Hans Marius 1 267 Skrevet 10 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2012 (endret) VW Touran 2007 Det tar tid med meg, men her er i alle fall tråden på bilen som ble tatt samtidig som Mazdaen jeg tok for ca en måned siden. Denne bilen tilhører Suvdal her inne, som er en tidligere kollega og kompis av meg. Det har vært snakk om å ta denne bilen i nærmere 2 år, men diverse ting har gjort at det ikke ble gjort noe før nå. Fikk bilen 3. april, og skulle ha den hos meg frem til 8. april. Jobben bestod av en 2-steg utvendig, i tillegg til rens av taktrekket. Bilen har vært hos møller og fått lakkert tak og panser for ikke så lenge siden. Når de på Møller demonterte taktrekket for å få av railsene før lakkering, har de nok ikke vært rene på hendene, for det var oljete fingermerker etter mange av listene. Pollenfilter skulle også byttes, og AC rens skulle taes. I tillegg skulle motoren få seg en etterlengtet vask. Ved annkomst Så til litt bilder av bilen før vask: Som dere ser hadde Møller vært så snille å kjøre en liten runde med maskin på i alle fall panseret etter de lakkerte det også Vask Startet vasken med å spraye ren P21 felgrens på felger, før jeg startet med motorvasken. Pakket så inn batteri og dynamo med plastposer før jeg sauset inn motorrommet med surfex blandet 1:3. Dette fikk ligge å virke en stund, før jeg skummet motorrommet med en blanding av 200 ml autofoam, 100 ml Megs APC, en liten sprut CG W+G, en kork Sonax glansvask og 500 ml varmt vann. Dette fikk også virke en liten stund før jeg skummet igjen, og gikk så over med diverse koster. Så ble motorrommet spylt med HT, før det igjen ble dynket, men denne gangen med Prickbort. Så skum og koster igjen, og HT etter det. Til slutt gikk jeg rundt med Surfex 1:3 og detail børste der det trengtes enda en runde, før det ble spylt med HT en siste gang. Så gikk turen til felgene igjen. P21 hadde nå fått virket ganske så lenge, og dermed dratt med seg mye møkk fra felgene. Gikk først over dekk og hjulbuer med Surfex 1:3, før jeg skrubbet dekk med børste med stiv bust. Så skummet jeg dekk og felger. Mens skummet jobbet med dekk og felger gikk jeg over hjulbuer med mothers børste med langt skaft. Til slutt spylte jeg både dekk og felger med HT. Så ble Prickbort lagt under list og ned, i tillegg til hele bagasjeluka. Surfex 1:3 ble lagt på resten av bilen. Felger fikk så en ny runde med P21. Denne gangen ble de gått over med div børster. Tok to felger før jeg skummet bilen. Så gikk jeg videre til de to neste felgene. Gikk så over alle sprekker og lister med detail brush mens skummet virket på bilen. Deretter ble bilen spylt med HT, før jeg igjen skummet felger og hjulbuer. Dette fikk ligge noen minutter, og deretter spylt av igjen. Sprayet så Prickbort i hjulbuer, før jeg tok håndvask av bilen. Vasket bilen med Mothers ullmitt og CG W+G i bøtta. Bilen ble så spylt, før den fikk stå noen minutter å lufttørke. Så fikk felger og lakk en runde med IronX, da det var igjen en del metallpartikler i lakken. IronX fikk virke mens jeg spylte hjulbuer med HT, og litt til, før det også ble spylt av. Siden det fortsatt var igjen en god del metallpartikler i lakken, og spesielt chromelista på dørene på bilen, ble hele bilen også clayet. Dette ble gjort med Bilthamber medium og rennende vann. Litt før i vaskeprosessen hadde jeg sprayet Surfex 1:3 i dørkarmene, og når jeg var ferdig med clayingen spylte jeg av dette med HT på minst trykk. Dette fungerte utrolig bra, og jeg trengte ikke bruke kost i det hele tatt. Så heretter lar jeg surfexen ligge ca 30 min i dørkarmene å virke på olja, og det funker som f Bilen ble så tørket med Miracle Dryer før den ble kjørt i sola for å lufttørke mens jeg sjekket hvordan lakken så ut. Rens av tak Bilen ble deretter kjørt opp i verkstedet å gjort klar til å få renset