Gå til innhold


Bilde

Fjerne rust + lakkering


  • Logg inn for å svare
14 svar på dette emnet

#1 Bakk

Bakk
  • Medlemmer
  • 417 innlegg
  • Bosted:Stjørdal

Skrevet 10 juni 2010 - 19:15

Som tittelen sier skal jeg ta noe rust og lakkere opp, er ikke store bitene det er snakk om bare små flekker.

Noen som har en fin guide eller lignende for dette?
Kjedelig og ødelegge bilen total pga fille feil også.

Takker på forhånd for svar :)
  • 0

#2 urs4r

urs4r
  • Medlemmer
  • 81 innlegg
  • Bosted:Ringsaker

Skrevet 10 juni 2010 - 20:33

Litt avhengig av hvor på bilen det er så fungerer det jo fint med en punktsandblåser for å fjerne rustflekken. Jeg pleier etter sandblåsing å grunne med "rustmelk". Får jo bl.a. en type som heter canthrust , og den fungerer fint. Dem har også en variant på biltema som faktisk fungerer. Den kan også pensles rett på rusta, men jeg foretrekker å fjerne mest i forkant, da helst med punktsandblåser, men det fungerer også med pussepapir når du bruker rustmelk etterpå. Hvis det er forholdsvis tykk lakk på bilen så maskerer jeg rundt kanten på flekken, og sprayer på syregrunning med fyller for å fylle opp igjen det som er fjernet, for så å rive maskering og våtslipe så det blir jevnt. Deretter har du en overflate som er klar for base og klarlakk. Vet ikke hva slags utstyr du har til rådighet, men etter å ha drevet litt med motivlakkering tidligere så bruker jeg airbrush for å legge på basefargen, og drar den litt over kanten der fylleren møter den eksisterende lakken for å unngå skarpt skille. Klarlakk kan da i etterkant av dette legges med enten airbrush eller fra sprayboks, og støves utover, litt lenger ut enn du har støvet basefargen. Husk godt med maskering hvis du velger å la det stå til rett fra sprayboksen :P når dette er ferdig herdet så er det bare å våtslipe overgangen før du går på med rubbing og polering :)
  • 2

#3 kranierot

kranierot
  • Medlemmer
  • 19 innlegg
  • Bosted:Ramfjord, Tromsø

Skrevet 10 juni 2010 - 21:24

Litt avhengig av hvor på bilen det er så fungerer det jo fint med en punktsandblåser for å fjerne rustflekken. Jeg pleier etter sandblåsing å grunne med "rustmelk". Får jo bl.a. en type som heter canthrust , og den fungerer fint. Dem har også en variant på biltema som faktisk fungerer. Den kan også pensles rett på rusta, men jeg foretrekker å fjerne mest i forkant, da helst med punktsandblåser, men det fungerer også med pussepapir når du bruker rustmelk etterpå. Hvis det er forholdsvis tykk lakk på bilen så maskerer jeg rundt kanten på flekken, og sprayer på syregrunning med fyller for å fylle opp igjen det som er fjernet, for så å rive maskering og våtslipe så det blir jevnt. Deretter har du en overflate som er klar for base og klarlakk. Vet ikke hva slags utstyr du har til rådighet, men etter å ha drevet litt med motivlakkering tidligere så bruker jeg airbrush for å legge på basefargen, og drar den litt over kanten der fylleren møter den eksisterende lakken for å unngå skarpt skille. Klarlakk kan da i etterkant av dette legges med enten airbrush eller fra sprayboks, og støves utover, litt lenger ut enn du har støvet basefargen. Husk godt med maskering hvis du velger å la det stå til rett fra sprayboksen :P når dette er ferdig herdet så er det bare å våtslipe overgangen før du går på med rubbing og polering :)


Hva om noen laget en guide for dette emnet, hadde vert fantastisk;->
  • 0
TEJ
BMW E34

