Lahega, den Jan 26 2009, 20:04 skrev:
Formulerte meg litt dårlig ser jeg

Tenkte mer spesifikt på de bildene du har tatt her

Hvis vi f.eks tar de bildene i fart, hvilket objektiv, blender og lukkerhastighet anbefaler du her? Justerer du ISO?
Her er en beskrivelse på hvordan jeg tar fartsbildene du har sett her:
Praktisk anordning:
Jeg ligger i bagasjerommet på bilen min mens en kamerat kjører, med kameraet på ett stativ og jeg gir tegn til bilen bak som jeg tar bilde av, om hva den skal gjøre osv. kjører i ca 20-80km/t.
Og da er det veldig viktig at den bilen som blir avbildet holder stillingen jeg ber om så rolig og parallelt til bilen jeg ligger i som overhode mulig.
Kamera innstillinger:
Bruker ett vidvinkel objektiv, helst ned i brennvidde på 10-12mm, det gir mest fart i bildet.
Iso aldri over 400, siden dette gir mer støy i bildet.
Lukkertida ligger på 1/5sek-1/50sek, blenderen justerer jeg etter lysforholdene. Bruker ofte
lukkerprioritert program som gjør at kameraet selv justerer blenderen etter hvor lang lukkertid jeg stiller inn.
Så er det bare å knipse i vei, ta så mange bilder som mulig. Jeg tar sikkert 3-400 bilder når jeg tar fartsbilder, og
kanskje 10-20 av de blir så skarpe jeg vil ha de.
grei forklaring?
truhaa, den Jan 26 2009, 20:07 skrev:
Bildet av den preluden er også bra bilde, en ser hvor mye det gjør når alt i bildet stemmer, at bilen er sentrert mht oppmerking gir et inntrykk av at det er en som kan ta bilder..
er vel noe i øvelse gjør mester og en smule talent da...
ja plassering har utrolig mye å si, dynamikken i bildet blir veldig lett ødelagt bare plasseringen er litt feil.
Men den vanlige mannen i gata merker nok ikke slikt like godt, så tipper du er en som har øyet for fotografering og detaljer
Dette innlegget har blitt redigert av stianfuruseth: 26 januar 2009 - 21:27