taket. Fyrte opp MIMO’en med CG GC 1:16 og dynket taktrekket. Etter det hadde fått virket litt børstet jeg med en stiv børste. Sugde så opp igjen med MIMO’en. Gjorde dette to runder på hele taktrekket, og en runde med rent vann, før det jeg sugde opp var rent. Etter dette byttet jeg pollenfilter på bilen, og kjørte AC rens. Korrigering Dagen etter maskerte jeg hele bilen, og gikk over for å måle lakkdybde. Kunne tydelig se på målingene at panser, tak og bagasjerom var omlakkert. Var derfor klar over at på disse stedene kunne lakken være noe mykere enn ellers. Lakktykkelsen var i snitt på 150 my, så jeg hadde nok å jobbe med. Startet så med combotesting. Prøvde først Gtechniq G1 på orange uber. Dette tok litt lite, så gikk opp til orange Gtechniq pad. Dette fungerte greit på de nylakkerte panelene, men på resten gikk jeg over med Gtechniq ull medium pad, og liten gul Scholl i stede. Kjørte på følgende metode: spre 1 runde med lite press på 800 rpm, 1 pass med litt press på 1200 rpm, 3-4 pass med mye press på 1500 rpm, så rett av. Dette la selvfølgelig igjen litt spøkelser, men det fikset jeg på steg 2. Det ble også igjen noen litt dypere riper som nok hadde trengt en god del våtslip får å få helt bort. Spesielt på toppen av bakfangeren var ille. Dette har så klart en sammenheng med at både barnevogn og annet blir dratt over den når det skal inn i bagasjerommet. I dørhåndtak brukte jeg en oppkuttet grønn 3M pad med FCP for hånd. På chromedetaljer ble polert med S03 Gold med detailing sticks. Takrailsene ble polert med liten gul Scholl pad og S03 Gold med mye press for å fjerne skjoldene. Denne comboen ble kjørt på følgende måte: 1 pass spre på 800 RPM, 2-3 pass med mye press på 1500 RPM, så rett av. Så litt bilder: 50/50 Holos Panser var ikke spesielt ille, men det var noe waterspots og som sagt en del hologrammer. 50/50 av panser Dyp ripe på A-stolpen. Denne ble ikke helt borte, da jeg kunne kjenne den godt med neglen. 50/50 med polish ikke tørket bort Etter polish tørket bort Før 1 runde 2 runder Litt dårlig 50/50 Litt dårlig før og etter bilde Før Etter Før Etter Før 50/50 Før Etter(som sagt fortsatt mye igjen) Før Etter Før Etter Før Etter Holofjerning Så var det klart for holofjerning. De nylakkerte panelene måtte jeg bruke S30+ på hvit sonus med DA maskin. Det virket som hologrammene satt "dypere" i lakken på disse panelene, da jeg kunne bruke Megs MG#205 på hvit sonus på resten av bilen. S30+ ble spredd på laveste OPM uten press, så kjørt 2 pass med en del press på full guffe, så rett av. Megs MG#205 ble kjørt først 1 pass på laveste OPM med null press, så 2 pass med en del press på full guffe, og til slutt 1 pass med litt mindre press fortsatt på full guffe så rett av. For å sjekke at jeg hadde fjernet hologrammene helt, brukte jeg 3M Kontrollspray til wipedown. Før Etter Diverse Rutene ble så renset med Nanolotus rens på hvit Sonus pad på DA maskin. Dette ble kjørt på full guffe i snitt 4 pass for å fjerne trafikkfilmen. Så gikk jeg over all lakk og alle kriker og kroker med Megs Final Inspection for å fjerne støv og polishrester. Brukte kun myke kvalitetsmikrofiber, da lakken hadde en tendens til å være så myk at den fikk mikroriper av MF noen steder. Spesielt de nylakkerte panelene. Da var det klart til LSP. Fyrte opp vifteovnen så gradestokken nesten bikket 25 grader. Da var det klart til voks LSP Eieren ville ha god beskyttelse på denne bilen, dermed falt valget på SV Endurance. Denne ble brukt på all blank lakk, mens SV Opaque ble brukt på alle matte detaljer. Nanolotus ruteforsegling ble lagt på ruter, 1Z Gummi Pflege på utvendige og innvendige gummilister. I dørkarmene brukte jeg som vanlig CRC Multilube. Owatrol Polytrol ble brukt på utvendig plast, mens CG New Trim Look ble brukt på plast og gummi i motorrom. SV Pneu ble brukt på dekk, og CG