#4 Bakk

Bakk
  • Medlemmer
  • 417 innlegg
  • Bosted:Stjørdal

Skrevet 10 juni 2010 - 21:48

Litt avhengig av hvor på bilen det er så fungerer det jo fint med en punktsandblåser for å fjerne rustflekken. Jeg pleier etter sandblåsing å grunne med "rustmelk". Får jo bl.a. en type som heter canthrust , og den fungerer fint. Dem har også en variant på biltema som faktisk fungerer. Den kan også pensles rett på rusta, men jeg foretrekker å fjerne mest i forkant, da helst med punktsandblåser, men det fungerer også med pussepapir når du bruker rustmelk etterpå. Hvis det er forholdsvis tykk lakk på bilen så maskerer jeg rundt kanten på flekken, og sprayer på syregrunning med fyller for å fylle opp igjen det som er fjernet, for så å rive maskering og våtslipe så det blir jevnt. Deretter har du en overflate som er klar for base og klarlakk. Vet ikke hva slags utstyr du har til rådighet, men etter å ha drevet litt med motivlakkering tidligere så bruker jeg airbrush for å legge på basefargen, og drar den litt over kanten der fylleren møter den eksisterende lakken for å unngå skarpt skille. Klarlakk kan da i etterkant av dette legges med enten airbrush eller fra sprayboks, og støves utover, litt lenger ut enn du har støvet basefargen. Husk godt med maskering hvis du velger å la det stå til rett fra sprayboksen :P når dette er ferdig herdet så er det bare å våtslipe overgangen før du går på med rubbing og polering :)

wow... takker for mye kjekk informasjon :D
har ikke allverden til utstyr for hånden pr dag's dato men min mor jobber i würth så får forhåpentligvis tak i det meste jeg trenger :)
+kred btw
  • 0

#5 urs4r

urs4r
  • Medlemmer
  • 81 innlegg
  • Bosted:Ringsaker

Skrevet 10 juni 2010 - 22:00

Kranierot: Skal ta en liten rustflekk nederst på en framskjerm nå i helga, så skal prøve å få med kameraet, så kan vi se om det ikke er mulig å få snekret sammen en liten how to :)

Bakk: Bare hyggelig å være til hjelp :) hvis du skulle hatt en airbrush å prøvd på denne jobben så duger den til 3-400kr på biltema finfint :) dem har jo også punktsandblåser..
  • 0

#6 Mighty

Mighty
  • VIP medlemmer
  • 4 494 innlegg
  • Bosted:Våler i solør

Skrevet 10 juni 2010 - 22:04

Det høres bra ut for meg også :) Jeg har ikke så mye rust, men endel zinkslipp som gjør at jeg mangler litt lakk her og der. Heldigvis bare på nedre deler av bilen, men stygt likeså. Hver gang jeg vasker bilen så henger det igjen noen lakkflak i mitten :(
  • 0
Ja, jeg vasker med svamp!

Les FORUMREGLENE

#7 rudilgr

rudilgr
  • Medlemmer
  • 1 178 innlegg
  • Bosted:Kongsvinger/Roverud

Skrevet 10 juni 2010 - 22:11

Personlig ville jeg etter sandblåsing/pussing ha enten sprayet på eller penslet på sink, så sinkgrunning(lakk sitter ikke særlig bra på sink) for å få kaldgalvanisert metallet før lakkering. Maskere et område som er litt unna der du skal lakkere så lakkovergangen støver utover ett større område og får jevnere overgang, før våtslip lett med 2500grit etterfulgt av rubbing og polering. selv pleier jeg maskere de nærliggende panelene, dvs skal jeg lakkere på ei bakdør maskerer jeg framdøra, bakskjermen og vinduet på døra jeg skal lakke på. Blir en del lakkstøv på døra, men jo mer du får støvet det utover jo mindre synlig overgang vil du få, selv bruker jeg spraybokser med vannbasert lakk og 2-komponent (med herder) klarlakk, uansett om det er tett farge eller metallic.. Istedetfor rustmelk bruker jeg Ferrobet rustkiller eller CRC sin industrial Rust Killer. Rustmelk har jeg brukt flere typer av tidligere men rusta er tilbake alt for fort etter min erfaring.
Har også meget bra erfaring med "rustpakkene" fra http://www.chemical.no/ Holder LENGE om bruksanvisningen følges fra punkt til prikke!

Lykke til!

@mighty: du skulle jo kjøpe lakk og fikse det lille småtteriet hos meg! Driver med min egen nå :P

Dette innlegget har blitt redigert av rudilgr: 10 juni 2010 - 22:12

  • 0

#8 kranierot

kranierot
  • Medlemmer
  • 19 innlegg
  • Bosted:Ramfjord, Tromsø

Skrevet 10 juni 2010 - 22:58

Kranierot: Skal ta en liten rustflekk nederst på en framskjerm nå i helga, så skal prøve å få med kameraet, så kan vi se om det ikke er mulig å få snekret sammen en liten how to :)

Bakk: Bare hyggelig å være til hjelp :) hvis du skulle hatt en airbrush å prøvd på denne jobben så duger den til 3-400kr på biltema finfint :) dem har jo også punktsandblåser..


