Før påske kjøpte jeg meg nytt kamera for å kunne holde følge med gærningene her inne, på writeups! Valget falt på en Canon EOS 500D med 55-200IS objekt ekstra. Ikke fått testet spesielt mye, eller lært meg kamera slik at disse bildene er kjørt på auto.
Så til bilen. En svært lojal kunde av meg som forøvrig er billakkerer ringte fortvilt og forklarte at maskeringstapen hadde glippi noen steder noe som førte til lakkstøv. I utgangspunktet ville han kun fjerne lakkstøvet, men omsider da jeg fleipet med de andre jobbene jeg hadde gjort for han, var det kanskje greit å gnukke den litt ekstra, det trengte den!
Dette er som sagt en Chevrolet Colorado LS pantherblack (er blitt fortalt), en sprek sak med plan på! Merket det da jeg skulle kjøre rundt lokalet og inn i vaskehallen. Var ikke helt klar over hvor følsom den var på gassen, så den grov seg rett ned i grusen her
Fremgangsmåte:
Vask:
- Avfetting
- Spyl
- Avfetting og mitt (for lakkstøvet sin del)
- spyl
- Såpe
- spyl
- Såpe + mitt
- spyl
- Tørk
I utgangspunktet, er dette kanskje null vits, men jeg kan love at jeg satt igjen med god samvittghet i forhold til vasken!
Korrigering:
- Scholl s17+ skumpad
- wipedown
- Scholl s40
- wipedown før jeg tok en runde til med Scholl s40
Dette er forøvrig første gang jeg bruker scholl sine produkter. Bittelitt uvant i forhold til hvordan man kjører og hvordan rubb'n fungerer. Men, til syvende og sist kryper jeg til korset og innrømmer saken, jeg ELSKER scholl!
Voks:
- SV Insignis
- SV Concorso
- Autobahn felgvoks
Bare fordi SV står meg sinnsykt nært hjertet og i tillegg, det skuffer aldri
Andre:
PNEU
CFpro
et lass av microfiberkluter
glassrens
Aggresive clay fra MG
Last Touch fra MG som lube
Torsdag
Bilen ankom. Fikk kjørt den inn og sett over forholdene. Vasket og claya.
Dukket opp to andre biler som skulle være ferdig til kl 13 på fredagen så måtte gyve på de og jobbe natta over.
Fredag
Fortsatte videre med Coloradoen rundt kl14. Jobbet frem til kl19 før jeg reiste hjemom en tur å bikka en time på øyet. Fortsatte da videre fra kl20:20 og frem til 03:30 før jeg ga meg for dagen.
Mye av dagen gikk på lakk korrigering med s17+. Kjørte over dobbelt med s40 og en runde med CFpro før jeg la Insignis. 15min og en sterk kaffe før jeg tørka Insignis og reiste hjem igjen.
Lørdag
Gikk over bilen en gang til for å være sikker. Kjørte så CF på felger samt autobahn og Concorso på resten av bilen. Lot den så stå i sola i drøye 3t før kunde henta bilen.
SÅ! Til selve jobben. Mange her kommer garantert til å henge meg nå, men siden jeg har litt dårlig tid slik på morran, velger jeg å være skikkelig lørdagskjip! En liten teaser før resten kommer senere idag
Ble faktisk ganske overrasket da jeg rulla inn bilen å begynte og blitze som en gærning.. dæææææven den så ikke ut i lakken. Så jeg begynte å telle timer i hue...

Ble litt mange før bilder, fikk testa kamera littegran. I tillegg fikk jeg se litt omfanget av hva jeg hadde med å gjør. Dessverre, fikk jeg ekstremt dårlig tid, så har ikke fått knipsa noe særlig bilder av selve vasken og clayinga. Lover å komme sterkere tilbake på den!
Begynte så å maskere opp bilen, sparer mye tid etterpå ved å maskere lister og plast generelt:

Etter maskeringen gikk jeg på med Aggresive clay fra MG og det er av to grunner. 1. fordi det var horribelt mye lakkstøv på denne bilen, fikk faktisk av mye ved vasken, enda satt det igjen masse. 2. rett og slett fordi jeg ikke har noe rikelig utvalg av clays og Aggresive'n har aldri skuffa
Brukte omtrent 2-3t med kun kitting. Merket fort at piggstøv og asfalt flekker gikk av med to drag med clay'n. Lakkstøvet trengte 6-7 med intens gnukking. Uansett veldig fornøyd med at jeg brukte såpass tid og energi på clayinga, sparte meg tid senere.
Hele planen var å gjøre skikkelig writeup av denne saken, men det dukket (heldigvis for meg) opp to andre biler på rappen, så måtte sette denne til side. Jobbet derfor torsdagsnatta og halve fredagen for å bli ferdig med de to bilene slik at jeg kunne legge fokus på Coloradoen igjen. Siden tidsplanen sprakk litt, rakk jeg bare 50/50 av panseret. Oh well, here it goes!

Og her stopper selve jobb bildene. Neste writeup lover jeg å komme sterkere tilbake med 50/50 bilder og mer bilder av vask og claying. Bestilt stativ så da blir det sikkert noen bilder av at jeg faktisk jobber også!
Her er finish bildene. Valgt å knipse alle bildene ute i lys!

Og der takker jeg for meg! Skal sies at det var godt å være tilbake med litt writeup. Rusten, men det kommer seg
Dette innlegget har blitt redigert av ØyvindBraaten: 18 april 2010 - 15:59