Bare Bones i hjulbuer. Innvendige ruter ble vasket med CG ruterens før jeg gikk over en siste runde med SV QF på lakk med SV micro polish MF. Så var det duket for litt ferdigbilder Tror det gikk med ca 28 timer på denne jobben. Håper dere likte detailen. Suvdal virket i alle fall som han ble fornøyd. Så får vi bare håpe han klarer å holde den ved like. Han burde i alle fall ha produktene til det nå Neste tråd kommer plutselig Endret 10 Mai, 2012 av Hans Marius 27 Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Suvdal 8 Skrevet 10 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2012 Se der ja Eeeendelig kom den gitt Da kommer jo plutselig penga å. hehe Flere pakker på tur inn as we speak, så får håpe jeg snart har alt jeg trenger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter 1 399 Skrevet 10 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2012 Veldig bra som alltid Hans Marius. Alltid en fryd å lese dine SS!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 10 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2012 Godt å se at du er skikkelig skikkelig i gang igjen Bra jobba!cred Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 10 Mai, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2012 Se der ja Eeeendelig kom den gitt Da kommer jo plutselig penga å. hehe Flere pakker på tur inn as we speak, så får håpe jeg snart har alt jeg trenger Hehe, tok litt tid ja Men den som venter osv Tviler ikke på at du har pakke på tur. Måtte selv bestille litt mer i dag. Snakker vi 20 liter Prickbort Veldig bra som alltid Hans Marius. Alltid en fryd å lese dine SS!! Takk takk Petter. Hyggelig å høre Godt å se at du er skikkelig skikkelig i gang igjen Bra jobba!cred Takk for det Godt å være ordentlig i gang igjen også! Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 10 Mai, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2012 Strøken jobb og svært god S&S. Helt opp til din standard, Hans Marius! Cred er selvsagt Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders_Aa 151 Skrevet 10 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2012 Berre lekkert! Gode bilder og bra writeup +1 cred! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jkkarlsen 63 Skrevet 10 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2012 Kjempebra bilder og writeup. Ble jo fantastisk bra! Godt jobbet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jkart 398 Skrevet 10 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2012 Virkelig flott jobb og bra writeup Godt å se at du er tilbake og ser frem til flere S&S +cred Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 10 Mai, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2012 Strøken jobb og svært god S&S. Helt opp til din standard, Hans Marius! Cred er selvsagt Thanks Berre lekkert! Gode bilder og bra writeup +1 cred! Takker Kjempebra bilder og writeup. Ble jo fantastisk bra! Godt jobbet Takk! Virkelig flott jobb og bra writeup Godt å se at du er tilbake og ser frem til flere S&S +cred Takk takk! Ny tråd ute Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy 6 673 Skrevet 10 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2012 Flott resultat, og godt dokumentert writeup. Ble det ikke tatt noe annet innvendig, en taktrekket? Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Suvdal 8 Skrevet 10 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2012 Flott resultat, og godt dokumentert writeup. Ble det ikke tatt noe annet innvendig, en taktrekket? Niks Innvendig mekker jeg sjøl Iallefall så godt det lar seg gjøre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 10 Mai, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2012 Flott resultat, og godt dokumentert writeup. Ble det ikke tatt noe annet innvendig, en taktrekket? Takk tommy! Som Suvdal sier så fikser han det selv Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cotte78 391 Skrevet 10 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2012 Det er alltid kvalitet når du lager en S&S Hans Marius. Bra jobba, cred for denne. Godt tips med å la Suffex få virke lenge i dørkarmer. Siter ELCO Auto spa & detailing: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20379-elco-auto-spa-detailing/ Siste utførte jobb: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20083-2007-bmw-x3-30da/ Link til noen av mine utførte jobber:http://www.detailers...ekker-vaatslip/ , http://www.detailers...mw-530d-05-mod/ , http://www.detailers...er-svart-08mod/ ,http://www.detailers...od-solid-svart/Min bilpleie logg:http://www.detailers...hristians-logg/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gry 625 Skrevet 11 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2012 Jeg merker jeg har fått en kjepphest når det gjelder å vaske og spyle og mase med trekket oppunder panseret: Den ser ut til å ha blitt litt funky... Men ellers en fin S&S, alltid gøy med omlakkerte paneler og måtte tenke på at den lakken gjerne er annerledes. Siter ...o.O... småbarnsmor ...o.O... '13 BMW F31 316d og en '00 BMW E46 323Ci x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km - mangler fremdeles en søt sportsbilLoggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bilmagikeren 40 Skrevet 11 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2012 Blankt og fint! Du har kontrol på dørkarmer:) Bakfanger er jo ofte veldig ripete, og mye kanter/vinkler, ikke så greit å måle lakkdybde heller. Kort sagt veldig pen jobb på pen farge.. Meget sporty av deg å fyre av med S&S i fleng, tar jo tid å knipse og ikke minst skrive/lime inn:) Siter Min bilpleielogg Bilmagikeren https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148 Kikk gjerne innom å se om du vil:) Swissvax certified detailer Scandicshine autorisert detailer Scholl Consepts certified detailer Mitchell and King approved detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 11 Mai, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2012 Det er alltid kvalitet når du lager en S&S Hans Marius. Bra jobba, cred for denne. Godt tips med å la Suffex få virke lenge i dørkarmer. Takk for hyggelige ord Absolutt verdt å la surfex ligge litt lenger Jeg merker jeg har fått en kjepphest når det gjelder å vaske og spyle og mase med trekket oppunder panseret: Den ser ut til å ha blitt litt funky... Men ellers en fin S&S, alltid gøy med omlakkerte paneler og måtte tenke på at den lakken gjerne er annerledes. Takk! Ble litt mye vann i dempematta, og siden den ikke har noen fester på "toppen" ble den bøyd nedover. Men så fort den har tørket ordentlig ser den nok som vanlig ut Blankt og fint! Du har kontrol på dørkarmer:) Bakfanger er jo ofte veldig ripete, og mye kanter/vinkler, ikke så greit å måle lakkdybde heller. Kort sagt veldig pen jobb på pen farge.. Meget sporty av deg å fyre av med S&S i fleng, tar jo tid å knipse og ikke minst skrive/lime inn:) Takker Dørkarmer er ingen sak lenger nei Som du sier, vanskelig å få målt plastfangere om du ikke har lakkdybdemåler type veldig dyr, så greit å være på den sikre siden. Tar tid å lage S&S ja, men blir nesten truet av eier så da må jeg bare sette meg ned Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Suvdal 8 Skrevet 11 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2012 Tar tid å lage S&S ja, men blir nesten truet av eier så da må jeg bare sette meg ned Mangler vel strengt tatt ett par? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 12 Mai, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 12 Mai, 2012 Mangler vel strengt tatt ett par? Kommer de kommer! Nå er det jo ny bil i garasjen så den må nok prioriteres først Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.