Flotters flotters...... du e et knupp
  • 0
TEJ
BMW E34

#9 urs4r

urs4r
  • Medlemmer
  • 81 innlegg
  • Bosted:Ringsaker

Skrevet 11 juni 2010 - 07:52

Personlig ville jeg etter sandblåsing/pussing ha enten sprayet på eller penslet på sink, så sinkgrunning(lakk sitter ikke særlig bra på sink) for å få kaldgalvanisert metallet før lakkering. Maskere et område som er litt unna der du skal lakkere så lakkovergangen støver utover ett større område og får jevnere overgang, før våtslip lett med 2500grit etterfulgt av rubbing og polering. selv pleier jeg maskere de nærliggende panelene, dvs skal jeg lakkere på ei bakdør maskerer jeg framdøra, bakskjermen og vinduet på døra jeg skal lakke på. Blir en del lakkstøv på døra, men jo mer du får støvet det utover jo mindre synlig overgang vil du få, selv bruker jeg spraybokser med vannbasert lakk og 2-komponent (med herder) klarlakk, uansett om det er tett farge eller metallic.. Istedetfor rustmelk bruker jeg Ferrobet rustkiller eller CRC sin industrial Rust Killer. Rustmelk har jeg brukt flere typer av tidligere men rusta er tilbake alt for fort etter min erfaring.
Har også meget bra erfaring med "rustpakkene" fra http://www.chemical.no/ Holder LENGE om bruksanvisningen følges fra punkt til prikke!

Lykke til!

@mighty: du skulle jo kjøpe lakk og fikse det lille småtteriet hos meg! Driver med min egen nå :P



Ja etter sandblåsing så har jo strengt talt ikke rustmelka noe særlig funksjon heller, da det ikke er igjen noe rust å binde kjemisk. Fikk beskjed fra lakksjappa her i området for en stund siden om at syregrunningen med fyller var super å bruke rett på bart metall, og den kunne fint brukes på aluminium også. Har hatt bra hell med å bruke kaldgalvanisering i bakre deler av eksosanlegg faktisk, så det fungerer uten tvil, men pga. behovet for å fylle opp igjen skadestedet ved lakkreparasjon så har jeg valgt syregrunningen. Uttrykte meg litt uklart i første innlegg, men bruker ikke nødvendigvis rustmelk i det hele tatt ved lakkrep. kun der det er behov.. Foretrekker selvfølgelig å få fjernet alt av rust først heller :)

Dette innlegget har blitt redigert av urs4r: 11 juni 2010 - 07:54

  • 0

#10 Reodor

Reodor
  • Medlemmer
  • 1 223 innlegg
  • Bosted:Sør-Trøndelag

Skrevet 12 juni 2010 - 20:50

wow... takker for mye kjekk informasjon :D
har ikke allverden til utstyr for hånden pr dag's dato men min mor jobber i würth så får forhåpentligvis tak i det meste jeg trenger :)
+kred btw



Jeg har punkt blåser ;)
  • 0

#11 fredsjo

fredsjo
  • Medlemmer
  • 229 innlegg

Skrevet 08 mai 2014 - 12:19

Hei

Tar opp en gammel tråd her..:

 

Jeg subbet borti en betongkant med bakskjermen på min Touran for et års tid siden. Der hvor galvaniseringen ble punktert har det nå kommet rust. Jeg må si jeg ikke bryr meg så VELDIG om denne bilen nå, det er kun en "ekstra" bil som har gått over 200 000, så jeg gidder ikke legge noe penger i å fikse dette på et lakkeringsverksted.

 

Jeg har tenkt å fikse dette selv.. Har lakkert en del tidligere og har egentlig god dreis på det. Men rust har jeg ikke jobbet med før. Er jo ikke alvorlig gravrust dette, kun overflate.

 

jeg tenkte rett å slett og pusse dette ned med vinkelsliper med en sliperondell av noe slag. Pusse over med finere og finere papir (opp til 400-600ish). Så avfette med aceton eller silikonfjerner. Legge på ett eller annet produkt som tar evt. rust som kan være igjen, så grunne, så lakkere med lakk med rett fargekode. Lakken skal "fades" ut over området som er pusset ned. Så etter et par uker pusse ned med 2500 papir og polere.

 

Tanker rundt denne fremgangsmåten? Og hvilket produkt skal jeg bruke som "rustkiller"? 


  • 0

#12 Øyvind G

Øyvind G
  • VIP medlemmer
  • 5 437 innlegg
  • Bosted:Horten (Vestfold)

Skrevet 08 mai 2014 - 15:51

Jeg pusset litt rust på min bil her om dagen. Jeg er ingen ekspert på dette området, men du kan jo ta en titt å se om du er enig i måten jeg gjorde det på. 

 

Direktelink.

