det går greit ;)

Brutalt!

Men ble betraktelig bedre da :) Bra jobba! :D

Takk :)

Steike den lakken så ut da... utrolig at folk klarer å riper opp bilen såpass... kan lure på hva de bruker av vaskemidler innimellom..

Ble jo betraktelig mye bedre denne her da, men 1 stegs jobber er vriene, en må kompansere for RDS vs holos ofte.. og da får RDS vinne, da biler med holos er værst :)

Cred til deg :)

Ja du sier noe Truls... Var noe av det værre jeg har vært borte i her altså!

Liker egentlig litt tanke på 1 steg helt frem til jeg har kjørt noen test spots og ser enten hvor lite det tar, eller hvor mye hologrammer det blir igjen. Så håper nok på flere "ordentlige" jobber i fremmtiden.

Og takk for det :)

Jeg er imponert over bildene i denne tråden, du får virkelig fram alt av swirls og riper.:thumbup:

Du leverer ett resultat, som er langt over hva man kan forvente, av en jobb som i utgangspunktet skulle vært enstegs.

Plus i boka for dette.:)

Takk takk :) Synes det har blitt lettere å få gode bilder av swirls og holo etter hvert, men har nok fortsatt et stykke igjen opp til mange andre her inne. Men det er vel bare å trene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på alle gratulasjonene her. Rå 1,5 stegs jobb det her. :)

Biler som man tror er ganske OK ut når de ankommer møkkete kan vise seg seg å være noe helt annet etter en grundig vask. Det har vi erfart noen ganger ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...