 

"Rustkilleren" som jeg brukte heter Bilt-hamber - Hydrate 80. 

 

Har ikke lakkert og fadet før, men ser for meg at det er slik det gjøres:

 

  1. Slip et litt større område enn det du skal lakkere med fin våtslip (f.eks P3000). 
  2. Påfør lakk som du fader utover i endene så god som du kan (ikke over hele området som er mattet ned. Pass på slik at det er et matt felt rundt det som du har lakkert).
  3. Poler med poleringsmaskin til våtslip og fading blir usynlig. 

 

Tror nok at du må sparkle før lakk for å ikke få "sår" der du har slipet bort rust og lakk. 


Dette innlegget har blitt redigert av Øyvind G: 08 mai 2014 - 15:57

  • 0

#13 rudilgr

rudilgr
  • Medlemmer
  • 1 178 innlegg
  • Bosted:Kongsvinger/Roverud

Skrevet 09 mai 2014 - 06:25

Start med silikonfjerner før du gjør noe som helst, og silikonfjerner før grunning/lakk Fade ut baselakken(fargen) men ta ny klarlakk på hele panelet, evnt opp til midten av takstolpe etc. En utflekking av klarlakk midt på et panel vil bli godt synlig.

 

En syrebasert rustkiller ala ferrobet etc er å anbefale etter du har pusset vekk synlig rust. Gjerne flere omganger, med sliping med sandpapir imellom omgangene.


Dette innlegget har blitt redigert av rudilgr: 09 mai 2014 - 06:26

  • 0

#14 umbrellas

umbrellas
  • Medlemmer
  • 4 innlegg

Skrevet 09 mai 2014 - 07:31

Min framgangsmåte på grunnarbeid er ihvertfall.

 

  • Masker alt som ikke skal ha lakk på seg, dette gjelder også ting inne i garasjen  :)
  • Puss ned rundt rusten med slipemaskin, 120 grit
  • Sandblås det man får til av rusten
  • Eventuelt legg på ferrobet eller lignende rustkiller for å ta porerust
  • Legg på wurth rustomvandler, zinkgrunning, syregrunning eller lignende (vask med silikonfjerner først)
  • Sparkle over skaden med et godt sparkel, f.eks wurth combi-let, puss med 240 til konturene er gode (Kan ta flere sparkelrunder)
  • Legg flere lag med slipegrunning og slip til man er fornøyd, her kan man bruke guide-coat eller noe for å få skaden helt bra. Avslutting med 800 er vel bra nok for de fleste lakkjobber (Bruk kun 2-komponent produkter)
  • Vask med silikonfjerner

 

Videre ut er det mange som gjør det forskjellig, kommer vel an en del på hvilke produkter man bruker også. Men det viktigste er å bruke en 2-komponent klarlakk. Her er det mange som bruker 1-komponent fra boks, noe som gulner meget lett, samt ikke tåler kjemikalier. For å få en bedre overgang mellom klarlakken så kan man evt. bruke back-masking og så gå over med fade-thinner (Denne tynner klarlakken og lar den flyte ut bedre i overgangen). Her er litt øvelse godt å ha med seg i ryggsekken, da man ofte bruker for mye fade-thinner første gangen.

 

Videre så lar man klarlakken herde, før man maskinpolerer. Det er vel anbefalt å vente minst 4 uker før voks, slik at lakken får gasset ferdig.

 

Fargeforskjeller kan man fade ut, ved å lakkere det skadede området med base, så tynne denne med klarlakk, lakkere litt lengre ut, tynne med klarlakk, lakkere litt lengre ut, før man legger klarlakken oppå der igjen.

 

Jeg er ikke lakkerer, så ikke ta dette som en fasit.


Dette innlegget har blitt redigert av umbrellas: 09 mai 2014 - 07:38

  • 0

#15 fredsjo

fredsjo
  • Medlemmer
  • 229 innlegg

Skrevet 09 mai 2014 - 12:49

Veldig mange gode tips - tusen takk! :)

 

Jeg må si jeg ikke er så forbanna nøye på hvordan dette blir seende ut. Det viktigste er at det slutter å ruste og at jobben holder noen år. Dette er en bruksbil/bil nr 2. 

 

Noen som har tips til en forhandler i Oslo som selger lakk på boks etter fargekode? Gjerne noen med litt kunskap som jeg kan snakke litt med og :)

 

Og er det noen erfaringer med brunox? For det har jeg liggende nemlig:
http://www.odegard-l...?menu=807&id=20

 

Kjøre den i 3 omganger før jeg går på med en eller annen grunning før en slipegrunning..?


  • 0




0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester